Jump to content

Adventsquizen 2017


Vaquero

Recommended Posts

@Veidinn sitt andre bilde, hylse nr fem:

 

.401 wsl?

 

Norma lagde vel disse og en del mer eksotiske kalibre for IMI Kynoch, som var i ferd med å legge ned egen produksjon av de særeste kalibrene. Eldre Kynoch ammo var som regel med Berdan hetter, man ønsket å få noen loter med omladbare hylser ut på markedet før produksjonen ble lagt helt ned.

 

Jeg har en pakke Kynoch .401 som er merket «made in England from Swedish components» og «boxer primed». Dette et en av de siste lotene med .401 som er produsert i verden. Kynoch bunnstempel, men altså produsert hos Norma.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Per-S skrev:

Slik ringkrymp av hetter brukes flere steder, men vanligvis ikke så voldsomt som på franske, f eks Lebel

 

I 8mm Lebel har jo denne dype ringformede krympen en viktig sikkerhetsfunksjon, mulig franskmennene bare fortsatte med dette som en slags tradisjon etter at det sluttet å ha en funksjon? Litt som at mange i Norge på død og liv ville ha sveivopererte våpen etter å ha vent seg til kammerladeren...

 

Lebel- rifla har jo rørmagasin, den dype ringen rundt tennhetta skulle fange opp kulespissen fra neste patron slik at en unngikk serieantenning i magasinet under rekyl. Tilpasning for å kunne skyte spisskuler fra rørmagasin altså.

 

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Vargen skrev:

Iransk 7,62x51 produsert før revolusjonen kanskje?

@Vargen Land og patron er feil. Jeg kan komme med følgende: Jeg fikk for et par år siden teksten oversatt noe fra en arabisk flykning jeg kjenner, til fredag kommer en annen flyktning til min arbeidsplass, han er på språkopplæring. Jeg skal vise ham bildene og ta et grundig avhør av ham (innenfor gjeldende konvensjoner, uten blåmerker :ph34r:). 

Vedkommende jeg skal snakke med er fra dette landet patronen kommer fra, jeg vil spørre om i hvilken grad han har observert våpenet og ammunisjonen i hjemlandet.

Han som oversatte teksten for to år siden kommer fra et annet arabisk land. 

 

Når jeg legger ut fasiten kommer et par interessante bilder fra området hvor patron og våpen gjelder. 

 

Edit: Mange av oss er i kontakt med arabere i positiv forstand, flyktninger eller annet. Det kan noen ganger være interessant å ta opp visse ting. Jeg har gjort dette flere ganger og får til tider interessante opplysninger de selv har opplevd og sett. Ikke relevant her, men en gang hadde jeg en del kontakt med en MIG-21 pilot fra Irak, han hadde litt å fortelle. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Facit til Norma-patronene

Øverste bilde: .22 Hornet, .222, .223, .22-250, .220 Swift, .243, 6mm Rem, 250 Sav., .257 Rob., 6,5 Car., 6,5x54 MS og 6,5x55

 

Bilde to: .270 Win., 7x57, 7x61 Super (S&H), 7mm RM, .30 US, .308 Win., .30-30, 7,62 Russ, .303 Brit., .30-06, .300H&H

 

Nederste bilde:

:308NM, 7,65 Arg (Belgisk), 7,7 Jap., 8x57J,  8,57 JS, .358 Win., .358 NM, 9,3x57, 9,3x62, .375H&H

 

Hvis mine notater er riktige. Vi vet jo at Norma også ladet andre kal. tidligere som: 9,3x72 og 9,3x74 samt 8x58RD og sikkert en del flere.

 

Fant noen flere tidlige Norma-patroner

8x54 (K.J.), 8x57R/.360,  8x60, 8x60S, 8x57JR

Edited by Veidinn
Link to comment
Share on other sites

@Vargen knekte koden først, imponerende  gjort i mitt hode. Om Ei tohi varjata har 100% rett kan jeg ikke noe om, heller ikke ille prestert der heller.

Ja, det er en pakke med 7,5x54 Fransk fra Syria. Syria har hatt Mas-36 som våpen i sine regulære styrker. I dag brukes riflen blant rebeller i Syria, ikke bare der, men også i mange andre verdenshjørner.

Snakket med en iraker for 2 år siden:

Han sa at esken kom fra Syria, med syrisk tekst, årstall 1958.

Snakket med en fra Syria i dag, han kom på jobb likevel:

Han er på språkopplæring og behersker norsk svakt, det går så vidt  an å føre en samtale. Engelsk er blanko.  Han påsto at patronene er syriske, han understreket 1957 to ganger. 

Samtidig forsøkte han å oversette resten av teksten, noe kunne han ikke forstå av teknisk art. Lottnummer oppfattet jeg noe som. Trist som det var for meg var at han var helt uvitende om våpen. Han hadde aldri sett en Mas-36 eller disse patronene. Jeg gir meg ikke, en annen gang skal jeg spørre en annen syrer hvis gotonen er der. Det kunne vært artig å få hørt litt om  et våpens  anseelse hos folk som har brukt dem i et knipetak. Var børsa populær eller upopulær? Jeg har fått litt ut av en Iraker om AK-47 og Margolin 9mm. pistol, også Browning Hi-Power. Irakeren hadde lite å sammenligne med, det var alt han hadde sett og brukt. 

DSC00684.JPG

beirut1958.jpg

Dette fant jeg på nettet, Beirut i 1958. En kvinne med en Fransk Mas-36.

 

syria2013.jpg

Samme her, bilde påstår Syria 2013.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Vargen skrev:

 

I 8mm Lebel har jo denne dype ringformede krympen en viktig sikkerhetsfunksjon, mulig franskmennene bare fortsatte med dette som en slags tradisjon etter at det sluttet å ha en funksjon? Litt som at mange i Norge på død og liv ville ha sveivopererte våpen etter å ha vent seg til kammerladeren...

 

Lebel- rifla har jo rørmagasin, den dype ringen rundt tennhetta skulle fange opp kulespissen fra neste patron slik at en unngikk serieantenning i magasinet under rekyl. Tilpasning for å kunne skyte spisskuler fra rørmagasin altså.

 

Morsomt at du nevner det, dette blir ofte påpekt i YouTube filmer:

Lebel Mle1886/M93 hadde rørmagasin, senere kom Berthier Mle 1916 med boksmagasin. I Norge hadde vi Hotchkiss mitraljøse i samme kaliber. 8x50R. På Hotchkiss gikk ammoen på skinner.

 

DSC00674.JPG

8x50R, Lebel. Denne esken er vel polsk.

DSC00678.JPG

Her er fordypningen i hylsebunnen som skulle fange opp kulen i rørmagasinet.

 

Lebel_Mle._1886.JPG

Lebel 1886 Mle 1886/m93

Carbine_Berthier_M1916_(Swedish_Army_Museum) (1).png

Berthier Mle.1916. Med boksmagasin.

Hotchk..JPG

Hotchkiss patronskinne. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Ved første øyekast, så tipper jeg at  #4  8x57mm A-base

 

Vaquero, jeg liker godt å lese innleggene dine, da du ofte tar med litt informativ våpenhistorie osv. 👍  

Her er hvordan innsiden til tilsvarende din Lebelpatron ser ut. Kula er 'solid' i en messinglegering. Den ble designet av Franske Kaptein Desaleux og var den første kulen med det vi idag kjenner som 'boattail', noe som gav den overlegne egenskaper når den ble introdusert i 1898. 

På bildet kan man også legge merke til en ekstra beskyttelseshette utenpå tennhetta, og fordypningen i hylsebunnen som Vaquero viser.

20171123_211331.jpg.cb370057f1c22fd5b231e8d66964ce7c.jpg

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nr 3 er 6,5x58 portugisisk, nr 5 er 6,5 manlicher (eller carcano), nr6 8x45,5 scheiben (ev 46,5) og nr 7 er 6x50 Scheiring.

Nr 2 minner meg om rem ultra mag serien og er en nedkortet utgave av 300 rem ultra mag, men hvem som kom med akkurat den hylsen husker jeg ikke, men lurer litt på et tysk firma som lager rettrekkere.

Etter mye ettertanke finner jeg at nr 2 også kan være 7x66 van Hofe.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

  1. 6x70R Krieghoff
  2.  7x66 vom Hofe Super Express, SAA 3455

  3. 6,5x58 Portugisisk Mauser, SAA 1570

  4. 8x57 M1888 A-base, SAA 4345

  5. 6,5x52,5 Carcano, SAA 1355

  6. 9x46,5R Scheiben , SAA 5615

  7. 6x50R Scheiring, SAA 1305

  8.  

  9.  

Du bommet med en millimeter på kula på nr 6, ellers tok du de fleste. Nr 8 og 9 mangler fremdeles

Edited by anders-
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Per-S skrev:

Disse er vel noe mer vanskelig, de er hentet fra en boks med engelske patroner, og er produsert av Kynoch eller Eley

IMG_2779.JPG

 

som vanlig på tynn is her men..:  
Tenkte først nr 6 = 318 Wesley Richards , men tror den er for kort...? 
nr 10 , ser ut som en "flanged" utgave av 280 Ross..?  

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Per-S skrev:

Jeg lot de to siste stå igjen til glede for dem som sysler med Whisper Socom og Black------ .

 

den lengst til høyre er vel da en 30-221?  - eller 330 whisper / 300 blackout om man vil...   Ser ikke bunnstempelet.. :) 

 

.. men den nest siste sliter jeg mer med 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver.... Fra V  

#1 .577/.500  3-1/8"  Magnum Express

#2 .500/.450  No1 Express  

#3 .500/.450 No2 Musket

#4 .400 Purdey

#5 .400/.360 NE

#6 .375 Rimless NE

#7 .400/.350 NE (Eller Rigby No2)

#8 .375  2-1/2" Flanged Nitro Express

#9 .244 Hagler Magnum...?

Edited by Bunkeren
Link to comment
Share on other sites

God jul til alle som fulgte AdventQuizen:

Lufta gikk litt ut på slutten, liten tid til å studere patroner. Det ble mye annet for å tekke juleforberedelser hjemme osv. 

Da kommer jeg med en litt morsom uhøytidelig en på slutten, det kommer et bilde til med fasit når patronen er identifisert. 

 

Hva er dette for en "patron"?

DSC00709.JPG

Patronen til venstre er en 7,62x51 som referanse. Spørmålet er patronen til høyre.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

En brannstiftende patron @Per-S, det var vel det du mente med å fyre oppunder.

Når jeg er ute å reiser kan jeg ikke la være å kjøpe div. kreativt skrot. Ofte lightere. Som ikke røyker så har jeg likevel alltid med en Zippo-lighter i belte til båltenning og sjekking av vindretning. 

Tanken med motivet, Røyking dreper.

DSC00717.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...