Jump to content

Seljakt i Nordland


JegerStineNo

Recommended Posts

Sist uke var jeg på min første seljakt på Helgelandskysten. En fantastisk opplevelse. Dette var en spennende, annerledes og krevende jakt, kombinert med vakkert landskap, vær man knapt tør drømme om så langt ut i havgapet og fantastisk godt selskap.

 

Jeg fikk to sel, og nå er fryseren full av kjøtt. Har aldri smakt sel, og leter nå etter unike oppskrifter. Er det noen som har noen gode oppskrifter å dele? Har nettopp ordnet meg røykeri også - og har lyst å forsøke meg på å røyke selkjøtt også...noen som har erfaring med dette?

 

Her kan dere lese og se hvordan dette var: Jakten på Norge - Seljakt i Nordland.

 

Fortell gjerne om dere har noen tanker rundt hvorfor seljakta fortsatt er så tabubelagt. Saklig diskusjon :) Dette er et "sårt" tema som fortjener litt mer fokus, for å kanskje kunne kvitte seg meg sitt gamle dårlige rykte.

 

SKITT JAKT!

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Har bare vært på Seljakt en gang, men erfaringen er akkurat den samme; utrolig spennende jakt og fantastiske naturopplevelser. Desverre har det ikke passet inn i planene de siste årene, men lysten og tanken om å dra ut igjen ligger alltid å lurer i bakgrunnen. Gøy å lese om din opplevelse og nyttig inspirasjon til å konkretisere sine egne planer om å komme seg på Seljakt igjen ;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, JegerStineNo skrev:

Fortell gjerne om dere har noen tanker rundt hvorfor seljakta fortsatt er så tabubelagt.

Hva er det som er tabubelagt med seljakta? Er det noe jeg har gått glipp av? Jeg går ut i fra at vi snakker om kystseljakt og ikke fangst på ringsel i isen som "aktivistene" har klart å sabotere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke fått med meg at seljakta er tabubelagt. Det er tildels konflikter eller uenighet om antall og kvoter rundt om, men tabubelagt? Men i Oslo kanskje den er det?

Veldig bra reportasje fra jakta, og jeg likte å se Lovund og Træna i bakgrunnen på bildet øverst. Leste "Jeger" på flyet, og for noe pjatt jakthistoriene der er i forhold...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Før man momser alt for mye rått selkjøtt så bør man ta i betraktning at sel kan ha trikiner. Selv om de kanskje ikke er så vanlig har jeg hørt om et tilfelle i nærområdet mitt der en jeger har fått trikiner fra sel. Nå har jeg konsumert nokså mye sel av den ustekte typen, og det har gått bra, men før jeg fortsetter med det skal kjøttet testes. Gjennomstekt kjøtt fra sel er egentlig ikke godt! For de som tenker at man bare kan fryse bort trikiner, så er det den arktiske typen som tåler frysing som forekommer hos sel.

 

Uansett fine jaktbilder fra Nordland  🤗. Jeg var i Tyskland for noen dager siden, og kan ikke si annet enn at jaktårn langsetter autobanen er nitriste greier i forhold.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)  Prøver formidle det på en fin og real måte. Jakt fortjener det! Spent på hvor lenge videoen får ligge ute for å være ærlig. Har alt mottatt 5 drapstrusler fra veganere 😂

 

Jeg bor ved Oslo og kan godt tenke meg det er mest «byfolk» som mener seljakt er tabu. Årsaken er nok at en del ikke-jegere er lite opplyst og ikke greier skille den gamle fangsten fra seljakta. Samt at aktivistene - og det faktum at den fikk status som verneobjekt rundt 1960-tallet og utover, med stor negativ internasjonal oppmerksomhet bidrar til at folk som ikke vet bedre. 🤔

 

Oslofolk er ikke vant til å se så mye sel heller. Da jeg fortalte kolleger jeg skulle på seljakt fikk jeg sjokkerte blikk og «er ikke de utrydningstruet» , «tør du det? det som er SÅ politisk ukorrekt»...  De har en vag hukommelse av at det har vært i nyhetene i sin tid, så de konkluderer med at det må være noe tabu med det i dag også. Altså - dette er folk som ikke har peiling på jakt, og etter jeg gav en innføring så spurte de ikke mer om det, de bare sa «men den er jo så søt...». Sukk, ja, men det var jo grisen du nettopp spiste på matpakka også en gang...søt...

 

Det er heller ikke særlig god dialog mellom fiskerimyndighetene og forbundet den dag i dag så vidt jeg vet. Dermed forsvinner en del informasjon for jegere, særlig de ferske. 

 

Kystområdene har garantert et annet forhold til det, heldigvis :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Til og med i Tyskland er det sel 😉

20180417_103940.jpg.d90fa52d0cf569235f21e17fc5582ab3.jpg

Plastinert hai som tar en plastinert sel. Jeg vet ikke så mye om haikjøtt, men selen er i hvert fall alt for rød lys i muskulaturen. Alle som har spretta en vet hvor mørkt kjøttet er.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

De protestene slik de er fremstilt er ofte helt på tryne og mangler fullstendig rot i det virkelige liv. Man jakter ikke på baybysel! De er fredet i den perioden. Hvis man tenker jakt og "lidelse/human avlivning", et begrep jeg ikke liker fordi det egentlig ikke gir noe mening, så tror jeg det er få seler som opplever lidelse i noen grad. Siden vi stort sett snakker om hodeskudd på sel, så er det kveld og mørkt uten at de får muligheten til å tenke på at noe skal gjøre vondt eller at det er tid for å lide.

 

Fiskere liker sjeldent sel siden selen bidrar til kveis i fisken og i tillegg setter de seg fast i garn og trål. Det er nok antagelig ikke fritt for lidelse for selen. I Finnmark har jeg truffet folk som ligger på land å skyter sel som om det var jordrotter (varminting), så oppfattelsen fra by til land er noe forskjellig for å si det slik.

Når det gjelder skinnet så er det få jeg kjenner som tar vare på det. Primært jakter folk for kjøttet!

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...