Jump to content

Permanent bevæpning av politiet


DoctoRoy

Recommended Posts

- og for de som gikk glipp av programmet: Det var ikke noe nytt, bare dårligere argumenter enn i denne tråden.

 

En drosjesåfør fra Oslo brukte som argument FOR generell bevæpning de to politifolkene som ble skutt på Dønna - disse to VAR altså bevæpnet. Dårlig resaearch fra programlederen å ikke kjenne til dødsfallene for politifolk i tjeneste de siste åra.

Link to comment
Share on other sites

 

http://www.pointshooting.com/1asop9.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Når man diskuterer hvor politiet skal ha våpenet sitt, og om de skal ha det på hofta eller i bilen , kan det være lurt å se til erfaringer fra andre land. 

Denne linken viser til statistikk som gjelder New York politiet. Og den viser at 90% av alle skuddvekslinger , der politiet er innblandet i en "shootout" er avstanden under 5 meter. Og i en stor del av disse hendelsene er avstanden fra kontakt avstand til 2 meter. I 70% av tilfellene ble ikke siktemidlene brukt. Vi har lett for å se for oss skytebane når vi tenker skyting , siden vi ikke har noen som helst erfaring i skyting i selvforsvar. Heldigvis. Og politiet i Norge har nok heller ikke noe erfaring i dette. Heldigvis. Derfor ser de hen til land som kan vise til erfaring og låner lærdom derfra. Det er opplagt at hvis en politimann opplever uforberedt å bli skutt på fra 2-5 meter , vil sjansene for å overleve dette reduseres kraftig hvis våpenet hans ligger i bilen. Hvis politiet i det hele tatt skal bære våpen , tror jeg de bør være klar til å bruke dem. Men at opplæringen kan bli bedre, er det også mange politifolk som mener.

 
 
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Robinson skrev:
Det er opplagt at hvis en politimann opplever uforberedt å bli skutt på fra 2-5 meter , vil sjansene for å overleve dette reduseres kraftig hvis våpenet hans ligger i bilen. 

 

Uforberedt blir skutt fra 2-5m ? Da er sjansen for å overleve minimal uansett hvor han har våpenet.

Link to comment
Share on other sites

@G.Larson : Man har dårlige odds  , ja , men politiet i USA er svært opptatt av å trene og drille politioffiserene sine på nettopp å forbedre oddsene for å overleve å bli skutt. For det skjer ganske ofte der borte. Bare sjekk statistikker . Og det de legger vekt på er å bekjempe " the wimp factor ". Man dør ikke nødvendigvis av å bli truffet av en eller flere kuler , men man dør hvis man " gir seg ". Og eksemplene er flere på at politi har overlevd å bli skutt . Ett eksempel jeg så på ett nyhetsoppslag for noen år siden, var en politikvinne som ble skutt i ansiktet , rett under høyre øye , av en beboer i leilighet der hun hadde møtt opp i forbindelse med det som her på berget kalles husbråk. Hun ble også skutt i brystet , men der stoppet vesten kulen. Hun klarte å skyte tibake og drepe mannen. Med våpenet i bilen hadde nok hendelsen hatt en annen  utgang. 

 

@Erlend Meyer: forholdene er ikke veldig sammenlignbare med New York. Men bortsett fra at det bor flere folk der enn i Norge , synes jeg ikke forskjellene er allværden. Og kanskje forholdene i Norge blir mer og mer lik New York ?? Kanksje bortsett fra at New York har mye strengere våpenlover enn Norge.

 

Danmark er ikke så langt fra oss , og jeg regner med at de fleste husker skytingen i 2015 der 3 politioffiserer ble såret av en enslig terrorist som åpnet ild mot dem. Det ble avfyrt 27 skudd mot dem fra en MP5 , som altså såret dem alle. Men de besvarte ilden og overlevde. Terroristen flyktet derfra og ble senere drept av annet politi. " Jeg stikker ut i bilen og henter våpen " ville ikke hørt ut som en hyggelig melding fra noen av de 3 politioffiserene...

 

Edited by Robinson
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så lett å bli klok på dette forumet. Man innbiller seg jo at man ved å ha et fagforum med jegere/skyttere ( i mine øyne fornuftige folk) blir kvitt de værste nettrollene. Men her er 8x68S tydelig kun ute etter å kverulere. I siterte innlegg kan man tolke det til at han ønsker politiet tyngre bevæpnet enn med 9mm da det uansett ikke hjelper mot tyngre kjøretøy mens tidligere i tråden er han helt klart mot en hver form for bevæpning. Beklager at jeg bruker deg som et direkte eksempel, men jeg synes det er grunn til å ta seg selv litt i nakken for noen og en hver her inne. På forhånd beklager hvis jeg misforstod en eller annen søkt form for sarkasme. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Virkelig, det er såpass ja. Nettroll ikke mindre, og ufornuftig i tillegg. Jau, ein takkar.

 

Jeg kan sikkert ta meg selv i nakken innimellom jeg, det er ikke det. Og jeg tåler godt å gjøres et eksempel "ikke til ettefølgelse ut av". Men jeg føler for å påpeke at dette eksempelet ditt fordrer at jeg har forandret mening, bare for å kverrulere. Er du absolutt sikker på at det er tilfelle? 

 

Jeg ser ikke vitsen med at de er bevæpnet, da det ikke under noen omstendigheter kan hindre terrorangrep med kjøretøy. For tyngre bevæpning? Nei absolutt ikke! Du vet  nok likegodt som meg hva de måtte vært utstyrt med for å kunne stanse en lastebil. Det er vel ingen tjent med?

 

Dessuten mener jeg at hvis vi forventer å politiet skal hindre ved aktiv inngripen, den type terror som vi har sett en del eksempler på. Og som vi garantert får se igjen. Så tror jeg vi stiller urimelige krav til politiet.  Forhindre gjennom etteretning og aksjoner forut for terrorangrepet, ja det kommer de til å gjøre også i framtiden . Når det gjelder å begrense pågående angrep, så er det nok mer situasjonsbetinget enn avhengig av permanent bevæpning.

 

Nei, jeg har ikke forandret mening bare for å kverrulere,  jeg påpeker at jeg mener det er rimelig søkt av Riksadvokaten å spille terrorkortet for å få bevæpnet politiet. Det er flere gode argumenter for å gjøre det, men økt terrortrussel er ikke et av de. 

 

Jeg setter stor pris på en frisk diskusjon jeg, men minner om at erfaringsmessig så sitter en litt ustøtt i salen på veldig høye hester... (slapp av, bare drar deg litt i beinet. :D)

Link to comment
Share on other sites

Beklager beklager, ufint av meg. Oppfattet deg som at argumentet nå var at bevæpningen uansett var for lett og det hadde blitt snodig.Ikke er jeg glad i hester heller😁 Men tilbake til saken. Riksadvokaten må vel mene at man skal kunne gjøre noe  med det som spretter ut av disse kjøretøyene, for å stanse dem bruker man blomsterpotter👍

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 21.11.2017 den 19.39, DoctoRoy skrev:

Et poeng er at vårt politi ikke lærer å skyte først og spørre etterpå. Om det er noe politiet i USA lærer eller om det er unoter lederne ikke klarer å plukke av de vet jeg ikke. 

 

Norsk politi har, hvertfall til nå, lært at mange situasjoner kan løses uten bruk av vold. Det gjelder også situasjoner der åpenbart sinnsforvirrede personer har våpen, som de, mest sannsynlig, vil bruke på seg sjøl.

 

Men "over there" har man Tramteaterets motto: "Det enkleste er pistol". Når noen prøver å roe ned en forvirret person, kommer det heldigvis noen andre til, som sørger for å drepe vedkommende. Så slipper man jo mange problemer, som foreksempel å ta opp forklaring fra h*n etterpå:

 

https://www.nrk.no/urix/usa_-tidligere-politimann-hevdet-han-ble-sparket-etter-at-han-ikke-skjot-en-mann-1.13914516

 

Den som ikke skyter først, og eventuelt spør etterpå (få svar å få fra døde personer), må jo, så klart, få sparken. For de som ennå ikke har klart å finne ut hvor "unotene" kommer fra: Begynn letingen på toppen.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
1 time siden, DoctoRoy skrev:

Mot SVs stemme har justiskomiteen gått inn for å endre politiloven og gi politiet adgang til tidsubegrenset bevæpning ved sårbare objekter.

Selv om jeg er imot gennerel bevæpning, synes jeg det er fornuftig at spessielle "objekter" som bl.a. Storting, regjerings kvartalet, flyplasser, o.l. har min. en "lett" bevæpning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...