Jump to content

Gaupejakta 2009


Lynxhunter

Recommended Posts

Joda, det er ei stund til ennå. Men for endel av oss ligger dette i bakhodet mye av året.

Jeg jakter i Hedmark-Odalen, og jakta har vært hektisk, effektiv og spennende siste åra.

Men nå ser det ut som fylkesmannen drar frem sjakkbrettet sitt:

http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m ... id=2350697

Intensjonen er klar:

Fordeling i forhold til bestand og uttak i skadeområder på beitedyr. Og en avstraffelse til de som har brukt smutthullene og overskutt med viten og vilje i flere år. En titt på tabellen sier endel om dette. 2b har har dummet seg ut på mer en en måte siste årene. Blant annet søknader om gaupedrept sau som har vært hinsides all fornuft.

 

Men tilbake til forslaget om ny organisering av jakta.

Selv om det kan resultere i at jeg faktisk ikke får muligheten til å jakte i Odalen, ser jeg endel fornuftig her.

Ihvertfall med hensyn til det som de kaller " konfliktdempende tiltak".

Men i realiteten spiller det liten rolle hvor i fylket kvota fylles, med hensyn til tidligere fellinger og beitedyrskader.

Gaupa rusler fort gjennom flere kommuner i Hedmark.

Som odøling ser jeg at det kan være lurt å være busser med stangesokninga....

 

Forslaget skal jo ut på høring. Men jeg er rimelig sikker på at alternativ 1 trer i kraft i 2009.

OG hvis, hvis, det skulle bli slik at jeg ikke får jakte gaupe i hjemkommunen, kommer jeg til å gå på frierføtter til nabokommuner, med håp om medynk for jaktsjuken.

 

Må legge meg nå, støveren skal på fot tidlig i morgen,,!

Ha en god natt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skal bli svært spennende å se hva kvoten bli for S-Tr., N-Tr. og M&R i 2009. Det er ingen tvil om at bestanden er i voldsom utvikling. Det skal som minimum være 12 familiegrupper tilsammen i de 3 fylkene. Nå er det minimum 7 bare i Sør-Trøndelag og minimum 23 i de 3 fylkene totalt ifølge NINA. Vi har tidligere sjelden sett gaupe i distriktet mitt sør for Trondheim. Men nå er det ikke uvanlig å se både kadaver og gaupa selv. Antallet observasjoner har mildt sagt eksplodert. Den totale kvoten vil nok forhåpentligvis bli økt betraktelig. Mer spennende skal det bli å se i hvilke kommuner det blir åpnet for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med fylkesmannen i M&R om dette i vinter. F.eks i kommunene Aure, Halsa, Tingvoll, og Sunndal (nord for Driva), har det så langt ikke vært tildelt felling, til tross for et økt antall observasjoner.

 

For at kriteriene til rovvtilutvalget, om gaupe-felling skal kunne imøtekommes, må det ha vært minst 1 dokumentert yngling. Altså - observasjoner av enkeltdyr spiller ingen rolle ifht. tildeling av fellingsløyver.

 

Så kommer det "morsomme" - rovviltutvalget har ("over natten)", for de nevnte kommuner, økt målsettingen til 2 ynglinger pr. år, og dermed er det å vinke farvel til fellingsløyve i nevnnte kommuner.

 

Akkja. Slik går det, når spilleregler endres underveis med et lite pennestrøk, og opphavsrett på riktig og galt, er tildelt en håndfull mennesker.

 

:(

Link to comment
Share on other sites

Synd de ikke har bedre kontroll på hvor mange gauper det er i fylket vårt. Hvordan kan de kan beregne en kvote på et antall gaupe som er ukjent.

 

De gjør ikke det. De beregner kvote etter hvor mange de 100% sikkert vet eksisterer.

 

Første dag med sporsnø i går, vi kjørte 200m for å finne det første sporet.

Link to comment
Share on other sites

Synd de ikke har bedre kontroll på hvor mange gauper det er i fylket vårt. Hvordan kan de kan beregne en kvote på et antall gaupe som er ukjent.

 

De gjør ikke det. De beregner kvote etter hvor mange de 100% sikkert vet eksisterer.

 

Nei, det er der problemet ligger. Skulle likt å sett samme vurdering av eks. elgkvota.

Skal moderere meg selv... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Uansett kvoter, nye organiseringer og regler blir det da mulig å kunne se litt jakt på skjermen ihvertfall :)

 

Den norske dokumentaren "gaupejegere" blir vist rundt nyttår på NRK.

Svenskene har også laget en jakt-DVD som kommer i desember.

Har alt bestilt den jeg, sånn for å være sikker :wink:

( http://www.jakto.se)

Noen som vet om det finnes andre filmer om gaupejakt på markedet?

Link to comment
Share on other sites

Det blei kjørt ihjel ei voksen hugaupe på E-16 i Bærum i høst.

Voksent dyr som veide kun 12kg.

Regner med at den går på kvota.

Hu hadde forresten to unger som nå er i Kristiansand Dyrepark.

Ikke så unormalt at vekta er lav på mora når den hadde to unger...

Sikkert ikke mye i magesekken heller på den.

Link to comment
Share on other sites

Den norske dokumentaren "gaupejegere" blir vist rundt nyttår på NRK.

 

Det er nesten slik at jeg ser for meg vinklingen på programmet allerede....... :cry:

 

Neida, det skal du ikke være for sikker på. Om det er EN jaktform her i Norge som er vanskelig å herse med, så må det kanskje være gaupejakta. Etter mitt inntrykk, er den mest vanlige utøvelsen av denne jaktformen et gjennomorganisert opplegg med alle mulige sikkerhetsforanstaltninger.

 

Og så har du noen sære einstøinger som meg, som aller helst går alene, og som fankern ikke vil ha med noe kamerateam. Utbyttet kan bli så som så, men fritt og spennende er det.

Link to comment
Share on other sites

I Trøndelag så laver snøen ned så husk å få registrert familiegrupper!!!! usikkert hvor mye snø det blir senere i vinter.

Vi har allerede fått registrert mor med to unger.

 

Da er det vel ikke noe sjangs for å få registrert flere, sist vi prøvde var besjeden at det allerede var registrert ei familiegruppe i området å da kunne det ikke være flere fikk vi besjed om :shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

sist vi prøvde var besjeden at det allerede var registrert ei familiegruppe i området å da kunne det ikke være flere fikk vi besjed om :shock: :shock:

 

Si at du tuller da?......foresten - hvem sa det?

 

Det er vel noen år siden nå, er ikke sikker på hvem som sa det.

Var vel i di tider vi Nord-Trøndelag skulle rekrutere gauper til sørfylket, så di ville vel ikke ha skutt noen....

Link to comment
Share on other sites

Så den "lokale" rovviltkontakten må da altså bekrefte familiegruppe i kommunen for at det skal kunne bli gitt fellingstillatelse?

Eller misforstår jeg? Og da bør vel dette helst også foregå vinterstid?

 

Ble sett gaupemor med fem små nøster (visstnok meget sjelden) i distriktet mitt. Senere ble det sett ei med sine fire små. Er vel garantert samme, men denne skulle det da også være mulig å få registrert i vinter?

 

http://www.avisa-st.no/arkiv/orkdal/article1138659.ece

Link to comment
Share on other sites

Så den "lokale" rovviltkontakten må da altså bekrefte familiegruppe i kommunen for at det skal kunne bli gitt fellingstillatelse?

Eller misforstår jeg? Og da bør vel dette helst også foregå vinterstid?

 

Ble sett gaupemor med fem små nøster (visstnok meget sjelden) i distriktet mitt. Senere ble det sett ei med sine fire små. Er vel garantert samme, men denne skulle det da også være mulig å få registrert i vinter?

 

http://www.avisa-st.no/arkiv/orkdal/article1138659.ece

 

Grunnregelen er at kvoten gis ut ifra antall registrerte ynglinger i fylket eller annet inndelt forvaltningsområde.

 

Men nå ser jeg det er nye metoder og ideer i flere fylker, tydelig at FM vil stå friere til å dele dit dem synes det er nødvendig.

Veldig uforutsigbart dette nå... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ble observert ei gaupe her hjemme. skal for en gangs skyld gjøre en innsats og prøve å spore litt når jakta begynner. har en fin rådyrbestand som jeg håper at får være i fred..

 

Noen her inne som har gaupehund som kunne tenke seg å stille opp en helg/dag når jakta er i gang?

Link to comment
Share on other sites

sist vi prøvde var besjeden at det allerede var registrert ei familiegruppe i området å da kunne det ikke være flere fikk vi besjed om :shock: :shock:

 

Si at du tuller da?......foresten - hvem sa det?

 

Selvsagt tuller han ikke. På grunn av avstandskriteriene som brukes i taksteringsmetoden er det komplett umulig å få registrert to familiegrupper innenfor samme område. Når det er registrert ei familiegruppe, regnes alle observasjoner i etterkant samme år som den samme familegruppa. Uansett om det observeres ei gruppe med mor og en unge først, og mor med tre etterpå - eller omvendt.

 

Begrunnelsen er at familiegrupper visstnok har faste territorier, og at det er lite overlapp over disse. Avstandskriteriene som brukes er forskjellige fra område til område (rein, rådyr-rein, bare rådyr. Mindre leveområder i regioner med mye rådyr.)

 

Dette er forøvrig informasjon jeg mener SNO/DN/Rovviltnemda burde lagt ut på Rovbasen - oppdaterte familiegrupperegistreringer av gaupe og ynglehi av jerv. Ikke som punktmarkeringer men som større skraveringer over de områdene hvor det er uaktuelt å få inn flere registreringer. Da hadde det vært enklere for menigmannsen å gå ut for å registrere familiegrupper i områder hvor man vet det ikke er registreringer fra før.

 

Her finner vi forøvrig gaupespor hver dag nå, bare vi gidder å lete. De siste tre rådyrjaktturene har endt opp med gaupesporing istedet. Ei familiegruppe, men den fikk vi ikke registrert ettersom det høljregna når vi fant sporene.

Link to comment
Share on other sites

i 2009 blir det endelig gaupejakt på meg igjenn og. ble ikke noe i år pga bosettelse altfor langt nord. men i januar starter idiotien med altfor lange netter i den evige leten ett pus :D:D

 

regner med at vi har brukbart med hunder i år og hvis svenskene kommer over som vanlig og supplerer litt.

 

@Hansen Deluxe: det er ikke så langt fra der vi holder til og til deg, og siden vi pleier å reise østlandet rundt etter gaupa må du bare si i fra nærmere hvis du skulle trenge hunder.

Link to comment
Share on other sites

Kom en cm med snø i Odalen i helga. Mer skulle det ikke til for å dumpe borti ei familiegruppe. Registrert og godkjent av SFO.

 

Jøss, den skal tidlig krøkes. Er det noe spesiellt opplegg for odølinger dette at skolefritidsordninga sendes ut i rovdyrskogen? :lol:

 

Opps... Tok litt tid før jeg så den. Var ikke ment som en spøk..

Fort gjort å bli litt svimmel med unger hit og dit, skogen, jobb, fruntimmer osv. :oops:

SFO,PMS,SNO,HMS...Puh. :?

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er ei stund til ennå. Men for endel av oss ligger dette i bakhodet mye av året.

Jeg jakter i Hedmark-Odalen, og jakta har vært hektisk, effektiv og spennende siste åra.

Men nå ser det ut som fylkesmannen drar frem sjakkbrettet sitt:

http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m ... id=2350697

Intensjonen er klar:

Fordeling i forhold til bestand og uttak i skadeområder på beitedyr. Og en avstraffelse til de som har brukt smutthullene og overskutt med viten og vilje i flere år. En titt på tabellen sier endel om dette. 2b har har dummet seg ut på mer en en måte siste årene. Blant annet søknader om gaupedrept sau som har vært hinsides all fornuft.

 

Men tilbake til forslaget om ny organisering av jakta.

Selv om det kan resultere i at jeg faktisk ikke får muligheten til å jakte i Odalen, ser jeg endel fornuftig her.

Ihvertfall med hensyn til det som de kaller " konfliktdempende tiltak".

Men i realiteten spiller det liten rolle hvor i fylket kvota fylles, med hensyn til tidligere fellinger og beitedyrskader.

Gaupa rusler fort gjennom flere kommuner i Hedmark.

Som odøling ser jeg at det kan være lurt å være busser med stangesokninga....

 

Forslaget skal jo ut på høring. Men jeg er rimelig sikker på at alternativ 1 trer i kraft i 2009.

OG hvis, hvis, det skulle bli slik at jeg ikke får jakte gaupe i hjemkommunen, kommer jeg til å gå på frierføtter til nabokommuner, med håp om medynk for jaktsjuken.

 

Må legge meg nå, støveren skal på fot tidlig i morgen,,!

Ha en god natt.

 

 

Lokalt her er det ansett som "det vanlige" at telefonen om skutt kvote i Odal'n pleier å komme ca 10 minutter etter at det blir skytelys første jaktdagen. -SÅ var vi ferdige med gaupejakta for i år... Nå "veit jo alle" at odølingene antakelig har rundet opp gaupa og jagd a opp i et tre allerede nå, og sitter kringvern rundt'a på skift tell åpningsdagen! :lol:

 

Vel, jeg er ingen gaupejeger ennå, men jeg hadde faktisk tenkt å slenge meg med på laget i vinter. -Rett og slett fordi det er "plagsomt" stort press på rådyra rundt husa her. Et og annet lam går det vel også med oppi almenninga. Så i utgangspunktet må jeg være enig i at gaupe bør felles der den er mest "plagsom". Hvordan det slår ut har jeg ikke det minste peiling på. Jeg skjønte vel ikke så mye av de tabellene med "før" og "etter", så hvis noen kan forklare det for meg i klartekst er det fint!

Link to comment
Share on other sites

satt inne her ein kveld.så hørte jeg plutselig noen fryktelige vraul i ei fjellside 200 meter fra husa mine.naboen satt inne han hørte det og.denne lyden gjentok seg flere ganger.jeg har ikkje hørt denne lyden før men skikkelig høyt og ufyselig var det.vææææuuuu lød det på en måte.rådyra kan jo lage skikkelig lyd men har lita tro på at det var rådyr.naboen min kjørte bort med bilen og lyste bort mot der lyden kom fra.da hørte jeg noe som sprang i den frosne vegetasjonen.etter dette hørte vi ikkje meir til lyden.gaupa har jo hvert her før så det er ikkje heilt umulig.hadde jeg sitti uti heia i mørket og hørt denne lyden rundt meg tror jeg at jeg hadde driti på meg :lol: er ikkje noen gaupeexpert men er vell noen her inne som vet hvilke lyder den lager.

Link to comment
Share on other sites

2 dyr hos oss, derav 1 hunn :roll:

Det var som pokker...

 

Jeg leste litt feil..

Vi har fått tildelt 1 gaupe i vår region. 2 stk i regionen nord for oss.

Hørte forresten at det ble tatt en hanngaupe i Eidsberg nå nylig av toget. En merket hanngaupe, "Nils".

 

Ja stemmer det...hørte noe om at det var en til som var kjørt ihjel av bil også men veit ikke om det stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Ok, har snakket med SNO v/Wilberg nå.

I rovviltregion 4 har det i år vært en avgang på 17 gauper. Det høres ikke mye ut. Men med tanke på arealet er det mange dyr. Derfor er kvoten satt ned neste år. Som han sa, sammenliknet med Hedmark er ikke region 4 stort(Akershus,Oslo og Østfold).

Har invitert SNO på et "gaupemøte" i forkant av jakta neste år. Og bedt de fortelle litt om deres arbeid i SNO. Samt at jeg håper de i "gaupeprosjektet" også kan stille der.

Link to comment
Share on other sites

En ting er ihvertfall sikkert....kun 1 gaupe på detta området blir for lite. Ser stort sett rådyr som står midt ute på jordene midt på lyse dagen hver dag. Rev er det også dårlig med nå men allikevel er det mye enslige geiter ute og går :? Ikke akkurat et godt tegn...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...