Jump to content

Fordommer mot hund


hjortefot.com

Recommended Posts

I forrige uke var jeg og mine kjære firbeinte på skogstur, turen fikk en utrolig ekkel start da en eldre mann kom rasende :evil: og sa jeg burde pelle meg vekk fra grusveien fordi at de skulle drive måneskinnsjakt på bøen like ved påfølgende natt, og at hundene mine skremte hjorten vekk fram området.

 

Er dette et eksempel som er representativt for resten av landet eller er dette typisk vestlandet?

img_491efb884672a.jpg

 

 

Forøvrig gjorde jeg min flid og forklarte at vedkommendes sure sokker virker mer skremmende for viltet ,enn hundepotene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er fælt med disse vestlendingene, de hater visstnok hunder og er ikke gode for resten heller.

Jeg har voskt opp på gård med sauehold og mange hunder oppigjennom tidene, når man har sett hva løshunder kan utrette mot sau, ja så forstår man at mange blir meget skeptiske. Mange har nok god kontroll på hundene sine men der er mange tullinger som eier hund, som regel ikke hunder brukt til jakt men hund er hund.

Jeg hadde en meget god støver i 1982-83 til lynet slo ned og drepte den. Den var hyper på rev og drev en mengde rever i døden sitt første leveår. Normalt så den ikke på sau, den hadde hatt noen turer i en trang sauegrind og var kurert. Men hvis den ikke fant noen rev og var langt fra folk og jegere så kunne den ta til med å jage sau, den var rett og slett så jaktsjuk at den bare måtte. En annen ting som ofte viser seg er at hvis to eller flere hunder kommer sammen så er faren betydelig større for at den kan jage sau. Slike ting sitter i folk her vest, derfor kan man møte på noen som ikke vil ha hund på sine marker.

 

Vi må også huske at der ikke er tradisjon for bruk av hund på hjort, ja egentlig så er hjortejakta ganske så fersk de fleste steder, det er veldig mange steder hjortejakt kun har foregått de siste 30 årene eller kortere tid.

Så har vi dette med veldig små eiendommer her vest, for få år siden så var ofte valdene på mindre enn 2000da, da er der overhengende fare for å ødelegge jakta for mange naboer om man slapp en hund. Jeg vil også våge den påstand at man lett tømmer middels eller dårlige terrenger for hjort, for kortere eller lengre tid, ved mye bruk av hund.

 

I dag er der mange som driver hjort med hund på Haugesundshalvøya og jeg hører sjelden om konflikter, de aller fleste grunneiere og bønder godtar som regel det de blir fortalt av seriøse jegere, det er de som tar seg tilrette som er problemet, men også de som har altfor lite terreng til slik jakt kan nok skape en skepsis.

 

La oss slippe å se mer drittpreik om vestlendinger og hund, tror jeg har fått med de viktigste momentene over her, hvorfor tingene er som de er, men der er en rask endring i riktig retning jevnt over det hele.

 

--

Link to comment
Share on other sites

 

Er dette et eksempel som er representativt for resten av landet eller er dette typisk vestlandet?

Nei tror ikke det er bare på vestlandet du treffer sånne,men det er vell typisk vestlandet :roll:

Nå er det jo vår jobb som hundeeiere å snu den motstanden, å det gjør vi best ved å vise for et fantastisk hjelpemiddel en god hund er.

Vi som bruker bikkja i jakt vet jo at dyra vi jaga i går er der neste dag også nesten uten unntak.

Link to comment
Share on other sites

Er nok mange slike "nervøse" småkonger på Vestlandet (og sikkert ellers i landet også). Er selv vestlending bare for å ha det sagt.

 

Skal ikke alltid så mye til før en Vestlending, eller fra andre steder i landet for den del, som føler trygghet i det tradisjonelle, kjente og kjære føler seg utrygg/blir smånervøs når folk i vedkommendes nærområde fremmer en adferd som er uventet/de ikke er kjent med/komfortabel med.

 

Da går de "gjerne i strupen på en" med politianmeldelser, utskjelling, o.l. Bygdedyret lenge leve....

 

Ellers er nok vestlendinger noe skeptisk til løshunder, østlendinger (halvsvensker) og andre som ikke naturlig hører hjemme i deres værbitte biotop. Er redd for sauene sine - men de er vel inne eller slaktet nå.

Link to comment
Share on other sites

 

Er dette et eksempel som er representativt for resten av landet eller er dette typisk vestlandet?

Nei tror ikke det er bare på vestlandet du treffer sånne,men det er vell typisk vestlandet :roll:

Nå er det jo vår jobb som hundeeiere å snu den motstanden, å det gjør vi best ved å vise for et fantastisk hjelpemiddel en god hund er.

Vi som bruker bikkja i jakt vet jo at dyra vi jaga i går er der neste dag også nesten uten unntak.

-Finner dem også i visse fjellbygder, f.eks. deler av vest-Telemark. Fellestrekk med vestlendingene: Ingen tradisjon for jakt med hund (reinsjakt) og sauehold - ser potensielle sauemordere i de fleste hunder. Og en viss "proteksjonisme" overfor den øvrige befolkning i landet, som østlendinger og byfolk...

Link to comment
Share on other sites

Syns det er ein interressant diskusjon det her, eg vil heller seie "la oss fortsette!" Kan ikkje sei eg har sett noko drittslenging om verken vestlenningar eller hundar.

 

Skepsisen kjem nok heilt klart av mangel på tradisjon, mangel på kunnskap, og konflikt med sauenæringa, som nevnt.

 

Eit fåtall som brukar hund aktivt i jakta si. Men det blir fleire, har eg inntrykk av. Både kortbeinte "laus på drevet", og bandhund på smygjakt. So fekk vi jo kravet om ettersøkshund i -94, og mange trena opp hundar i denne perioden. Sjølv var eg med i eit ganske aktivt miljø då i alle fall. Vi fekk første gråhunden vår i -92, og denne var heile si levetid (knappe 15 år) kombinert ettersøk, og bandhund i drevet. Sjølv om ein ikkje får utnytta hunden sitt potensiale fullt ut i eit klassisk drev med vinden, er det betrakteleg meir effektiv enn ein vanleig drivar. Mange dyr vi har fått på beina i drev som vi hadde gått rett forbi uten bikkja.

 

Det som irriterar meg litt med holdninga til hund på Vestlandet, er holdninga mange (kanskje særleg eldre) har til ettersøkshund, og kva krav og forventning dei har til desse. Denne gruppa syns kravet som kom i -94 var fullstendig unødvendig ut i frå deira syn på ting og tang, og førte berre til meir byråkrati etc. Terskelen for å tilkalle hund, er deretter...

Når hunden først kjem, gjerne etter at denne gjengen har rota til delar av sporet med ein lokal golden retriver, border collie eller anna utrena sofahund, blir det forventa at denne tilkalla ettersøkshunden skal fikse alt.

Dersom denne ikkje finn dyret, blir både hund, hundeførar og generelt heile ordninga med ettersøkshund, stempla som udugeleg. Og terskelen for å tilkalle flyttar seg endå litt meir. Dette har vi sett so altfor mange eksempel på, men heldigvis minkar det på "verstingane".

 

På ei anna side, so må vi ikkje gå i den fella å tru/påstå at vi vestlenningar er lite opplyste og enkle menneske fordi vi ikkje har oppdaga bruk av hund :D Det treng ikkje nødvendigvis vere sånn at jakt med hund er "det einaste rette".

Det er noko heilt anna å bruke hund på hjort enn å bruke det på rådyr, ut i frå både terrenget og atferden på dyra. Og ikkje minst mtp storleiken på valda, som CEA nevner.

Sånn som 90% av hjortejakta vert dreve (i alle fall i mitt distrikt) nemleg ved bøjakt og drivjakt, har ikkje hunden nokon naturleg plass, og behovet for hund er der ikkje særleg stort før ved eit eventuelt ettersøk.

I tillegg er det enkelte plassar rett og slett for bratt. Eg går stort sett med bandhund når eg går i drev, men enkelte stader er det sopass bratt og vanskeleg at eg har nok med meg sjølv og børsa...

Link to comment
Share on other sites

Syns det er ein interressant diskusjon det her, eg vil heller seie "la oss fortsette!" Kan ikkje sei eg har sett noko drittslenging om verken vestlenningar eller hundar.

 

Skepsisen kjem nok heilt klart av mangel på tradisjon, mangel på kunnskap, og konflikt med sauenæringa, som nevnt.

 

Eit fåtall som brukar hund aktivt i jakta si. Men det blir fleire, har eg inntrykk av. Både kortbeinte "laus på drevet", og bandhund på smygjakt. So fekk vi jo kravet om ettersøkshund i -94, og mange trena opp hundar i denne perioden. Sjølv var eg med i eit ganske aktivt miljø då i alle fall. Vi fekk første gråhunden vår i -92, og denne var heile si levetid (knappe 15 år) kombinert ettersøk, og bandhund i drevet. Sjølv om ein ikkje får utnytta hunden sitt potensiale fullt ut i eit klassisk drev med vinden, er det betrakteleg meir effektiv enn ein vanleig drivar. Mange dyr vi har fått på beina i drev som vi hadde gått rett forbi uten bikkja.

 

Det som irriterar meg litt med holdninga til hund på Vestlandet, er holdninga mange (kanskje særleg eldre) har til ettersøkshund, og kva krav og forventning dei har til desse. Denne gruppa syns kravet som kom i -94 var fullstendig unødvendig ut i frå deira syn på ting og tang, og førte berre til meir byråkrati etc. Terskelen for å tilkalle hund, er deretter...

Når hunden først kjem, gjerne etter at denne gjengen har rota til delar av sporet med ein lokal golden retriver, border collie eller anna utrena sofahund, blir det forventa at denne tilkalla ettersøkshunden skal fikse alt.

Dersom denne ikkje finn dyret, blir både hund, hundeførar og generelt heile ordninga med ettersøkshund, stempla som udugeleg. Og terskelen for å tilkalle flyttar seg endå litt meir. Dette har vi sett so altfor mange eksempel på, men heldigvis minkar det på "verstingane".

 

På ei anna side, so må vi ikkje gå i den fella å tru/påstå at vi vestlenningar er lite opplyste og enkle menneske fordi vi ikkje har oppdaga bruk av hund :D Det treng ikkje nødvendigvis vere sånn at jakt med hund er "det einaste rette".

Det er noko heilt anna å bruke hund på hjort enn å bruke det på rådyr, ut i frå både terrenget og atferden på dyra. Og ikkje minst mtp storleiken på valda, som CEA nevner.

Sånn som 90% av hjortejakta vert dreve (i alle fall i mitt distrikt) nemleg ved bøjakt og drivjakt, har ikkje hunden nokon naturleg plass, og behovet for hund er der ikkje særleg stort før ved eit eventuelt ettersøk.

I tillegg er det enkelte plassar rett og slett for bratt. Eg går stort sett med bandhund når eg går i drev, men enkelte stader er det sopass bratt og vanskeleg at eg har nok med meg sjølv og børsa...

 

Nøkkelordene finner du det andre avsnittet ditt vestlandsjeger, Ingen tradisjon/uvitenhet om jakthunder og bruk av disse er nok en melodi som den eldre garde har.

man ser i områder hvor det bare for et par år siden var et generelt hundeforbud, nå i dag setter krav om at hund skal være med.

 

Når opplysningsnemnda har vært på en turne, ser det ut til at det ikke er så mørkt som man kanskje skulle tro.

Link to comment
Share on other sites

Fordommane mot hund er store, og det er nok mange hundehatarar på Vestlandet.

 

Likevel har eg absolutt sett ein positiv trend etter at lova om ettersøshund. Om ein generasjon (33 år...?) tippar eg at me ikkje finn fleire hundehatarar på Vestlandet enn på Austlandet. Dette krev at ettersøksjegerar gjer eit seriøst arbeid - som dei har gjort.

 

Mange manglar kunnskap om korleis ein ettersøkshund fungerer. Dette gjeld både jegerar og deler av viltforvaltninga. Etter det har vore gått "manngard", vert ettersøksekvipasjen tilkalla. "Berre for sikkerheits skuld...".

 

Utskjelling, kjefting og truslar har eg mindre tru på.

Link to comment
Share on other sites

Det er noko heilt anna å bruke hund på hjort enn å bruke det på rådyr, ut i frå både terrenget og atferden på dyra. Og ikkje minst mtp storleiken på valda, som CEA nevner.

Sånn som 90% av hjortejakta vert dreve (i alle fall i mitt distrikt) nemleg ved bøjakt og drivjakt, har ikkje hunden nokon naturleg plass, og behovet for hund er der ikkje særleg stort før ved eit eventuelt ettersøk.

I tillegg er det enkelte plassar rett og slett for bratt. Eg går stort sett med bandhund når eg går i drev, men enkelte stader er det sopass bratt og vanskeleg at eg har nok med meg sjølv og børsa...

Helt enig med det meste du skriver her men, at det er begrensninger på å bruke en løs hund på hjort pga at terrenga er for bratte er nok bare tilfelle i de mest ekstreme fjellsider, når det gjelder adferd hjort kontra rådyr har jeg kun erfaring med rådyr men kjenner folk som bruker "rådyrbikkje" på hjort å det fungerer som bare det.

Når det gjelder rådyrbikkjas evne til å ta seg frem i bratt terreng har jeg selv stått å sett på, å tro meg den kommer frem såfremt der ikke er flåg eller svære steinurer.

Link to comment
Share on other sites

At ein ved å ha med hund (i bånd)ut i terrenget skremmer hjorten har eg sjølv opplevd at folk har påstått. Men når vi begynte å skyte meir når vi hadde hund med oss enn tidlegare så stillna kritikken.

 

Skepsisen til hund pga av saueproblematikken kan eg til ein viss grad forstå,men skepsisen om at hundelukt fører til at hjorten held seg vekke vitner mest om kunnskapsløyse og fordommar.Og som vi veit så er jo ikkje det noko ukjent fenomen verken på Vestlandet eller Norge ellers.Bøtemiddelet er kunnskap og praktisk erfaring.

 

Eg vil no likevel påstå at aksepten til å bruke bund på vestlandet, og då tenker eg først og fremst på bandhund og ettersøkshund er på eit heilt anna nivå i dag enn for 20 år sida. Einkelte stader kan vi vel nesten snakka om at det er blitt tradisjon.

Kor lang tid går det forresten før ein kan kalla noko ein tradisjon?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med det meste du skriver her men, at det er begrensninger på å bruke en løs hund på hjort pga at terrenga er for bratte er nok bare tilfelle i de mest ekstreme fjellsider, når det gjelder adferd hjort kontra rådyr har jeg kun erfaring med rådyr men kjenner folk som bruker "rådyrbikkje" på hjort å det fungerer som bare det.

Når det gjelder rådyrbikkjas evne til å ta seg frem i bratt terreng har jeg selv stått å sett på, å tro meg den kommer frem såfremt der ikke er flåg eller svære steinurer.

 

Ja, det vil heilt klart variere med terreng. Veit berre av eiga erfaring frå fleire av terrenga der eg jaktar at ein kortbeint hund ville få trøbbel med å jage effektivt. Når jeger og elghund som gå på sporet må gå rundt der hjorten har hoppa opp, so vil ein drever/dachs få problemer. Men store delar av terrenga ville nok ein drever klart seg veldig bra. Eg og har hørt om folk som har god erfaring med feks drever på hjort.

 

At ein ved å ha med hund (i bånd)ut i terrenget skremmer hjorten har eg sjølv opplevd at folk har påstått. Men når vi begynte å skyte meir når vi hadde hund med oss enn tidlegare så stillna kritikken.

 

Hos oss er i alle fall ikkje problemet at dyra trekk ut av valdet, men heller det at det er blitt mykje vanskelegare å få hjorten på beina. Må ofte inn på 10-15 m før du får støkka opp dyra. Då er bikkje i drevet god å ha.

Link to comment
Share on other sites

Reagerer på bruken av ordet "hundehatere", jeg vet om så mange (meg selv inkludert) som ikke vil se løs hund i terenget (beiteområde), og som gjerne hadde klynga opp idiotene som slipper hund i båndtvangstia (det er mange av de, og de gir hundeeiere dårlig rykte). Mange av deisse såkalte "hundehaterne" har selv hund/gårdshund og er megt glad i denne. Tror mye av problemene kommer av hundeeiere som tar seg tilrette.

 

Jeg sitter i hvertfall med en følelse av at er en det minste for å begrense hundeholdet til å følge lover og regler, så er man "hundehater" i øynene til endel av de som skriver her på forumet.

 

En annen ting er mangelen på kunskap om hundens påvirkning på viltet i forhold til jakt her vest. Men slikt kommer seg med tiden, det beste man som hundeeier kan gjøre for å fremme hund og bruk av hund. Er så enkelt som å forholde seg til lovverket, og slik være gode amasadører. Brudd på båndtvang og slippe hund i mini vald m/m er i hvertfall ikke veien å gå.

 

P.s Lykke, det terenget du gikk blodspor i. Du har selvsagt tillatelse fra grunneier? (klart du har som ansvarlig hundeeier) Og i så fall til hel... med det som ser skeivt på deg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

P.s Lykke, det terenget du gikk blodspor i. Du har selvsagt tillatelse fra grunneier? (klart du har som ansvarlig hundeeier) Og i så fall til hel... med det som ser skeivt på deg. :wink:

Det er et vanlig turområde - vi går tur året rundt der. Både folk med og uten hund :) Han som har satt opp jakttårn der eier området like lite som meg.

Link to comment
Share on other sites

Seriøst så krever vel all jakthundtrening/ettersøkstrening godkjenning av grunneier, men lykke, når en går blodspor. Går en ikke da med band langline? Bikkje i band har da aldri vært noe problem? Og kommer slik jeg ser det ikke under den trenings paragrafen, så lenge bikkja er i band under treningen.

 

Hvorfor kikka han skeivt da i ett som du sier turområde (går vel mye folk og hund der uansett)?

 

Ah jeg vet, han vill vel ha det for seg selv, har vel betalt for jakta, og tror han har kjøpt enerett for hele året (kjenner sorten om enn ikke med jakt som bakgrunn :roll: ) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jo sikkert rent prinsipielt -men ei bikkje i bånd og en dæsj blod kan jeg aldri i verden skjønne skal by på problemer. Vi forstyrrer vel antakelig mindre enn andre som går tur med bikkjene i og med at vi går lydløst og hunden er i line hele veien.

 

Dessuten legger jeg spor overalt på øde steder da det er greit med variasjon og vi ikke forstyrrer almuen - og jeg aner jo ikke hvem som er eier. Jeg er en synder sånn sett ja.

 

Grunnen til at vedkommende ikke likte det var vel at blodet (hele 2 dl fordelt på 800 m) ville virke forstyrrende på hjorten som skulle jaktes på 3 måneder seinere :roll:

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at vedkommende ikke likte det var vel at blodet (hele 2 dl fordelt på 800 m) ville virke forstyrrende på hjorten som skulle jaktes på 3 måneder seinere :roll:

 

hehe...av og til vet man ikke helt om man skal le, eller gråte. :roll:

 

.....men ettersøkshund skal de ha.... :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jaktlykke skrev:

Dessuten legger jeg spor overalt på øde steder da det er greit med variasjon og vi ikke forstyrrer almuen - og jeg aner jo ikke hvem som er eier. Jeg er en synder sånn sett ja.

 

Nei, du er ingen synder i denne sammenhengen Jaktlykke. Så lenge du har koblet hunden gjelder allemannsretten. Tror den er regulert av Friluftsloven.

Link to comment
Share on other sites

For å være ærlig - det finnes sikkert ikke den ting, som det ikke er en lov, eller retningslinje, som taler imot en fritidsaktivitet med hund.

 

Og jeg skulle kanskje ikke sagt det høyt, men av og til driter jeg i paragrafrytteri, og kverrulanter, og bruker vanlig fokeskikk, høflighet og oppførsel. Og skulle det ikke være tilstrekkelig, og noen likevel skulle "hute meg til helvete", so be it :!:

Link to comment
Share on other sites

Helst gråte, kan ikke finne noe sted som hindrer dette i lov og foreskrift (hunden er koblet og som nevnt gjelder da allemanna retten).

litt blod lenge før jakta kan vel umuligt gjøre noen skade (ikke rett før jakta heller tenker jeg). Ser jo hjort går rett over der artsfrender har blitt most til kjøttdeig, og bryr de seg ikke der, så bryr de seg ikke ellers heller vill jeg tro.

 

Hadde det ikke kommet fra lykke hadde jeg nesten tatt det for en skrøne, men så kom jeg til å tenke på hvordan vi mennesker er. :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...