Jump to content

Gaupejakta 2009


Lynxhunter

Recommended Posts

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
Det er mest trolig tre forskjellige grupper ja

 

Hva ligger bak denne vurderingen? Disse dyrene har jo revirer på 200-500km2 i rådyrtette områder og for meg høres det usannsynlig ut at det skulle være tre familiegrupper i åsen/åsenfjorden. Hvis så er tilfelle så regner jeg med at gaupekvoten blir fyllt før lunsj 1.2 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva ligger bak denne vurderingen?

Bak disse vurderingene så er det en ganske ivrig jæng som er mye ute og leiter etter katta. så vi har ganske god kontroll på de. To av familiene er like mye på Frosta og Ekne som de er i Åsen det er ei med en unge og ei med to. Den siste har to unger nå (ble kjørt ihjel ein unge i september) den holder til i Vududalen og mot Langstein. så hvis vi får snø 1.februar så skal vi være ferdig før lunch :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok, Jeger&Fisk får sjelden skryt fra meg, men denne gangen kommer det faktisk mye fornuftig fra nord-trøndelagsfraksjonen...

 

http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article4029701.ece

 

Lite utdrag:

"Kort sagt er det slik at gaupene må jaktes på der de er når det er jakttid, ikke ut fra en teoretisk tanke om at der rovviltet har gjort skade i juli, der skal gaupene også felles, mener NJFF, og legger til at de krever en kvote på minimum 60 dyr.

 

- Observasjoner under gaupejakta er en av de viktigste rapporteringene forvaltninga får. Det er derfor særdeles viktig at det gis gaupekvoter for alle arealer i region 6. Dette gjør at terrengene blir gjennomsøkt og eventuelle familiegrupper blir registrert, mener NJFF.

 

Såfremt rovviltnemnda fortsatt vil dele inn gaupejakta i mindre kvoteregioner, ber NJFF om at disse grensene oppheves de siste 14 dagene av jakttida, slik at kvoten kan fylles."

 

Spesielt den siste biten synes jeg høres meget fornuftig ut. Da vil det jaktes der det er gaupe, ikke der man tilfeldigvis har fått kvote.

 

Og tenk hvilken brakavslutning på jaktåret hvis man plutselig sitter med et kvotetak på 7-8 gauper og kan jakte akkurat hvor man vil (forutsatt grunneiers tillatelse) i hele region 6, de siste to ukene av mars...

Link to comment
Share on other sites

Hamilton: Dokk bruke da å vårrå ferdi me gaupjakta før fjøstid kvart å dokk?

 

Merka ein stor nedgang i rådyr i åsenfjorden dæm siste åran. For tre år sia tellt vi 27 rådyr på tur ut t valdet vårres. I år har vi sjett maks 6 på samme strekningen. I fjor såg vi gaupspor på kvar tur vi jakta. Ikke sjett spor i år.

 

Så æ håpe dokk får knalla neåt nån storkatta.

Link to comment
Share on other sites

Lite utdrag:

"Kort sagt er det slik at gaupene må jaktes på der de er når det er jakttid, ikke ut fra en teoretisk tanke om at der rovviltet har gjort skade i juli, der skal gaupene også felles, mener NJFF, og legger til at de krever en kvote på minimum 60 dyr.

 

Forvaltningen brukte selv en slik argumentasjon da de ikke ville ha jakt på bjørn på vårsnøen i skadeutsatte områder. Da var konklusjonen at det var lite trolig at de fikk tatt ut de "riktige" bjørnene, videre med bakgrunn i DNA resultatene som viste veldig lange vandringer i løpet av året.

Link to comment
Share on other sites

Dagens vedtak av Rovviltnemda i Hedmark var noe overraskende.! Fullstendig rokkering av fylkesmannens innstilling.

For oss i region 2, var det jo veldig positivt. Kvote på 2 gauper og felles jaktstart. Vi i Odalen hadde egentlig ikke regnet med at det ble jakt på oss i det hele tatt.

At rovviltnemda "bremser" de med mest overskyting tidligere synes jeg var på tide.

Allikevel er det noen av beslutningene jeg ikke skjønner, tipper blant annet Rendøla har hakaslepp og høyt blodtrykk i kveld.

 

Kvota på 14 synes jeg er grei, utifra registreringer var dette som forventet.

 

I morra skal taklyset på bilen monteres. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lite utdrag:

"Kort sagt er det slik at gaupene må jaktes på der de er når det er jakttid, ikke ut fra en teoretisk tanke om at der rovviltet har gjort skade i juli, der skal gaupene også felles, mener NJFF, og legger til at de krever en kvote på minimum 60 dyr.

 

Forvaltningen brukte selv en slik argumentasjon da de ikke ville ha jakt på bjørn på vårsnøen i skadeutsatte områder. Da var konklusjonen at det var lite trolig at de fikk tatt ut de "riktige" bjørnene, videre med bakgrunn i DNA resultatene som viste veldig lange vandringer i løpet av året.

 

Ja, men spørsmålet er om det er sammenlignbart, all den tid det i dette tilfellet var snakk om skadefelling av skadegjørende bjørn. Kvotejakt på gaupe er ikke direkte skademotivert (som skadefelling og lisensfelling er), men begrunnet ut fra regulering av bestanden i forhold til bestandsmål.

Link to comment
Share on other sites

Dagens vedtak av Rovviltnemda i Hedmark var noe overraskende.! Fullstendig rokkering av fylkesmannens innstilling.

For oss i region 2, var det jo veldig positivt. Kvote på 2 gauper og felles jaktstart. Vi i Odalen hadde egentlig ikke regnet med at det ble jakt på oss i det hele tatt.

At rovviltnemda "bremser" de med mest overskyting tidligere synes jeg var på tide.

Allikevel er det noen av beslutningene jeg ikke skjønner, tipper blant annet Rendøla har hakaslepp og høyt blodtrykk i kveld.

 

Kvota på 14 synes jeg er grei, utifra registreringer var dette som forventet.

 

I morra skal taklyset på bilen monteres. :wink:

 

Ja vi som jakter på denne siden ble litt matt og for..... :evil: og skjønner ikke poenget og det som kommer til og skje er at 'hokvoten' blir felt før vi får startet dermed ingen jakt på oss i år , kan nesten virke som at vi får senere jaktstart på grunn av at vi som oftest skyter første dagen det ene dyret som blir tildelt og det hadde vi kommet til og gjort i år også 'antageligvis'

I år syns jeg faktisk vi burde ha hatt 2 dyr på kvota jeg i denne regionen hvis det skal bli igjen noen rådyr her , ikke for det så er det flere rovdyr som ordner med disse .

Men du får ha lykke til med jakta i år da 'Lynx'

Link to comment
Share on other sites

Shooter 2 skrev :

 

""""Ja vi som jakter på denne siden ble litt matt og for..... :evil: og skjønner ikke poenget og det som kommer til og skje er at 'hokvoten' blir felt før vi får startet dermed ingen jakt på oss i år , kan nesten virke som at vi får senere jaktstart på grunn av at vi som oftest skyter første dagen det ene dyret som blir tildelt og det hadde vi kommet til og gjort i år også 'antageligvis'

I år syns jeg faktisk vi burde ha hatt 2 dyr på kvota jeg i denne regionen hvis det skal bli igjen noen rådyr her , ikke for det så er det flere rovdyr som ordner med disse .

Men du får ha lykke til med jakta i år da 'Lynx'"""

 

 

Hei..

Tittet kjapt igjennom papirer som gjelder deres region.

Finner ikke noen spesiell grunn til at dere får så lav kvote og må vente til den 15. Og som du sier, i praksis vil nok dette si at det er tvilsomt om det blir noen jakt på dere i år. Full forståelse for at dere er forbannet...

Dere får vel kanskje jakte med naboen hvis dere vil..?

Link to comment
Share on other sites

Region Jakt fra 01.02. Jakt fra 15.02-31.03 Kvote

 

1 Alle kommuner Alle kommuner 2

2 Alle kommuner Alle kommuner 2

3 Ingen kommuner Alle kommuner 1

4 Ingen kommuner Alle kommuner 1

5 Elgå reinbeitedistrikt Alle kommuner 2

6 Ingen kommuner Alle kommuner 1

7 Alle kommuner Alle kommuner 2

Link to comment
Share on other sites

"Jørgen" ringte fylkesmannen på fredag. Innstillinga fra sekretæriatet var identisk med fjordårets tildeling. Tror det var 28 fra starten og 4 i reserve, samme områder som sist.

Noe som er veldig skuffende i og med 50% økning i registreringen.

Ikke akkurat en oppmuntrer til oss stakkarer som tråler liene for å finne familiegrupper, og lever i den tro at det blir grunnlaget for større kvote. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Innstillingen både til kvote og til gaupejakt hos de som skal bestemme er rimelig håpløs..

Det er direkte nedslående å oppleve at familiegrupper ikke blir registert fordi de ligger for tett opptil neste familiegruppe.

Systemet for registrering tar rett og slett ikke høyde for at en økt bestand nødvendigvis vil føre til større tetthet i familiegrupper!!!

 

Sånt irriterer når man traver opp og ned i liene for å finne spor..

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om noen av de som bestemmer dette, hadde hatt godt av å komme seg ut av kontorstolen å ut i norsk natur??

Fredags morgenen gikk det 2 rådyr i hagen her, natt til lørdag passerte gaupa 25m fra trappa mi, og søndag v

ar 2 rådyr blitt til 1 :evil: Er for jævlig at det lille som er igjen av de her i Åsen kan/vil bli tatt av gaupa i løpet av vinteren :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Dette er fordelinga i N-T.

I 2008 ble det gitt tillatelse til å felle 34 gauper i Nord-Trøndelag. I år er fellingskvoten 37 dyr. Det til tross for at gaupa har fått skylda for økte tap på sau og rein.

I dag vedtok rovviltnemnda for Midt-Norge (region 6) årets jaktkvoter.

 

For Nord-Trøndelag er det tildelt følgende kvoter:

* Jaktområde 5 (Meråker og Stjørdal: To gauper (maks en voksen hunngaupe

* Jaktområde 6 (Frosta og Levanger): To gauper (maks en voksen hunngaupe)

* Jaktområde 7 (Verdal, Inderøy, Steinkjer): To gauper (maks en voksen hunngaupe)

* Jaktområde 8 (Yngleområdet for bjørn): Seks gauper (maks seks voksne hunngauper)

* Jaktområde 9 (Deler av Namsskogan som ikke er i område 8, Høylandet): To gauper (maks en voksen hunngaupe)

* Jaktområde 10: (Fastlands-Leka, Fosnes, Nærøy, Namsos nord for RV 17): Tre gauper (maks to voksne hunngauper)

* Jaktområde 11: (Overhalla, Grong og Snåsa utenom område 8, Namsos før for RV 17): Tre gauper (maks en voksen hunngaupe)

* Jaktområde 12: (Fosenhalvøya, inkl. Namdalseid, Namsos sør for Namsenfjorden): Tre gauper (maks to voksne hunngauper)

BEKLAGER, MEN AVISENE HAR BRUKT TALLENE FOR 2008. NYE OPPDATERINGER VIL LIGGE HOS http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=2839 I LØPET AV DAGEN13.01.

Totalt er dette 23 gauper.

I følge Adressa, så skal det være 25 i N-T og 12 i S-T. Det kan også se ut som det er 9 reservedyr fordelt på de to fylkene. Hvordan tallene var i fjor husker jeg ikke. fant heller ikke den gamle tråden om gaupejakta i 08

I følge Fylkesmannen i S-T hadde Sør-Trøndelag 4 gauper på kvoten i 2008. I 2009 får de 12. En økning på 8 dyr. Når det så er en økning til 37 på hele region midt-Norge,altså 3 dyr ekstra, ja da må det vel totalt bli en nedgang i kvoten for nord-Trøndelag sin del på 5 dyr. Er det jeg som er helt på jordet her med mitt regnestykke?, lar vi oss blende av pressens tall om en kvoteøkning på 3 dyr?

Kan noen som har full oversikt over hvordan nemdas regnestykke er, legge det ut for oss uinnvidde.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er fordelinga i N-T.

I 2008 ble det gitt tillatelse til å felle 34 gauper i Nord-Trøndelag. I år er fellingskvoten 37 dyr. Det til tross for at gaupa har fått skylda for økte tap på sau og rein.

I dag vedtok rovviltnemnda for Midt-Norge (region 6) årets jaktkvoter.

 

For Nord-Trøndelag er det tildelt følgende kvoter:

* Jaktområde 5 (Meråker og Stjørdal: To gauper (maks en voksen hunngaupe

* Jaktområde 6 (Frosta og Levanger): To gauper (maks en voksen hunngaupe)

* Jaktområde 7 (Verdal, Inderøy, Steinkjer): To gauper (maks en voksen hunngaupe)

* Jaktområde 8 (Yngleområdet for bjørn): Seks gauper (maks seks voksne hunngauper)

* Jaktområde 9 (Deler av Namsskogan som ikke er i område 8, Høylandet): To gauper (maks en voksen hunngaupe)

* Jaktområde 10: (Fastlands-Leka, Fosnes, Nærøy, Namsos nord for RV 17): Tre gauper (maks to voksne hunngauper)

* Jaktområde 11: (Overhalla, Grong og Snåsa utenom område 8, Namsos før for RV 17): Tre gauper (maks en voksen hunngaupe)

* Jaktområde 12: (Fosenhalvøya, inkl. Namdalseid, Namsos sør for Namsenfjorden): Tre gauper (maks to voksne hunngauper)

 

Totalt er dette 23 gauper.

I følge Adressa, så skal det være 25 i N-T og 12 i S-T. Det kan også se ut som det er 9 reservedyr fordelt på de to fylkene. Hvordan tallene var i fjor husker jeg ikke. fant heller ikke den gamle tråden om gaupejakta i 08

 

Akkurat ja, jakten starter 1. februar, lurer på hva jeg skal ta meg til på ettermiddagen da... :?

Forresten, for jaktområde 12 er det samme kvoten som ifjor og da tok det jo hele tre dager.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat ja, jakten starter 1. februar, lurer på hva jeg skal ta meg til på ettermiddagen da... :?

Forresten, for jaktområde 12 er det samme kvoten som ifjor og da tok det jo hele tre dager.

 

Et kappløp som endte 2-1... :twisted:

 

Nja, hvis man tar med "ekstraomganger" så endte det vel strengt tatt 2-2.. :wink:

 

Om vi hadde hatt hunder her fra starten av så kunne resultatet vært heeeelt anderledes.

Og som sagt, da vi avsluttet første perioden hadd vi 3-4 dyr innenfor samme gårdsnummeret her, så fåglarna vet hvordan det hadde gått om det var fri avskyting...

 

Men hva innerst inni svartsvidde................ :?::?::?::!::shock:

 

Siterer:

 

Kvotejaktsområde 15: 4 gauper (maksimalt 2 voksne hunngauper).

Fosenhalvøya inkludert hele Namdalseid kommune og de deler av Namsos kommune som ligger sør for Namsenfjorden og vest for Løgnin.

I februar deles området inn i 2 områder med hver sin del av totalkvoten på 4. Området deles i en søndre (a)) og en nordre (b)) del gjennom fylkesgrensen, der kommunene Åfjord, Roan og Osen utgjør område b). Fra og med 1. mars slås delområdene sammen til ett kvotejaktsområde med samme totalkvote.

 

Kvotejaktsområde 15a): 2 gauper (maksimalt 1 hunngaupe).

De deler av Namsos kommune som ligger sør for Namsenfjorden og vest for Løgnin, samt kommunene Namdalseid, Verran, Mosvik, Leksvik og Flatanger.

.

Kvotejaktsområde 15b): 2 gaupe (maksimalt 1 hunngaupe).

Kommunene Osen, Roan og Åfjord.

 

Ka faan :?::o

Link to comment
Share on other sites

Nu jävlar har dom *grova svärdomsord sensurerade här* tagig oss i röven :!::!::evil:

 

Jeg leser det for 5. gang og kan ikke se annet enn at den teoretiske kvoteøkningen i praksis er en reduksjon for tidligere kvotejaktsområde 12, nåværende kvotejaktsområde 15.

 

Bakgrunnen er kjent, i kommunene Åfjord, Roan og Osen sliter de med tap til gaupe og jerv.

I de nevnte kommunene hadde dyktige jegere og sporere ringet inn flere gauper ifjor, men uten å få tak i dem, noe som i stor grad skyldes været og ustabile snøforhold.

At begge deler har blitt tatt til følge av "øvrigheta" er jo lett å se, men det har altså gått på bekostning av resten av kvotejaktsområde 15, det såkalte Kvotejaktsområde 15a)...

 

 

Noe sier meg at undertegnede må sørge for å ha særdeles god telefonkontakt med Bragstad og gjengen de første dagene i februar. :roll:

 

In the infamous words of Queen Victoria...We are not amused.

Link to comment
Share on other sites

Er meld snø her til helga.....da blir det ut å sondere terrenget....... :D

 

 

Heldig du Tussa! :)

 

Her har det atypisk nok smeltet snø og is så grundig at jeg snart vurderer å ta fram gressklipperen igjen....men jeg lever i trygg forvissing om at vår Herre nok har tenkt å velsigne oss med betraktelig mer snø før han avlyser vinteren. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...