Jump to content

Norrøna Kvinnherad - første virkelige innovative jaktdress fra Norrøna?


msteiro

Recommended Posts

Jeg har vært veldig fornøyd med klær fra Klattermusen med unntak av den jakka jeg kommenterte. Nå skal det sies at jeg ikke har kjøpt noe nytt fra Klattermusen det to siste åra siden utvalget i butikkene har vært begredelig for merket. Det har blitt Fjellreven i stede, men jeg synes ikke de lager noe bedre klær, og i tillegg er de ekstremt dyr i forhold til kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Har en del klær fra norrøna bl.a recon, som jeg er veldig fornøjd med. Det er kvalitet. Men lige her er det tydeligt at de har kopiert VRTBR's C7 Jaktdress, https://vrtbr.com/product/c7parka-m/ . Det finns allerede og har gjort noget tid tror jeg. Ved ikke om Norrona har haft en udvikling på gang inden. Men der er ikke tvivl om at detaljer som sittepute mm. kommer fra C7.  

Har ikke prøvet Kvinnherad, og kan ikke udtale mig om det. Men C7 er veldig bra. Ulempen er nok at det skal købes som sæt. Ihvertfald bukser og jakke. Men specielt bukserne puster som intet andet jeg har prøvet. Prisen er mindre for C7, og anorakken kan lynes op så den passer et nummer større.. (large -> Xlarge). Men dette er ikke nok ikke det bedste sæt til at sidde på post. Man skal være i aktivitet.  Men det er virkelig innovativt, med løsninger jeg ikke har set før, og en detaljegrad på niveau med norrøna eller arcteryx. Har ikke hat mulighet for at give det skikkelig juling endnu... Men indtil videre har det virkelig vært positivt.

Og undskyld for det Dorske (dansk-norske) :-)

Edited by mibb
Link to comment
Share on other sites

Sittepute er ikke akkurat noe nytt, men enig i at det et mye likt. Ihvertfall påfallende mye likt for to produkter som slippes samtidig. Prisen derimot tror jeg blir veldig i Norrønas favør...

 

Hvem som startet først er litt uvisst, VRTBR var vel først på markedet, men man kan finne hint til produktet fra Norrøna sin side også en god stund tilbake, er jo et par som har testet settet en sesong eller to allerede.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke set det integrert sådan før med sittepute.  Havde kun regnet på buksen, der er VRTBR rimeligere end Norrøna, ihvertfald ifht listeprisen i DKK.  Men ja,  jakken til Norrøna er mye billigere end VRTBR C7.  

Hvad angår hvem som er først, så var VRTBR ihvertfald ude og presentere produktet på messer og slik, før Norrøna. Her har der også været testing på gang, og de har allerede fået Red Dot Award. Det er design, jeg vet, men likevel ;-)

Men er uanset spændt på hvordan materialet til Kvinnherad føles.  For der er C7 altså anderledes. Ville gjerne se en uafhængig test af de to.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Laget av rent kostbarium. Den ser veldig fristende ut, i lys av at min gamle Lofoten-jakke både er grundig utslitt og bråker som en gravemaskin. Men til den prisen må jeg nok ta på den før jeg klarer å manne meg opp... 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, villedende priser på nettsidene er litt drøye. Tror mesteparten der ligger gode 50% over pris i butikk. 

 

Bruker tynn Patagonia fleece og pakkbar windbreaker 90% av tiden, men er det noe som mangler er det panserjakken for skikkelig drittvær hvor man ikke vil kle seg i fjellduken etc.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter å ha testet litt i fjellet og helt normal norsk skog mener jeg det skal en del til før det blir for lyst, stoooor forskjell på feks Dovre som er relativ lys og Budor/Harkila som er mørke. Selv lyst grått forsvinner overraskende bra i terrenget. 

Godt illustrert i en av videoene til Thomas Haugland der han jakter hjort i Skottland.

 

Tenkte meg innom XXL og se hvor fnatt jeg får av de mansjettene, men veldig spent ellers!

Link to comment
Share on other sites

Synes også dressen bråket litt i forhold til Finnskogen, men den blir kanskje litt mykere etterhvert som den brukes.

I tillegg er jo lommene oppe på buksa litt trange. Fatter ikke hvorfor de ikke setter dem litt mer på siden og lager dem dypere.

Edited by FNJ
Link to comment
Share on other sites

Når noen eldre i familien ymtet frampå at jeg burde ønske meg noe jeg trengte til jakt og slik, var jeg ikke vond å be. Selv om det smertefullt å betale så mye for en anorakk. Når ikke XXL gidder å være rimeligere enn en 6300,- blir det dyrt......

Vel uansett, nå er den på plass.

Førsteinntrykk:

  • solid, dette lukter kvalitet i alle detaljer.
  • normale Norrøna størrelser.
  • virker litt lenger enn på bildet?
  • glidelåsen i siden går nesten til albuen og er toveis, så her er det lufting under armene.
  • passe store lommer, knapplomma på brystet er ikke for dyp til radio, Napoleonslommene rommer Astron greit.
  • små lommer øverst på ermene til ammunisjon og nederst på ermene med brillekluter. Nice to have or need to have?
  • litt raskere å ta av en på, da stoffet henger litt når du tar den på. Litt risting så faller det på plass.
  • mansjettene er tynne og elastiske, men de blir garantert klipt bort da jeg aldri har blitt fortrolig med den slags. Tror luftingen blir bedre med fri trekk opp ermene. Blir det for ufyselig er det bare å stramme låsingen på håndleddet.
  • Hette som sitter godt og som henger rolig bak på ryggen når den ikke er i bruk. 

Det skal bli spennende å prøve denne til høsten. For meg så er dette fuktig/dårlig vær antrekk. På fine dager foretrekker jeg tøy som puster bedre og dermed ikke tåler så mye nedbør.

 

Om den er verdt pengene får bli opp til hver enkelt, jeg skal prøve å glemme prisen så fort som mulig.....!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg klådde på, og prøvde anorakken i går. Virker gjennomtenkt og vellaget, men jeg hadde motsatt opplevelse av størrelsen. Alt jeg har av Norrøna til overkroppen er i XL. I denne var XL snaut. Bør opp i XXL. Buksa prøvde jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde den på XXL i dag. Ble egentlig litt skuffet. Fikk følelsen av å ha en stor søppelsekk tredd ned over hodet. Er 183 cm og 83 kg, str L var utrolig romslig og rakk meg til knehasene. Kunne lett hatt en liten jaktsekk på innsiden av anorakken. Medium ble litt kort på armene. Skulle ønske det var mulighet for å stramme den inn i livet... Fikk akkurat samme følelse som med Swazi anorakken jeg solgte etter å ha brukt den en sesong. 

Link to comment
Share on other sites

Og poff, så ble min Ridgeline Monsoon til salgs. Ikke for at den er jævlig dårlig, men den er for liten - og jeg likte Kvinnheraden mye bedre... Men jeg klarte ikke å manne meg opp til å kjøpe buksa også, selv om den er fin.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk testet litt i butikk, og må si denne frister veldig. Passformen virker ganske lik Dovre jakken, litt videre, men det er vel naturlig på en anorakk.

Stoffet virker bombesikkert, men som nevnt tidligere, noe mer bråkete enn Finnskogen.

Kanskje litt vel bombesikkert, da det var såpass stivt at det ikke var særlig behagelig med kun t-skjorte innenfor. Tror det kommer litt av veldig kraftig limfelt for glidelås, og blir kanskje mykere, men kunne blitt kilde til gnaging. 

Det er ikke avgjørende for en jakke, men kan jo være skikkelig drittvær men for varmt for langermet trøye under.

 

Ammunisjonslommer på armene er jeg ambivalent til, men trolig ikke dumt, ser for meg at det blir funnet skudd fra forrige jakt der hvert år...

Mansjettene er helt ubrukelige. 

Hetten var noe av det bedre jeg har testet. 

 

Noen som har testet antennehempene? 

Synes kanskje de var plassert litt vel langt ut på skulderen, men muligens praktisk med sekk på...

 

Vil si det er sjelden jeg har følt et såpass "behov" for en jakke, da den skiller seg fra ca alt i butikk fra før, istedenfor å bare være en jakke i mengden.

VRTBR er sikkert kjempebra, men så lenge det ikke er praktisk gjennomførbart å teste den i hverdagen, utgår denne.

 

For ca 4500 på XXL Venners Venner-fest er det ikke noe dumt kjøp vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Prøvde kviherrad-buksa her forleden. Sammenlignet med min finnskogen-bukse fra midten av 90-tallet, er str M to helt forskjellige størrelser. Buksa fra 90-tallet er laget av polyester og det utvider seg jo minimalt. 

 

Til den prisen bør de tilby flere bredder innen for hver størrelse. Typisk LS (Large Short) etc. slik Arc'teryx gjør.

Link to comment
Share on other sites

Den er helt tett, flaske tett, som å sitte inne. Jeg har ikke fått brukt min mye så den er jo ikke slitt i det hele tatt, men tett ja. Ene turen var regn type "episk", tror det var rekorder både her og der den dagen. Null problem.

 

Hetta er bra, men den sitter ikke bra når en har glidd ned glidelåsen i halsen, og det må man fort om man skal bevege seg, den er jo som sagt tett... Goretex puster jo - litt - så sitte og rusle går fint, men så snart en skal gå litt på så må en ha lufting, og da slarker hetta litt rundt. Men det er også et punkt som er vanskelig å få bra.

Jeg har denne som beskyttelse fra elementene, så jeg liker mansjettene i armene, selv om noen hater dem. Lommene er bra plassert, og gode, og en kan velge å gå med hendene i bukselomma om en vil, slev om jakka er lang - det liker jeg.

 

Et punkt som jeg har blitt litt redd for er glidelåsene. For det ene er de litt pinglete, små og ser ikke solide ut. For det andre så blir det veldig lite igjen til å holde når man både åpner under armene og nedenfra. Jeg tror de burde brukt en mer solid glidelås. Men vi får se.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har nå testet hele Kvinnherad dressen i varierende vær på rypejakt og har gjort meg noen erfaringer

 

Totalt sett er jeg veldig fornøyd med innovasjonen til Norrøna, det er masse nye praktiske detaljer som gjør jakten bedre, samtidig som man kan være trygg på at man er sikret mot elementene ved dårlig vær.

Først fikk jeg testet jakka i 4 timers gange inn til jaktterrenget i fint vær, med strålende sol, 6-8 grader. De mange mulighetene jakka for å brukes fra alt med stor lufting under armene til en åpen poncho man til og med har hengende på utsiden av sekken gjør at den blir veldig behagelig å bruke under transportetapper. Været var slik at en liten trekk gjorde det for kaldt til å gå uten jakke, men det ville f.eks vært for varmt med en vanlig jaktjakke på som kun kan åpnes i glidelås forran og under armene, her var denne helt perfekt. Buksa var noe varm og har ikke samme "innovative" løsninger for lufting. Problemet er også at komfort messig er det behov for superundertøy for å skjerme mot stoffet, men dette blir kanskje litt varmt. Synes kanskje buksa var litt kort i skrittet, men skal teste den med bukseseler for å se om det "hever" den litt og ikke gjør at den føles så trang

 

Jeg testet så jakka i skikkelig dårlig vær. Den er selvfølgelig helt tett, men her erfarte jeg noen potensielle problemer. Mansjettene blir våte og kalde, spesielt når av og på med hansker ila dagen og de tørker heller ikke veldig lett. Lufting under armer fungerer bra også i regnvær, men lufting bak på buksa er mer utfordrende avhengig av vindretning.

 

Det store problemet med denne jakka var at konstruksjonen på hetta gjorde at den fungerte som en regnfanger i motvind og sendte ganske store mengder vann ned langs brystet på jakka. Jeg ble derfor våt i et bredt parti fra halsen og hele veien ned til bukselinningen. Jeg forsøkte ved neste tur å endre på innstrammingen på hetta og fant ut at for at dette ikke skulle være fullt så ille måtte jeg stramme hetta veldig stramt rundt hodet og samtidig ha den under halsen, noe som grenser til ukomfortabelt. Jeg hadde strikkmerke i panna i flere timer etterpå. Det var fortsatt sånn at noe vann kom på innsiden av hetta selv med veldig stram strikk. Denne hetta (se bildene) er også konstruert slik at dersom man ikke presser den ned under haka, vil den dekke for hake og munn, noe jeg regner med er tanken bak konstruksjonen. Problemet er at i motsetning til en del andre modeller så er det ingen halsmansjett som da vil tette mellom hals og kropp og også lede vann på utsiden og dermed leder vann inn og ned i jakka. Jeg tror mye av problemet løses ved å ha hetta veldig stram og presse den under haka, men det er ganske ukomfortabelt. 

 

Jeg hører veldig gjerne om det er andre som har erfart tilsvarende og evt. hvordan dere har løst dette?

 

 Det skal også sies at jakka er ganske romslig på meg. Jeg stod mellom medium og large, men valgte large fordi det gjorde den mer luftig og bedre ventilert samtidig som god plass til klær. Fordi jakka er så lang som den er kan det være fristende å gå ned en størrelse, men viktig å da teste alle funksjonaliteter for å se at den faktisk da er lang og vid nok og samtidig enkel og grei å komme inn i

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg hører veldig gjerne om det er andre som har erfart tilsvarende og evt. hvordan dere har løst dette?

Jeg hadde også problemer med hetta til å begynne med. Men i går var jeg en tur i øsregn, og glemte sydvesten. Jeg har tidligere ikke vært helt fornøyd med hetta, men å stramma jeg den ganske stramt rundt hodet,og samtidig ganske hardt bak (for å være ærlig så var det litt tilfeldig stramming "her og der") Resultatet bel at den satt godt på hodet, og jeg kunne tilogmes snu hodet og hetta fulgte med. Bremmen holdt seg fint rett over øynene og holdt det verste ut av ansiktet. Jeg gikk såpass at jeg måtte ha litt lufting, så hadde ikke glidelåsen framme helt igjenglidd, og haddde null problemer med haka - men trengte ikke stramming nedover iallefall. Men om jeg hadde strikkmerker i panna vet jeg jo ikke...
Tidligere har jeg vært nødt til å gli igjen og ha ha haka inni, noe som er veldig "lukket" om det kke er totalt for jævlig. Uansett, etter gårsdagens tur synes jeg det er ei av de beste hettene jeg har prøvd.

 

Nedsiden er den "#!¤¤"$£@ Bergans buksa mi, som ikke er tett i hverken på lårene eller i ræva (det går jo fint inni denne jakka da.) og som er for trang nederst, så den knapt går utenpå selv tynne sko, og det ene beinet er vesentlig rangere enn det andre... Utenpå støvler kan du glemme. I det hele tatt er det ei kafebukse i "vanntett" stoff. Den ser bra ut det skal den ha... Perfekt til livvaktene til Krompen.

Så jeg begynte å tenke på å kjøpe meg i ei Kvinnherad, men får vel tenke om igjen? Jeg har ei Chevalier jaktbukse som er "perfekt" på alle vis, den er romslig og god å gå i, glatt inni, myk og stille utenpå. Jeg kan finne på å gå i den bare fordi den er god å ha på... Men den er ikke vanntett i måneskinn engang. Så er vel på jakt etter ei vanntett bukse som er både stille, har god passform, alt mulig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Har gått over et halvår siden noen postet. De som har.. Fremdeles fornøyd ?

Flere som har handlet, og ikke minst brukt den? 

XXL hadde jo nylig vennefest, og jeg gikk jo på smellen da den dukket opp i innboksen. 

Pls hjelp meg å forsvare kjøpet 😉 selv med 25%

Link to comment
Share on other sites

Den funker. Den er bra. Men jeg har ikke hjerte til å seile i den... Enkelte ganger syns man den er for sid, og enkelte ganger får man "glidelåsangst" - før eller senere må vel alle da lange tynne glidelåsene gi seg? Men ikke ennå heldigvis.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den holder været ute. Jeg har brukt min i varierende vær for å bli kjent med anorakken, og for min del er det et plagg for fuktig til jævlig fuktig vær, gjerne med litt vind i tillegg. Eventuelt mye vind mindre fuktighet. Hetta krever som nevnt litt trening for ikke å bli våt på brystet, men mye løser seg ved at glidelåsen trekkes nok opp.

Tidligere hadde jeg med en fjellduk som jeg tredde på meg når jeg skulle sitte på post i drittvær. Trengte ikke det i høst og i tillegg er den ok å bevege seg i fordi det er gode  luftemuligheter, så da slapp jeg å dra på fjellduken.... som ellers er et meget smart produkt!

Hvis det er så mye vær at denne ikke holder, tror jeg heller jeg blir hjemme.

Fiksfakseriet med mansjetter og ammunisjonslommer er ikke helt min greie, men en saks løste litt og et sted må man ha nøkler, så det går greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Har fått en tilgodelapp hos Norrøna og vurderer en slik anorakk (klagde på at min Dovre-bukse ikke holdt vannet ute og fikk refundert full kjøpspris. Kanon kundeservice!).

 

Hvordan er disse i størrelsen? Har en Finnskogen dress i M fra før.. Og hva synes dere som har en slik fra før? Ser de ikke er alt for mange bruker-erfaringer i tråden her..

Link to comment
Share on other sites

Både jakka og buksa er geniale når det er drittvær. Begge er for mye, og klamme og varme om det er finvær. De blir igrunnen bedre jo verre været blir. 

Mange jakter nok ikke uansett i så dårlig vær som disse egentlig egner seg i...

 

Allround så digger jeg jakka. Buksa er - vel, jeg vet ikke helt, jeg kan ikke sette fingeren på hva jeg ikke liker, jo - det er luftingen på lårene. Det burde vært et nett eller tøy der, for nå blir det pip åpent, og alt faen av insekter slår seg til på lårene dine. Men igjen, når været er et helvete i november, så har du stillongs, og du åpner ikke uansett... Den blir overkill i småregn i august iallefall, for da må du lufte, og så er det 2000 hjortelusfluer, 1 million flått og 2 millioner mygg inni der uansett - og en del busk og kratt.

 

De er små i størrelsene, jeg måtte ha en over vanlig.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har buksa, fikk den som erstatning for en Dovre-bukse som ikke holdt regnet ute. Likte passform etc veldig godt på Dovre, men Kvinnherad ble en nedtur.

 

Kvinnherad er tett, potte-tett og veldig klam/varm. Jeg har brukt den rundt 0-5 grader, uten stillongs og det blir veldig varmt.

Lommene er trange/dårlige og jeg blir ikke venn med den.  Såå den henger stort sett i skapet...

 

Skjønner ikke hvordan en bukse laget for "bratt vestlandsjakt" kan lages så varm.. Det er nok ei god posteringsbukse, men ikkje til å klyve i bratta :)

 

Edited by yalla
skriveleif
Link to comment
Share on other sites

On 8/12/2019 at 10:33 AM, diva said:

Noen som har testet Kvinnherad Flex2 anorakken? 

Litt spent på om den er tynn nok til aktiv jakt. Og er den like lang som Gtx varianten?

Seint ute å svar på denne, men vil påstå at det ikke finnes anorakk for aktiv jakt. Samtlige jeg har testa blir for tette når aktivtetsnivået blir høyt. (Men da blir jakke også fort klamt, spesielt om det er membran. Og bomull er vel kanskje det som varer lengst / puster best, før det også blir for klamt.)

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, vwhotrod said:

kom nesten ned på knea og var litt for lang i armene

Nesten ned på knea må vel neste være noe av intensjonen med designet, slik jeg ser det. Når det gjelder armlengden, så pleier, eller i hvert fall pleide, Norrøna å ha lange ermer. Poenget var at en skulle ha nok ermelengde til å berge dersom en mistet vottene. Jeg vet ikke om dette er tanken for Kvinnherad sin del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på smygjakt i jakken flere ganger. Det var sakte-saaakte smyging og null problem med varme i november-regn/sludd. Da hadde jeg ikke buksa, og gikk dyvåt i ei Härkila-bukse. Men heldigvis er jakka lang.
Hittil i år har jeg ikke vurdert å ta på meg noe av dette, og i går gav jeg meg i 23 varmegrader, på nippet til heteslag, kun i tynn bukse og skjorte for å holde hjortelusjævelskapen unna. Jakt er i grunnen best når det er kaldt.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/12/2019 at 10:33 AM, diva said:

Noen som har testet Kvinnherad Flex2 anorakken? 

Litt spent på om den er tynn nok til aktiv jakt. Og er den like lang som Gtx varianten?

 

Jepp. Den funker til aktiv jakt, så lenge det ikke er alt for varmt. (Typ 15+ og opp)

 

Om du åpner alt av glidelåser får du god lufting. Den er i tillegg overraskende varm om du skal sitte i ro (med godt undertøy under.)Vindtett, men regn med å bli våt om det blir en dag i styrtregn.

 

Etter hva jeg kan se, er den litt kortere enn kvinherad gtx. 

Jeg liker den veldig godt. Jeg er av typen "svett-peis" og kan ikke gå drev med en goretex jakke. Ikke i desember engang. Jeg renner bort. Den er perfekt for aktiv jakt, så lenge det ikke styrtregner/ er for varmt.  

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 9/21/2020 at 9:12 PM, hewi said:
On 8/12/2019 at 10:33 AM, diva said:

Noen som har testet Kvinnherad Flex2 anorakken? 

Litt spent på om den er tynn nok til aktiv jakt. Og er den like lang som Gtx varianten?

Jepp. Den funker til aktiv jakt, så lenge det ikke er alt for varmt. (Typ 15+ og opp)

 

Om du åpner alt av glidelåser får du god lufting. Den er i tillegg overraskende varm om du skal sitte i ro (med godt undertøy under.)Vindtett, men regn med å bli våt om det blir en dag i styrtregn.

 

Etter hva jeg kan se, er den litt kortere enn kvinherad gtx. 

Jeg liker den veldig godt. Jeg er av typen "svett-peis" og kan ikke gå drev med en goretex jakke. Ikke i desember engang. Jeg renner bort. Den er perfekt for aktiv jakt, så lenge det ikke styrtregner/ er for varmt.  

Enig i det meste som blir sagt her. Har gått i denne med bare Norønnas merino ulltrøye under. Nå har det vært en varm høst, men har ikke hatt behov for mer klær.  Jeg er småfeit og i dårlig form så svetter fort på ryggen når jeg går, men syntes jeg blir fot tørr igjen med disse klærne.  Småregn går bra om det er bare en skur. Styrtregn eller vedvarende småregn blir en våt at.  
Må nok koste på meg GTX anorakken også. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 6/18/2018 at 4:04 PM, msteiro said:

Etter å ha testet litt i fjellet og helt normal norsk skog mener jeg det skal en del til før det blir for lyst, stoooor forskjell på feks Dovre som er relativ lys og Budor/Harkila som er mørke. Selv lyst grått forsvinner overraskende bra i terrenget. 

Godt illustrert i en av videoene til Thomas Haugland der han jakter hjort i Skottland.

 

Beklager necroposting, men både tråden og temaet er vel like relevant i dag.

 

Jeg kan ikke forstå hvorfor nordmenn er så redde for lyse farger, ihvertfall ikke på høyfjellsjakt. Hver gang Norrøna lager en ny dress i en glimrende lys farge, enten det er Forelhogna i lysebrun eller Dovre i steingråblå, tenker jeg "woohoo" og alle andre "boohoo". For hver eneste gang forsvinner modellen fra nettsiden etter kort tid og så havner halve produksjonen på Outleten i Vestby.

 

Og så fortsetter Norrøna å produsere disse mørkegrønne dressene. De som blir, om mulig, enda mørkere når de blir våte og synes på flere kilometer, utti øyekroken, gjennom regndriv og regnvåte briller. Og da har jeg for gamle briller med krakelert coating, og noget defekt fargesyn i tillegg.

 

Jegere i lysebrune klær, derimot, må jeg jobbe for å se.

 

Er det jeg, med mitt elendige syn, som på mystisk vis er unikt utstyrt for å se bevegelse på lang avstand i mørke klær? Har dyra samme handicap når det gjelder mørkegrønt som oransje? Eller er det "alle" andre som har misforstått?

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Er det jeg, med mitt elendige syn, som på mystisk vis er unikt utstyrt for å se bevegelse på lang avstand i mørke klær? Har dyra samme handicap når det gjelder mørkegrønt som oransje? Eller er det "alle" andre som har misforstått?

Nei! Neppe! Ja!

 

Jaktklær er generelt (alt) for mørke, og mørkere blir de i regnvær. Det sies at hjorteviltet først og fremst oppfatter kontraster og bevegelse, og at de ser omgivelsene i gråblå nyanser. Ikke vet jeg, men jaktklær kunne med fordel vært lysere og gjerne i en mer brunlig fargetone. 

 

For øvrig er jeg godt fornøyd med min Norrøna Finnskogen når vi er kommet ut i november og temperaturen synker ned mot null. Men jeg er en av dem som produserer en del varme når jeg går, selv i rolig tempo, og for meg Finnskogen er varm som h...... i første delen av jakta. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

On 11/19/2020 at 1:56 PM, Skrueråmuttere said:

Jeg kan ikke forstå hvorfor nordmenn er så redde for lyse farger, ihvertfall ikke på høyfjellsjakt. Hver gang Norrøna lager en ny dress i en glimrende lys farge, enten det er Forelhogna i lysebrun eller Dovre i steingråblå, tenker jeg "woohoo" og alle andre "boohoo". For hver eneste gang forsvinner modellen fra nettsiden etter kort tid og så havner halve produksjonen på Outleten i Vestby.

Du er ikke helt alene, det gjelder å tenke "woohoo" når disse plaggene er å få kjøpt 🙂

5D1B6E43-D71A-452F-91D6-C6EF2B614207.jpeg

Link to comment
Share on other sites

@Cruiser, samme farge som den gamle Norrøna Forelhogna (Bronze) ?
En av mine favorittdresser i åpent lende, blir neste usynlig på fjellmyrene og i bjørkeskogen.
Det samme gjelder nyinnkjøpte Ravnø Sabotør, jaktkompisene hevdet under elgjakta i høst, at de kun så den røde capsen, resten forsvant.
https://ravno.no/butikk/ravno-l-24-ventile-sabotor/

Så ja, jeg fortrekker absolutt de lyse fargene.
Der hvor de mørke har sin fordel, er i jaktstiger eller tårn i mørk barskog, eller på kveld/morrakvisten på stillesittende post.
Da kan kanskje en lys jakke avsløre bevegelse lettere?

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

On 11/20/2020 at 3:18 PM, seawolf said:

Det samme gjelder nyinnkjøpte Ravnø Sabotør, jaktkompisene hevdet under elgjakta i høst, at de kun så den røde capsen, resten forsvant.
https://ravno.no/butikk/ravno-l-24-ventile-sabotor/

 

Hvilken farge da, whisky? Har du både jakke og bukse? 

 

Helt uten å engang ha sett den, tror jeg det der er den ultimate høyfjellsdressen når det ikke er høljregn. Har en gammel Klättermusen i samme stoff og det er helt latterlig bra. Puster ganske bra, helt vindtett og ganske vannbestandig. Helt overlegent i sprengkulde, når snødrevet gir seg smelter ispanseret og renner rett av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...