Jump to content

Lading av .222 Remington


Tryta

Recommended Posts

Hei. Jeg har nå bestemt meg for å begynne med lading. Skal kjøpe lade-settet fra Lee og trenger en rekke tips.

Jeg må vel kjøpe diesett i tillegg? Som jeg har lest her på forumet er det greit å begynne med en helpresse først, er det riktig? Ladeboken skal jeg selvfølgelig investere i og lese først, jada jeg har tatt hintet.

Ellers:

- Kuler: her er det vel kuler i .224 jeg skal bruke?

- Har en god del hylser liggende som jeg har tatt vare på etter jeg har skutt (mest remington)

- Hvilke hylser bør en kjøpe?

 

Jeg skal lage ammunisjon beregnet mest av alt for småviltjakt. Kommer til å lage med både helmantel, soft point og noen få varmint.

Hvilket krutt, tennhetter og kuler man skal bruke står vel oppgitt i ladeboken?

Link to comment
Share on other sites

For min del så var det denne som fikk meg i gang med ladingen, hadde både ladebøker og ladeutstyret, men satte ikke igang før etter at jeg hadde kjøpt denne.

Den tar seg av hele ladeprosessen, og ser ennå på den hvis det har gått en stund siden sist lading.

Sammen med ladeboken så er du godt rustet.

 

http://ehandel.bits-ikt.no/epages/gavei ... ew/j040501

Link to comment
Share on other sites

Norma hylser er de beste, tåler flest omladinger. De er også dyre, men det er kvalitet. Jeg lader disse om igjen 7-8-9 ganger til .222.

 

Gode varmintkuler: v-max, hornady sxsp, sierra blitzking, ballistic tip m.m. Her får du teste hvilke som gir best presisjon. V-max har en tendens til å gå godt i alle våpen.

 

Norma krutt er dyrt, men igjen, kvalitet. Her er det ingen forskjell fra batch til batch, noe som Norma har som krav på sitt krutt. Norma kruttet er også det beste når det gjelder temperaturforskjeller.

 

Dette er mine erfaringer ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Vith. N120-N130 er krutt du trenger til 30-40 grs. kuler. N140 kan du jo bruke på tyngre kuler. Når det gjelder Normakrutt så er det så dyrt at jeg ikke bryr meg med å vurdere det en gang. Får du ikke presisjon som er god nok for jakt så er det ikke kruttet det er noe feil med.....

 

Norma og Lapua hylser er det jeg bruker mest. For varminting anbefaler jeg 35/40 grs. V-max eller 40 grs. Blitzking. Har ikke prøvd 30 grs Berger MEF, men skal gjøre det når jeg er tom for v-max.

 

Hvilket våpen har du?

Link to comment
Share on other sites

Børsa mi er en Brno fox 2 (snellert). Litt usikker på twisten, men mener å ha lest at den er 1:12. Har brukt patroner fra remington og norma som sagt (fmj og soft point). Tror kulene er 50 grains. Disse går godt. Ingen som har tips til gode fmj da det sikkert er disse som blir brukt mest (rype).

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg lader 55grain Lapua SP og FMJ, disse har lik form og går godt med N133 krutt i min T3 (samme ladning på begge kulene).

Lapua kulene er ganske butte og bør gi god effekt på fugl, har desverre ikke fått testet dette selv ennå.

Lapua SP har gitt fin virkning med moderat kjøtt-ødeleggelse på rådyr!

Som "varmint" bruker jeg V-max 40grain med N130/N133, gode hastigheter målte over 1000m/s på kronograf (har ikke ladedata tilgjengelig for tiden).

Link to comment
Share on other sites

Nå er det snart tid for å handle inn utstyr. Hva burde jeg kjøpe for å kunne lade mine første patroner?

Vil ha en patron som fungerer til rypejakt (fmj). Hva slags tennhetter må jeg ha, hvilket krutt og hvilke kuler? Har en god del hylser i remington. Vil gjerne ha skudd som dreper godt, men ødelegger rypa lite.

Hvor bør jeg handle?

Link to comment
Share on other sites

på midway.no får du stort sett det du trenger av kuler og ladeutstyr. Tennhettene jeg bruker på 222 er CCI small rifle. Jeg bruker kun vithavouri krutt, N-120 og N-130. har fått utmerket presisjon med 19 grs N-120 bak de aller fleste 55 grs kulene jeg har prøvd, er usikker på hastigheten man ligger på med 19 grs. Litt forskjellig alt etter kule. Her forresten en Sako oppi årene...

Link to comment
Share on other sites

@LeivVidar

 

Litt OT.....

 

Jeg kjørte ladningen din i Quick Load.

 

Hornady 55 FMJ, 19 grn N120.

 

Med en løpslengde på 22" og en patronlengde på 55,5mm så sier QL 879m/s.

Trykket er snilt med 2848 Bar ( 3700 er max )

 

Dette er bare en simulering, men er sjelden veldig langt unna sannheten. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvis jeg skulle kjøpe en type krutt til å lade fmj og sp (lapua eller hornady) kuler i 50-55 grains til rundt 800-900 m/s, hva skulle det være? N-120, N-130 eller N-133? Har tenkt å holde ladingen min enklest mulig til jaktammo. Trenger bare ammunisjon for småvilt.

Link to comment
Share on other sites

hei jeg ladder med 25,5 grs n140 og remington 55gr psp,cci small rifle tenheter og remington hylse.går veldig bra,skutt mye gås og and med det og det er litte ødelegelse :)

 

25,5 gr N140 er bra. Har du et veldig romt kammer? Jeg fikk bare plass til 23,5 gr og da var ladningen lett komprimert. En kamerat fikk bare 22,5 gr.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg er DFS skytter benytter jeg en god del VV N140 krutt og da med 55 grains kule og ladevekt på 24.0 grain og patronlengde på 54 -54,5 mm har jeg ca. 950 m/s og det er ikke dårlig , denne ladningen har jeg prøvd i flere våpen og det har samlet bra i alle .

Men det er mange muligheter til av både guler og krutt til en 222 . Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Men hvilket krutt bør jeg bruke hvis jeg skal ha hastigheter på rundt 800 m/s og få fyllt hylsa tilstrekkelig?

 

Vil du helt ned til 800 :?:

Da tror jeg du må prøve deg fram med N- 150 -eller N160

Eller at du går opp til 62 gr. kule med for eks. Norma 201 krutt med 19 - 20 grains ladning da havner du mellom 800 til 820 et sted.

Link to comment
Share on other sites

Men hvilket krutt bør jeg bruke hvis jeg skal ha hastigheter på rundt 800 m/s og få fyllt hylsa tilstrekkelig?

 

Vil du helt ned til 800 :?:

Da tror jeg du må prøve deg fram med N- 150 -eller N160

Eller at du går opp til 62 gr. kule med for eks. Norma 201 krutt med 19 - 20 grains ladning da havner du mellom 800 til 820 et sted.

 

Tror du vil få problemer med å stabilisere 62 gr kule i en 222 som har 1-14" som standard riflestinging. For lave hastigheter kan du heller prøve en mindre dose med litt raskere krutt til 55 og 50 gr helmantel. Husker jeg ikke feil er det noen her på forumet som har forska med N110 i en 222.

Link to comment
Share on other sites

Ja enig i det men jeg har en venn som forsøkte den 62 gr. (norma) kula i en Remington og med den siste ladninga jeg oppga der med 20 gr. og den målte vi til 817 m/s og samlet faktisk like bra som en 55 gr. oppe 940 m/s. så man må bare prøve seg fram her tror jeg og ha en cronograf for hånden . Trådstarter ønsker sikkert så mange ideer som mulig. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ladedata til 50grains V-max? Noen som har testet den til .222Rem?

 

Sitter her med ei eske 50grains V-max, og har litt trøbbel med å finne gode ladedata med "nordisk" krutt.

(Amerikanske nettsider har jo masse data på IMR, Hodgdon og Alliant, men det finnes ikke i krutthylla mi...)

Det jeg har av krutt er blant annet Vv N133, Norma200 (og Norma202) som vil være aktuelle.

Hadde vært flott om noen hadde ladedata med noen av de overnevnte kruttene, eller link til nettsted med aktuelle data. Kanskje det finnes ladedata på denne her på kammeret? Søkemotoren her takler bindestreken i V-max dårlig, og jeg får bare masse unyttig ræl som resultat. Noen tips?

Jeg bruker normahylser og Federal SmallRifle 205 tennhetter.

Finner jo endel data på 35, 40 og 55grains V-max, så jeg har kanskje bomma med valg av kulevekt?

Ville ha kombinasjonen av høy effekt på åta samt god kulebane og BC, og da gikk jeg for 50'en med boattail.

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Winchester 55 grs PSP kule.

20 grs N-130 krutt.

Federal SR hette.

Norma hylse.

Friflukt=1,6 mm

 

Skutt gjennom min BRNO 222 Fox samler den 3 skudd innenfor 1 lapp på 100 meter, med en fart på 900 m/s. Dette er adskillig bedre enn noe ferdigsydd jeg har prøvd (har fått igjen troen på Fox'en min :shock: ).

 

Har ikke fått skutt noe dyr med denne kula ennå, så hvordan det blir seende ut vet jeg ikke.

Ble anbefalt kula på G-sport i Trondheim da jeg spurte etter ei kule som kan brukes til alt fra rev til rådyr. Bruker helst 30-06'en på rådyr, men det er greit å ha muligheten.

 

.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Kan like gjerne dra opp igjen denne tråden fremfor å starte en ny. Overskriften passer jo!

 

Glor litt rundt etter kuler til min nyinnkjøpte Brno Fox (forhåpentligvis lander den i postkassa - eller i hvertfall melding om at jeg kan hente den hos posten) i løpet av uka. Skulle nemlig skutt med den på lørdag!

 

Oppdager plutselig på hjemmelading.no at de har Federal 55 grs fmjbt skudd til 450,- for 500 stk! Dette er da billig! Funderer derfor på å investere i slike.

 

Men hvordan vil de fungere i ei normal .222? Har hørt at boat tailkuler kan være leie å stabilisere da de gjerne er noe lengre enn de andre typene. Hvordan vil den fungere på fugl?

 

Hva med ladedata på noe slik?

 

Det er jo svinebillig da, så fungerer sikkert fint som treningsammo om den stabiliseres i børsa. Noen sier det er 1:11 i en Fox, mens andre sier 1:14. Ikke vet jeg, men en kan jo gå ut i fra at det er 1:14.

 

Løpet på børsa mi blir for øvrig 48 cm (kappet ti cm - mener det er 58 cm som er standard lengde) og skal få på lyddemper, om det har noe å si på stabilitet og. Hastigheten på kula går vel litt ned.

Link to comment
Share on other sites

Bruker j 52 gr. Match King i vår Vixen, og de går i ett hull. Match King er boattail.

Husker ikke om det var 1\12 eller 1\14 i den pipa

 

Jeg bruker også denne kula i min Vixen. Uten tvil den kula jeg har fått til å gå best. Hvis du har originalløp så er det nok 1-14 du har.

 

Oppdager plutselig på hjemmelading.no at de har Federal 55 grs fmjbt skudd til 450,- for 500 stk!

He, he.. Dette oppdaget jeg også i våres. Brukte de litt til trening, men fikk de ikke til å gå like bra som MK. Forsket ikke alt for mye, og jeg tror nok man skal kunne få denne til å gå så sant man får den til å stabilisere. Nosler BT 55 grs stabiliserte i "varmt" vær i min Vixen, men da det ble kuldegrader ble det nøkkelhull rundt omkring på hele skiva på 100m. Ved 1-14 ligger nok stort sett grensen på 53-55 grs avhengig av hvor lang kula er (Nosler BT har plasttupp og er ergo ganske lang). Det er jo ikke den største investeringen, så jeg ville nok ha prøvd den. Har ikke testet den på fugl.

 

Da det gjelder ladedata så fant jeg ikke noe på akkurat denne kula, men siden jeg hadde N-130 krutt så brukte jeg denne tabellen: http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/Relodata/.222Remington.jpg. Gikk vel ut fra 55 grs Hornady mener jeg. (Ligg unna maks før du har sett etter trykktegn osv..osv..)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en pakke med federal 55grsFMJ som jeg har testet minimalt. Ville ha billig treningsammo med moderat fart som også kunne funke på fuglen.

Kulene er desverre ujevne både i lengde og i vekt, og jeg har ennå 470 igjen i eska. Men det blir vel noe trening og feltskyting utover nyåret

og våren, så de må vel til pers. Gjorde et forsiktig anslag av minimumsladning i forhold til lignende kule og tømte i 22,5grs Norma 202. Dette viste

seg å være noe under minimum (i mi børse iværtfall jfr QL sjekket i ettertid), og jeg fikk munningsvipp og rundt 16cm forhøyet treffpunkt!

Lite soting, grusom spredning men ingen "nøkkelhull" med min 1/12-tvist.

Kula har jo lang BoatTail så med min COL=54,4mm ble effektivt hylsehold rundt 4,5mm, men friflukten var passe :wink: .

For å få hylsehold=kulediameter må COL ned på 53,3mm.

Har kikket på QuickLoad for å finne ut hvilken medisin JEG skal bruke på de resterende Federal-kulene. Men gjeldende kule fantes ikke i databasen.

 

QL indikerer følgende min-maksladning med Hornadys 55grsFMJBT. Har tatt utgangspunkt i COL=53,3:

Følgende data er usikre og må verifiseres/sammenlignes med andre kjente ladedata ettersom dette gjelder en annen kule, og

ettersom jeg ikke er godt kjent med QL!!! Tar INGEN ansvar for deres bruk av følgende info. Vær snill og start forsiktig! :wink:

Variabler som løpslengde, hylselengde, tennhette, temp, mantelrester i løp osv osv vil gi andre trykk i di børse, og data gjelder som sagt Hornadykula.

Norma202 * 22,7-24,5grs med fart opptil 974m/s ved max. (Komprimertladning fra 22,9grs)

Norma200 * 20,0-22,0grs med fart opptil 967m/s ved max.

VV N 130 * 20,3-22,3grs med fart opptil 953m/s ved max.

VV N 133 * 21,2-23,2grs med fart opptil 955m/s ved max. (Komprimertladning fra ca 22,5grs)

 

Har til nå best erfaring med Vv N133 i .222Rem, så jeg starter vel med det.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 55 grains BT kuler i 222 med 1:14 stigning er at det ikke går noe særlig. Opp mot maksladning kan det gå greit, men det er helt i grenseland.

Hadde heller betalt litt mer for kuler som "alltid" går godt. Som nevnt over, Sierras 52 gr (BT) eller 53 gr (FB) MK kuler kan varmt anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at 1:14 og 55 bt kuler i 222 rem funker hvis man lader opp mot max hastighet. Mer moderate ladninger har hatt en tendens til å lage ujevne kulehull,samle halvdårlig. Skjøt en gang ei rype med ei slik ustabil kule......Ikke noe vakkert syn akkurat.

 

Edit: ser at hornetman har skrevet omtrent det samme

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...