Jump to content

REVEJAKTEN 2016-2017


Generaldfeld

Recommended Posts

Har hatt noen fantastiske kvelder den siste uka, ute i busken, på jakt etter revepels. Revekløa har kommet og gått med jevne mellomrom

Løpetiden er godt i gang her (revens løpetid :mrgreen: ) med bla slossing og knurring i busken og masse action ute på jordet. Revene har jaget hverandre veggimellom.

Har vært ute 3 turer de siste kveldene og har sett rev hver bidige gang.

Høres nesten ut som ei god gammeldags reveskrøne dette, men er det ikke. Kun selvopplevde fakta. Har rett og slett vært noen helt magiske opplevelser.

Har også hatt revepels i siktet hver gang jeg har vært ute, men akkurat utenfor skuddhold.

 

Drastiske tiltak måtte derfor til i form av justering av postplassering.

Resultatet ser dere på bildet under.

34d839a2-30c5-47e1-8cf6-eb1559e2a060_zps2zpzlzik.jpg

Var forresten skikkelig guffent vær i går kveld heromkring.

Yr i lufta, som etter hvert frøs til et 5 mm tykt ispanser på mann, utstyr og rifle. Skikkelig ufsint var det....om man ikke hadde hatt en god og varm sovepose og sitte i. Inni den var det såpass sommerlig at da posteringsøkta var over, måtte det en solid dose selvdisiplin til for å bryte seg ut av sommervarmen inni posen og ut i vinterværet.

 

Reven på bildet over strøyk forbi nøyaktig kl 22.41 på kun 50 meters avstand. Mao ubehagelig nær min post. Såpass nærme at da jeg tok av neoprentrekket over siktet da jeg jiglet opp rifla for skudd, hørte revefanten dette og bråstoppet. Fatal feilvurdering. Kun en ørliten siktekorreksjon og poff. Det ble full kontakt med derpå følgende velkjent VMAX signatur i retur og mikkel rett ned på stedet hvil......og hvil.

Voksen hanne.

Rufsete pels

Ikke veid

Fred, ro og fordraglighet i heimen nå og revekløa er midlertidig kurert for noen dager framover, for ikke og si kvelder :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Utrulig kjekt og lese historiane dine Castor!!

 

Skal ut og lokke i morra er planen. Fint vær og bra måne her no. Tenkte begynne ein plass i skumringa og prøve ein eller to gangar til lenger inn i dalen viss det ikkje kjem noke. Planen var og bruke fugleskrik. Har musepip og viss det er bedre??

 

Ein ting eg lurer på. Har lest at ein skal sitte i medvind når ein lokker. Men er det kritisk viktg?

Blir eit problem for meg då det omtrent alltid er daltrekk her(heim dalen) og det passar dårleg for lokkinga på omtrent alle plassane i heile dalen :( Det går an og sitte i medvind men då ser ein alltid på plassar eg ser på som høgst usannsynlig at reven skal komme frå.

Link to comment
Share on other sites

Mye revespor på mine jorder om dagen, har sittet ute et par kvelder siste uke, prøvd å lokke litt, men uten resultat. I går, rett før jeg skal dra på jobb, kaster jeg av vane et blikk nedover jordene. Skimter en bevegelse i kanten ca. 300 m unna. Kikkerten avslører at det er en rev. Dette må prøves, griper drillingen og tar noen riflepatroner, begynner å bevege meg i retningen jeg så reven. Vel ute på jordet begynner jeg å observere etter reven, ser den ikke. Da kan den ha forlatt jordet, eller befinne seg i ei dump på jordet jeg ikke har oversikt over. Nærmer meg forsiktig dumpa, stikker hodet opp.. Og der er reven, med stø kurs rett mot meg. Sitter klar, plutselig er reven framme på 20 m front rett mot.. Jeg nøler, det er noen lange halmstrå foran, reven kaster seg rundt og stikker. Den stopper opp begynner å vimse litt fram og tilbake ca 150 m unna. Sitter i knestående, snellerten spent, holder litt høyt, forsøker å kompensere litt for nordatrekken, skuddet går. Ingen tydelig skuddreaksjon, reven forsvinner raskt ned i skogen. På skuddplassen er det blod, etter hvert mere blod langs sporet som nå går inn i et tett plantefelt (tenkte at dumt jeg ikke tok med noen haglepatroner hvis det blir ettersøk her). Finner reven steindød etter ca. 20m. Perfekt treff, dessverre en del skuddskader i utgangshullet. En fin "kubbe" av en hannrev. Skutt med 5,6x52R Norma 4,6 g blyspiss. Er det noe pris i reveskinn om dagen, er det bryet verdt å flå dem?

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd, har fått lettere revefeber i vinter. Fikk mine to første rever da fullmånen var på sist største nå i februar. Den ene var en hannrev på ca 8,2 kg som var begynt bli litt grå i pelsen. Det må da være en fullvoksen gammelmikkel..?

 

Nr to samme kvelden var litt kjedelig, virket som godt treff med .222 vmax men den stormet inn i mørket og etterlot seg et sikksakk-spor av lyst blod over en lengre distanse (i luftlinje ~70 meter). Lett å følge i snøen, og på tre plasser hadde den stoppet opp da det var en del blod på bakken. Fant den igjen, stod lettere paralysert og hadde tydelig sjokk. Skulle avslutte det hele da den kvikna til og løp av gårde. Mistet dessverre sporet i mørket og tok langt ettersøk dagen etterpå. Men null spor av den...

 

At en rev kan ta en vmax, blø så mye for så ta en langsprint er meg en gåte. Noen andre som har lignende erfaringer? Er bare å håpe at den døde kjapt i steinura. Veldig kjedelig og en demper på det hele :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var på en runde og sjekket mårfellene for en stund siden og endte opp midt i noe som sikkert var et harejag mellom Kongeørna og Reven. Midt på lyse dagen. Så Reven først, en 70 m opp i skogen,i god fart med nesen rett over skaresnøen. Helt tydelig på jakt. Den forsvant over kammen. Ørna så jeg plutselig i sidesynet på bare 40 m. Den fløy rett inn mot småskogen gjorde brått helomvendig og forsvant. Det så ut som den skulle slå til mot haren og så meg sikkert idet jeg var i ferd med å få fisket frem rifla. Skal tro om reven hadde sett meg likevel? Spente lydløst opp og ventet. Jeg hadde vinden i mot heldigvis. Etter å ha sittet knyst stille i ca 5 min ser jeg den for andre gang,til siden for meg, rett i området der Ørna hadde holdt på. Ser akkurat øverste delen av ryggen på den,springende nedover på andre siden av en liten åsrygg før den forsvinner over igjen.

Nå var jeg helt sikker at han ikkje hadde sett meg, og dette ble uhyre spennende. Det gikk 10-15 min til og jeg hadde såvidt begynnt å miste litt troen på sjangs for denne gang. Hadde senket rifla fra skuldra.

Jaggu ser jeg han plutselig komme farende nedover langs hamrene rett mot meg! Da hadde den sikkert utvidet søket på haren et hakk og var på transportetappe.  Den kom fort og så rett mot meg. Jeg satt prikk stille. Den hadde god fart og holdet krymper raskt og nå var det bare noen store steiner som var i mellom oss . Fikk kolben til skuldra i det ene øyeblikket den var utenfor syne. Kommer den på nedsiden eller oppsiden av steinen???? Gambler på nedsiden.. I det den runder siste store steinen gav jeg den en lyd og det ble bråbrems på alle fire. Skrått fra siden,kloss hold! -Paff!

Reven slo rundkast og glefset seg i siden et par ganger,for så å legge i vei oppover full fart. Hva faen..? Sender avgårde ett skudd til i flukt og etter 20m faller den sammen og sklir nedover en snøskavel... puh...

Snakke meg om flaks å komme opp i en slik situasjon! Det er ikke hver dag. Det viste seg å være en hann på 7,4 kg. Godt med fett på kroppen -de har tydeligvis god mattilgang denne milde vinteren også. Det viste seg at fluktskuddet var bom og at første skuddet satt noenlunde der det var tiltenkt. Kanskje litt lavt og et lite hår langt bak. Men innafor tydeligvis.

Nå kan det endelig løsne litt på åtet fremover da det snart kommer en ny til. Denne sluingen har vært her et utall av ganger men ikke turt seg frempå nok for meg å få skuddsjangs.

-Det gikk akkurat en uke før jeg så nestemann i området her. Denne nye karen lever i beste velgående. Foreløpig.

 

 

 

 

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Edited by Winter
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Så ut som en flott revepels dette Winter.....gratulerer med flott fangst og en spennende jaktopplevelse.

Flott bilde av reven var det og.

Denne pelsen bør du nok ta litt godt vare på og evt få stoppet revefanten ut.

Helt revetørke her på mine kanter. Sliter med å få "knekt koden" ang en rev som har lurt meg tril runt et par ganger nå, så vi få se hvordan det går framover.

Edited by Castor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stilt her også, til tross for vom, sur fisk, hundepellets og den forrige reveskrotten ferdig mørnet, grillet og lagt sammen med elgskanker. Nå har en skogstraktor tilfeldigvis tråkket en grei veg i djupsnøen, så det skulle være lett å ta seg fram til åtet. Så får vi se. En eneste felling på åtet på en hel sesong er litt snaut.

Oii, nå var det jo blitt superenkelt å legge inn bilde. Kjempebra jobba til dere som forbedret den saken!!.

Reven2.jpg

Edited by Jakt62
Ønsket å takke fo mye bedre bilde-opplegg nå.
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, bbdg skrev:

 

 

37 minutter siden, bbdg skrev:

En opplevelse du vil huske godt.:D Vil vel neppe oppleve noe lignende flere ganger:winke1:

Flott rev, men ser ut som rumpa er kort. Er den knekt eller er det bildet som lyver?

Ja makan til å være på rett sted til rett tid..:ph34r:

Skjønner hva du mener. Det er nok bare bildet, den ligger over en kanten på en skavel så rumpa henger ned så det ble skrå vinkel. Denne karen hadde hvite-tuppen på halen delt på langs,slik at fra ene siden var den kritthvit og sett fra den andre siden var den bare gråaktig.

Edited by Winter
Link to comment
Share on other sites

Rev nr tre i februar tok kvelden, bokstavelig talt, i natt. Perfekt sjernehimmel og snø i Lofoten, åteplassen ladet opp med blokkfrosset lutefisk og fiskepellets samt masse pellets strødd rundt i snøen. Kom på åtet etter 1 time og hoppet sidelengs etter skuddet, ga fra seg to bjeff og la seg permanent på stedet hvil. Bjeffene fikk umiddelbar respons fra rev nr to i nærheten. Denne gikk og bjeffet rundt meg i nærmere to timer, men fikk aldri den på skuddhold. Jaja...

Lot nr en bli liggende for å ikke skremme nr to og tenkte hente den etter jobb i dag for å prekevere pelsen. Tabbe, da den var en fullvoksen sak. Og den var fullstendig oppspist av kongeørna som fortsatt pillet i seg de siste bitene da jeg kom på åta. Alltid kjekt å observe kongeørn på 50 meter :) Mikkel var desverre alt annet enn fotogen så ny karriere som åte er innvilget.

Åteplassen var dekket med nye revespor i løpet av natten så det blir nok lite nattesøvn nærmeste dager.

 

Link to comment
Share on other sites

Artig å lese om vellykkede turer etter reven. :-)

Selv har jeg ikke noe åte å postere ved, så det har blitt litt lokkejakt. Har vært av gårde på samme sted tre helger, ca fem ganger på lokkepost. Har ikke kommet noe. Den ene gangen kom det en rev tjue meter fra meg, uten at jeg hadde begynt å lokke, i nesten stummende mørke mens jeg var på vei for å sette fra meg revelokken (elektronisk med fjernkontroll). Typisk nok hadde jeg ikke rifla med meg. Den var det frøkna som hadde på fanget, og jeg var midt i skuddlinjen. Heldigvis har hun lært litt om våpensikkerhet, så børsa forble i ufarlig retning uten patron i kammeret!

Uansett, suksessen har altså uteblitt. Vet ikke helt hva jeg gjør galt, siden det er massevis av spor i området. Har prøvd både sitte stille og bare vente, brukt musepip og brukt hareskrik. Brukte jaggu vaskebjørnskrik en gang og, for hadde lest på en engelsk side at reven blir gal av den lyden. Men dette gjaldt åpenbart bare britiske rever...

Nå er det vel løpetid, så nå lurer jeg på hva jeg skal bruke. Fortsetter jeg med forsiktige musepip, eller bruker jeg revelyder fra NJFF-appen? Jeg har vært på plass i åtte-, nitida og sittet en times tid i fullmåne de gangene jeg har vært av gårde. Har fått høre at det ikke er noe vits å sitte lenger enn ca en halvtime, men jeg har nå ingen andre plasser å dra, så da får en være litt ekstra tålmodig akkurat der! Har ellers også prøvd fra mørke til grålysning om morgenen. med like enorm suksess.

Hadde vært utrolig artig og fått inn en på lokk snart, og enda artigere hadde det vært om frøkna kunne fått litt action. Det er nemlig hun som skal få lov å skyte. Jeg får styre lokkinga og drive opplæring. Hun "krever" å skyte en rev før hun blir 16... Snart bare en måned igjen å gjøre det på nå! Men tips om hva jeg bør bruke som lokk, hadde vært kjekt. :-) Revejakt er noe jeg trygt kan si jeg er nybegynner i, selv om jeg har et par, tre återever på samvittigheten fra tidligere år.

Jordet vi sitter på har sikt flere hundre meter i hver retning, da vi sitter i kanten på en holme. Det er flere holmer der, for øvrig. Vi sitter vel omtrent midt i slik det er nå. Burde kanskje sitte inni buskaset i utkanten?

Ellers blir det vel drittføre nok en gang. Det har vært skikkelig knaseføre mye av vinteren der, men forrige gang var det endelig litt nysnø, og det har også kommet en del den siste uka. MEN, i dag har det vært oppi fem pluss, så da kan en jo bare gjette seg til hvordan det blir når det blir kuldegrader igjen...

Edit: Plutselig dukket tråden jeg har lett etter, opp, men brukt feil søkeord på, så da passer jo kanskje innlegget i tråden om revelokking i stedet...

 

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi er mange som erfarer null resultat, og også null rev å se. Jeg synes å ane konturene av leverandører som først og fremst skal lokke oss jegere til å kjøpe lokkefløytene sine, lokkefilmene sine og lokkeduppedingsene man bare MÅ ha.. Da må man la det virke som om suksessprosenten er høy.

Jeg sier med Bjarne Brøndbo: Kan det være NOE sant i dette? 

 

Link to comment
Share on other sites

Rev som åte for annen rev fungerte ikke særlig. Hadde rev tre ganger på under en time på åteplassen, men den (de?) var tydelig skeptisk av å ha maltraktert revekadaver der. Reven løp i sirkel rundt kompisen, stoppet flere ganger i et skogholt og hadde alt fokus mot denne. Ved stopp vendte den fronten mot meg og på ca 100 meter holdt jeg igjen skuddet da. Siste gang stod den nærmere 5 min, dekket av trær, og så på kompisen.

Kadaveret skal vekk og erstattes av et ferskt så raskt som mulig...

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, ØyvindK skrev:

 

Rev som åte for annen rev fungerte ikke særlig

 

Flådd rev som åte har alltid funket for meg. Enormt bedre enn storfe for-eksempel.

Har vært med på å skutt 6 rever på samme åte en kveld/natt så at reven bryr seg så mye om en død artsfrende må være veldig lokalt tror jeg. 

Link to comment
Share on other sites

Uansett har jeg på tv full oversikt til åtet fra godstolen i stua, istedenfor å sitte i loftsvinduet og stirre. Kona kaller programmet "Reveåtet minutt for minutt" iallfall når det konkurrerer om Bonderomantikk eller Lindmo. Det er sakte-tv på sitt beste det ! Kamera er kjøpt på Clas Ohlsson eller Jula (3-400 kr)

Reveåte på tv.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På 28.2.2017 den 9.01, bbdg skrev:

Flådd rev som åte har alltid funket for meg. Enormt bedre enn storfe for-eksempel.

Har vært med på å skutt 6 rever på samme åte en kveld/natt så at reven bryr seg så mye om en død artsfrende må være veldig lokalt tror jeg. 

Helt enig. Reven blir spist opp før det andre som ligger som åte. Rev er perfekt som åte.

Link to comment
Share on other sites

Flådde en rev for tre uker siden og la den nakne skrotten på åteplassen min. På viltkameraet fikk jeg definitivt bilder av hundedyr, desverre kun av kjøtern som lager snorkelyder i stua nå. Etter ca 4 dager var det kun enkelte hakkemerker fra kråke på skrotten, så jeg har desverre ikke den erfaringen.

Begynner lure på om lofotreven er sær i kosten... Rev nr to var helt oppspist av ørn så det var umulig å se om annen rev har vært på den.

Har forøvrig observert at fisk av alle slag er en vinner. La ut ville mengder lever og rogn fra skrei i fjor og dagen etter så det ut som om noen hadde sluppet ei bombe rett i matfatet. Å la mikkel spise seg i hjel er definitivt en alternativ strategi.

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, ØyvindK skrev:

Flådde en rev for tre uker siden og la den nakne skrotten på åteplassen min. På viltkameraet fikk jeg definitivt bilder av hundedyr, desverre kun av kjøtern som lager snorkelyder i stua nå. Etter ca 4 dager var det kun enkelte hakkemerker fra kråke på skrotten, så jeg har desverre ikke den erfaringen.

Begynner lure på om lofotreven er sær i kosten... Rev nr to var helt oppspist av ørn så det var umulig å se om annen rev har vært på den.

Har forøvrig observert at fisk av alle slag er en vinner. La ut ville mengder lever og rogn fra skrei i fjor og dagen etter så det ut som om noen hadde sluppet ei bombe rett i matfatet. Å la mikkel spise seg i hjel er definitivt en alternativ strategi.

Husk at nordnorsk rev er nordlendinger de og. Ikke rart at fisk faller i smak. Og  legger du ut skrei, lever og rogn så skal du ikke se bort fra at vi er flere enn reven som lurer oss fram på agnet når du ikke ser i den retningen .

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg skal unngå prima middagsmat på åtet B| La ut nytt nytt åte torsdag, denne gang blokkfryst avskjær av en laks. Pluss standard fiskepellets blokkfryst samt strødd utover. Revekadaveret fra forrige søndag er bokstavelig talt redusert til bein og pelsfokk så her har det vært rev på ferde. Og det ble bekreftet i kveld: to rev etter ca 1.5 time...

Hadde egentlig bestemt meg for tidlig kveld etter nr. 1 så jeg hentet denne med en gang. Har knapt kommet til garasjen før jeg hører revebjeff i rettning åteplassen, så da er det bare å labbe tilbake. Og jaggu står ikke nr. 2 og gnager på en av fryseblokkene. Den har ikke hørt meg så den får et skudd på direkten. To hannrever og begge veide 6,7 kg. Magisk vindstille kveld med nymåne og nordlys. Helt greit!

image.jpeg

Edited by ØyvindK
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er betydelig mindre rev nå enn det har vært på lenge der vi jakter også. Vi finner rev når vi jakter med hund, uten større problem - men vi merker at vi må lete mer etter dem enn tidligere, det er veldig sjelden det bare dukker opp rev på postene som det har brukt å gjøre tidligere år. Har også ute en del åter, og det er besøk men ikke så jevnt som det har brukt å være. Merket meg forrige helg at vanligvis på denne tida i året er det stier av musespor mellom enhver stubbe i skogen. I år er det nesten ikke spor å se etter mus. Og bestanden av mus er nok veldig bestemmende for hvor mange valper som vokser opp.

Laget her i bygda har fått ned 15 losrever etter nyttår, alt i alt. De fleste rene losrever men en og annen som en av hihundene har fått ut. Ble jagd inn en i kveld som de ikke klarte å ta. I åkerkanten hos meg, stod en haug med jegere på tunet hos meg når jeg kom heim fra jobb.  Blitt med så mye ungdommer den siste tia at vi bare kaller laget for SFO...

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Eg er ingen stor revejeger, men det hender anledningen byr seg. 

I natt blei eg vekket av veslejenta og fikk selvfølgelig ikkje sove etterpå, så eg ruslet ein tur rundt i huset med kikkert for å sjå ut vinduene om det var noe hjort på markene i nærheten. 4 hjort blei observert, men også 2 rever som rastløst vandret rundt. Etter ein times venting kom den eine endelig ut i et område som passet meg veldig bra. Våpenskapet blei åpnet og CZ'n blei fisket fram. 17hmr med TNT kule blei kamret og vinduet åpnet forsiktig. No var reven vekk, men mistenkte at den kunne komme til syne igjen. Som håpet kom den til syne igjen og stoppet opp med breisiden til på 50-60 meter et øyeblikk. 1,1 gram mantel og bly blei sendt avgårde og reven datt som truffet av lynet. Ikkje mulig å finne noe kulehull eller blod, men antar skuddet satt i bogen som tiltenkt. Det viste seg å vere ei tispe på 6,5 kg med veldig tett og fin pels.

Første rev med 17hmr, behagelig "smell", god effekt, og ikkje noe griseri B|

58c39e043fba2_Bilde11_03_201702_20_04.jpg.14a0b4a2fdf54a400b7140f646343d15.jpg

Dagen derpå var det naturfagstime med ungene :-)

58c5b82392a7c_Bilde11_03.201710_35_02.jpg.e1d8e51992c67f9369d87fdb38c9c4ea.jpg

Edited by T3 Varmint
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Får håpe veslejenta våkner flere netter, for denne "nattvåken" utviklet seg til å bli noe helt annet enn barnepass vil jeg tro.

Det ene utelukker Helt klart ikke det andre i dette tilfellet :)

Gratulerer med flott fangst T3V.......og det samme til Generaldfeld.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17hmr var her bra på høvelig hold.

Men hvis sidevinden sender den vesle kula bort i " høtt" og vær, er jeg skeptisk til dette lette kaliberet til rev.

"Når trønderne kaller ei hytte for    "høtt" kan vel jeg kalle en platting for "pløtt."

Men utrolig trivelig lyd i 17 hmr med demper i natten, når naboene sover.

 

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

På 9.3.2017 den 0.55, Generaldfeld skrev:

Et stk felt rev. Avstand ca 50 meter, .308win med Winchester Power Max Bonded 150grs. Det er så stor forskjell som det er mulig på å bruke slik ammunisjon, kontra Rem .17 Fireball! 

 

 

 

Nei, huff dette var ille virkning.

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jakt62 skrev:

Nei, huff dette var ille virkning.

Synes det ser ut som kula gjorde jobben. Hvis en ikke skyter rev for pelsen sin skyld er det uproblematisk spør du meg.

Angående rev med tre bein - aldri sett det i levende live men har sett rev skutt på film med kun tre labber. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jeg ikke uenig i. Denne reven datt dau.

Min generelle meninger er at skadeskytinger er det som er ille, og dette er ikke et dårlig skudd.  Var mer en ytring fra meg om det estetiske, overrasket over så mye riving av det kaliberet, noe jeg forstod at innlegget også prøvde å vise. for å få fram info om kontrasten sammenlignet med bruk av annen ammo. Slike erfaringer om kulers virkning, er det flott å dele, så lærer vi alle noe.

Edited by Ranger#44
Fjernet sitat av overstående innlegg. -Ranger#44
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Hunter98 skrev:

Skøyt en rev med bare 3 bein her for et par uker siden, noen som har vært borti lignende?

Ja, dukker opp en og annen rev med ymse skader av og til, vi har skutt et par trebeinte de siste åra. Likeledes en som mangla halen for et par uker sia. Lett å mistenke skuddskader, men jeg tror nok reven klarer å rote seg oppi situasjoner uten at vi bidrar. Den uten hale så ut som om den hadde manglet halen lenge, muligens en skade den hadde fått som valp.

 

Link to comment
Share on other sites

Ble ny rev i kveld, liten men lubben sak. Innser at .222 vmax er noget brutalt hvis man ønsker ta vare på pelsen. Ikke så sløyd som den til generalfeld lenger opp, men nok blod og gørr så det holder og alt annet enn fotogen. Liker knall og fall, en skadeskyting er en for mye. Pelskåpe til fruen blir det dog lite av.

Fascinerende stabil trafikk på åta nå, på syv kvelder (maks fire timer) har det nå blitt seks rev. Kun en har dugd til pels, resten har gitt havørna og kongeørna hengemage. Ikke mindre enn to kongeørn og tre havørn kranglet om restene fra de to siste revene i ettermiddag. Vurderer leie ut åteplassen til fugletittere på dagtid B|

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, ØyvindK skrev:

Ble ny rev i kveld, liten men lubben sak. Innser at .222 vmax er noget brutalt hvis man ønsker ta vare på pelsen. Ikke så sløyd som den til generalfeld lenger opp, men nok blod og gørr så det holder og alt annet enn fotogen. Liker knall og fall, en skadeskyting er en for mye. Pelskåpe til fruen blir det dog lite av.

Fascinerende stabil trafikk på åta nå, på syv kvelder (maks fire timer) har det nå blitt seks rev. Kun en har dugd til pels, resten har gitt havørna og kongeørna hengemage. Ikke mindre enn to kongeørn og tre havørn kranglet om restene fra de to siste revene i ettermiddag. Vurderer leie ut åteplassen til fugletittere på dagtid B|

 

Hvilken kule og hvliken fart? Har kjøpt inn en 22-250 til dette formålet og håper å bevare pelsen mest mulig, tenker å skyte 40grs i mye fart, men er dumt visst det ikke redder pelsen..

Link to comment
Share on other sites

Tenker allerede ny sesong.

Er det en ide, tror dere, å teste ut etpar plasser til (tilsammen tre) som jeg har trygg skytemulighet til fra glugga, for å finne ut hvilken som funker best.

Den ene (åværende) er ute på et jorde fem meter fra skogkanten  midt i lyset fra revelampa, ett alternativ er å legge et åte hjelt på kanten av jordet, hvor skrenten så går ned mote en bekkedal (ofte kommer mikkel langs denne bekkedalen) og det siste alternativet er i kanten av lyset inne i noe krattskog (som må ryddes litt for skyteretning)

Kan bli mye å forsyne tre åteplasser likt.

Reveåte.jpg

Link to comment
Share on other sites

ÅteOMRÅDE, nytt og spennende konsept.

For jeg ser jo at reven sjelden står og gnager på selve åtet, iallfall når det fins tilgjengelige biter strødd utover og delvis nede i snøen. Det gir også flere rolige og gode skuddsjanser i profil,  har jeg inntrykk av, istedenfor å "måtte" (vi MÅ jo egentlig aldri !) skyte mens den står i litt ugunstig vinkel.

Kanskje heller være raus med godbiter over et større område, så den har masse valgmuligheter i forhold til lys, bygninger, lukt og vindretning, fluktmulighet mm som er viktig i revens verden. Mitt "åteområde" bir da ca 80 meter langt og 25 meter bredt, med en bekkedal skrått opp mot ene hjørnet av området, en traktorveg (veldig sjelden brukt) langs ene kanten og oreskog omkring. Trygg skyteretning overalt fra gluggen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...