Jump to content

Lov for bønder å jakte måker nå?


Bartemannen

Recommended Posts

West: Nå har du peiling på det, for du har vel lest lenken min til forskriften jeg posta? Oppsummert:

Man kan skyte nokså mange arter basert på egen vurdering, men man må tåle å få sin vurdering overprøvd.

Andre arter kreves det offentlig godkjenning for på ett eller annet nivå.

 

Det er altså langt fra sikkert at det er ulovlig.

 

Om man liker måten det utføres på eller ikke, er en annen ting, og du har vel i grunn slått an tonen for trådens kvalitet med måten du formulerer deg på i ditt første innlegg. Jeg har bare gitt deg et saklig svar.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det har du og takk for det. Dessverre ikke alle som er i den båten.

 

Denne bonden bor ikke ved meg, men nær mine foreldre. Det er helt flat og på alle sider rundt denne åker-flekken er det veier og ganske mange hus tett på. Ikke minst barn. Derfor ingen mulighet for å skyte ovenfra og nedover, og det skal ikke mye feil-siktig til før bakgrunnen er ytterst farlig.

 

Kjenner denne karen litt overflatisk fra før, så jeg tar meg en tur ned til han i morgen og sjekker litt nærmere denne tillatelsen hans og hører hvordan han selv vurderer såkalt sikker bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Da løste det seg selv uten at jeg trengte å ta en prat med han på mine foreldres vegne.

Var tydeligvis noen av de andre naboene som ringte Politiet i går kveld.

Lang historie kort: bonden har hverken søkt eller spurt om noen tillatelse til dette, og enda mindre fått det innvilget.

Politiet hadde liten forståelse for problemstillingen hans med tanke på huser og vei rundt, og han fikk beskjed om å innstille skyting øyeblikkelig og heller skaffe seg fugleskremsel eller andre tilsvarende løsninger.

Det hørtes ut som Politiet ellers var i det gode hjørnet, og bonden fikk kun en "advarsel".

Link to comment
Share on other sites

At han ikke hadde søkt om tillatelse spiller ingen rolle, forskriften sier helt klart at det for måker etc kan gjøres uten særskilt tillatelse. Det springende punktet her er hvorvidt måkene utgjør "skade av vesentlig økonomisk betydning" og hvorvidt politiet er rette instans til å avgjøre slikt.

 

En kamerat sliter tidvis med samme problemet, naboen forer stutene med brødrester etc som fugler også setter stor pris på. Man kan diskutere hvorvidt problemet er av vesentlig økonomisk betydning, men når alt som er utendørs drites ned blir det et reellt problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke ordgi nøyaktig hva som ble sagt mellom bonden og Politiet da jeg ikke var der selv.

Snakket bare med på telefon med gamlingene.

Skytingen er hvertfall innstilt for godt.

Uansett hva han har søkt eller ikke, eller må søke eller slippe, så er topografien i området, hus og veier slik at det er helt gale-Mathias å begynne med skyting der uansett.

Etter å ha tygd litt på dette noen timer nå så er jeg egentlig overrasket over at han slapp så billig unna.

Jeg er ganske sikker på at med andre Politi eller annet distrikt så kunne det fort ha fått mer alvorlige konsekvenser for han.

 

Men grei nok løsning for meg (og sikkert naboene rundt jordet). Jeg har ikke noe personlig behov for at bonden skulle straffes på noe vis. Hele poenget var å få stopp på skytingen der og det er nå løst.

 

Case solved!

Link to comment
Share on other sites

Det er noe som heter "vesentlig ulempe" , når det gjelder det meste . Om det er festing og høy musikk , eller foreks. skyting. Og da menes støy. Å finne fram ei hagle for å skyte en rev som raider hønsegården , gir ikke samme ulempe som om man rigger opp en leirdue kaster drøyt hundre meter fra naboen og begynner å konkurrere med en kompisgjeng. Da kan det fort bli "vesentlig ulempe" for naboen. At de stanset skytingen pga av sikkerhet , har jeg ikke mye tro på. Hvis politiet hadde vurdert skytingen som usikker, hadde de også tatt med seg alt han hadde av våpen. Det hadde etter deres mening vært ett brudd på våpenloven , med de følger det hadde fått.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo en mulighet for at:

1. Politiene ikke har særlig erfaring med aktiv skyting selv (ut over det de lærer av basis på Politihøyskolen) og kanskje dermed ikke var i stand til å vurdere faktorer som sikker bakgrunn, hvor langt en kule eller hagl kan skade etc.

2. De var med stor sannsynlighet ikke jurister heller og tror neppe man kan forvente at de kan alle lover inkl lover om våpen og jakt på rams på stående fot.

3. Med de få ressursene Politiet har i dag kanskje de bare måtte forsøke å avslutte saken så fort som mulig å komme seg videre til annet. Samt at ved strengere "straff" måtte de sannsynligvis gjøre endel papirarbeid også.

 

Tror ikke tråden trenger mer spekulasjoner. Tror de fleste er som har kikket i tråden har lest lenker og nå skjønner hva som er lov eller ikke. Hvorfor Politiet løste det som de gjorde blir spekulasjon.

Saken er løst som sagt. Skytingen har stoppet i området.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke spekulere, bare vite hvor det fant sted så jeg kan sammenligne med hjemlige forhold. Siden du skriver EN kule regner jeg med han brukte rifle. Da er det mellom 1500 meter og 4 kilometer sikkerhetsavstand, mot haglenes mellom 200 og 400 meter. Case closed er skjønt, send PM

Link to comment
Share on other sites

Man kan mene hva man vil om måker men fakta er at bestandene er vesentlig redusert de siste årene. Reduksjonen er så stor (-80%?) for enkelte arter at de kan havne på rødliste hvis de ikke har gjort det allerede. Med dette i bakhodet bør man kanskje tenke litt før man plaffer i vei. Som sagt, jeg er ikke så glad i dritemåkene selv men de har tross alt livets rett.

Link to comment
Share on other sites

Privat har jeg lite trøbbel med måker, og egentlig ingen spesiell oppfatning av de.

 

Jeg har forståelse for at de er trøblete for blant annet bønder, men det må løses på fornuftig måte med bruk av hodet også.

Jeg har selv en avtale med en bonde litt unna der jeg bor hvor jeg tar noen turer i løpet av året og tar ut endel skadefugl. Det gjør jeg imidlertid i den angitte jaktperioden (og ja, med sikker bakgrunn etc).

 

Når det gjelder påstanden om sterk reduksjon av måkestand så tenker jeg det i så tilfelle må være veldig lokalt. Her jeg har bodd nå i over 40 år virker det nå som det er like mye måker i dag som det har vært tidligere. Og jeg bor veldig nære kysten hvor det er ganske mye måker.

Link to comment
Share on other sites

Det er blitt mindre måse der Dei skal Vera dvs på kysten og i Fjordane det veit eg som bur sånt til. Trur grunnen er overfiske av det som måsen leve av. Merkes vel Ikkje i bya og større plassa der er Dei vel uansett. Og ja måse = måke er blitt mindre trast og. Trast = trost i dette tilfellet tenke eg på Dei svartel med gult nebb. Trur Ikkje det er oss bleikansikt som er problemet når det gjeld trastå.

Link to comment
Share on other sites

Noe av grunnen er nok at før livnærte mange måser seg på småbåter som sløyde fisk og kastet fiskeslog på havet. Nå er det mere trålere som ikke kvitter seg med "fiskeavfall". Det blir lagd fiskefor og gjødsel osv av fiskeslog nå.

Link to comment
Share on other sites

bare å se litt i fjæra det så skjeønner en fort hva som er feil; det finnes ikke småfisk lengere,"dassmort" "stingsild" og alt sånn er borte.

 

Der jeg bor var det hekkende småmåse overalt (takrenner, blomsterkasser, bilhengere, vinduskarmer, hver en stein og holme og skjær) for 20 år siden. Jeg tar ikke i om jeg sier 200 hekende innen 150meter radius fra mitt hus.

Idag er tallet null-ikke en eneste en.

Samme tilbakegangen ser vi på ærfugl, tjeld og krykkje (kan anses som utdødd i dette området). 1 ærfuglkull observert i år.

De nærmeste holmene utenfor var som kyllingfjøs; de siste 5-10 årene er det 10-20 hekkinger, stort sett svartbakk.

 

 

Noe er seriøst forstyrret langs kysten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...