Jump to content

Første besøk på pistol bana..... hmmm..


John H

Recommended Posts

Etter en stadig økende interesse for håndvåpen basert på hva eg leser her inne drog eg med familien på pistolbana i Åsane etter jobb i dag. Dette for og se litt hva som foregår og om dette kunne vere av interesse for meg.

Etter nesten en times kjøring annkom vi bana.

Fikk kontakt med skyteleder og spurte litt om hva og hvordan osv...

Fikk da i grove trekk til svar at vårt neste sikkerhetskurs er kansje i Mars.. kom igjenn da..

Da fikk eg tidenes sjokk!

Er det slik en driver og rekrutterer folk til sporten og til klubben...?

Mitt spørsmål er som følgende: Fins det andre pistol klubber i Bergens området som er litt mere imøtekommende?

Rekner med at noen kan bli øm på tærne av dette men-men..

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:shock:

Ehh, trodde alle gjorde som oss. Dro de inn forklarte sikkerhet og hva vi forventer en skal og ikke skal gjøre med våpenet. En om gangen per instruktør, fult fokus på avtreksfinger og rettning. Tips om sikte og etter noen skudd mere om oppstilling. Slik gjorde i hvertfall vi det sistgang vi hadde med inntreserte, så rulerte vi mellom hvert 5 skudd så alle får prøve seg. Da blir ingen lei, avsluttning med 10 9mm hver var i hvertfall suksess. De ungdomene (hør på gammern da :roll: ) som var med da jeg og ett par andre medlemer sto for instruksjonen, var i hvertfall kjempefornøyde (og de burde de være siden vi måtte bruke privatvåpen, privat amo, og privat kort på elektronikken siden alt det andre lå innelåst i safen, og nøkkelen var et heelt annet sted). :wink:

Dette er slik klubben vår normalt behandler intreserte nybegynnere (ja minus 9mm skudda da). :wink:

 

Skal man få folk inn, så må man i det minste ønske dem velkommen med åpne armer. Det er nå i hvertfall min mening.

Link to comment
Share on other sites

Det er den holdningen eg er vant til på leidue bana.

Der er det alltid noen som kan hjelpe deg, og nye deltakerer tas imot med åpne armer!

Og er det tynnt med våpen så låner vi gjerne vekk våre egne for og få nye fremtidige "ildskjeler" til bana :D

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke påbudt med sikkerhetskurs? Jeg har gått med samme tanken som Crazy-John, men det er vel ikke et sikkerhetskurs å oppdrive i Bergen før langt ut på nyåret :cry:

Link to comment
Share on other sites

Det er trist at klubber ikke tar i mot nye skyttere, spesielt når vi akkurat har sittet på en konferanse og snakket om hvordan vi kan rekruttere flere skyttere til sporten.

 

Men desverre så er det for mange store (og noen små) for få folk til å kunne ta i mot nye medlemmer, og da er det de aktive som bør ta litt ansvar. Om klubben ikke har tid til å ta imot til kurs bør de kunne veillede slik at nye kan begynne å skyte...så kan teorikurset komme etterhvert, det viktigste er sikker bruk av våpen og det tar ikke mange minuttene å lære....

 

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med kretsen der borte og spurt om de ikke kunne organisert ett kurs...eller leid inn folk som kan gjøre jobben. Tror ikke det bør være noe problem å få dette til....

 

Ellers må dere komme over en helg til Østlandet så skal jeg fikse kurs for dere her :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Fikk da i grove trekk til svar at vårt neste sikkerhetskurs er kansje i Mars.. kom igjenn da..

Da fikk eg tidenes sjokk!

Er det slik en driver og rekrutterer folk til sporten og til klubben...?

 

Dessverre er det ofte slik. Jeg har flyttet mye pga jobb i løpet av de siste tolv årene og enkelte klubber er mer egnet til å skremme vekk nybegynnere (og mer erfarne) enn til å få dem til å begynne å skyte.

 

Jeg vet ikke om Bergen PK på Melkevoll banen fortsatt er oppe og går, men der avla jeg sikkerhetskurs i -93 og det var en svært informativ og positiv opplevelse. I tilleg fantes det to klubber for Praktisk pistol i Bergen på 90- tallet. Jeg var medlem i Bergen Skytter Union som holdt til i bunkersen under Meterologisk institutt, og det var en større klubb som het Bergen Sportsskyttere. Hvis du tar en prat med karrene på Søilen, så kan nok de hjlpe deg å etablere kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Eg kan i alle fall på vegne av BPK ønske deg velkommen til oss.

Me har desverre ikkje ledig kurs før i juni ( oi ).. og om du ønsker å delta anbefaler eg deg å melde på med ein gong.

Vår bane er på Melkeplassen.

 

Om du ønsker å sjå kva me driver med kanskje få ein kjapp innføring i anlegg og praksis så kan du berre ta kontakt på PM så skal eg sjå kva eg får til.

Ingen probelm :)

 

Pistolskyting er veldig gøy, ikkje la nokon skremme deg til å tru at me er ein gjeng sure gamle karer

( så lenge du ikkje slår meg på stevner dei første gangene..dette er normal høflighet vil eg påstå )

Link to comment
Share on other sites

Etter en stadig økende interesse for håndvåpen basert på hva eg leser her inne drog eg med familien på pistolbana i Åsane etter jobb i dag. Dette for og se litt hva som foregår og om dette kunne vere av interesse for meg.

Etter nesten en times kjøring annkom vi bana.

Fikk kontakt med skyteleder og spurte litt om hva og hvordan osv...

Fikk da i grove trekk til svar at vårt neste sikkerhetskurs er kansje i Mars.. kom igjenn da..

Da fikk eg tidenes sjokk!

Er det slik en driver og rekrutterer folk til sporten og til klubben...?

Mitt spørsmål er som følgende: Fins det andre pistol klubber i Bergens området som er litt mere imøtekommende?

Rekner med at noen kan bli øm på tærne av dette men-men..

 

 

John

:mrgreen:

 

 

Hvilke forventninger hadde du når du møtte opp der? Var det mangel på info du reagerte på eller trodde du at du skulle få sette i gang med skyting der og da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt at det er lidt OT, fordi jeg bor i midten af Jylland i Danmark, men for 4 uger siden drog jeg og junior på 9 år til den lokale skytteklub og sagde at vi gerne ville skyde pistol og salonriffel. Det kom vi til ca 2 minutter efter, med hver sin instruktør. Vi har været der ca en gang om ugen siden. Der er ikke nogle sikkerhedskurser, tror jeg ikke.

I aften sagde Aske, som sønnen hedder at han da gerne ville prøve at skyde med pistol og fik straks en instruktør med til 35 skud. DET er ihverttilfælde en god måde at hverve nye medlemmer. "-og så skal vi jo også snart have jer med til turneringer", sagde lederen i aften og junior fik røde kinder :) .

 

--bare en lille positiv historie fra DK

 

PS og vi har jo så andre og meget strammere regler for håndvåben end i har i Norge - desværre.

 

Jes

Link to comment
Share on other sites

Hva med å høre med de som ligger nærmest deg da?

 

http://www.nordhordland.no/sport/article3885437.ece

 

TL

 

Eg er Formann i denne klubben og vil ønske dere hjertelig velkommen i klubben vår. Vi skyter kvar tirsdag frå kl 1800 og utover til 2100.

Er dere førstegangskyttere får dere Grunleggende opplæring med .22lr første dagen og oppfølging. Vi har 4stk .22lr, 1stk 9mm og 1stk 38/357

Desse er fritt for utlån på bana etter hva man bekersker. Fra 1ste dag man behersker 22lr kan man selv bruke dette frem til vi arangerer kurs.

Her er godt miljø, mye humor og stor takhøyde for alle. Nye medlemmer er alltid velkommen. Gi meg en PM med tlf nr så skal eg personlig ta meg av deres første dag hos oss.

 

Mvh: Vidar

Link to comment
Share on other sites

Greit med sikkerhetskurs. MEN det kan da vel ikke være nødvendig å vifte med sikkerhetskurs i første setningen?

Det må da kunne la seg gjøre å la folk prøve å skyte, selvsagt under oppsyn og kontrollerte former. Hos oss tar vi gjerne imot folk og lar de prøve (vi lar de også prøve våre personlige våpen).

Håper (og tror) for guds skyld at opplevelsen til trådstarter ikke gjelder det store flertall av klubber.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke påbudt med sikkerhetskurs? Jeg har gått med samme tanken som Crazy-John, men det er vel ikke et sikkerhetskurs å oppdrive i Bergen før langt ut på nyåret :cry:
Neida. Du skal ha opplæring i sikkerhetsregler og skyting. Men det kan godt foregå på annen måte enn kurs med klasseromsundervisning. Kurs er en grei måte å løse dette på, i tillegg til at mange klubber tar 1000 - 1200 kr for dette slik at det er god inntekt for klubben. Men dersom man har liten pågang, kan godt nye skyttere få opplæring på 1-til-1 basis av en erfaren skytter. Cluet her er kanskje at man har laget seg et oppsett på dette, slik at man har en form for kvalitetssikring av opplæringen.

 

Burde forresten ikke denne tråden vært flyttet til pistolskyting?

Link to comment
Share on other sites

Vi har egen "rekruttskyting" fra 18 - 19 en dag i uka er forbeholdt nybegynnere uten sikkerhetskurs. Da kan alle som vil komme og prøve/trene inntil de tar kurs. Da stiller det alltid opp erfarne skyttere som hjelper til og "passer på" litt. Vi låner ut klubbvåpen og ammo til en fast pris som en "pakkeløsning". Vi har fått mange nye medlemmer på den måten.

 

En annen historie er jo andre klubber (i Oslo har jeg hørt) som ikke arrangerer sikkerhetskurs overhodet. De har "kø" på banen og ønsker ikke nye skyttere, og eneste måten de kan "demme opp" på er å ikke arrangere kurs.

 

Har aldri hørt om noen som blir tatt i mot på den måten du har opplevd før...

 

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Gringo/Vidar, visst ikke verden raser sammen for meg de neste dagene er eg i hallen på Tirsdag.

Er noen år siden eg låg der med pappa og knalla med salong.. He-he.

Vidar.. Hmm, aner att dette kan vere kjente fjes fra nabo bygda.. :lol:

 

PS: you got mail...

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvilke forventninger hadde du når du møtte opp der? Var det mangel på info du reagerte på eller trodde du at du skulle få sette i gang med skyting der og da?

 

Hvorfor skulle han ikke få skyte der og da :?: de fleste klubber har vel noen 22LR våpen til utlån slik at nybegynnere får prøvd seg litt !

 

 

 

Var nok litt i den stil eg hadde venta meg ja..

Litt innfo/innføring..Og prøving..

Og var det ikke muligt den gangen å få noe til , så et tilbud om og returnere neste trening og prøve på nytt..

Ikke , kom igjenn om x antal måneder... He-he

Ser for meg hvor tynnt det hadde blitt på leirdue bana visst det ble praktisert på samme måte som min opplevelse..

 

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter en stadig økende interesse for håndvåpen basert på hva eg leser her inne drog eg med familien på pistolbana i Åsane etter jobb i dag. Dette for og se litt hva som foregår og om dette kunne vere av interesse for meg.

Etter nesten en times kjøring annkom vi bana.

Fikk kontakt med skyteleder og spurte litt om hva og hvordan osv...

Fikk da i grove trekk til svar at vårt neste sikkerhetskurs er kansje i Mars.. kom igjenn da..

Da fikk eg tidenes sjokk!

Er det slik en driver og rekrutterer folk til sporten og til klubben...?

Mitt spørsmål er som følgende: Fins det andre pistol klubber i Bergens området som er litt mere imøtekommende?

Rekner med at noen kan bli øm på tærne av dette men-men..

 

Dette er jo bare pisspreik av deg...sto 1 meter foran deg da skyteleder forklarte deg hele prosedyren om hva du måtte gjennom for å begynne å skyte med pistol,og han tok seg god tid å forklarte deg bra detaljert hva dette gikk i.

du kan ikke regne med å komme inn i en pistolklubb å bare få en pistol i hånden for å begynne å skyte.

Å etter en times kjøring??? Du var jo ofte å kjøt med hagle på banen ovenfor ofte sa du??

Ville ha spart meg for dette innlegget for det er bare deg selv som blir bannlyst her,og IKKE åsane pistolklubb.

 

Mvh Ronny

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eg kan i alle fall på vegne av BPK ønske deg velkommen til oss.

Me har desverre ikkje ledig kurs før i juni ( oi ).. og om du ønsker å delta anbefaler eg deg å melde på med ein gong.

Vår bane er på Melkeplassen.

 

Om du ønsker å sjå kva me driver med kanskje få ein kjapp innføring i anlegg og praksis så kan du berre ta kontakt på PM så skal eg sjå kva eg får til.

Ingen probelm :)

 

Pistolskyting er veldig gøy, ikkje la nokon skremme deg til å tru at me er ein gjeng sure gamle karer

( så lenge du ikkje slår meg på stevner dei første gangene..dette er normal høflighet vil eg påstå )

 

Jeg var medlem av et utall pistolklubber selv på 90 tallet pga. utstrakt reisevirksomhet og jeg må si at BPK var en av dem jeg var mest fornøyd med.

 

Da jeg hadde egne våpen slapp jeg sikkerhetskurs og fikk prompte egen nøkkel til banen. Fantastisk greit system. Medlemskapet mitt varte bare et snaut år før jeg var på flyttefot igjen, men jeg etterlot meg da et par søte jenter i klubben som jeg introduserte til sporten i løpet av tiden jeg tilbrakte i Bergen. 8)

Link to comment
Share on other sites

Visst du st 1 meter fra meg så bør du ikke ha noen problemer med og berefte det eg har påstått!

Fikk godt forklart ja at eg ikke hadde noe der og gjøre før neste sikkerhets kurs i Mars.

Spute han også om ikke det var noen vits og vise meg der før neste sikkerhets kurs og om turen hadde vert bortkastet for min del, det fekk eg også bekrefta og avklart at den var.

Fekk forklart at det første våpnet klubben attesterte var kal 22 og at en måtte vere aktiv medlem i over ett år for at klubben attesterte kraftigere/større kaliber.

Men , enkelt og greit!

Kom igjenn i Mars!

Før den tid har du ikke noe og gjøre her på banen!

Selv om du er medlem der og missliker kritikken er det enkelt og greit formulert ut fra min opplevelse.

Hadde en mottat nye medlemer på en vennlig og hjelpsom måte hadde ikke dette vert et tema.

Bli gjerne fornærmet over inlegget, men det er ikke min feil at eg ble mottat som eg ble!

Eg har heller ikke nevnt hvilken pistolklubb dette gjelder da eg ikke var ute etter og korsfeste noen, hvem vi snakker om her syns eg du skal huske at du har gjort offentligt.. IKKE MEG!

 

 

 

 

John

:mrgreen:

 

 

 

 

Etter en stadig økende interesse for håndvåpen basert på hva eg leser her inne drog eg med familien på pistolbana i Åsane etter jobb i dag. Dette for og se litt hva som foregår og om dette kunne vere av interesse for meg.

Etter nesten en times kjøring annkom vi bana.

Fikk kontakt med skyteleder og spurte litt om hva og hvordan osv...

Fikk da i grove trekk til svar at vårt neste sikkerhetskurs er kansje i Mars.. kom igjenn da..

Da fikk eg tidenes sjokk!

Er det slik en driver og rekrutterer folk til sporten og til klubben...?

Mitt spørsmål er som følgende: Fins det andre pistol klubber i Bergens området som er litt mere imøtekommende?

Rekner med at noen kan bli øm på tærne av dette men-men..

 

Dette er jo bare pisspreik av deg...sto 1 meter foran deg da skyteleder forklarte deg hele prosedyren om hva du måtte gjennom for å begynne å skyte med pistol,og han tok seg god tid å forklarte deg bra detaljert hva dette gikk i.

du kan ikke regne med å komme inn i en pistolklubb å bare få en pistol i hånden for å begynne å skyte.

Å etter en times kjøring??? Du var jo ofte å kjøt med hagle på banen ovenfor ofte sa du??

Ville ha spart meg for dette innlegget for det er bare deg selv som blir bannlyst her,og IKKE åsane pistolklubb.

 

Mvh Ronny

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Høres mildt sagt søkt ut hele historien. Men som som du hører , er det heldigvis ikke slik i alle klubber. Det er desverre klubber som "melker" nye medlemmer for det de er vært. Som kjører dyre sikkerhetskurs og driter deg opp etter ryggen etterpå.

Men det er rystende at du ikke fikk prøveskyte en gang sammen med en instruktør.....

Oppfordrer deg til å finne en klubb som tar i mot deg med åpne armer som likeverdig medlem ,og ikke som melkeku. Pistolsporten trenger sårt all rekruttering som den får.

Lykke til

 

 

MVH mer_ammo

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke rystende etter min mening at han ikke fikk prøve skyte med pistol for det er jo noe alle vet at du MÅ gjennom ett sikkerhetskurs for å få en pistol i hånden.

Det kan skje masse rart med en pistol hvis du ikke vet hva du skal gjøre,og dessuten var det 7 nybegynnere som holdt på å skyte mens denne samtalen pågikk å da er det ikke bare for skyteleder å glemme de andre for å hjelpe 1 person som har veldig lyst å prøve seg.

Han fikk heller ikke beskjed om at han ikke var velkommen før mars,med at det desverre ikke var noe nytt sikkerhetskurs før mars neste år,og at dette kurset måtte taes før han kunne å begynne å skyte. Hadde du vert så veldig interesert i denne klubben hadde du også sett på web siden deres at sist kurs var den 28\10-08.

Link to comment
Share on other sites

det er helt normalt at man ikke får lov å delta som selvstendig medlem i en pistolklubb før man har deltat på et sikkerhets/intoduksjonskurs.

grunnen til dette er at du faktisk får utlevert et redskap som i feil hender mer meget farlig, og klubben har faktisk et ansvar for å lære opp folk de lar håndtere våpen.

 

det er også helt normalt at klubben holder disse kursene et par ganger i året, da kan se samle opp og kurse flere nybegynnere på en gang.

en positiv effekt er at du blir kjent med andre nye medlemmer i klubben, og dermed ikke er helt "alene" sammen med den harde kjernen som har kjent hverandre i årevis og kan være vanskelig å skli inn hos de første gangene.

noen klubber har egne opplegg for å inkludere nybegynnere, ta en titt rundt hos de klubbene som finnes i ditt område, og finn ut hvor du føler deg best hjemme.

 

det som desverre også er altfor normalt er at enkeltpersoner i klubber er avvisende ovenfor potensielle nye medlemmer, og ikke har skjønt at det går an å forklare de to punktene jeg har nevnt på en litt mer spiselig og mindre eksluderende måte. men som du har erfart kan du da velge å gå inn i en klubb som tar deg bedre imot!

regn med å møte litt motstand i ikke-komersielle skyttermiljøer, men viser du litt mer enn overfladisk interesse er det sjelden noe problem å komme med i miljøet.

 

lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Man må ikke ha sikkerhetskurs for å prøve en pistol på banen, men man må ha en ansvarlig som kan følge opp vedkommende som prøver under hele skytingen.

 

Det er dette eg har lest mange steder og forventa derfor en litt anderledes opplevelse på bana enn den eg hadde.

Men-men, ser ut til at dette ordner seg no da..

På Tirsdag 18.00 blir nå min andre gang på pistol bana, og har store forhåpninger om at denne gangen får en litt annen vri..

Og får eg fruen med igjenn..(tvilsomt etter forje besøk) og får hu til og prøve også...

Vel, da er resten barnemat :lol:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi kun trådstarters oppfattelse av dette og det er som regel to sider til en sak.

 

Syntes endel har litt bastante meninger basert på et sårt innlegg med så lite info.

 

Stikker man innom hos oss under pågående skyting får man litt info. Så kan de sette seg på liste til neste kurs. Får også tilbud om å skyte luft fram til neste kurs.

 

Jeg gir han ikke en 22 for å fortsette med 20 sekundersseriene i standard programmet eller duellseriene.

 

Han fikk info om når neste kurs var. Mulig den kunne vært gitt litt bedre. At de ikke tok bølgen over at han kom, dekket kjøreutgiftene og gav han sikkerhetskurs der og da kan sikkert oppfattes litt trist.

Jeg stod selv på venteliste i 4 mnd før jeg kom med på sikkerhetskurs. Hadde ikke tilbud om annen skyting i mellomtiden og hadde ingen forventning om det.

 

Har man mulighet kunne man sikkert latt han få testet et våpen, men da skal skyteleder kunne stå i et 1:1 forhold og det bør gis litt grunnleggende info før han skyter. Var skyteleder alene, var det flere nye på banen, skøt de et program? etc.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke forventninger hadde du når du møtte opp der? Var det mangel på info du reagerte på eller trodde du at du skulle få sette i gang med skyting der og da?

 

Hvorfor skulle han ikke få skyte der og da :?: de fleste klubber har vel noen 22LR våpen til utlån slik at nybegynnere får prøvd seg litt !

 

 

 

Var nok litt i den stil eg hadde venta meg ja..

Litt innfo/innføring..Og prøving..

Og var det ikke muligt den gangen å få noe til , så et tilbud om og returnere neste trening og prøve på nytt..

Ikke , kom igjenn om x antal måneder... He-he

Ser for meg hvor tynnt det hadde blitt på leirdue bana visst det ble praktisert på samme måte som min opplevelse..

 

Du fikk som sagt masse info/innføring når du var der...det eneste du ikke fikk var å skyte der å da pga 7 nybegynnere som holdt på så kjønner ikke at du gidder å holde på med dette pisspreiket ditt.

 

 

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:lol: kan som gammel skytter forstå at du trodde at det var bare til å dukke opp på banen å skyte med pistol :lol: men sånn er det bare ikke.

Nå skytebaneleder har med seg 7 nybegynnere så har han allerede gjort noe han ikke burde gjort ved å bruke en halv time på å fortelle deg diverse ting,får håpe at han stoppet skytingen.Er du så spesiell att skytebanelederen skulle glemme de andre nybegynnerene som faktisk har betalt kontigent og for kurset og bare passe på deg.

 

Men det du må få inn i hodet ditt er at det er en ting å bare dukke opp og skyte med hagle eller gevær som er en lang ting som ikke er så lett å snu seg med som pistol/revolver og det er ikke noen sikring på disse våpene og de er bare 1000gram avtrekk på dem.

 

Jeg har skutt så lenge at jeg har inge tro på at du kan bare dukke opp på en bane i bergens området og få skyte hvis du ikke kjenner noen som kan hjelpe deg.

 

Gjør som alle andre , meld deg inn vent til du blir kalt inn på kurs :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Trist å høre hvordan nye skyttere blir ekskludert. Denne praksisen med at man ikke får delta før man har gått sikkerhetskurs synes jeg er ekskluderende og trist.

 

I vår klubb har vi en time hver uke som er dedikert de som ikke har kurs. Der kan alle som vil komme å skyte under oppsyn av en erfaren skytter, og informasjon om kurs og medlemsskap.

 

De som måtte dukke opp utenom disse tidene får informasjon om skytetider osv. , og dersom noen av medlemene har anledning så får man kanskje prøve å skyte litt der og da.

 

Selvsagt er det ingen som får lov til å skyte selvstendig før de tar kurs, men om alle bare fikke beskjed om at de ikke får skyte før kurs så tror jeg mange hadde falt fra.

 

Men jeg kan godt forstå at man ikke fikk prøve å skyte akkurat der og da, dersom skyteleder var opptatt med andre nybegynnere, men dersom informasjonen (uansett hvordan den ble gitt) gikk ut på at du nærmest ikke hadde noe på banen å gjøre før det var plass på kurs, så mener jeg seriøst at denne klubben har et problem.

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Der tar du nok feil jeg er selv medlem av den klubben som det er snakk om og ingen nye blir ekskludert.

Det er kjempegreier om dere setter av en time i uken til nygerrige som vil prøve og er et potensielt medlem, men fakta her er at vi har ikke folk nok til å gjøre det samme og da blir det til at man må melde seg inn og vente.

 

Dessuten kom jo fyren midt i et nybegynner kurs.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Som eg leser ut fra svara ser eg at det er mye forskjellig praksis rundt om, og like mange forskjellige meninger om og ta imot nye medlemer. Det var jo det eg ønska og få svar på, hva som er forskjellig praksis.

Ser at noen legger til rette for nye medlemer og tar imot de med "åpne armer", og andre ikke.

Hadde eg blitt tilbudt og prøve neste gang bana var åpen, en annen gang eller noe.. Kom igjenn en annen gang....?

Vi har ikke tid denne gang, prøv igjenn neste xxx.. Syns liksom kom igjenn i Mars var litt... ja..

Eg tar ikke standpungt til hva som er rett eller galt, men ønsker for min del bare og få prøve dette en gang for og se om dette står til mine forventinger. Vet at eg i morgen komer til og bli tatt godt vare på så har nå de beste forusetninger for og få en god start på nok en ny hobby! :D

Resten er vell etter i morgen opp til meg :lol:

 

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Der tar du nok feil jeg er selv medlem av den klubben som det er snakk om og ingen nye blir ekskludert.

Det er kjempegreier om dere setter av en time i uken til nygerrige som vil prøve og er et potensielt medlem, men fakta her er at vi har ikke folk nok til å gjøre det samme og da blir det til at man må melde seg inn og vente.

 

Dessuten kom jo fyren midt i et nybegynner kurs.

 

:D

 

Det er klart at resurser er et viktig moment opp i dette. Eg skal ikkje legge meg opp i de forskjellige klubbers praksis, skytebaneleder er suveren i alle situasjoner på standplass og kun han kan vurdere hva som er sikkerhetsmessig forsvarlig da han sitter med det fulle og hele ansvaret totalt sett. Kanskje det ikke var kapasiteter denne dagen. Normal høflighet er vanlig folkeskikk både på skytebana og her på et forum. En skal tenke på at alle som uttaler seg på vegne av klubbene blir ammbassadører på godt og vondt.

 

Vi er så heldige å ha resurspersoner som har like stor glede av å lære andre som å skyte selv. Når det kommer nye setter vi en til opplæring/oppfølging pr nykommer. Skytebaneleder har sitt å passe på. Sikkerhetskursene arrangerer vi utenom treningskveldene når vi har nok påmeldte til å kjøre kurs. De får opplæring/oppfølging og skytelogg fra første dag.

 

Alle har ikke resurser til å gjøre ting på samme måte. Sikkerheten skal alltid komme først. Sikkerheten er vanskelig å lage mal på. Skytebaneleder er suveren i en hver situasjon og må vurdere der etter.

Link to comment
Share on other sites

Vel , da var min andre dag på pistolbana over og det ble en suksess som forventet. :lol:

Ble litt styr i forkant pga forsinkelser på hjemmefronten, men dette ble fort glemt når vi var komt frem.

Ble godt mottat , med kaffi og en flott hjemmekoslig og hyggelig stevning.

Ble så tatt til side på et rom der både meg og fruen ble informert om sikker bruk av gjeldende våpen, banens regler/bestemmelser, ild komandoer, siktemidler osv.

Vi fikk da ulevert hver vår skytter logg som ble fyllt ut og forklart for oss.

Da vi hadde med "junior" var planen at vi skulle bytte på og holde hu under kontroll og skyte.

Var da så heldig at eg beggynte og skyte under veiledning av instruktør.

Junior ble så vrang og mamma jente at mora fikk ikke slippe til i dag, men hva kan eg si...

Da fikk jo eg skyte ekstra mye så det plaget jo ikke meg.. He-he :lol:

Fy f... hvor vanskeligt det er og holde våpnet i ro der en ønsker og sikte! :shock:

Er vel ikke mere og si enn at dette ga ihvertfall mersmak!

Avslutta vel dagens tur på bane med noe slikt som.. Hvordan bli medlem og blir det skyting neste Tirsdag...? :lol:

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Selfølgelig bør du skyte neste tirsdag også. Det var en positiv opplevelse å ha deg som nybegynner. Du opptådte godt sikkerhetsmessig med god forståelse for håndtering av et kort håndvåpen og hadde god kontroll over grepsfaktorer og avtrekk. Derfor oppnådde du også gode resultat på bana til å være nybegynner. Ta med deg skyteloggen og fortsett på samme sti. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...