Jump to content

Zeiss HT ASV


Furu

Recommended Posts

Har montert en Zeiss HT ASV på en rifle. Etter innskyting har jeg mulighet for å justere opp 14 knepp før den stopper, vitsen med ASV blir da borte. Har justert inn nullpunktene riktig etter beskrivelsene. På samme våpenet har jeg eldre Zeiss Victory med kulekompensator, denne kan jeg justere opp 50 knepp. Kikkertene er montert i Leopold QR ringer. Er det noen som har erfaring med Zeiss med ASV og hva dette kan skyldes?

Link to comment
Share on other sites

Høres nesten ut som du har montert en 20 MOA skinne feil vei...

Jeg har samme kikkert med ASV+ med en 30 MOA skinne, og har da 3 knepp igjen ned på 200 meter, klarer ikke skru inn på 100 meter. Men har da 60+ knepp opp fra 200 meter!

Edited by tornado
Link to comment
Share on other sites

Våpenet er en Carl Gustaf 1900 og kikkerten har null-stopp.

Har også tenkt på å shimse under bakre base, dette ville gitt et høyere treff. Minuset med dette vil være at kikkerten vil stå i spenn hvis man ikke shimser den fremre basen i plan med den bakre. Ser det leveres ringer som vil gi samme effekten som MOA skinnen, mener firmaet hette Nubben. De har løse plastringer for å unngå spenn i kikkert p.g.a skjevhet i basene, likt det optilock leverte. Man kunne velge mellom ringer som vil gi 0-20-40 Moa. Stemmer det at 1 Moa vil gi en treffpunkts forandring på ca 2,9 cm på 100 meter?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd å bytte om på ringene for å se om det hjelper ? Dobbeltsjekker at tappene (nullstoppen) står på riktig side av hverandre ? Greide selv å sette de feil da jeg skulle skyte inn ei rifle i dag :oops: Hadde kun 4 knepp opp :winke1:. Siden prøvde jeg av og på med Leupold QR flere ganger. Skudda satt på samme plass hver gang, selv med tung kikkert, og .300 win mag

Spør siden jeg synes det er rart at du har 50 knepp på annen kikkert på samme baser..

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
På 1.8.2018 den 20.09, Furu skrev:

Har montert en Zeiss HT ASV på en rifle. Etter innskyting har jeg mulighet for å justere opp 14 knepp før den stopper, vitsen med ASV blir da borte. Har justert inn nullpunktene riktig etter beskrivelsene. På samme våpenet har jeg eldre Zeiss Victory med kulekompensator, denne kan jeg justere opp 50 knepp. Kikkertene er montert i Leopold QR ringer. Er det noen som har erfaring med Zeiss med ASV og hva dette kan skyldes?

Ble du noen gang klok på problemet? Jeg sitter i samme båt. 15 knepp tilgjengelig?! Bruker du lyddemper? Jeg vet at det ikke er Zero stoppen som er problemet da jeg har kneppet til det stopper og åpnet tårnet. Pinnen står da nesten 1/4 rotasjon unna zero stoppen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde et lignende problem. Fant ut at det var basene som lå i hver sin ende av det relativt romslige toleranseområdet slik at kikkerten pekte oppover. En liten justering så var alt på stell.

 

Har forøvrig bommet på dette med zero stoppen mer enn en gang...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... ikke bare sitter du og pisser men du bytter kanskje heller ikke så ofte løp? Zero stoppen er ikke akkurat noe som strengt tatt krever bruksanvisning men den er fort gjort å glemme bort ved løpsbytte. Mål avstand til x31 meter noe som krever y7 klikk opp. Nei, pokker, glemte zero stoppen, klarte bare 2 klikk...

Link to comment
Share on other sites

Ser ellers at du er veldig opptatt av pissing, jjrckd. Har litt vanskeligheter med forstå hva zerostoppen betyr i denne sammenhengen, og forøvrig bør du vel ev. kontakte andre fora enn K..hvis du ønsker en nærmere gjennomgang av dette tema..😎

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

hei har kjøpt en carl gustav 1900 cal 222 med nye baser for den ,har en zeiss 3-12x56 med skinne som ble montert med tex montasjer. problemet er at korset i kikkerten ligger 4" under blinken men skuddet går 50-60 cm over. montasjene er veldig høy ca 13 millimeter fra bunnen av skinna til underkant. Har i dag bestilt zeiss montasje på 6 mm da eg synes det blir ikke blir pent med en kikkert så er så høy. kan det vøre tex montasjene som skaper problem, har ikke mere å stille på zeissen i høyden. håper noen har svar.😂

Link to comment
Share on other sites

Den der fikser du ikke med bare lavere montasjer. Sjekk om baser har samme høyde og ligger sånn noenlunde likt med løpsaksen. Bruk feks en stållinjal med noe lengde og sjekk at den ligger an parallelt på begge baser. Om det er ok kan det være noe feil med høyde på montasjer (sjekk at begge er like høye) eller med rifla, type skakke pipegjenger eller kroket pipe eller det er mye press på pipa fra stokken. Ikke noe demper som kula subber i? Ser alt ok ut, prøv et annet sikte. Husk at disse siktene har lite justeringsområde. Totalt 120 cm @ 100 m om jeg ikke husker feil, så alt annet bør være sånn noenlunde riktig.

PS. Velkommen forresten. Tex montasjer har jeg ikke hørt om. Info?

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...