Jump to content

Merkelig oppførsel av rifle etter pussing av løp


AcciDabbi

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Custom Tikka T3 Tactical i (foreløpig) 223 caliber.

Den er bygget om hos Rafdal der den har fått Lilja SS pipe og løpsmuffe. I tillegg fått seg en GRS Berserk stokk.

Denne riggen skyter veldig bra, vanligvis ca 10mm samlinger på 100m om jeg gjør jobben min og kanskje bedre om en annen hadde gjort jobben bedre.

Men nu nylig har jeg begynt å få et problem med de første seriene etter pussing.

Når jeg skyter de 5 første skuddene (eller 3,alt ettersom) så havner alle disse ca 3cm opp til høyre, ca kl 11. Så etter hvert som jeg skyter flere serier så jobber de seg nedover og til slutt midt i senter blink. Seriene havner vanligvis i senter innen 5 serier er skutt.

Dette gjorde ikke riflen før, og nå grubler jeg fælt på hvorfor! :shock:

Jeg pusser riflen etter hver tur den har vert ute, uansett hvor mange skudd. Hvis den har skutt kanskje bare ett skudd på f.eks jakt gjør jeg kanskje ikke så mye utav det. Kjører bare gjennom en propp med olje for å olje løpet. Etter en dag på skytebanen der det er avfyrt flere skudd drar jeg gjennom bronse børste noen ganger før jeg oljer. Etter ca 50 skudd bruker jeg litt kopper/karbon-fjerner sammen med børsten. Dette har jeg gjort helt siden løpet var nytt for ca 900 skudd siden. Det har også til tider blitt brukt kobber-solvent, men har veldig lite problem med kobber-avleiringer i dette løpet.

Når jeg tar rifla ut av våpenskapet kjører jeg også konsekvent gjennom rødsprit før skyting for å fjerne olje i løpet og noen tørre propper for å få ut olje og rødsprit. Dette gjør jeg uansett om rifla skal på jakt eller på skytebanen. Dette har hatt meget god effekt og skuddene har havnet midt i blinken fra første serie, bortsett fra nå.

Jeg har tenkt litt på om det kan skyldes at ammunisjonen er varm når jeg skyter de første seriene, da ammunisjonen har ligget inne og det er kaldt ute. Og at skuddene kommer inn mot midten mens de kjøles ned. Men har ikke hatt dette problemet før og da har det vert enda kaldere ute.

Så har jeg begynt å lure på om det kan være Berserk stokken som gjør det siden problemet oppstod omtrent da jeg byttet stokk, men forstår ikke at den kan ha noe påvirkning. Løpet ligger fritt helt bak til låskasse og låskassen står på plass i rekyl-klakken.

Så er det da løpsmuffa, om den kan ha noe med saken å gjøre, men den har jo ikke forandret seg noe den, som jeg vet.

Når man har disse typiske kald-skuddene som trekker litt ut så er det jo ofte bare det første og eventuelt andre skuddet som er litt på bærtur, mens her er det hele serier. Og seriene er BRA, bare at de ligger oppe til venstre. Irriterende.

Så tenkte bare jeg skulle lufte det her samtidig som jeg prøver å finne utav det selv. Kanskje noen andre har hvert borti lignene tilfeller?

Takker for alle innspill :wink:

Link to comment
Share on other sites

Innspill vil vel fort gå over i gjetting. Dette handler vel mer om å finne måter for å feilsøke. For eksempel at du legger pussestokken på hylla mellom noen skytinger, og ser om du får samme problem uten pussing.

 

Hvis du har originalstokken kan det også være en tanke å smette på denne en tur for å se om det er den nye GRS'n som skaper problemet. Jeg har ikke så mye erfaring med GRS, men det har vært en del tilfeller der disse har vært "for ferske" når de kommer ut til kunde, dvs at treverket ikke har tørka ut helt osv. Du skriver ikke om denne er bedda, men selv om den er det kan vridninger/spenninger i treverket gjøre at mekanismen ligger ørlitt snett i stokken, og det kan gi utslag i treffpunktsforandring - og det kan også være sånt som går seg til når mekanismen detter på plass i rekylen etter de første skuddene. Hvis stokken har blitt bedda før den har "satt seg" helt, kan det være at stokken har krympa en tidels millimeter etter beddejobben. Som sagt, nå er jeg over på gjetting.

 

Hvis du skal prøve - prøv å endre en ting av gangen. Ettersom stokken er den endringa i "riggen" som kan synes å ha utløst dette tror jeg at jeg ville feilsøkt her først. T3-stokker finnes det vel i haug og dong av, i alle formater rundtomkring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så mye erfaring med GRS, men det har vært en del tilfeller der disse har vært "for ferske" når de kommer ut til kunde, dvs at treverket ikke har tørka ut helt osv. Du skriver ikke om denne er bedda, men selv om den er det kan vridninger/spenninger i treverket gjøre at mekanismen ligger ørlitt snett i stokken,

 

"Berserk" er vel en synh stokk?????

Link to comment
Share on other sites

Innspill vil vel fort gå over i gjetting. Dette handler vel mer om å finne måter for å feilsøke. For eksempel at du legger pussestokken på hylla mellom noen skytinger, og ser om du får samme problem uten pussing.

 

Hvis du har originalstokken kan det også være en tanke å smette på denne en tur for å se om det er den nye GRS'n som skaper problemet. Jeg har ikke så mye erfaring med GRS, men det har vært en del tilfeller der disse har vært "for ferske" når de kommer ut til kunde, dvs at treverket ikke har tørka ut helt osv. Du skriver ikke om denne er bedda, men selv om den er det kan vridninger/spenninger i treverket gjøre at mekanismen ligger ørlitt snett i stokken, og det kan gi utslag i treffpunktsforandring - og det kan også være sånt som går seg til når mekanismen detter på plass i rekylen etter de første skuddene. Hvis stokken har blitt bedda før den har "satt seg" helt, kan det være at stokken har krympa en tidels millimeter etter beddejobben. Som sagt, nå er jeg over på gjetting.

 

Hvis du skal prøve - prøv å endre en ting av gangen. Ettersom stokken er den endringa i "riggen" som kan synes å ha utløst dette tror jeg at jeg ville feilsøkt her først. T3-stokker finnes det vel i haug og dong av, i alle formater rundtomkring.

 

 

Jeg solgte jo selvfølgelig orginalstokken rett etter at GRS stokken var montert og prøveskutt.

Men dette er da en GRS Berserk, den er ikke laget av laminat men av kompositt. Den har også original søyle-bedding fra frabrikk.

Jeg har en annen T3 Tactical stokk som jeg kan prøve å ha på om ikke problemet forsvinner.

Skal prøve å la være å pusse så mye og se om det kan løse problemet ja ;)

 

 

Jeg har ikke så mye erfaring med GRS, men det har vært en del tilfeller der disse har vært "for ferske" når de kommer ut til kunde, dvs at treverket ikke har tørka ut helt osv. Du skriver ikke om denne er bedda, men selv om den er det kan vridninger/spenninger i treverket gjøre at mekanismen ligger ørlitt snett i stokken,

 

"Berserk" er vel en synh stokk?????

 

Dette er syntetisk stokk med original søyle-bedding ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett samme greia på den ene rifla mi. Samler ikke skikkelig de første seriene etter pussing. Løsningen min er at jeg ikke fjerner mantel i den rifla før presisjonen blir dårlig, eller jeg begynner å få endring i trykk/hastighet.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

"Berserk" er vel en synh stokk?????

 

Dette er syntetisk stokk med original søyle-bedding ;)

 

Ikke så mye erfaring med GRS, og null erfaring siste 2-3 år.... :forvirra:

 

Jaja, sånn kan det gå. Det er i allefall alltid et godt tips ved presisjonsproblemer å begynne med feilsøking på den endringa som var nært forestående problemet, i dette tilfellet stokken. Rart om skifte av stokk skal føre til at et innarbeidet pusseregime gir treffpunktsendring. Men som sagt, alt annet enn feilsøking av problemet er stort sett gjetting...

 

I mitt tilfelle altså ikke nødvendigvis engang kvalifisert gjetting... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke drukket mer eller mindre kaffe, kjørt i mer eller mindre snus, flere eller færre sigaretter osv osv før skyting?

 

Kan jo være du har justert kikkert eller stokk i høyde/lengde siden sist, og det tar noen skudd før du kjenner deg igjen?

 

Mjaaa, du sier faktisk noe der. Men kan ikke fatte at det har noe å si.

Jeg slutta med snus litt før jul, men sprakk faktisk akkurat rundt den tiden dette problemet begynte å oppstå. Men jeg har jo snusa flere år uten å få denne form for treffpunkt endring..

Men alt er jo mulig, bare så merkelig at seriene glir på plass etter hvert på samme måte hver gang. Mon tro om snusen kan ta så mye fokus ut av øye for så å fikse det igjen :lol:

 

Rart om skifte av stokk skal føre til at et innarbeidet pusseregime gir treffpunktsendring. Men som sagt, alt annet enn feilsøking av problemet er stort sett gjetting...

 

Det var det som var litt merkelig at pussing som er blitt utført fast hele veien skal plutselig endre på presisjonen. Men det er jo mulig at løpet har blitt "for rent". Skal prøve nå fremover å bare bruke propper med rødsprit og olje før og etter skyting å se om dette endrer på noe. Får hvertfall ut all løs drit på en propp med olje etter skyting. :D

 

Børste er det som tar mest av alt. Den bruker jeg kun når jeg skal pusse gullende rent.

 

Trodde ikke børsten fikk med seg så mye uten løsemidler. Men kan være at jeg med tiden, etter innskyting, har pusset vekk mere og mere. Nå er det gullende rent og derfor denne endringen.

Link to comment
Share on other sites

Tenk mindre, skyt mer :wink:

 

K

 

Hehe, jeg mener nå at man må tenke litt om man skal bli en god skytter, ikke bare skyte :mrgreen:

Men jeg tror jeg skyter nok. Har vel bikka 1000skudd frem til nå i år.

 

Prøv å ikke pusse løpet neste gang, og skyt med "skittent" løp. Er ikke nødvendig å pusse løpet hver gang man skyter, med mindre det er et par mnd mellom hver gang.

 

Har vert på skytebanen nå i kveld og våpenet er ikke blitt pusset mere enn to propper med olje etter at jeg kom hjem. Så løpet er hvertfall skittent nå til neste gang ;)

 

 

Som jeg nevnte tidligere pusset jeg ikke med noen løsemiddel sist gang jeg pusset, kun olje og bronsebørste. Det viste resultater på banen i dag. Legger ved et bilde som viser seriene som ble skutt. Første serie ligger oppe til venstre. Man ser at denne ligger høyere enn de andre, men bedre enn det har vert tidligere. Allerede andre serie ligger ca der riflen er innstilt. Så jeg har nok pusset litt for rent.

De 4 øverste seriene er 3 skudd, de 2 nederste er 5 skudd. Var ikke den beste dagen på banen i dag, men helt greit.

Det røde feltet på blinken måler 30mm. Dvs ca en moa på 100m (moa er 29mm på 100m)

Så riflen gjør en 1/2moa, eller bedre, også på en dårlig dag :D

 

 

EPSON001.jpg

Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg er nok ikke den rette til å involvere meg her, men jeg stusser likevel på to ting.

 

1) Du nevner at kolben er "søylebeddet" fra fabrikk. Er ikke kassa di beddet, i den nye stokken?

 

2) Hvorfor pusser du løpet med olje, uten at våpnet skal lagres og gjerne i fuktig miljø? Er ikke så sikker på, at rødspriten fjerner all olje. Og dette kan være forklaringen. Men ikke hvis du praktiserte olje/rødsprit også tidligere, med den gamle stokken. Uannsett, dette med din pussing av løpet og atpå til med olje, tror jeg du bør revurdere.

 

Editt: Baneskyttere og BR miljøet kan dette.

Link to comment
Share on other sites

Den har søylebedding fra fabrikk ja. I utgangspunktet så skal vel dette være godt nok. Kommer nok ikke til å (foreløpig) bedde kassa i tillegg.

 

Jeg pusser våpenet for at ikke driten skal sette seg så godt og for å holde løpet gjevnt over rent. Det et jo bedre å ha et løp som er gjevnt over rent enn et som må skures ned noe voldsomt etter endt sesong. Gjevnt pusset løp vil etter min forståelse gi gjevnt over god presisjon hele tiden.

Rødsprit er for å slippe slengerskudd i begynnelsen av skytingen pga at oljen gir en annen gli i løpet enn når oljen tynnes ut. Dette gjør jeg på alle mine rifler og resultatet på banen taler for seg selv.

Før jeg begynte med dette var det alltid slengerskudd i begynnelsen, dette er så godt som borte nå.

På banen er jo ikke dette av stor betydning, men på jakt på lenger hold på f eks gås kan dette skille mellom død fugl eller skadeskutt fugl ;)

Det har hendt at første skuddet jeg skyter på gås skal gå nesten 300meter, da er jeg nødt til å vite at jeg ikke får en slenger ;)

Link to comment
Share on other sites

Noen fortalte meg en gang at man ikke behøvde pusse grundig med mindre man så behov for det (gruppene åpner seg). Jeg er ingen ekspert på område, men i og med at dette utsagnet var forenelig med hvor glad jeg er i å pusse så har jeg tatt dette til hjerte :)

 

Igjen, ingen ekspert her altså, men jeg liker å dra snoken gjennom et par ganger etter endt skyting bare for å få ut kruttslam og snadder. Da har jeg et "relativt" rent løp, uten at jeg merker endringer i presisjon. Jeg, som deg, har også opplevd endret presisjon etter pussing med børste og olje.

 

Dersom du er over snittet interessert kan kanskje disse to videoene gi noen svar (sikkert ingen fasit her, men han virker å ha god kontroll på hva han prater om):

 

Ellers så har du en forholdsvis detaljert pusse-guide her av en som definitivt veit hva han prater om, men om dette er unikt for 200STR kan jeg ikke uttale meg om:

http://www.skytterlag2.no/filestore/Sky ... r_Wear.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom bruk av olje/rødsprit i puss og egenpresisjonen i pipen.

Når du skyter så ofte som du tydeligvis gjør ser jeg ikke helt vitsen i å olje løpet hver gang etter skyting. Litt smør på flesk.. bare mine 2 riksdalerskillinger.

 

Mulig det blir litt mye, men det er flere jeg skyter mye sammen med som bruker samme prinsipp som meg. Lett puss etter skyting og rødsprit, eller tilsvarende) etter skyting. Fellesnevneren for disse våpnene som dette blir gjort med er at de skyter ekstremt bra!

Jeg skal ikke påstå noe, men det er vel en grunn for at mange BR skyttere pusser mellom hver serie. De vil vel ikke ha unødvendig mye drit i løpet :)

Link to comment
Share on other sites

 

Ellers så har du en forholdsvis detaljert pusse-guide her av en som definitivt veit hva han prater om, men om dette er unikt for 200STR kan jeg ikke uttale meg om:

http://www.skytterlag2.no/filestore/Sky ... r_Wear.pdf

 

Får ikke sett videoene på YouTube som du linker til nå, men Sauer pusse-manualen her har jeg lest før. Denne handler jo om konkurranse-våpen og det anbefales puss etter hver skyting.

Riffene mine er riktignok jakt våpen, men jeg behandler dem som konkurranse våpen da jeg hele tiden vil ha best mulig presisjon til enhver tid :)

Link to comment
Share on other sites

Den har søylebedding fra fabrikk ja. I utgangspunktet så skal vel dette være godt nok.

Bedding som ikke er utført på din egen nye stokk (og med din kasse som mal), er etter min mening tvilsomt. Spessielt da du har merket vandring, på seriene dine.

 

Hvis du MÅ pusse og MÅ olje, så bruk Aceton, Tri, eller lignende, for å fjerne oljen etterpå.

 

Ser du har din egen teori, om inv. puss av løp. Men kan du ikke de neste gangene på banen, la vær å pusse løpet innvendig. Bare for testens skyld. :)

 

Tror du bør kontakte noen fra BR- / bane miljøet og få tips hvordan de vedlikeholder sine løp, da jeg undrer på din metode og teori.

Link to comment
Share on other sites

Den har søylebedding fra fabrikk ja. I utgangspunktet så skal vel dette være godt nok.

Bedding som ikke er utført på din egen nye stokk (og med din kasse som mal), er etter min mening tvilsomt. Spessielt da du har merket vandring, på seriene dine.

 

Hvis du MÅ pusse og MÅ olje, så bruk Aceton, Tri, eller lignende, for å fjerne oljen etterpå.

 

Ser du har din egen teori, om inv. puss av løp. Men kan du ikke de neste gangene på banen, la vær å pusse løpet innvendig. Bare for testens skyld. :)

 

Tror du bør kontakte noen fra BR- / bane miljøet og få tips hvordan de vedlikeholder sine løp, da jeg undrer på din metode og teori.

 

Søyle-bedding fungere ikke på samme måte som vanlig bedding. Dette er en annen for for bedding som skal hindre at du "komprimerer" kassen ned i stokken når du trekker til skruene :)

 

Jeg har brukt rødsprit da jeg har hørt at den har nesten samme egenskaper som aceton. Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke, men som de sier i VitaPro reklamen: "D funker for mæ"

Det var merkbar stor forandring på riflene mine da jeg gikk over på slik type pussing.

Jeg er med som instruktør i et av Norges eldste skytterlag så får en del tips og triks fra folk som har årevis med erfaring med våpen.

 

Jeg påstår ikke at våpen som ikke blir pusset etter hver skyting skyter noe dårligere enn mine våpen. Men jeg har lite lyst å sitte å lure på om det er meg det er noe galt med eller om det er våpenet som skulle ha vert pusset når den dagen kommer at jeg ikke treffer som jeg vil.

Da er det jo bedre å prøve å holde driten i løpet på samme nivå jevnt over hele tiden. Det kan vel ingen være uenig i?

 

Jeg skal ikke påstå noe, men det er vel en grunn for at mange BR skyttere pusser mellom hver serie. De vil vel ikke ha unødvendig mye drit i løpet :)

Men, de bruker vel ikke olje. :)

 

Grunnen til at jeg bruker olje er at jeg har flere våpen og vet ikke hvor lenge rifla jeg har skutt med i dag blir stående før neste skyting. Det er jo snakk om 2 dråper. Er ikke så jeg fyller løpet opp med olje :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,min erfaring er at div oljer som vanlig rustløser el lign setter skuddene litt høyt etter puss.har prøvd rødsprit et par ganger med dårligt resultat (dårlig pressisjon dei første seriene.blir aldri mer brukt rødsprit i mine løp.våpen olje nr 1 fungere bra for meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt erfaring fra BR miljøet og våpenpuss. Jeg pusser alle våpna mine likt uansett om det er BR, langhold eller jakt.

 

Skal du ha ei pipe ren, så får du ikke dette med bruk av olje. Den bare "smører", skal det bli rent så må du bruke noe lurium.

Mange i BR som pusser etter hver serie, da snakker vi 10-12 skudd. Jeg gjør ikke det, pusser etter hver andre serie som er ca.25skudd

 

- Det du opplever med treffpunktforandring er helt normalt etter puss. På ei av pipene mine til BR så hadde jeg opp imot 17-18mm endring etter puss. Pipa måtte ha 3 skudd før den var tilbake der den skulle være.

- Normalt har jeg hatt 5-10mm endring av treffpunkt etter puss

- Puss er ikke med olje, det må noe lurium til for å få ut mantel og karbon

- All puss fra kammerende, nei jeg skrur ikke av børsten, jeg drar den fem og tilbake. Etter snart 15år med BR også internasjonalt har jeg sett 2 personer som skrur av børsten for hvert drag... Noe heller ikke de gjør lenger.

- Etter puss så har jeg bestandig 1 dropp med olje som jeg drar gjennom pipa, jeg tørrpusser ikke før skudd.

 

Når alt dette er sagt, så finnes det en mengde forskjellige metoder å pusse på. Det viktigste er at du har et våpen hvor funksjon og presisjon blir opprettholdt

Link to comment
Share on other sites

- Puss er ikke med olje, det må noe lurium til for å få ut mantel og karbon

Min "erfaring" er sånn ca at børste og olje, evt. en "lur" olje fjerner karbon og "lurium" fjerner mantel.

Lurium mot kobber er da enten noe ammoniakkbasert eller noe aminbasert som avgir ammoniakk i nærvær av kobber.

Lurium mot karbon er eventuelt aceton, parafin, terpentin, tri (bremserens), etc. Men ingenting på denne siden av kinolin fjerner egentlig karbon, og knapt nok det heller, så mekanisk arbeid er nødvendig. Iallefall i større kalibere, og med langsomtbrennende krutt.

 

Etter puss så har jeg bestandig 1 dropp med olje som jeg drar gjennom pipa, jeg tørrpusser ikke før skudd.

Jepp.

 

Setter man seg ned og måler, så finner en at første skuddet har mindre hastighet enn de andre. De to "beste" pipene jeg har for tida, ei Krieger i 7mm WSM og ei TrueFlite i 338LM er begge svært glatte, og mantler lite og er lette å pusse, men de sender 1. skudd med opptil 30m/s mindre fart. Variasjonen i fart på 1. skudd er mye større enn variasjon i fart "underveis" - og variasjonen i fart på 1. skuddet er mye større med tørt løp. Forskjellen til gjennomsnittet er også mindre om det er litt olje i løpet, da er det 10-20, og skudd 3 eller 4 er på "linje" med gjennomsnittet. WSM pipa starter lavt på 200m, det er nok fordi jeg ikke har lett så mye etter ei godladning, mens 338en er kliss midt i uansett hva du gjør omtrent

- 200STR pipene ser ut til å svinge mer i horisontalplanet enn de andre, så de kan slenge til sida også - men ikke mer enn til innertreff på mini 1/10 på 1 skuddet under feltstevne nå i helga. Skyter en selv, og med diopter så blir en mindre hysterisk over presisjon i våpenet...

 

Tar du en pause i skytinga, så skittent løp får avkjølt seg, så faller hastigheten igjen, og 2-3 skudd før den er oppe. Ei fabelaktig presis ladning, som er midt på en "node" flytter kanskje ikke kortholds treffpunkt så mye med 20m/s, men ei jaktrifle med tynt løp, eller ei ladning som er litt ute av "tune" vil flytte når hastigheten flytter.

Jeg har eksperimentert med dette i det siste, men har så mye data at det nok blir vinter før jeg trøkker de ut på nettet. Det er uansett mest kjent stoff for de som enten har holdt på litt, eller som har funnet de mer systematiske på nettet.

 

Ser en på trådstarters bilder, så er det ikke mye det skiller, og samtidig er det utvilsomt at treffpunkt flytter seg med skytters "innskyting" - for de fleste iallefall. For meg selv er det utvilsomt, det er bekreftet med Scatt, og trikset er selvsagt å ligge 100% likt - jævlig enkelt :roll: ( I wish)

De beste til dette har nok mindre forflytning, og trenings og treningsmengde gir utbytte.

 

Var jeg trådstarter (og jeg har vært der du er mange ganger) så ville jeg bytta til Poachers pusserutiner, og jobba systematisk med stilling og rekylopptak. Bruker du f.eks. baksekk så blir den ofte hardere etterhvert som du skyter. Prøv kanskje å se hvordan du har den når du er ferdig å skyte, og start med den sånn, og banke den hard og "ferdigskutt" før du begynner. Den type ting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er litt uklart hvordan du har riflen i stokken.

Dersom du bare har skrudd den ned i en ferdig stokk med søilebedding anser jeg det som for dårlig.

Skal du ha presisjon må våpenet beddes skikkelig, og du må være trygg på at stokken ikke flekser.

Jeg ville tatt ut av stokken og beddet våpenet på konvensjonell måte slik at det er solid bedding i hele låskassens lengde.

Jeg kjenner ikke Berserk stokkene, men ofte er syntetiske stokker litt for fleksibel slik at de flekser.

Link to comment
Share on other sites

Det pusseregimet som har funket best for meg er propper med jb-pasta og break-free nfc olje. (Annen olje funker helt sikkert like greit, og jb-pasta kan sikkert erstattes med gold medallion eller tilsvarende).

Jeg skyter stort sett 50-100 skudd hver gang jeg er på banen. Etter at jeg kommer hjem trykker jeg ei propp med olje gjennom løpet og setter rifla i skapet. Avhengig av antall skudd trykker jeg ei rein propp igjennom løpet før jeg går på banen neste gang for å få ut overskudd av olje. Sånn ca. hvert 100-150 skudd tar jeg en propp med jb-pasta og jobber den frem og tilbake i kammerenden av pipa til det kjennes "glattere". Kanskje krever det 2-3 propper. Poenget er å fjerne karbonoppbygningen som skjer rett etter kammeret og litt frem i løpet. Jeg trykker alltid proppen med jb-pasta ut munningen på siste passasje. Da får jeg kanskje med litt mantel også? Hvem vet? Men minst mulig gjennom munningen. Jeg vil beholde mantel og shock. Etter jb-pasta puss trykker jeg alltid olja igjennom for å være sikker på at all pastaen løses opp og er borte fra løpet. Og som vanlig ren prop før skyting. I kammeret bruker jeg en haglemopp for å være sikker på at det ikke er olje der.

 

Er jeg uheldig vil førsteskuddet komme ut av pipa med 10 ms mindre fart enn forventet, men det tilhører unntakene, og som regel ser jeg avvik mere av typen rundt 5 ms mindre enn gjennomsnittet. Det er typisk innenfor det jeg kan forvente ellers i serien med SD på rundt 3 ms om ikke noe har gått galt i ladeprosessen. Dette gjelder for 6,5 i STR, men jeg ser de samme tendensene i .223 uten at jeg har særlig mye data på kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt uklart hvordan du har riflen i stokken.

Dersom du bare har skrudd den ned i en ferdig stokk med søilebedding anser jeg det som for dårlig...

Ja, helt enig. En børse er ikke "Søylebeddet" fra fabrikk om det er limt inn et par avstandshylser i stokken- uten at låskassa er tilpasset i samme slengen. Stokken er søylebeddet, ikke hele børsa- det er noe helt annet. Litt effekt kan det ha, men er en riktig uheldig kan det gi motsatt virkning- om låskassa ligger å "rir" kun på søylene. Følg rådet til Per-S- og børsa blir nok topp. :wink:

Om hastigheten på ammunisjonen varierer 10-20m/s skal ikke dette utgjøre noe nevneverdig på presisjonen- "feilen" ligger nok et annet sted.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er lenge siden jeg startet denne tråden, men jeg kan informere om at jeg fant ut hva problemet var. 

Når jeg satt rifla i stokken så dunket jeg bakenden litt i gulvet for å få låskassen til å sette seg i rekylklakken. Dette er noe jeg alltid har gjort i alle våpen med godt resultat. 

Men i berserk stokken virker det som jeg bygget opp spenninger i stokken når jeg gjorde dette. Så hver gang jeg kom på banen måtte stokken "resette" seg litt på de første skuddene. Jeg tok rifla ut av stokken og satt den tilbake uden denne praksisen, og vipps så var problemet løst. Låskassen sitter så tight i klakken at jeg må dra låskassen nedi den med skruene. Klarer ikke å trykke den nedi. 

Så der var løsningen folkens :)

Nå funker den som snus fra første skudd! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...