Jump to content

Gaupejakta 2009


Lynxhunter

Recommended Posts

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I natt blei det sett gaupe 90 meter fra eine reveåtet vårt kl 01.30:D

Har eit par spørsmål:

Kan ein skyte gaupe på åte?

Kan ein skyte gaupe i kunstig lys (samme regler som reveåte?) Går ut fra att dette ikkje er lov?

Må ein ha skote opp på storvilt og bruke samme rifla på gaupejakta eller er det fritt fram så lenge kaliberkravet er iorden?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er gaupejakta over for meg i år. for andre året på rad gikk jeg glipp av gaupejakta. men plutselig fikk jeg en hyggelig telefon og da kom tilbudet om gaupejakt i sverige. var ingen tvil, jeg skulle. fikk til og med ordnet meg ekstra fri fra jobben.

 

det var veldig mye gaupe der, så vi regnet med at kvota ville være full første dagen. men pga litt for gammel snø, og MYE snø datt bare 3 første dagen. men vi fikk ingen. hadde los men fikk ikke skutt de. ei more med unge som lurte oss trill rundt. og sånn fortsatte det egentlig. fikk snø på mandag og tirsdag hadde vi helt ferske spor. men det var i det området det var mest snø, og gaupa lurte bikkjene til slutt oppe i berget siden de ikke klarte å legge skikkelig trykk på den. og den dagen ble kvoten full, tror det ble overskyting også..

 

mener det var Buster somskrev at det er ikke gaupe jakt uten å havne i grøfta. den kan jeg skrive under på! for to år siden ble bilen vi kjørte så skadet at den ble kondemnert. denne gangen holdt døra på og bli revet av i tillegg til at det ble en tur i grøfta. men sånn er det. gaupejakt er og blir ekstremsport! sov vel cirka 2,5 i snitt fra lørdag til onsdag. IDIOTI! men blir det akkurat samme neste år? Å jada :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan ein skyte gaupe i kunstig lys :arrow: Nei

 

Og den korrekte tolkningen av "kunstig lys" er.......?? 8)

 

Ja si det...............det jeg tenkte på er at det ikke er lov å skyte ei gaupe som tilfeldigvis kommer på ett reveåte med lys.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kanskje ikke noe med gaupejakt og gjøre.

var på isfiske konkuransen med den lokale jff, når jeg fikk inn en mms på tlf, med et bilde av ei gaupe som har tatt et rådyr.

Hadde kommet 3-4 cm snø på morgenskvisten, så dette var en gylden mulighet til å slippe hunden.

Gikk på fra rådyret, og fikk den ut andre gang jeg gikk forbi den. Slapp hunden og det ble los, den gikk ca 10 min før hunden retunerte. Ble med opp til der det ble tap. Og fulgte etter ei stund før jeg slapp igjen. Ble en 10min los til, og da fikk jeg gaupa 20 m.

 

Må ut noen turer til på gaupa før jeg har noe gaup hund å skryte av, er liksom ikke noe stor intresse for katta enda, men det ska bli :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg er fra Sauda i Rogaland der de e bare noen få streif dyr av gaupe.

Da eg va på tur i skogen ein dag fant eg bare bakenden av rådyret. tydeli tein på at de hadde vore ein kamp for de låg masse hår å de va var lit tarmar å kjøttrester ette ei sprengt longe. Rådyret var delt i to rett gjennom ryggraden å magen. Framdelen fant eg heller ikke.

dette er sjelden vi finner her å lurer sterkt på om de er Gaupe. Har ingen erfaring me gaupe heller så eg lurte på noen så er erfaren me gaupe her kunne si om de var de?

Link to comment
Share on other sites

Rådyr som er så ille tilredt er det vanskelig å fastslå dødsårsak på. Merk at en god del rådyr rett og slett sjøldauer i vårknipa. Næringsunderskudd. Sjekk om det finnes fett på dyret, det er en god indikasjon. For å fastslå at det er gaupe bør dyret finnes mest mulig intakt. Rev og kråkefugl plukker raskt et rådyrkadaver reint.

 

Hvis du finner et, kan du bruke kniven og snitte opp strupen fra kjeften og nedover. Flå skinnet til begge sider og sjekk i området rundt strupehodet. Gaupa dreper med et strupebitt (og svært sjelden mer enn ett - hvis den først kommer seg på dyret treffer den som regel med bittet og slipper først når dyret er dødt). Det er rimelig enkelt å se - hvis det er bloduttredelser på/ved strupehodet, betyr det at dyret har fått en skade her mens det hadde puls. Hvis du skraper bort blodet vil det ofte være veldig lett å se to hull etter hjørnetenner på hver side. Hvis det er påspist er det typisk at gaupa spiser rent kjøtt, helst fra bogen eller baksida av lårene. Bogen er vel "klassikeren". Langt fra hver gang at gaupa i hele tatt spiser, og ofte tar den en pause før den spiser. Hvis du finner rådyret raskt, kan gaupa ligge like ved og hvile...

 

Andre alternativer er kongeørn (tre trekantforma hull i hodebunnen), jerv (knust nakke, hvis du kjenner fra utsida er den pulverisert), bikkje (som regel "opptygga" bak på lårene og "revet" - ingen typiske skader, uryddig i drepemåte) og rev (ligner gjerne hund, rådyret er et stort dyr for reven så den herjer mye for å få livet av det, men gjerne finner man mange, mange strupebitt som er betydelig "veikere" enn gaupa sitt ene). Sånn helt grovt sett. Men så er det også tilfeller der det er vanskelig å si noe sikkert, det kan være utypiske skader, kadaver som har blitt påspist og karakteristiske skader er rett og slett oppspist osv. osv.

Link to comment
Share on other sites

Hm.. Det som fanga oppmerksomeheten var at for lit mer enn et døgn si var de ikke der så er de ganske ferskt.

Men rådyret er splittet i to rett øver magen. De må ver et lit stort dyr for å bite rett gjennom ryggmargen å de var bare bakenden låra å lit av magen så eg fant. Ikke noe av frampartiet var der alt var vekke. Dette dyre har nåk antageli blit angrepet for de var mye hår rundt men de var ikke spist noe spesielt på de vi fant. Bakenden var kompakt å de såg ut som dyret var drept ette hår å blodet. Har vore inne på kongeørn å rev men det har aldri skjedd at di har tatt å delt de i to i ryggen. Håper å få tak i bilder til i mårå får eg fant i dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...