Jump to content

M77 marsjstøvler går i oppløsning! Hjelp!


SecretAgentMan

Recommended Posts

M77 Marsjstøvler går fullstendig opp i liminga! Kjøpte noen M77 på finn, de var tilsynelatende ubrukt. Fikk såvidt gått dem inn før bunnet av såla begynte å smuldre opp og falle av. Har aldri vært borti maken. Biter så store som tommelen min ramler av.

 

På innsiden av skoen står det:

Verner

Norskprodusert

Møre skofabrik

 

Hva har skjedd? Er dette et par falske jallasko fra kina?

Eller er de så gamle at støvlene har morkna fullstendig?

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd det samme, med 2 par. Ene gangen var jeg på jakt, heldigvis bare en kort tur hjemmefra, da jeg kjente jeg ble søkkvåt på beina. Kunne ikke forstå hvorfor, inntil jeg fant ut at halve sålen var borte på den ene støvelen :mrgreen: I andre støvelen var det en diger sprekk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hatt et par av di smuldre sålene der jeg også. Pluss et par der sålene løsnet fra resten av skoen :shock: Det skjedde etter 2 måneder med bruk. Nå har jeg kinakopien fra SPAR. kostet halvparten og er på sitt 4 år, like hele og pene(med litt skopuss innimellom)

Link to comment
Share on other sites

Skoene er vel søppel, ja. Det er vel ikke verdt bryet med å lime på nye såler.

Om du kan klage/ bytte er jo litt avhengig av hva slags selger du kjøpte av på Finn. Er det privat eller forhandler?

 

Bytte i forsvaret? Tja, det er vel opp til deg og din egen samvittighet. Og om stemplene under er slipt bort.

 

Det kan se ut som de dårlige årgangene skoene i forsvaret har landa hos HV. Logisk egentlig, et par kan jo holde en øvelse eller to. Et tips til de som er i HV er å sørge for skobytte før stemplingen under er uleselige. Ellers kan du risikere at du ikke får bytte.

 

Vigg :D

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro militærstøvler holdt høyere standard...

M77 ble som med det meste av det andre utstyret fra den tiden utviklet for at det skulle være billig pga mengden det var behov for med så mange vernepliktige som ble innkalt pr. år!

Sjekk hva profesjonelle soldater bruker og aktive friluftsmennesker så ser man kjapt at M77 glimrer med sitt fravær. Og det med god grunn :)

Link to comment
Share on other sites

Mja, dette er vel som alt annet. Smaken er som baken. Har selv brukt M77 nesten uten unntak gjennom mine 13 år i grønt. Har vært innom div Lundhags, div støvler fra Alfa, Varg og noen andre, men har alltid gått tilbake til M77. M77 er en kjempebra støvel om man vet å ta vare på den, det eneste minuset jeg bet meg merke i er at den kan bli litt vel myk etter en tids bruk. Ankelstøtten er ikke like god som på mer moderne støvler. Derimot er de lette og gode å ha på foten, samt at de ikke krever allverden av vedlikehold. De holder vannet ute over lang tid og er lett å tørke når de først blir våt.

 

Når det gjelder sålen som smuldrer opp så gjelder dette en del årganger på slutten av 90-tallet. -96, -97, -98 er de årgangene jeg selv har sett har gå i oppløsning. Enkel måte å sjekke om sålen er dårlig: Se på sålen mens du bøyer tåen på støvelen bakover, man vil kunne se at gummien sprekker opp om sålen er dårlig. Jeg hadde selv et par fra -99 som holdt helt til 2009, da så de ut som slicks og jeg byttet dem ut.

 

Edit: Erfaringer med dårlige årganger så langt: 85, 86, 87, 96, 97, 98.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har hatt to M77 som har falt fra hverandre. Et par så delte sålen seg på midten under, på begge støvler. Alfa sendte meg nye uten kostnad for meg. På det andre paret så løsnet sålen fra skoen i front. Alfa sendte igjen nye til meg, uten kostnad.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd det samme med militære M77. De holdt i ca 10-12år, og så plutselig så gikk sålene i oppløsning i løpet av en dag. Helt uten forvarsel.

Jeg fikk selvsagt byttet disse på depotet, men de nye M77 heter da ikke Alfa men Protex. De ser forøvrig helt like ut, men jeg måtte gå ned en størrelse på de nye støvlene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...