Jump to content

Norrøna Kvinnherad - første virkelige innovative jaktdress fra Norrøna?


msteiro

Recommended Posts

Ja, jeg fikk noe av samme problem. Opplevde at vannet fra hetta rant på yttersiden ned til slutten av glidelåsen foran. Der var det en tverrsøm som hindret vannet å renne videre. Når da Norrøna mener at det er lurt med toveis glidelås i fronten på en anorakk så blir det lett litt fuktig, for hvor skal vannet gjøre av seg? Vanntett toveis glidelås er ikke vanntett i starten av glidelåsen, der kom vannet inn på min. Forøvrig var anorakken en rustning.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (12 timer siden):

Av og på med hauger av klær og fjellduker i det hele tatt, og lage seg en bopel på post kan man i elgjakta. Smygjakter man i skogen etter rådyr, så kan man ikke sette himmel og jord i bevegelse med en større omkledning og stillingsbygging. Man setter seg rett ned, helt stille. Ingen må oppdage at du er der, eller at du fins i det hele tatt.

 

K


Nå skrev jeg vel høyfjellsjakt ganske spesifikt, og ikke rådyrjakt i skogen 😉

Noen synes sikkert den er topp til bruken du skisserer.

Personlig hadde jeg ikke valgt ei 1.5kg jakke som rekker til knærne på snikjakt. Det er for varmt når man beveger seg, og skal man så postere over tid- langt inni skauen- blir det fort av og på med ett plagg uansett. Du lager jo langt mer lyd når du beveger deg rundt i skogen, enn det gjør å fiske fram ett plagg. 

Jeg har brukt Kvinnherad jakka nøyaktig en gang etter å ha glemt jakka mi. Det var kaldt og surt den dagen. Lånte den av en kompis som gikk med bikkja. Den var kjempegod å postere i. Men som vanlig ble jeg svett når jeg gikk traktorveien opp til post, kald på slutten av turen.
 

Veldig mange stortrives i slike jaktdresser. Det er vel tre fire Kvinnherad dresser blant de jeg jakter med nå.
 Personlig syntes jeg det er noe herk.
De tåler ikke regn godt nok når det først bøtter ned, er unødvendig klamme å bevege seg i, og på en god dagstur må man av og på med plagg uansett. 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (1 time siden):

Personlig hadde jeg ikke valgt ei 1.5kg jakke som rekker til knærne på snikjakt.

Ikke jeg heller, og særlig ikke til smygjakt i skogsterreng hvor kvist og greiner kan stikke ut. Som allerede påpekt i innlegg foran, det kan umulig være praktisk og lett å bevege seg stille med en sid jakke eller anorakk der det er tett vegetasjon. Og løsningen på Norrøna Kvinnherad med hette og glidelås som gir vannlekkasje må da være en designfeil?

 

For øvrig er jeg enig i at membranplagg og høy temperatur/aktivitet gir fuktproblemer uansett hvor godt membranen puster. Men til moderat aktivitet og temperaturer under +5 synes jeg min gamle Finnskogen-dress fungerer godt. Ved heftig regn over lengre tid er imidlertid glidelåser etter mine erfaringer en mulig svakhet mht. vannlekkasje på alle membranplagg.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (6 timer siden):

Som allerede påpekt i innlegg foran, det kan umulig være praktisk og lett å bevege seg stille med en sid jakke eller anorakk der det er tett vegetasjon

Jeg trodde vi hadde slått fast at det er en jakke man bruker når været gjør (de fleste) andre jakker utrivelige å være i. Er det oppholdsvær, eller bare litt regn, andre jakker, å ja! Men jeg har da skutt rådyr på både 12 og 20m i den, i øsregn ja.

 

lilleulv skrev (11 timer siden):

Jeg blir klissvåt nedover bryst og mage langs glidelåsen.

Det blir ikke jeg, men når jeg tenker meg om har jeg brukt mye sydvest isft hetta. Jeg føler jeg blir "døv" med hetta over hodet.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (34 minutter siden):

Jeg trodde vi hadde slått fast at det er en jakke man bruker når været gjør (de fleste) andre jakker utrivelige å være i.

Vel, jeg skrev om høyfjellsjakt, og så kom du med snikjakt på rådyr hvor man måtte være så stille at det ikke gikk an å ta på ett ekstra plagg.. men om det regner så inni helvete at alle andre jakker faller bort som du nå skisserer.. da er det jo ingenting som hører noe som helst.. rådyret merker til og med ikke meg- i regnponchoen mens jeg tar av/på plagg- knusk tørr og perfekt klimatisert inn til huden😬

Edited by Ospa
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi har kommet fram til at alle jakter forskjellig. Den omtalte jakka er etter min mening utmerket til en del jakt, men bortimot helt ubrukelig til en del annen jakt. For min del kjøpte jeg den som noe å overleve i i drittvær, og det gjør jeg.
Kan jeg klare meg uten den (Swazien jeg hadde før var nesten helt lik forøvrig) så bruker jeg noe som både puster (på ordentlig) og er lettere å bevege seg i og mer lydløst. 

 

Å tilfredsstille alle jegere til alle jakt, med ett plagg tror jeg ikke går an.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 18.3.2023 den 19.15):

Å tilfredsstille alle jegere til alle jakt, med ett plagg tror jeg ikke går an.

 

For min del så handler det mye om å finne den sammensetningen av klær som fungerer i så mange situasjoner som mulig. Jeg synes det er upraktisk å ha mange ulike jaktdresser til ulike forhold og bruk. Jeg vil ha en dress som fungerer godt nok i de aller aller fleste situasjoner. Dette er en ekstremt krevende øvelse, og jeg er derfor hele tiden på jakt etter hva er best allround klærne. 

 

Jeg må skille på hva jeg bruker på tidlighøsten og på senhøsten og vinteren. Men senhøstes og vinter bruker jeg de samme klærne. Jeg bruker de samme klærne på elgjakt, rypejakt, rådyrjakt (utpå høsten etter elgjakta) og gaupejakt. Jeg har konkludert med at undertøyet er avgjørende for hva som er behagelig å ikke. For meg er det uaktuelt å kjøpe en jakke til 5-6K for å bruke 5 dager i året når været er jævlig, uansett jaktform. Jeg har en god jakke i dag, Bergans Pasvik light, men jeg er ikke 100% fornøyd. Å den begynner å bli sliten. Men utfra det jeg ser og leser her er ikke Kvinnherad jakka den neste jakken min.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (18 minutter siden):

Jeg må skille på hva jeg bruker på tidlighøsten og på senhøsten og vinteren. Men senhøstes og vinter bruker jeg de samme klærne. Jeg bruker de samme klærne på elgjakt, rypejakt, rådyrjakt (utpå høsten etter elgjakta) og gaupejakt.

 

Jeg bruker forskjellige klær til forskjellig jakt. Mesteparten av jaktklærne mine er ordentlig gamle, jeg jobbet i en sportsbutikk for 20 år siden og fikk handle direkte fra Norrøna for innkjøpspris minus 20 % pluss moms og gikk berserk i jaktutvalget deres.

 

Men jeg ser at jeg godt kunne brukt 1 bukse og 1 jakke til (nesten) alt, og bare variert hva jeg har under. Det er i så fall en Norrøna Dovre Heavy Duty Hybrid bukse og en Norrøna Forelhogna Paclite jakke. Begge to er gått ut av sortimentet, men ser at Norrøna har en nesten lik bukse (bare i riktigere farge) i Svalbard-serien nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
lilleulv skrev (På 18.3.2023 den 7.17):

Noen av dere som har problemer med hetta i regnvær?

 

Jeg blir klissvåt nedover bryst og mage langs glidelåsen. Hetta stikker litt ut fra fra ansiktet og fanger regnvann. Som så renner nedover langs glidelåsen på innsiden.

 

 

Fikk testet jakken nå i nov på Skogsfugl akt under skikkelig dårlig vær. Fikk samme problem som deg, vann kom fra hetta og ble våt nedover bryst og mage. Prøvde å justere både hette og glidelås men det hjalp ikke. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problem. Egentlig ikke rart når stormklaffen stopper nederst ved halsglidlåsen (ikke en cm nedenfor glidelåsslutt) og glidelåsen er toveis. Så tett er ikke en toveis glidelås at ikke vann som renner nedover på innsiden av stormklaffen kommer inn når det ikke kan renne lenger ned og dreneres bort, men «stopper» ved nedre glidelåsåpning.

Toveisglidelås er sikkert teoretisk praktisk, men jeg synes ikke det er særlig gjennomtenkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Hadde lett kjøpt Kvinnherad jakken om de lagde den med hel glidelås, men å måtte vrenge jakka over hodet hver gang man skal endre på lagene blir for dumt. Hadde vært en fin jakke til hverdagsbruk også med hel glidelås. Kjøpt men returnert etter test...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...