Jump to content

Gaupejakta 2009


Lynxhunter

Recommended Posts

En ting er ihvertfall sikkert....kun 1 gaupe på detta området blir for lite. Ser stort sett rådyr som står midt ute på jordene midt på lyse dagen hver dag. Rev er det også dårlig med nå men allikevel er det mye enslige geiter ute og går :? Ikke akkurat et godt tegn...

 

Tja, muligheten dere har for å snu dette er vel å dokumentere flere familiegrupper enn hva bestandsplanen legger opp til...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja, muligheten dere har for å snu dette er vel å dokumentere flere familiegrupper enn hva bestandsplanen legger opp til...

 

Det samme sa Wilberg også :wink:

Vi har en jobb å gjøre der. Men mangel på snø i Follo gjør sporing vanskelig, desverre.

 

Har dere beredskap, da? Sjekka i hvilke områder det allerede er dokumentert familiegrupper? Litt seint å begynne å rekruttere folk til gaupesporing den dagen det begynner å snø... Helst bør en være to mann pr bil og ha 3-4 timer kjøring pr. bil. Optimalt sett kan en også sørge for en tredjemann som slippes av på et sted og sporer over en ås eller lignende - spesielt egnede steder. Helst burde det jo være rekruttert et par-tre slike "ekvipasjer" i hver kommune, hvis en skal ha håp om å dekke over noe som helst.

 

Å satse på rapporter fra almennheten tror jeg vi bare kan drite i. Selv de jeg jakter elg sammen med venter gjerne 3-4 dager før de gir beskjed om at de har sett spor...

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt OT men hadde en merkelig episode med bikkja her om dagen. Satt ute på trappa en kveld( rundt kl 21) og ho står som vanlig i båndet sitt rett ved trappa. Plutselig reiser ho seg opp på to bein og begynner å være opp mot skaukanten ca 40m unna. Men istedet for å begynne å dra vilt i båndet for å komme til luktkilden slik hun gjør da det er elg,rådyr eller rev, så begynner ho å klynke og klorer vilt på døra for å komme inn. Har aldri sett ho sånn...lurer på hva ho lukta for no.

Link to comment
Share on other sites

 

Har dere beredskap, da? Sjekka i hvilke områder det allerede er dokumentert familiegrupper? Litt seint å begynne å rekruttere folk til gaupesporing den dagen det begynner å snø... Helst bør en være to mann pr bil og ha 3-4 timer kjøring pr. bil. Optimalt sett kan en også sørge for en tredjemann som slippes av på et sted og sporer over en ås eller lignende - spesielt egnede steder. Helst burde det jo være rekruttert et par-tre slike "ekvipasjer" i hver kommune, hvis en skal ha håp om å dekke over noe som helst.

 

Vi er i gang. Og skal få satt sammen "grupper" til å spore på nyåret. Samt inngå et samarbeide med de grunneierlag som finnes i kommunen. Prøver også å få til et enda tettere samarbeide med SNO. Gjensidig tillitt og forståelse...

Derfor vil jeg ha et gaupemøte.

En gang må vi starte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan noen svare meg hvorfor det i Region 6 er flere kommuner som ikke har gaupejakt? Dette gjelder f.eks Melhus, Skaun, Orkdal etc.

Etter hva jeg forstår så er det flere grunneiere og jegere i nettopp disse kommunene som de siste sesongene har vært endel plaget med økende gaupebestand.

Link to comment
Share on other sites

:arrow: Myrsken

 

Du kan sjekke "fasiten" om du går på rovviltportalen.no og leter opp fellingsvedtaket for kvotejakta sist vinter for region 6. Men årsaken går nok på at bestanden er betydelig tettere i nordfylket, og at man ønsker å gjøre uttaket i områdene med størst skader til gaupe, samt at man i tillegg ønsker å styrke gaupestammen i sørfylket.

 

En annen, medvirkende årsak kan være få eller ingen dokumenterte familiegrupper. Det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom antall familiegrupper og antall dokumenterte familiegrupper...

Link to comment
Share on other sites

Ble registrert familie gruppe i region 6. i dag. Var på Frosta denne gruppen ble registrert.

Dette er vel andre gruppen som blir registrert i dette området,(den forige var i Åsen). så nå mangler vi bare noen registreringer nordover og sørover :) Så no er det vel bare å komme seg ut mens forholdene er gode.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi hatt tre uker med bortimot optimale sporingsforhold uten å se snurten av et gaupespor. Ifjor trengte det ikke å ha vært snø mer enn 24 timer før sporene poppet opp. Godt med rådyr er det også, så her kan det ikke være mange gauper i år (i Nord-Trøndelag)

Hvor i Nord-Trødelag er det i så fall fritt?

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert ikke fritt for gaupe, men vi har ikke sett et eneste gaupespor ennå. I motsetning til ifjor når en ikke kunne gå en dag på nysnø uten å se et spor.

 

Hvis jeg tolker navnet ditt rett, bor jeg bare noen mil lenger nord, og her er det i allefall langt fra fritt for gaupe. Rimelig sikre på at vi har hatt spor etter minimum fire ulike innenfor de områdene jeg jakter bare i løpet av et par uker nå i høst. Mor med unge og to enkeltdyr.

 

Ellers er det forsåvidt også sett gaupe flere ganger nå i sommer, på forskjellige steder. Såvidt jeg vet har det i allefall vært sju observasjoner innenfor en rimelig begrenset del av kommunen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er smertelig klar over det. Problemet er at det er her ute ved kysten vi for tiden har fått fellingstillatelse på gaupe...

Dersom vi drar inn i landet, skyter den og tar den med hit for å få "legalisert" den blir det mer som å pisse i buksa når man fryser. Problemet løses ikke av det....

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant spor etter ei gaupe med unge i dag. Har varslet rovviltkontakten, og han tar skia fatt og sjekker det opp i morgen. Nord-Trøndelag, Stjørdal, Skatval, Forbordsliom.

 

På fredag i forrige uke, så jeg spor etter enslig gaupe i Stuggudalen i Sør-Trøndelag. Denne meldte jeg ikke inn.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, og beklager min uvitenhet!

 

Skal flytte til Alvdal i nær framtid.

 

Gaupejakt hadde vært spennende. :D Og siden det både er gaupe og jakt på gaupe i kommunen hadde vært gøy å prøve seg.

 

Er det noe spesielt som må gjøres før eg kan Jakte på gaupe???

 

Regner med at det er organiserte lag i kommunen. Håper de trenger postskyttere.

 

Er jeg veeeeeldig opptimistisk hvis eg tror eg kan få være med på noe gaupejakt i 09????

 

hilsen

 

Optimist

Link to comment
Share on other sites

:arrow: munsterjeger

 

Hehe...

Optimist må man være!! Jeg kjenner ikke til hvordan tingene er organisert der oppe, men ta kontakt med rovvilkontakten i kommunen, så vet sikkert vedkomne hvem du skal kontakte. Eller kanskje JFF. Det beste er sikkert å gå rett på, og si at du vil være med. Det er altid lettest å få være med hvis du har mulighte til å ta en del sporingsarbeide, og hvis du har mulighet til å stille opp, klar til å jakte, i løpet av et par timer, når som helst........... :wink:

Link to comment
Share on other sites

:arrow: munsterjeger

 

For og registrere deg går du bare inn her :http://www.brreg.no/registrene/jeger/

Da blir vi jaktende på samme kvote forstår jeg og det finnes flere dyr i omegn og området hvor jeg jakter for tiden så jeg gleder meg.

Sender deg en PM jeg på en du kan kontakte på jaktlaget i Alvdal.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at det er organiserte lag i kommunen. Håper de trenger postskyttere.

 

Uten at jeg skal svare for evt. jaktlag i Alvdal... Postskyttere er dusinvare. Det som virkelig trengs er folk som kan ta seg fri fra 28. januar til kvota er tatt, og som satser 100% på å lete spor. Dvs kjøre sene nattetimer og tidlig morgen etter halvt gjensnødde veier og se etter krysninger, slenge på seg ski eller truger og vasse seg over en ås eller et fjell osv. osv.

 

Den vanlige tilbakemeldinga vi får når vi snakker om gaupejakt er at "ja dere ringer vel hvis det blir noe jakt". Svaret er som regel "nei, vi kommer og jakter når du har funnet ferske spor, og forventer at du starter jobben med å ringe inn gaupa mens vi er på vei"...

 

Mener å huske at jeg kjørte 200 mil på et par uker sist februar. Ikke den mest øko-vennlige jaktformen, men det er tross alt lengre mellom gaupene enn rådyr eller hare. Det er ikke mange steder en kan gå inn og slippe bikkja på frisøk, og forvente at den tar ut gaupe (men vi har faktist minst ett slikt sted...)

 

Poenget mitt er at du antakelig kommer mye lengre ved å tilby dine sporletertjenester, enn å tilby å være postskytter. Det er der det som regel kniper...

Link to comment
Share on other sites

Regner med at det er organiserte lag i kommunen. Håper de trenger postskyttere.

 

Uten at jeg skal svare for evt. jaktlag i Alvdal... Postskyttere er dusinvare. Det som virkelig trengs er folk som kan ta seg fri fra 28. januar til kvota er tatt, og som satser 100% på å lete spor. Dvs kjøre sene nattetimer og tidlig morgen etter halvt gjensnødde veier og se etter krysninger, slenge på seg ski eller truger og vasse seg over en ås eller et fjell osv. osv.

 

Den vanlige tilbakemeldinga vi får når vi snakker om gaupejakt er at "ja dere ringer vel hvis det blir noe jakt". Svaret er som regel "nei, vi kommer og jakter når du har funnet ferske spor, og forventer at du starter jobben med å ringe inn gaupa mens vi er på vei"...

 

Mener å huske at jeg kjørte 200 mil på et par uker sist februar. Ikke den mest øko-vennlige jaktformen, men det er tross alt lengre mellom gaupene enn rådyr eller hare. Det er ikke mange steder en kan gå inn og slippe bikkja på frisøk, og forvente at den tar ut gaupe (men vi har faktist minst ett slikt sted...)

 

Poenget mitt er at du antakelig kommer mye lengre ved å tilby dine sporletertjenester, enn å tilby å være postskytter. Det er der det som regel kniper...

 

He he , inne på noe der ! 28 'de er vel en del dager for sent det vet jeg eller for og si det andre vegen så er det nok gått noen km. på ski til da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var å så på en flott råbukk som gaupa hadde tatt for to uker siden, etter dette har det vært merkelig lite sporobservasjoner.

På vei til harajakt i går finner vi nattspor etter gaupemor og to unger. Sporer en stubb for å se hvor dem tar veien.

Ned mot bygda, innom en flittig besøkt gapahuk, her har dem sittet på bordet..!

Etter endt harajakt ( som forøvrig gikk skeis) gjør jeg en større ring med bil for å se hvor dem har blitt av.

Utsporet går sørover, ut av kommunen. Også dette på en fast overgang.

På vei hjem får jeg melding om 4 nervøse rådyr midt på ett jorde rett i nærheten. Finner spora etter ei enslig unggaupe som har jaktet rådyr. Uten hell ser det ut som.

 

Det nærmer seg jul...gaupesporing er perfekt tidsfordriv da folk flest eter seg halvt ihjel.

Og utover i januar blir det jo bare mer og mer.. :mrgreen:

Taklyset på bilen blir vel montert i helga tenker jeg. :wink:

 

Jævli spent på hva rovviltnemda og fylkesmannen finner på med Hedmark-2a i år.

Og kortspillet med kortene gjemt inntil brystet så lenge som mulig, det er litt frustrerende. Poenget med det tror jeg ikke dem skjønner selv engang.

Link to comment
Share on other sites

Satt og reflekterte litt på de gangene jeg har sett hundene i aksjon med gaupe, og fullt så tamt som dette har det da jaggu ikke vært :lol:

 

http://www.videoita.fi/video.php?id=227

 

Katta slår litt mer fra seg og med trær i nærheten så går det som regel opp i ett av dem.

Visst, hu blir fort sliten når forholdene favoriserer hunden og det ikke finns noe berg der hu kan klatre opp for å riste av seg forfølgeren, men jeg kan ikke helt se at hunden i filmen skulle være i stand til å sprenge katta. Virker en smule velfødt i mine øyne, men nå er jeg vant til spenstige laikaer. Jämtene kjenner jeg lite til.

 

Er det ei tam gaupe som er vant til hunder, eller er det andre som har opplevd vill gaupe med tilsvarende oppførsel?

Link to comment
Share on other sites

regner med du ringte og sa i fra att du hadde sett spor etter mor og to unger, flere familier som blir registrert flere får vi og jakte på :wink:

 

Meldte fra til vår rovviltkontakt ja. Men i og med at det ble registrert ei gruppe 4-5 km unna i november kommer ikke denne på "kontoen". Var mor og to unger det også. Selv om dette mest sannsynlig er ei annen gruppe, tilhører ei annen rute, større unger osv. Finner nok spor av denne i andre enden av reviret senere, og da bør det gå an å få dem inn på kontoen.

 

I dag har jeg fått rapport om tre enslige dyr , på vidt forskjellige steder..så det er nok av gaupe.

Link to comment
Share on other sites

He he , inne på noe der ! 28 'de er vel en del dager for sent det vet jeg eller for og si det andre vegen så er det nok gått noen km. på ski til da :wink:

 

Ja de ivrigste har vel begynt allerede... :roll:

 

I år virker det derimot ikke som om det vil by på så store problemer å finne spor, så det er ikke sikkert en trenger så lang tid på å spore før jakta, for å ha et par ringer klare kl. 06.00 1/2/09

Link to comment
Share on other sites

Ser av rovviltkalenderen til DN at rovviltnemda reg. 6 skulle ha møte 4. og 5. desember.

Noen som har hørt noe fra det møtet? Regner med at de utarbeidet et forslag til kvote .

 

Finner heller ikke noe referat eller annen info. For dårlig at dette holdes i det skjulte. Har sendt en mail til sekretariatet (miljøvernavd. i NT) om dette. Regner med jeg får tilbakemelding i løpet av et par dager...

 

Edit: Fikk tilbakemelding på morrakvisten i dag, referat osv skal legges ut på rovviltkalenderen på rovviltportalen.no. Problemet er bare at man trenger brukernavn og passord til en av dn sine servere for å lese det som står der... Det skal derimot ikke være sånn.

 

Men sånn er det nå engang...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var inne på siden for kvoter for Hedmark men der er det ikke noe og finne enda , noen som vet når tildelingen kommer ?

 

Det er møte i Rovviltnemda 9. Januar. Kvotene (og organiseringen) blir vel offentliggjort rundt 10-12 januar da tenker jeg..

Jævla spennende hva dem finner på, for oss i 2a kan det faktisk skje at det ikke blir jakt i det hele tatt.

Da blir det mye gretne gubber :evil:

Link to comment
Share on other sites

Var inne på siden for kvoter for Hedmark men der er det ikke noe og finne enda , noen som vet når tildelingen kommer ?

 

Det er møte i Rovviltnemda 9. Januar. Kvotene (og organiseringen) blir vel offentliggjort rundt 10-12 januar da tenker jeg..

Jævla spennende hva dem finner på, for oss i 2a kan det faktisk skje at det ikke blir jakt i det hele tatt.

Da blir det mye gretne gubber :evil:

 

Så gæli kan det vel ikke bli vel , de får jo inn ganske mange registreringer om dagen tror jeg så de tørr vel ikke og snike seg helt unna , men for og snu det på hodet tror jeg ikke de bruker dette som noe tildelingsmateriale likevel for jo flere familiegrupper som blir innrapportert jo mindre tildeler de for gruppene er jo fredet .

Link to comment
Share on other sites

Så gæli kan det vel ikke bli vel , de får jo inn ganske mange registreringer om dagen tror jeg så de tørr vel ikke og snike seg helt unna , men for og snu det på hodet tror jeg ikke de bruker dette som noe tildelingsmateriale likevel for jo flere familiegrupper som blir innrapportert jo mindre tildeler de for gruppene er jo fredet .

 

Det grove bestandsestimatet de bruker på gaupe er vel 6.2 individer pr. dokumentert familiegruppe. Ergo, 10 dokumenterte familiegrupper tilsvarer en gaupestamme på 62 dyr. Ser at i forhold til estimert antall forrige vinter stemmer det bedre med en faktor på 5.95, mulig de har moderert seg litt siden jeg satt på skolebenken.

Link to comment
Share on other sites

Ser av rovviltkalenderen til DN at rovviltnemda reg. 6 skulle ha møte 4. og 5. desember.

Noen som har hørt noe fra det møtet? Regner med at de utarbeidet et forslag til kvote .

 

Kvotene blir fastsatt på møte 12. januar. Men få registreringer ennå. Mindre gaupe tro?

 

Mindre registreringer :shock::shock:

Må da være mange år siden det er så mange registreringer :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...