Jump to content

Rifle til totalt nybegynner?


Marita

Recommended Posts

Når en bare har skutt 11 skudd med salong, og 15 med hagle- så sier det seg selv at det ikke er så mye erfaring å skryte på seg.

Da kan man kan man like godt spørre de som har noe mer erfaring om råd.

 

Så, er det noen som har forslag om noe brukanes til en nybegynner?

 

Jeg har vel egentlig gjort meg opp en liten formening om rifle og kaliber, men om den ikke skulle dukke opp over tips her i det hele tatt, så kan den vel ikke være noe å hige etter.

 

Planen er ei allround-rifle som skal brukes fra villrein -> rev. Helst rustfri.

Vil ha ei som er så lett som mulig, slik at man ikke sliter seg helseløs ved forflytning, men også såpass rekylfri at man ikke risikerer at skuldra går ut av ledd!

Er ikke verdens lengste person, med 164 på strømpelesten bør vel heller ikke kolben være av det største slaget (men her bør man vel uansett få den tilpasset).

Synt eller tre har ingen betydning.

 

Forslag til kikkertsikte, montasje og demper mottas også med takk.

Synes avstandsbedømmelse er vanskelig, mye mulig at det kan skyldes under 10% syn på ene øyet. En avstandsmåler må nok derfor også anskaffes.

Vil det da anbefales å anskaffe seg et kikkertsikte hvor en slik funksjon er innebygget, eller en separat måler?

 

Har ikke planlagt å ruinere meg på innkjøpet, men at en bunad må ofres for formålet er ikke til å se bort i fra.

Kjøper gjerne brukt.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 6,5x55. Utvilsomt. Man kan alltids diskutere 6,5 til elg om man kjeder seg, men til at under er den det åpenbare valget. Passe grov, passe flattskytende og alltid tilgjengelig. Den er kanskje ikke like "in" som den var, men den blir heller ikke "ut" med det første.

 

Når det gjelder valg av vekt og lengde er det vanskelig å si noe konkret, men få frykter rekylen til en "normal" 6,5 med demper. "Super lightweight" kan kanskje bli litt frisk i rekylen, "varmint" kan fort bli tung. En typisk jaktmodell er laget for å være en god allsidig børse, et fint utgangspunkt når en ikke har for mye erfaring. Aldri best men heller aldri ubrukelig.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, både de som har kommet her og på pm.

 

Tenker nok at 6,5x55 vil være mest riktig nå.

Elg er vel ikke det som kommer til å bli jaktet på i början i alle fall, men av det jeg har lest meg til er vel 6,5 egnet for det også?

 

Den tikkaen så ikke dum ut ivara, men det var den rusten da.

Jo meir lettstelt, jo bedre er det!

 

Selv funderer jeg på browning x-bolt n.l.

Har ikke sett mye annet enn positive tilbakemeldinger når det kommer til den.

Lovord kan man jo fort se seg blind på, synes det er vel så greit å finne ut av hva som ikke likes på de forskjellige riflene. som f.eks at noen synes avtrekket blir vel tungt på overnevnte.

Har forsåvidt ingen hastverk med innkjøpet, blir nok enda noen mnd. til før den endelige avgjørelsen taes. God tid til å bli ledet inn på riktig sti om noen mener jeg er fryktelig på villspor her.

 

Ang. stokk, hva må man beregne ca. å måtte ut med for tilpassing?

Vil det være like greit å heller legge det i en grs stokk først som sist?

Hvor stor vil vekt forskjellen fra synt. til grs være? Har ikke klart å finne ut hva selve synt stokken veier.

Link to comment
Share on other sites

Den tikkaen så ikke dum ut ivara, men det var den rusten da.

Jo meir lettstelt, jo bedre er det!

 

Jeg ville ikke sett meg blind på akkurat det. Så lenge ikke børsa oversprøytes med saltvann så er det vanligvis ikke mye som skal til for å holde et blånert våpen fint. Og rustfritt stål brukt i våpen er heller ikke 100% vedlikeholdsfritt.

Og så vil jeg tro du får et mye bedre utvalg av aktuelle våpen om du også ser på ikke-rustfritt.

Link to comment
Share on other sites

@ivara, jeg synes mye av problemet når det kommer til et valg er nettopp at det er så fryktelig mye å velge i. Får nesten litt drunkningsfornemmelse når man prøver å sette seg inn i alt.

Du skriver bedre utvalg, men usikker på om du kanskje mener større?

Jeg ønsker vel heller å snevre ned utvalget ved preferanser, til jeg står igjen med et par-3 sikre "vinnere".

100% vedlikeholdsfritt vil nok ikke rustfritt være, men kanskje en anelse mer lettstelt?

 

Har jo planer om å gjøre fjordfolk av meg igjen om ikke så alt for lenge, så hvem vet. kanskje det blir litt sjøsprøyt også å bekymre seg over etterhvert.

 

Har du noen formening tikka t3 vs browning x-bolt?

 

 

@Nagant 762, vanskelig å legge seg opp meninger om hva som er bra eller ikke når man ikke har noe erfaring å skilte med.

For meg nå vil den definisjonen ligge i vekt, presisjon (men jeg tipper vel gjerne at det muligens ikke er så markante forskjeller fra merke til merke her), mankerende rekyl, magasin som ikke på mystisk vis blir borte, så rustfri som mulig, stokk som ikke skramle/ dersom orginal beholdes etc.

Mulig det er litt likt som optikk, begynner du med noe bra er du som regel fornøyd, men et ønske om å nedgradere kommer sjelden.

Starter man med dårlig optikk vil man alltid ønske seg det som mer hakket bedre og til slutt ende opp med større utgifter da man uansett oppgraderer etter ei stund.

Har hørt om Howa, men ikke sett noe på spesifikke modeller.

 

Jeg ønsker å finne den rifla nå, som jeg kan ta frem om 5 år og synes kjøpet var godt, fremfor å irritere meg over slark og småting.

 

 

Utstyret i seg selv vil jo ikke være den avgjørende faktoren i om det her kommer til å gå bra, eller rakt åt helvette (her må nok mye øvelse til før jeg tør sikte mot noe levende).

Men, utstyr Har litt å si det også.

Et par påtvunge treski fra mine yngre år er en viktig grunn til at jeg ikke har hatt ski på beina de siste 15 årene.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg så mye peiling da, men hvis valget stod mellom Tikka og Browning vet jeg hva mitt valg ville ha vært. Jeg ville ha valgt den der rekylklakken IKKE bestod av en 3mm aluminiumsbit som ligger løst i stokken. Ikke noe hyggelig hvis man må adskille i felt, og av en eller annen grunn mister biten. Jeg ville ha valgt den der magasinet ikke var en plastikkting som koster 500,-, og som slites og mistes. Jeg ville ha valgt den som har en boltmuffe som ikke er laget av plast. Selvfølgelig kan den erstattes, men hvorfor skal man ta seg bryet? Jeg ville ha valgt en som er gjenget for demper fra fabrikk/importør slik at man sparer en tusenlapp der. Jeg ville ha satset på en rifle der boltstopperen ikke var våpenets svake punkt. Det er kjedelig å miste et sluttstykke til mange tusen i skogen. Hvis jeg var jente ville jeg også vurdere Sabatti, evt også Ruger.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jo ikke jeg hvilke meninger du har om hva som er bra, men har du vurdert denne : http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=18&prodid=11792

 

Vet enkelte mener Howa ikke er "bra nok", men for min egen del er jeg kjempefornøyd. Denne gir også mulighet til å få mer ut av budsjettet enn kun våpen/sikte/demper.

 

Howa er god knall det, men i 6.5x55 er den litt kilen på kulevalg til rev. Selv har jeg gitt opp å finne lette kuler (> 140 grains) som går greit til min howa i det kaliberet. Og hvis man ikke lader selv så er vel storviltammo litt råflått på reven..

Link to comment
Share on other sites

@Giron Rekylklakke og boltmuffe? På tide å utvide ordforrådet merker jeg.

X-bolten er vel den av de to som er beddet og gjenget fra fabrikk så vidt jeg vet, så ut i fra det konkluderer jeg med at Tikka ikke står så høyt i kurs hos deg?

 

Hvofor Sabatti eller Ruger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg skal driste meg til å påstå at de aller fleste noenlunde moderne våpen vil være innenfor de fleste kriteriene dine. Jeg vil anbefale deg å loke rundt på finn og se på aktuelle børser i grei avstand fra deg, som du kan få prøveskyte før kjøp. Du kan sikkert også spørre litt rundt på skytebaner og denslags om du kan få prøve et par skudd med det folk har med seg. Det er tross alt bare så mye man kan lese ut fra tall og bokstaver, man må prøve og finne ut hva man liker.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i kaliber valg som skrevet over...6,5x55. Men det er ett minus. Og det er om du vill bruke homogene (bly fritt) kuler til storvilt, da er det vel ikke mulig så vidt jeg er klar over...

Jeg havnet på 308win som også er godt egnet til å kappe løp og montere lyddemper som gjør riflen enklere å handtere.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Bergara B 14, det er etter min mening riflen du får mest valuta for penger! Bygger på velkjente Remington 700 systemet og viser toppkvalitet i all ledd til en virkelig rimelig pris. Bergara er "favoritt barn" til berømte Ed Shilen og favoritt barnet presterer. Importøren er i Kristiansand (Google!).

 

Kaliberdiskusjonen går jeg ikke innpå. Her på denne "infiserte" siden kjenner man kun de ("elendige") store 3. Vil du være på den sikre siden internasjonalt sett og mer allsidig, så velger du et større kaliber enn 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer som ny jeger!

 

For altfor lenge siden..... startet jeg opp med ny rifle, en Winchester 94 i 30-30.

Mye bra og si om den, men blei ikke helt vellykket som første rifle.

Banan-løp, dyre skudd, manglet reimbøyler, ikke montasje for kikkert, ikke godkjent for elg, og så det blei igrunn mer hagle jakt på fugl de første årene.

Så det blei bytte til ei billig Remington rifle i 308, gikk som en stråle, og basis for å komme seg videre..

 

Over til rådgivinga;

- sørg for å bli en god skytter. Skyt mange og gode treningsskudd. Salong .22 er veldig god trening. Et skytterlag er stedet for å lære..

- hvor det første skuddet treffer er det avgjørende, kaliber og magasin kapasitet hjelper ikke noe på en dårlig treff

- ei lett rifle for fjellet er ikke så grei med mengde-skyting på banen, slår litt pluss blir varm, men en tung mauser er ikke morro å bære på fjellet, motstridende hensyn..

- lyddemper gjør skytinga litt mer "behagelig", anbefales.

- har du egentlig mest småvilt terreng tilgjengelig? Da kommer du ikke rundt ei hagle og bli god med den.

 

Lykke til med treninga!

Link to comment
Share on other sites

Når skal du på jakt? En ting som jeg pleier å tenke straks jeg ser "nybegynner skal ha rifle", den er jo her inne av og til, er hvordan har du tenkt å lære deg å skyte?

Det er faktisk langt viktigere enn hva slags rifle du velger.

 

Men siden du spør etter rifle. Av jaktrifler (rifler med jakt som primært bruksområde) som JEG kunne tenkt meg (jeg er litt våpensnobb, sær, har 30+ års erfaring med rifler og skal ikke ha noe DRIT ;) ) så kan jeg slenge ut, prioritert etter hvr mye jeg har lyst på dem, om jeg ca dret penger - skulle jeg hatt en rifle med min økonomi - så går jeg inn ca midt i lista ser det ut som:

 

Blaser R8

Sauer 404

Sauer 202

Mauser M03

Rem 700 Alaskan Ti

Remington Seven

Mauser M12

Sauer 101

Tikka T3

Sauer 100

 

Et eller annet sted inni her kommer rifler som ikke er like vanlige eller lages lenger, som Weatherby MkV, Winchester M70, Alle slags rare Remington 700 osv.

 

Sånn ca - jeg kan ha glemt bra rifler inni her. Men dette er min liste over "bra" rifler - og den ar basert på hva folk rundt meg har, og er fornøyde med, hva jeg har prøvd, fått lyst på, "skal kjøpe når jeg blir rik", osv.

 

Så kommer Browning, Howa, Savage, Weatherby, - de kommer under - kjøpes dersom man ikke har råd til noe annet. Den er også basert på hva mine venner og bekjente har og har hatt, hva jeg har hørt og lest, og hva folk har hatt av problemer med dem. Det er ikke til å komme forbi - at disse billigste merkene har en høyere andel rifler som ikke gjør akkurat det de skal. Mange hevder f.eks. at de ikke går like bra med all slags ammo, det er en kjensgjerning at kvalitetsfølelsen er litt lavere - men de fleste av dem er knall presise, og virker perfekt. Men jeg vet om folk som ikke fikk Browningen sin til å gå bra nok, og solgte den så fort som mulig - det samme har jeg ikke hørt om med R8 for å si det sånn.

Noen blir sikkert fornærma her, det får de bare bli - eiere er nå en ting - men det kimer vel inn en selger også når jeg fornærmer Howa og Savage - lån meg ei til test da ;)

 

Det eneste riflene jeg faktisk vil gå så langt som å fraråde, er Remingtons 7-noe annet enn 00.. Remington har en serie som heter 700, og en som bare er 7 eller Seven. Alt annet tresifret som begynner med 7 fra Remington ville jeg styrt unna. Jeg tror ultrasuperbilligmodellen nå heter 783* - og den skal du ikke kjøpe. Heter den 700CDL go ahead.

Jeg skjøt med den siste 780-something i sommer, og gud helvete for noe møl - men klart den virker, og den er forbausende presis.

 

Kaliber er enkelt, 6.5x55 - og da kan du lære deg å skyte med rekruttammunisjon uten hverken å tømme lommeboka eller bli banket gul og blå av rekyl - og det er en forutsetning for å lære å skyte.

En annen veldig stor fordel når en skal lære å skyte er å lære det fra grunnen av av noen som faktisk kan det. Her vil jeg anbefale skytterlagene våre, og innendørs skyting med 22LR. Det er dessuten gøy.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt en rifle med god annenhåndsverdi eller kjøpt en rimelig (og god) rifle brukt.

 

Sako, Tika og Remington 700, whinchester mod 70 pre 64 er gode og uproblematiske rifler både nytt og brukt og har god annenhåndsverdi hvis ditt behov forandrer seg.

 

Ville styrt unna Howa, Browning pga dårlig annenhåndsverdi.

 

Styr også unna "pakker" de er ofte dårlige og overpriset.

 

Demper...skaper feikilder ved presisjon. Bruk elektronisk hørselsvern.

 

Rustfritt har få fordeler over blånert. Rustfritt må pusses og stelles "nesten" like mye.

 

Mange steder kan du prøve rifla før du kjøper,bade i butikk og privat.Anbefales.

 

Kaliberet bør (må) være 6,5x55 308w eller 30-06. At rifla passer er viktigere enn kaliberet.

 

Kikkert Leupold eller Nikon Monarch er gode og ikke så dyre . Maks forstørrelse 6 til 10 og lysåpning maks 50mm. Selv liker jeg ikke medforsørrende retikkel til jakt.

 

Selv ville jeg valgt en brukt blånert winchester featherweight pre 64 model 70 med en Leupold i stålmontasje til ditt behov.

Du får strøkne rifler brukt med eks Leupold kikker til en god pris.

Link to comment
Share on other sites

Hei, Marita, gratulerer som jeger, og velkommen til landets beste forum for jegere og skyttere!

 

Du oppgir ikke noe bosted. Hvis du gjør det, kan du kanskje få tilbud fra noen "kammer-ater" om å bli med på en skytebane, eller annet sted der man kan avfyre noen skudd, hvertfall når storviltjakta er over. Du vil kanskje også få invitasjon til 15-m-skyting i et nærliggende DFS-lag, der du både får låne våpen, og tilgang på instruktører.

 

Våpen har du fått gode råd om - jeg går ikke inn på det. Men kalibervalget, ut fra dine bruksområder, er enkelt: 6,5x55. Kanskje tar også DN til vettet, og godkjenner lettere homogenkuler ("kobberkuler") enn 9 gram.

 

Du skriver:

- under 10% syn på ene øyet. En avstandsmåler må nok derfor også anskaffes.

Vil det da anbefales å anskaffe seg et kikkertsikte hvor en slik funksjon er innebygget, eller en separat måler?

Definitivt separat måler! Kikkertsiktet på børsa er utsatt for mange påkjenninger, blir det ødelagt, er den ekstra kostnaden for innebygget avstandsmåler penger rett i dass.

 

Jeg har en Leica 1200 avstandmåler (modellen i dag heter vel 1600, de siste 400 metrene har man ikke bruk for), den har god optisk kvalitet, trass i "Made in Portugal". Den er så liten at den går ned i lommene for jaktradio. Jeg bruker ofte å bare ha med den, og kutte ut vanlig kikkert. For deg, som har redusert syn på ett øye, vil en skikkelig mono avstandsmåler (dvs. Leica-Zeiss-Swaro) erstatte håndkikkert til dagbruk. Sjekk bare at de går ned i bryst-/radiolommene på jaktdressen (kjøp evt en brukt Leica 1200).

Link to comment
Share on other sites

jeg vil vel si at europeiske rifler jevnt over har bedre avtrekk enn amerikanske , "ut av eska".

Har selv etpar remington og en savage i skapet - helt greie rifler som smeller når de skal. Men litt røffere avtrekk enn ønskelig (noe som kan løses da)

 

Så har vi 2 stk Tikka t3 i 6.5x55 som utlånsvåpen på skytebanen, første gang jeg prøvde så tenkte jeg "jøss, så lett denne var å skyte med da".

Samme ser vi på trening / oppskyting til storviltprøva, ferske jegere som ligger der å sliter med sine nyinnkjøpte/lånte Rugere/Browninger osv i 30-06. De skyter gjerne langt bedre med en slik T3 i 6.5 :mrgreen:

 

Du skriver bedre utvalg, men usikker på om du kanskje mener større?

 

du ønsker en litt lettere rifle , men ikke for mye rekyl , og tenker ikke jakte elg. Da tenker jeg som andre her, 6.5x55 er midt i blinken. Og utvalget i rifler er gjerne noe mindre i 6.5 enn 308/30-06. Ville derfor ikke satt rustfritt som absolutt krav.

Link to comment
Share on other sites

Oi, her var det kommet mange svar. På tur ut døra, så får skrive mer utfyllende senere i kveld.

 

Ny jeger er jeg vel ikke -helt- enda, eksamen gjenstår, men satser på at det skal gå bra.

 

Bosted, per i dag er det nord i hedmark, men planen er å trekke mot trondheimstraktene.

 

Det blir vel å innta en skytebane det da, for å lære. Salong var det jeg hadde i tankene.

Er vel mengdetrening som er veien å gå der også. Får skyte til kruttrøyken svir i lungene:)

 

@Jegermeistern

Ja, det der med å drasse med seg en hel kikkert når man egentlig bare har bruk for halve har ikke vært særlig forlokkende.

Hvordan blir det med forstørrelse da, får man de opp til 10x ?

 

@balter

Planen per i dag er mest storvilt, med unntak av den reven.

Føler meg egentlig ikke helt fortrolig med hagla. Dårlig dybdesyn:-/

Det blir kanskje ei hagle etterhvert, og en uhorvelig mengde lerduer som må til pers, men det er ikke noe som prioriteres nå.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det der med å drasse med seg en hel kikkert når man egentlig bare har bruk for halve har ikke vært særlig forlokkende.

Hvordan blir det med forstørrelse da, får man de opp til 10x ?

Jeg kan svare for "de 3 gode":

 

Leica har 7x24 på sine, Zeiss har 8x26, og Swaro 8x30. 10-ganger hadde kanskje vært kjekt, men mange her inne fraråder 10x30 - 10x42 håndkikkert, og vil heller ha 8x, påstår det er for vanskelig å finne mål og holde stødig med 10 x (jeg bruker 10x32 Zeiss håndkikkert når det ikke er stupmørkt).

 

Størrelse og vekt er viktigere, og her er Leica'en suveren. Modell CRF 1000 har mål 113 x 73 x 34, og vekt 180 g (1600: vekt 220 g, min 1200: vekt 207 g), Zeiss har 130 x 98 x ?, og vekt 310 g, og Swaro har 120 x 89 x 40, vekt 346 g. Leica 1000 er minst, lettest og billigst, et godt valg. Optisk er alle sikkert fremragende (har ikke prøvd Zeiss og Swaro avstandsmåler).

Link to comment
Share on other sites

Sånn, da er det vel på tide å lese litt mer nøye gjennom svarene som har tikket inn her.

 

@leoestby Ender jeg opp med å skyte på et dyr, så er det vel fordi det har blymangel;) Trenger ikke være homogene kuler for min del, tror jeg. Jeg får vel bare være så ærlig å si at jeg ikke har satt meg noe inn i noe som omhandler kuler ennå. Er det da blyforgiftning du tenker på? Er det et problem?

 

Det er jakt i Norge det dreier seg om ja. Ikke planer om noe annet.

 

@Gunwerks og alle andre med tips til våpen, takker for det. skal kikkes på!

 

@M67 For meg er det i hovedsak den reinen som lokker. Så kommer hjort/rådyr/rev nest i rekka.

Høstjakt i fjellet da. Forhåpentligvis har jeg til da klart å treffe en blink eller to på en bane:)

Godt med tips til hva man skal styre unna også, vel så viktig som å høre om hva som er bra.

 

@grevlingen1 jeg lener mot brukt jeg. Min erfaring med brukt er at folk som regel tar godt vare på tingene sine. Dessuten oppgraderes det ofte uten at det egentlig er behov for det, så mye

bruk er jo nesten som nytt:) Demper tror jeg nok jeg vil ha uansett. Er det kun annenhåndsverdi som gjør at du ville ha styrt unna browning da? Om man kjøper brukt vil jo det bare være en fordel.

 

@ivara ser det er mange forkjempere for Tikka her i alle fall. Får vel kikke litt mer på den:)

Hva er det som gjør at de sliter med å skyte da? Kan vel ikke bare være tungt avtrekk? Bytte av kaliber er ikke hovedårsaken til at det går bedre med en 6,5?

Den browningen jeg har sett på er x-bolt, nordic light 6,5,..og jeg synes den ser ganske lovende ut. Tar jeg helt feil eller?

 

 

@Jegermeistern & Erlend Meyer

hmm, da tenker jeg nok jeg må ha en vanlig kikkert likevel.

For meg er det i hovedsak til villrein den trengs, og da er det greit med litt forstørring. Av håndkikkert tenkte jeg da på noe rundt 10x42 (30 er kanskje nok?), og jeg tror kanskje ikke en avstandsmåler vil kunne erstatte den helt. Men, til annet enn reinsjakt høres det jo ypperlig ut, får kikke etter noe lite, lett og billig da:)

Link to comment
Share on other sites

@M67 For meg er det i hovedsak den reinen som lokker. Så kommer hjort/rådyr/rev nest i rekka.

Høstjakt i fjellet da. Forhåpentligvis har jeg til da klart å treffe en blink eller to på en bane:)

Det er hyggelig at råd blir lest iallefall.

Jeg tror jeg må komme meg på reinsdyrjakt snart, men den er på ei sånn teit tid. Etter det jeg har forstått om reinsdyrjakt (det er diskutert i det uendelige her inne, og stadig i diverse jaktblader), så er det mye gåing, og mye bæring av rifle - og så skal du skyte ett skudd på relativt kort hold. Reinen slik den oppfører seg ber jo om å bli skutt på langt hold, men en må blant annet passe på at det ikke er andre jegere i mellom, og som begynner er kort hold en god ide.

Folk pleier derfor å fokusere (ofte veldig) på ordet lett når de shopper rifle til reindyrjakt. Jeg selv har bl.a. ei rifle som er ca 9kg - den har jeg brukt til posteringsjakt enten nær vei, eller der en kun skal være noen timer, og kun trenger rifla og et par patroner - til å bære til fjells sammen med soveposer og alt faen vet - lett... ikke 9kg, helst ikke 5 heller. Kanskje 3.5 - og der fant vi enda en grunn til å velge 6.5x55.

Skyteferdigheter - det er mange som hevder det der. Jeg er varig skadet (arrangør/funksjonær i ørten år) av å se folk stryke gang etter gang på "skyteprøve for storviltjegere", og når de går fornøyde hjem etter tilfeldigvis å ha stått, så lurer jeg alltid på hvordan de dreper dyra - kande være SÅ gode til snike seg innpå? Disse utall storviltjegere, som er selvlærte, og og som ikke kan treffe ei låvedør, kontra folk som niåringen på bildet under, som ikke har noen problemer med samme prøven - forteller meg noe om verdien av læring under instruksjon.

831FC6EA-9C7A-4FEE-95CC-1268C9F2D367_zpsr5ec0pvt.jpg

 

Jeg er spent på hva du velger, håper du poster det her, og likens, at vi får se hvordan reinen klarer seg (forhåpentligvis klarer den seg ikke ;) ) til neste høst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det da blyforgiftning du tenker på? Er det et problem?

Det er ikke oppspinn. Man kan få i seg skadelige mengder bly ved å spise viltkjøtt skutt med blyammunisjon - det er en veldig tung vekt på KAN her. Tung vitenskap sier at teoretisk sett, så kan en få i seg bly - like tung vitenskap sier at i virkeligheten, så gjør en ikke det. Det er en risiko, men som med mange andre ting, dersom en er klar over den, og tar forholdsregler ved slakting og matlaging, så eliminerer en den langt på vei.

Jeg gidder ikke argumentere med kona mi som har lest skremselspropaganda i media (farlig får alltid større overskrifter enn "ikke så farlig") så jeg skyter alt hjortevilt som skal spises med homogene kobberkuler, det er problemfritt, og de oppfører seg dessuten mer forutsigbart ved treff, og er minst like presise. Jeg kan ikke se noen ulemper med dem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67

Liten vits i å spørre om råd om man ikke skal gidde å lese de, eller prøve å skjønne hvorfor de blir gitt.

Så tenker jeg sangtekster av og til har skikkelig gode råd de også

"Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it"

 

Ei rifle på 9kg er nok ganske uaktuell for meg ja. 3kg høres mer realistisk ut.

 

Var med på reinjakta i år, dog bare utstyrt med kamera, men fikk et par gode treff:) Mye gåing, og mye bæring ja,..ikke minst på returen hvor man forhåpentligvis har med seg en skrott hjem.

Det største problemet som jeg opplevde det, var andre jegere. Brukte vel ca 2 timer en gang på å snike innpå en flokk, for å se at en annen jeger kom springende rett på og støkket flokken avgårde 3-4 ganger. Vet ikke helt hva han hadde tenkt, å sprenge de kanskje, ikke godt å si hva som rørte seg i det topplokket.

 

Min store skrekk er vel å skadeskyte. Jeg vet jeg ikke har noen skyteferdigheter per i dag, så det er så greit med det.

Håper jeg skal kunne klare å treffe ei låvedør etterhvert i alle fall o_O

 

Når det gjelder bly har jeg rett og slett ikke tenkt så mye på det i matsammenheng. Har liksom sett for meg at det er nok så skjære raust bort i skuddkanalen.

Får vel kikke litt på det også etterhvert,..men ikke akkurat nu:)

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 eller T3x Light ny eller brukt i 308win med kort pipe og demper er alt du trenger til jakta di.

Norges desidert mest solgte rifle.

Gjerne i rustfri utførelse og synth stokk. Et arbeidsjern du kan ha hele livet.

Lett og presis rifle rett ut av esken.

Link to comment
Share on other sites

Ei rifle på 9kg er nok ganske uaktuell for meg ja. 3kg høres mer realistisk ut.

 

9 kg er nok ikke vanlig å dra med seg på jakt nei :) En gjennomsnittlig jaktrifle ligger oftest et sted mellom 3 og 3,5 kg. En lettere rifle vil gjerne være vanskeligere å holde stødig og dermed kreve mer trening for å skyte godt med

 

Hva er det som gjør at de sliter med å skyte da? Kan vel ikke bare være tungt avtrekk? Bytte av kaliber er ikke hovedårsaken til at det går bedre med en 6,5?

kombinasjonen lett børse, gjerne i 30-06 og litt småruskete avtrekk er ikke det best egnede for ferske skyttere vil jeg si

Link to comment
Share on other sites

En gjennomsnittlig jaktrifle ligger oftest et sted mellom 3 og 3,5 kg

De aller letteste jaktriflene ligger ned mot 3.5kg komplett. En T3 Lite er vel 2.9kg, og så skal du ha montajse og kikkert, og ofte lyddemper - gjennomsnittet er ikke der. Men at det er fornuftige jaktrifler, å ja.

 

9 kg er nok ikke vanlig å dra med seg på jakt nei

Er nok et fåtall ja. Men med greit å gå inn, og ikke noe annet å gjøre enn å sitte og vente, null problem. Jeg har ikke klart å lage meg ei rifle jeg liker under ca. 4-4.5kg - men det er egentlig litt for tungt.

 

kombinasjonen lett børse, gjerne i 30-06 og litt småruskete avtrekk er ikke det best egnede for ferske skyttere vil jeg si

Her er jeg litt uenig (ikke sett meg igang her :roll: ). Utsagnet er jo rett, men egentlig ikke som hovedårsak til den dårligste skytinga. Klart det blir verre av det, men tror ikke det er årsaken.

Årsaken er lite trening, og samme holdning som nrodmenn på ski "dette kan vi" - sånn uten grunnlag liksom?

Mange vet jo hvordan det "skal" gjøres, men når man skyter 25 skudd hvert år, før de avgjørende "skumle" skuddene, så lærer en ikke inn noe, og bryter sammen når en tenker på å stå på prøven istedenfor hvordan en skal skyte. I tillegg er en ikke vant til at det smeller, og kroppen går i lås.

Resultatet blir helt feil teknikk, siden riktig aldri blir innlært - om en i det hele tatt vet hva den går ut på.

 

Vi ser de merkeligste måter å holde på, som er ustødige, totalt fravær av naturlig siktepunkt, folk som forlegger fordi de ikke tør å stille på kikkerten, ikke har skjønt at man holder pusten i avtrekket, ikke skjønt at man "klemmer" av, men hovrer fingeren over avtrekkeren og napper til, Trekker av med hele armen, og gjerne halve ryggen, er redd riflene sine, rekylen, smellet - mangel på trening som spikrer inn at skuddet ikke er farlig, eller som kan vise hva de egentlig gjør, rekylen kamuflerer alle feil - har ikke begrep om hvordan det bør gjøres... ofte er jo ikke skytteren selv redd skuddet, innrømmer det iallefall ikke, men kroppen hans er det.

Vaner er vonde å vende, og når en 40-50-åring først har lært seg å røske i avtrekkeren med alle muskler fra skulderen og ned, så er det ikke lett å avlære... Mange tror avtrekket på rifla må være så veldig godt, og like mange nesten at godt = lett...

Et veldig godt utgangspunkt er at man kan lære seg å ta et gjennomført pressavtrekk/klikk ("overraskelsesavtrekk") uten å se bevegelse i siktet, og øve så mye på det, at man ikke slutter med det når man skyter med grovt/skarpt.

Som instruktør må jeg si at jeg litt fortvilt over en del av disse tingene, og mest frustrert er jeg når folk som overhodet ikke kan skyte, skal lære andre, unger, koner, kjærester.

Vi har mange ganger fått unger på 12-13 på banen med sin jakt/skyteinteresserte far eller bestefar på 40-50-60, som har SÅ god peiling, og brukt 1 1/2 kveld på å lære poden å skyte bedre enn opphavet. Samme med 25-åringer, endelig fått seg jegerprøve og 300Winmag, og har med dama på banen - 30 minutter, så skyter hun langt bedre med ei lånt rifle enn typen gjør med den nye stoltheten sin - ikke bare en gang ;)

 

Skyting er ikke vanskelig på dette nivået, og de som gidder å sette seg litt inn i hva som er god teknikk - kanskje får noen til å se litt på, og korrigere, og som ikke har uvaner fra før, vil lære seg å treffe 30cm sirkelen på en kveld - knestående. Gidder du å trene si en gang i uka eller annahver, så er det ikke lenge før du kan treffe sirkelen i halvsøvne, på 300m.

 

Lærer man inn feil, så sitter de, og lærer man rett, så sitter det også. (Dagens rant :roll: )

 

K

Link to comment
Share on other sites

Årsaken er lite trening

M67 har en kjedelig evne til å ha rett om slikt, vanker en nok på riflebanen kan en lære ekstremt mye av andres feil. Trening må til, sånn er det bare. Men det er veldig vanskelig å få utbytte av trening om en frykter børsa. Og det må det være lov å innrømme, rekyl er ikke for alle. Jo mer det sparker jo vanskeligere er det å treffe med. Og det samme gjelder for trening. Så det er mange argumenter for å starte forsiktig, spesielt om man bare ønsker ett våpen. Det er ikke feigt å velge et "lettskutt" våpen, tvert i mot. Det viser en forsiktig holdning, akkurat det en bør ha som fersk jeger.

 

Lyddempere har gjort ting enklere, men det er ikke alltid det er beste løsning. Nok en ting som skal bæres og vedlikeholdes, og selv om kapping&gjenging ikke er verdens dyreste jobb så hender det at folk får problemer med disse tutene. Det er en fordel å være litt mer interessert i børsa enn at den sier pang når du drar i den lille spaken.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå begynner det bli ei stund siden eksamen ble tatt. 49/50,... ergrer meg over den ene feilen der, men skitt au. kunne gått værre:)

 

Har ennå ikke klart bestemme meg for hvilken rifle det blir:-/

Synes vel x-bolten jevnt over virker mer "kvalitet" holde i, men litt tregt hevearmsløft.

liker også sluttstykkegangen på tikkaen best

,.. og nå er jeg ennå mer usikker enn før.

Hadde i alle fall landet på kaliber, 6,5x55,... men så har jeg klart å forville meg over poster som mener blyforbud kan være innkommende, og derved sette kaliberet ut av drift til storvilt?

 

vil det i så måte være smartere gå for 308? Hvor stor forskjell er det i rekyl på disse to?

Eller kan man fremdeles handle inn 6,5 uten å måtte bekymre seg nevneverdig over EU og alle direktiver de ønsker innføre?

 

 

Kjenner det aller beste er vel bare hive seg i det og kjøpe ei rifle, så man ikke ender opp gå månedsvis uten noe som helst pga. beslutningsvegring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lang erfaring med avvikling av jegertrening og storviltprøver på Løvenskioldbanen i Oslo. Der er det lite tvil om at nybegynnere som skyter Tikka T3 har "best" resultat. Hvis noen tviler på seg selv etter dårlig resultat med sitt nye våpen, gjerne noen av våpnene på lista til M67 8-) , låner vi dem et T3 klubbvåpen og Vipps så er selvtilliten tilbake. Tror det ikke er noen som har større "statistisk grunnlag" når det gjelder antall tusen skyttere på banen i løpet av en sesong. Selv Blasergutta i viltmålgruppa må motstridende innrømme at de skyter bedre med T3 klubbvåpnene på løpende elg :-)

 

Gjør det enklest mulig for deg selv og kjøp den nye T3x med justerbart skjefte og utskiftbart pistolgrep og sett på en lett nett lyddemper som A-Tec CTM-4.

 

tikka-t3x-lite-adjustable-1.jpg

 

http://www.tikka.fi/rifles/tikka-t3x/t3x-lite-adjustable

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

vil det i så måte være smartere gå for 308? Hvor stor forskjell er det i rekyl på disse to?

Eller kan man fremdeles handle inn 6,5 uten å måtte bekymre seg nevneverdig over EU og alle direktiver de ønsker innføre?

.

 

Min personlige oppfatning er at rekyl på dette nivået ikke er problematisk overhodet.

Det handler kun om trening og litt tilvenning.

Og husk at liggende på skytebanen er den stillingen som kanskje gir mest rekylfølelse.

I felt og på jakt merker du ikke dette overhodet, du tenker ikke rekyl, fokus er på noe helt annet, nemlig å avgi et godt jaktskudd.

 

Helt konkret ville jeg valgt en Remington Seven i 308 Win (finnes av og til brukt), toppet med Swarovski Z4i 3-12x50 som nå er på "tilbud" til ca 11.000.

Da hadde du fått en lett og hendig rigg med god presisjon i en enkel og driftsikker konstruksjon med grei funksjonalitet.

Styr unna demper, i hvert fall i første omgang, og som flere sier, bruk heller elektronisk hørselvern (kobles også opp mot jaktradio).

Ikke legg vekt på rustfritt kontra blånert, litt kjærlighet og omtanke gjør at ei blånert rifle holder i et utall av år uten problemer av noe slag.

 

Selv har jeg en Weatherby Ultra Lightweight i 30-06 som min "lette rifle", og toppet med en Zeiss Victory 3-12x56 veier den kun 3,4 kilo, og rekylen...? Jeg merker den ikke :smile:

Uansett. lykke til som våpenkjøper og jeger :D

Link to comment
Share on other sites

Seawolf: Du kan ikke seriøst mene at en nybegynner ska starte med en Remington mod 7? Og så vil du toppe den med en stor og tung Swarovski som gjør at den får balanse som regalskipet Wasa? Det er en ulykke på vei til å skje for en nybegynner.

Link to comment
Share on other sites

Seawolf: Du kan ikke seriøst mene at en nybegynner ska starte med en Remington mod 7? Og så vil du toppe den med en stor og tung Swarovski som gjør at den får balanse som regalskipet Wasa? Det er en ulykke på vei til å skje for en nybegynner.

 

Wasa er faktisk en god sammenligning. Den var først og fremst bygget for å imponere, for å imponere fienden ut av lysten til å sloss. Storm høy, prangende, skulle ose kontroll og makt - og selvsagt ha det, men presentasjoen var veldig viktig, det skjønner en når en går rundt den.

Og ser en på alle rifletrådene her inne, hva folk anbefaler, har lyst på, og presenterer - det er oftest mer for å vise fram, ennn for å virke optimalt ;)

 

Så, og dette har jeg sagt 70 000 ganger før: en nybegynner skal starte med å lære seg å skyte

857944BB-3712-414D-AF15-0860E6789BC8_zpszac0kvl0.jpg

Jenta på bildet er 9 år,og 130cm høy - og hun skyter knestående bedre enn 50% av de som tar storviltprøva gjør liggende, og liggende bedre enn mange av dem tør drømme om - og hun er ikke god engang...

Men hun har gjort 2-3 ting som er essensielt for å lære seg å skyte godt:

 

- begynne med ei rifle som ikke skremmer, hverken kropp eller sjel

- få instruksjon og oppfølging til man vet hva god/rett teknikk og metode er, og kan kjenne det igjen selv

- trene iallefall litt sånn halv-regelmessig

 

Små lette rifler i 308 og oppover er rett og slett for hissige til at det er effektivt å lære inn god skyting - det går an, men krever veldig mye mer enn å lære det med 22LR, eller rekruttpatroner i 6.5x55. At rekylen er "uproblematisk" for en garvet skytter betyr null og ingenting for om en nybegynner har læringsverdi, eller bare øver inn fryktreaksjoner. Jeg kan skyte 338LM uten brems helt uproblematisk, men jeg har >100 000 skudd som grunnlag for "riktig" gjennomføring, og trenger ikke å bruke hvert skudd til lære inn noe - og selv med 308 - så er læringsverdien mhp avtrekk negativ - jeg har mer avtrekksfeil på høsten enn jeg har sånn rundt jul etter 4 måneder med 22LR. For å ta gode (nok) avtrekk så er jeg helt avhengig av mengdetrening med 22LR.

 

Å lære en 100% nybegynner å skyte med en Rem7 i 308, og Hubble oppå, ser jeg litt med gru på - men om vedkommende legger inn 5000 skudd med 22LR i samme periode, og 7eren kun er til oppskyting og jakt - så er det igrunnen et godt forslag.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Seawolf: Du kan ikke seriøst mene at en nybegynner ska starte med en Remington mod 7? Og så vil du toppe den med en stor og tung Swarovski som gjør at den får balanse som regalskipet Wasa? .

 

en kompis av meg kjøpte en slik seven med en B&L Elite 4000 2,5-10x50 på toppen som første rifle - den føltes akkurat som beskrevet ovenfor :lol:

Link to comment
Share on other sites

Seawolf: Du kan ikke seriøst mene at en nybegynner ska starte med en Remington mod 7? Og så vil du toppe den med en stor og tung Swarovski som gjør at den får balanse som regalskipet Wasa? Det er en ulykke på vei til å skje for en nybegynner.

 

:mrgreen: Jeg ser hvor du vil hen Torf, men min erfaring er at dette er en problemstilling som er en smule oppkonstruert.

Jeg jaktet i flere år med en Kimber Montana i 308 Win med nevnte sikte, og det nevnte fravær av stabilitet og sjødyktighet med lett rifle og "stort" sikte merket jeg veldig lite til.

Forøvrig er nevnte sikte ikke spesiellt tungt, det er "streamlined" og fungerer fint på ei lett rifle.

 

Ok, kanskje jeg var en smule radikal der, men igjen så er dette basert på egne erfaringer.

At dette rådet kanskje var litt på kanten i forhold til T3-menighetens hellige sakrament ser jeg, men det var nå engang mitt bidrag :wink:

 

M67, trening, masse trening med 22LR er så selvfølgelig at det nevner jeg ikke engang :)

Link to comment
Share on other sites

- 2-3 ting som er essensielt for å lære seg å skyte godt:

- begynne med ei rifle som ikke skremmer, hverken kropp eller sjel

- få instruksjon og oppfølging til man vet hva god/rett teknikk og metode er, og kan kjenne det igjen selv

- trene iallefall litt sånn halv-regelmessig

Amen!

 

Regelmessig, systematisk trening med .22 LR gir resultater, som er overførbare til andre våpen/skytegrener.

 

Litt utenfor temaet for denne tråden - men likevel: Da DN skulle revidere reglene for skyteprøven, og kom med forslag om "treningsskudd", satte de (og DFS, som var med i arbeidsgruppa) dessverre ingen som helst krav til gjennomføring eller resultat av disse skudda. 30 "avfyringer" (avføringer??) er kanskje en bedre betegnelse. Skytterlagene (v/mange av oss her på forumet!) gjør så godt de kan, men når omtrent "alle" storviltjegerne kommer samtidig, like før jakta, får vi dessverre ikke gitt dem den instruksjonen vi ser at de trenger.

 

Så til våpen for TS: Siden reinsjakt er mest aktuelt, der det er jakt i daglys, er "stjernekikkert" mindre aktuelt, 32 - 40 mm objektiv gjør jobben. Og kanskje heller ikke lyddemper. På reinsjakt har man oftest god tid til forberedelser, så man rekker å ta på et elektronisk hørselvern. Og rifla trenger ikke være så lett, når den skal bæres mye, er balanse er minst like viktig. Og som nevnt, "langholdskaliberet" 6,5x55 er ypperlig på reinsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Når ordningen med 30 treningsskudd kom rigget vi et bilde med en MG34 på trefot, en jeger som skjøt og 5-6 jegere i kø med hvert sitt 50-skudds belte i hånda :-)

 

Det bildet vakte en smule reaksjoner.. Dessverre har det blitt borte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

34'en skyter også enkeltskudd så du trenger bare dummy etter 30. Orginalkikkerten er litt lyssvak men ellers veier ikke MG'en mer enn de riflene dere bruker på langhold :-)

 

Hvis 34'en har vært i Forsvaret er det kjappere å skifte kaliber på denne enn både Blaser og Sauer. Den tar alt fra 6,5x55 via 8mm, 270win til 9,3x62 :-)

 

MG1'ern vår kunne skyte 5-skudds 1,5moa grupper fullauto med matchpiper. Vi hadde en vi brukte som skarpskytter i konkurranser da vi byttet ut mausern med en AG for å få mer ildkraft i "laget i forsvar". Spillet ble startet med at skarpskytteren skulle treffe en halvfigur på ca 550m hvis jeg ikke husker feil. Vi brukte mg'en til dette og pleide å vinne..

 

Men nå er vi på bærtur for nybegunneren..

Link to comment
Share on other sites

Kikkert: TS vil ha en 10 x 40 e.l, sjøl om hun har svakt syn på ett øye.

 

Jeg bruker en Zeiss 10 x 30 som håndkikkert, den veier 648 g med reim. Den er mer enn tung nok, jeg hadde en 10 x 42, den har jeg gitt bort, da den aldri ble brukt, etter at x 30-en kom i hus. Den var for tung til vanlig bruk. Er det skikkelig mørkt, blir 7 x 50 brukt.

 

Men 10 x 30'en blir også ofte liggende igjen heime, særlig på "bevegelig" jakt, og andre turer. Den før nevnte Leica avstandsmåleren (Rangemaster 1200) går ned i brystlommen på jaktvesten, jaktdressen eller treningsjakken, og er som oftest med. Når man skal vurdere kikkerter, må man huske at en 8 x 20 bensinstasjons-kikkert til 89,90 (NB: Se opp for billige etterligninger!) i lomma er bedre enn alskens Swarozeiss 16 x 72, som ligger igjen heime.

Link to comment
Share on other sites

Oi, skal si dere er flinke å svare her inne altså:)

 

 

@Erlend Meyer Du tror 6,5 kommer til å bestå, selv om et slikt forbud skulle inntre?

 

@can Hadde jo bestemt meg for 6,5 ja. Men når man kommer over slike tråder som omhandler potensielt blyforbud så blir man jo usikker o_O

 

@Torf men om jeg uansett skal ha en GRS decima stokk, er det noe vits gå for X da?

Er det ikke i selve stokken de fleste forskjellene ligger?

 

@seawolf Når jeg har så store kvaler bestemme meg for ett av to nå, så hjelpe det lite prøve legge til enda flere valg på den lista, du må ikke prøve gjøre det så vanskelig for meg her:)

 

@M67 har en salong som skal trenes med ja. Men kjekt bli kjent med rifla si også, før man starter jakte:)

 

@Jegermeistern synes ikke de 10x40 kikkertene jeg har sett på har vært så avskrekkende i str. mye lettere/mindre enn det gamle droget jeg dro rundt på i år. Man går vel gjerne ikke alltid alene heller, så fint få med seg noen som kan fungere som pakkdyr vel;)

Link to comment
Share on other sites

Marita: Ja, det tror jeg. Statistikk tilsier at 6,5 utgjør opp mot 20% for elgjakt, tar en med hjort og rein er nok andelen enda høyere. Å gjøre en så populær patron ulovlig vil det bli bråk av.

Se på blyforbudet for hagle: Der var premissene at man kunne få lovlig ammo som fungerte i de aller fleste våpen, her vil man kassere svært mange våpen med et pennestrøk uten noen rasjonell grunn.

Og uansett klarte NJFF nettopp å snu på det forbudet, tror du noen har lyst til å ta nok en fight på riflekuler med det første?

Pga mer forseggjort konstruksjon har blyfrie kuler vist seg å være gode jaktkuler med lavere vekt enn de tradisjonelle mantlede blykulene. At man ikke har brydd seg om å lage en egen kategori for "superkuler" er fordi det blir for mye detaljer å styre med. Forbyr man derimot blykulene vil man også kunne revurdere kravene sett opp mot de gjenværende kulene på markedet. Og da vil man se at kravene fint kan settes så 6,5 fremdeles blir lovlig uten at man senker på kravene til human jakt.

Link to comment
Share on other sites

T3x har noen fordeler kontra gamle T3. Den har større utkasteråpning, kappa bak på sluttstykket er metall og rekylbolten er forbedret. I tillegg har skjeftet fått flere muligheter for justeringer.

 

Jeg hadde skutt med orginalskjeftet før jeg eventuelt hadde skiftet. Det finnes også alternativer til GRS som Holmbro og KKC. Til frihåndsskyting er disse bedre enn GRS pga vekt bak/balanse. Hvis man legger vekt på å ta raskt ladegrep for oppfølgingsskudd er org-skjeftet, Holmbro og KKC bedre enn GRS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...