Jump to content

1 " kikkertsikter m lys til kombi - hva finnes der ute ?


Bukkejack75

Recommended Posts

Det holder ikke å finne et sikte med riktig diameter på røret. I en hakemontasje må det ha riktig lengde også. Siktet kan ikke stikke mye frem foran fremre ring, da får du ikke vippet siktet opp og tatt det av. 

 

Vet du hvilket sikte som satt på kombien?

 

Om jeg ikke husker feil, har Trijicon 1,25-4 ikke helt rett rør, men er bitte litt større rundt objektivet enn mellomrøret på 1 tomme. Så det passer nok heller ikke. 

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig oppgave du kom med  der!

 

Jeg vet ikke noe om dette, men det har rett 1"s rør og lys:

https://www.optics-trade.eu/int/riflescopes/hunting-rifle-scopes/sig-sauer-whiskey5-1-5x20.html

Ikke spesielt billig og ikke særlig pent. 

 

Kombivåpen er ofte utfordrende med hensyn til optikk og montasje. 
Kjøpte nylig en lekker liten drilling med baser for hake, men uten kikkert. Du har rett det er ca 5K for montasje. Trodde jeg kunne bruke en kikkert jeg hadde,  men det ble feil på lengden. 

Enten måtte jeg bygge om til svingmontasje for å ikke ødelegge det nedfellbare baksiktet eller finne en annen kikkert. Endte opp med en Concuest V6 + montasje.

Blir sikkert bra, men mer enn dobbelt så dyrt som planlagt. 

Er du avhengig av lys? 
Leupold har en 1-4x20 med mange forskjellige retikkler som muligens kan veie opp for lys. Det er jo uansett ikke nattsikter vi diskuterer her. 

https://www.leupold.com/scopes/shotgun-scopes/vx-hog-1-4x20mm

Den ser ganske nett ut også. 

Lykke til!

 

Link to comment
Share on other sites

Til et kombivåpen tror jeg ikke du kommer utenom Leupold sine kikkerter, den Sig kikkerten er en vederstyggelighet på en drilling eller kombi.

Hvis du ikke finner en (av de få) VX3 med lys, er det ingen kikkerter med lav forstørrelse og 1 toms rett rør som har det...utenom den Sig'en da.

Turkey Plex eller Pix Plex er jo ganske passende retikkel (tross harry navn).

 

Et alternativ kan jo være en Aimpoint Micro eller et rødpunkt som Doctersight/Zeiss Compactpoint/Meosight etc., de har jo ofte montasjemuligheter som er litt enklere å ha med å gjøre.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...