Jump to content

REVEJAKTEN 2016-2017


Generaldfeld

Recommended Posts

På 11.3.2017 den 23.18, Erebor skrev:

Synes det ser ut som kula gjorde jobben. Hvis en ikke skyter rev for pelsen sin skyld er det uproblematisk spør du meg.

Angående rev med tre bein - aldri sett det i levende live men har sett rev skutt på film med kun tre labber. 

Jeg har brukt denne kulen noen ganger på rev, men jeg har brukt den mest selvsagt på det den er tenkt til, på hjort. Ved treff er det full eksplosjon på voksne rev, men som alltid, det krever også her med denne patronen gode treff! 

.308Win er vel heller ikke det aller beste revekaliberet, selv om det som oftest fungerer utmerket! 

Legger ved noen bilder av reve valper som er felt med samme patron og kaliber.

IMG_5287.PNG

IMG_5288.PNG

IMG_5289.PNG

IMG_5290.PNG

IMG_5291.PNG

IMG_5292.PNG

IMG_5293.PNG

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, ØyvindK skrev:

Ble ny rev i kveld, liten men lubben sak. Innser at .222 vmax er noget brutalt hvis man ønsker ta vare på pelsen. Ikke så sløyd som den til generalfeld lenger opp, men nok blod og gørr så det holder og alt annet enn fotogen. Liker knall og fall, en skadeskyting er en for mye. Pelskåpe til fruen blir det dog lite av.

Hvor tung V-Max bruker du? Nå har ikke jeg all verdens erfaring, men har skutt ca ti rev med 35gr V-Max fra en 222Rem. Alle la seg innenfor fem meter, de fleste rett ned. Alle utenom en hadde kun et lite inngangshull, og hel, fin pels ellers. Den som ikke hadde bare inngangshullet så til gjengjeld ikke akkurat noe særlig ut. Jeg traff litt lavt og for langt bak, og det så ut som den hadde eksplodert.

Det kan hende 50gr+ V-Max får litt for lite fart fra en 222 for å unngå gjennomskyting?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Draug skrev:

Hvor tung V-Max bruker du? Nå har ikke jeg all verdens erfaring, men har skutt ca ti rev med 35gr V-Max fra en 222Rem. Alle la seg innenfor fem meter, de fleste rett ned. Alle utenom en hadde kun et lite inngangshull, og hel, fin pels ellers. Den som ikke hadde bare inngangshullet så til gjengjeld ikke akkurat noe særlig ut. Jeg traff litt lavt og for langt bak, og det så ut som den hadde eksplodert.

Det kan hende 50gr+ V-Max får litt for lite fart fra en 222 for å unngå gjennomskyting?

Jeg bruker Hornady Superperformance Varmint. 50 grs kule som er oppgitt til å gå 3345 fps. Rifla er en brno fox med demper. Alle bortsett fra nr en i år har enten klappet sammen på direkten eller tatt en 5 meters spurt. Kunne sikkert undersøkt alternativer kuler, men denne er så nydelig presis i rifla at det ikke frister.

Siste rev ble truffet svakt på skrått forfra og røsket med seg mye innvoller på veien ut. Lite pent for å si det mildt. Har undersøkt de fleste revene og kula har nok gått gjennom bog/bein og lignende hard motstand på veien ut.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke til å legge skjul på at det blir mye gris og graps ved bruk av jaktammunisjon i .308win. Jeg er en svoren tilhenger av kalibreret og har brukt det mye på rev. Samtidig så innrømmes det selvsagt at andre kalibre nok er mer velegnede for formålet. Jeg bruker .17 Rem Fireball med veldig gode resultater. Det er nok et relativt sjelden kaliber her til lands vil jeg tro, jeg ser heller ikke at Remington lenger selger noen rifler i det kaliberet, men de selger fortsatt ammunisjonen. Jeg har enda ikke kommet så langt at jeg har begynt å lade .17 Rem Fireball selv, men det er planen. 

Hva som er det kaliberet som blir mest brukt på rev i Norge vet jeg ikke, noen som aner og vet noe om det?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Etter ein heilt tragisk seson, ser det ut til å beire seg. Mykje rev i terrenget no, so blir nok ein snart. Til neste sesong derimot skal alt bli beire :) har til no hatt reveåte på ein eigentleg rææva plass, men no skal vi få sett ut ei bu som er beregna både rev og hjort. Blir ei femkanta bu med skyteluker på 4 av sidene. bua blir ståande på ein haug midt ute på bøen, der ein har oversikt i 360grader. Her er det ca 80m til skogkanten, og skal ha åte der. I tillegg til dette skal eg sette opp eit grønt lys, eller evt 2. Planen er å ha ei stor åtegrop der ein legg nedi store ting, som døde dyr, og slakteavfall, medan på bøen nærmare blir mindre ting som matrestar og hundefor hevet ut. So satsar på å komme sterkare tilbake då. Bilde kjem :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Predatorjeger.

Dårlig (bunn) sesong her også. Ingen rever frampå, uten den ene jeg tok i vinter.

Den planen din høres god ut. Har ofte følelsen av at reven er på motsatt side av bygget når jeg sitter og stirrer ut på åtet. Jeg heller mer og mer mot ÅTEOMRÅDE der revene finner noe å gnaske på mange steder omkring åtebua, og hovedåte som ligger og dufter leeeeenge. Jeg har begynt å tråkke ned pelletsen rundt omkring hvis det ikke er stort snøfall, så kråke og skjære ikke stikker med dem.. Blir spennende å se når du kommer igang med den 360 graders skytestilllinga di.

.

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

På 4/8/2011 den 17.37, matring skrev:

Har tenkt å bygge meg ei lita hytte og begynne å jakte rev. Planlagte plassen er tett ved ein hovudveg ( 50-100) meter. Det er eit lite berg som hytta skal stå på slik det blir oversiktleg, og vil ikkje dette gjere at reven kjenner mindre lukt?? det er ei open myr der åte ligger.

Nokon formeiningar??

Gammel tråd dette om hvordan folk ordner seg med glugge, åtebu, jaktbu, men den burde absolutt komme til live igjen, kanskje helst her i revejakttråden?

Jeg tror med dagens teknologi av revevarslere , at man ikke skal bygge åtebua for lita og for kald. Gjerne utstyre den med gassbluss ute og vannbåren overføring av varmen til en enkel radiator inne (sikkerhet, og tilnærmet lydløs varme i motsetning til vedovn hvis en ikke har tilgang på vanlig strøm) gassbluss som via vannrør gir en varm radiator inne. Det er himmelvid følt forskjell på minus 15 grader og pluss fem.

 Man må gjerne innrede den for soving siden varslerne passer på åtet. Hvis en får sove i bua, blir muligheten for jakt jevnlige,  i forhold til å skulle være opplagt på arbeid og til bilkjøring,

Evt lys bør plasseres slik at selve bua blir liggende i blenda sone, (motlys sett fra revens synspunkt) 

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

Vært ute noen titalls fine kvelder og morgener i år og knapt sett rev. Siste tre turene har vært i lett regn/snøvær. Sett 7 stk og felt én. Kan det tenkes at dette med godvær er noe overdrevet? Skal sies at det er spesielt mye aktivitet etter brunst, men likevel. 

Link to comment
Share on other sites

Har lest gjennom tråden og blitt litt gira på revejakt! Takk for mange gode innlegg! Flere gode historier og bra kunnskap som deles. 

Vi har sett et par rev rundt gården her på dagtid og hørt en del skriking på nattestid i paringa nå nylig så er vel en liten bestand like ovenfor her, men er nok ikke det helt store. Like greit sånn egentlig, men kanskje jeg bør begynne å fore opp for å få mer å jakte på? :P Neida, må prøve meg på det som er her og se om jeg får tatt knekken på de.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ung hannrev skutt etter 3 timers los for haldenstøver "Frodes Lissie" torsdag 23/3. Utrolig morro å endelig lykkes i dette terrenget, tror dette var femte losen av seks turer i dette terrenget i år.

Rev nr 6 for bikkjene denne sesongen.

En liten filmsnutt fra los og felling, ser ikke reven på filmen i skuddøyeblikket pga busker.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=2AZIl4vEqjI

17390687_10154948956292279_5780706852741536614_o.jpg

17492533_10154948956287279_8252433703701006671_o.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tillykke med los og felling.

Her ble det  en UFORKLARLIG totalbom.  Reven stod dypt med framparten og forsynte seg av vom på agnet. Så kom den opp og kikket mot glugga. Den står fint i profil, med trådkorset i bogen og jeg lar skuddet gå, rolig og ustressa. I siktet tror jeg at den er et halvt sekund i gropa, før den traver ( !! ) rolig vekk fra agnet og kikker seg omkring. Den kommer i retning glugga et øyeblikk,, før den fortsetter å trave opp gjennom skogen og blir borte. Ikke tid for skudd nr to

Jeg får på meg fort for å sjekke, det er  i grålysninga.  Jeg har med godt lys:  Ikke en dott av hår! Ikke en bloddråpe! Ingenting. Jeg sporer i snøen og sporene viser kun trav, ikke gallopp, og fortsatt trav flere hundre meter senere og blir borte på barmark i granskogen.  Jeg sporer med finskstøver etterpå, og konkluderer til sist (etter nok en sporing) med at denne er uskadet og ikke veldig skremt. De hører jo smell i skogen både under annen jakt og ved lynnedslag.

1. Kan den virkelig ha sluppet seg ned i gropa i den brøkdelen av et sekund idet jeg besluttet å la skuddet gå og dermed er under prosjektilet selv om jeg subjektivt opplever at det skuddet må være innertier ? På grunn av snøklumper og isbiter omspadd er det ikke mulig å se innslag av kula noe sted i snøen. Fra skuddet går og til sikten igjen er helt klar gjennom kikkertsiktet, går det vel et sekund.

2. Kan en slik ammo (se bildet) ved "litt" treff på 70 meter unngå å legge igjen noe som helst av hår eller blodflekk. (vanligvis ved treff er det ei god stripe av materiale bortetter snøen)

3. Ville dyret bare ha travet så rolig fra stedet om den var streifet ?  Erfaringer?

 

Federal 6,5.jpg

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha jaktet rev i noen år nå, så har jeg funnet ut at rever er veldig individuelle. Noen tar det helt med ro og traver foran bikkja i timesvis, andre tar ut i full panikk og stikker i hi veldig fort. Noen finner jeg omtrent på samme plass vær gang og andre kan være borte fra område i ukesvis etter at de har blitt jagd og sluppet unna.

Så det er omtrent umulig å svare på om en rev kommer igjen på ei åte om du har bommet eller ikke. Noen gjør det, andre ikke...

Link to comment
Share on other sites

Takk Foxterrier.

Jeg tror du har helt rett: Man kan vanskelig se noe mønster i adferden. En annen ting er også at rever har flere erfaringer i bagasjen enn den ene som man selv som jeger er opptatt av når man lurer på om den vender tilbake eller ikke. . Kanhende et heftig møte med en bil, en kongeørn eller en ...Foxterrier ... er vel så dypt innprentet, og at et "uforklarlig" smell i lufta en tidlig vårmorgen, bare er en bagatell i forhold.

Men en påtruffet rev legger i veg som en strek...uansett, .og traver den bare rolig avsted, så er den iallfall ikke "touchet" av noe prosjektil. 

Link to comment
Share on other sites

Ikke blitt mer jakt på meg de siste tre ukene. Sporsnøen viser dog at det fortsatt er rev i området, en kanskje to. Bor i en smal fjord og reven her vil jeg tro består både av streifdyr og bofaste dyr. Med sporsnø er det lett å se vandringsmønsteret og basert på sporene siste uker virker det som at det kun er streifdyr igjen her. Dvs, et kontinuerlig spor inn og ut av fjorden. Men har notert meg følgende etter at i alt syv rev er tatt av dage siden oktober:

- Rypa er mye roligere enn jeg har sett den på lenge. Muligens tilfeldig siden jeg følger ekstra nøye med i år.

- Rypa sitter på nye plasser hele tiden, gjerne langs gårdsveien i gryotta. Denne veien er hovedtrekkrute for reven her. I helga våknet jeg av rypekakkel rett utenfor soveromsvinduet og det var ferske spor 6-7 meter fra vinduet. Grei vekkerklokke får en si.

- I nabofjordene er det mye (!) revespor å se. Kommet en del snø siste uker så det er lett å se om sporene er ferske. Det er også lett å se rypedokkene og revesporene går konsekvent innom alle disse. På dagtid er det ikke særlig rype å se sammenlignet med der jeg bor.

Kan dette være tilfeldig eller er det faktisk mulig å skyte ut så mye rev lokalt at det påvirker byttedyrene til reven - på kort sikt....? Synes fortsatt det er absurd at det er blitt skutt syv rev på et så begrenset område som der jeg bor. Tolv dager igjen å jakte på - må klare ventilere noen revefanter til... :)

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Jakt62 skrev:

Hva gjør dere andre med "restene" av åtet

Åte ligger i ett hull i bakken. Graver over så snart tela har gitt seg, blir lite lukt og flueproblemer om det er dypt nok. Noen ganger kommer reven eller grevlingen å graver det opp igjen. Men da blir det jo borte.

Link to comment
Share on other sites

...når jeg for ikke lenge siden kommer ut av laderommet, skinner månen som bare det...vel vel... Det ble tenkt litt, men konkludert med å bli hjemle allikevel, selv om jaktlysten var tilstede, vant behageligheten! Jeg er godt fornøyd med å ha fått ladet for 11 gang sålangt i år, og om en time er det ut å stoppe hylsetrommelen og beskue skinnende rene hylser! Satser allikevel på to turer for jaktslutt,  helst i månelys, men kanskje også lokkejakt! 

Link to comment
Share on other sites

En stund siden jeg skjøt denne hannreven, søndag 2. april.
Satt og postet der en kompis har villsau på beite. Rev var observert der på dagtid og han har allerede mistet 3 lam. 
Kl 20:40 krysset reven ei myr og stoppet på ca 120 m hold, hørte sikkert at jeg beveget meg i lyngen og ble stående å se i min retning.
Reven falt på stedet , skutt med Sako Vixen børsa i kal 6x45. Noen minutter før var fox terrieren urolig og peip, så jeg ante at noe var på gang. Det var en ung hannrev på 5.5 kg og den hadde ett hull i høyre bog hvor det kom verk ut av.

Usikker på hva denne skaden skyldes, første tanken jeg fikk var at den må ha blitt skutt med noe. Sjekket med metalldetektor, uten å få utslag på den. (Mistet ett par deler til en tofot som vi fant igjen.)

Forhåpentligvis, så få lammene gå i fred nå, får følge litt med.

17620222_10154977951227279_6225953999312573817_o.jpg

17492416_10154979916042279_7215339730129343373_o.jpg

17547075_10154979916327279_6680968616432392811_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra at du fikk tatt den, Foxterrier. Meget fin rifle og flott hund!

Her har det tatt seg litt opp i det siste til tross for mye ugunstig vær og en del nære på-sjanser på lokkinga. Hannreven t.h ville ikke inn i lyset på åtet men bare spanet rundt i området. Litt pelletstilvenning og postering på en av de veiene han brukte inn gjorde susen. Andre natta jeg satt ute ble det et tynt skarelag da kom den kom den. Dyp fin rødfarge i pelsen men litt for sent på året. 5,7 kg.
Tispa t.v ble også glad i hundepellets og kom ut i lyset i tett snøkave en uke etter. Grov og grå i pelsen denne. 6 kg.

Jeg bruker vanligvis 6,5 til alt mulig men begge de her er skutt med .22 WMR og hver sin Vmax-kule (skrått inn fra høyre og gjennomskudd i begge) God effekt på moderat hold og snill med pelsen dette kaliberet. Overraskende stille med en MD45. Mye mere snerten denne enn å lure en genmodifisert STR ut glugga..

Lite direkte interesse for åtet denne vinteren og det kan virke som om det har vært rimelig bra mattilgang for reven her i nordvest iallefall.

Gått mye og spanet etter spor de siste dagene men ikke sett noe helt til i går,da så jeg et natteferskt spor høyere oppe, på ca 700 moh. Det ante meg at den ikke kunne gått gjennom dalen uten å ta lukten av åtet her. Og riktig,jammen var det ikke helt ferske spor her i dag tidig, 30 m frem om hovedåtet. Gravd og romstert mye, knasket pellets denne også. Det renner ut av tid men denne kommer nok igjen når været slår om. Bare det gjør det i tide..

I dag har det kommet 30 cm nysnø og enda mere skulle det bli i natt. Det er jækla dårlig timing.

Siste revene.jpg

Edited by Winter
Ræva Norsk
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Flotte dyr det der. Ettersom snøen går viser det seg at det har vært mye trafikk av smågnagere i graset i vinter, så det kan vel være en grunn til at reven ikke var særlig hissig på åtet i vinter.

 

 

DSC_1360.JPG

Edited by Jakt62
Liggende bilde
Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg og,Jakt62. Mye av det her også.

Til høsten skal jeg grave et par musegroper og fylle de med kvist,høy,korn,rosiner,solsikkefrø og alt mulig en mus ikke kan la være å spise. De skal være noen meters avstand mellom de og ligge på en plass som ikke druknes i vann.En liten presenning og noen stener oppå. 20-30 m fra hovedåtet? -dette er for å se om reven kommer inn litt tidligere på høsten.

-Noen her som har prøvd og har erfaring med dette?

Planen er da å få til en alvorlig "Mouse Highway"under snøen mellom "Mouse City" 1 & 2 ,noe som reven garantert ikke kan gå ifra..

 

Edited by Winter
Link to comment
Share on other sites

Så noe lignende. En lastebil hadde mistet ganske mye korn på en avkjørsel og i snøen var det tre adskilte museveger fra kornhaugen til innunder noen digre steiner som dannet yttergrensen for plassen. Tydelig at musene hadde trafikkert voldsomt og at det var flere enn ei.

Link to comment
Share on other sites

Dette ble nok siste reven min for sesongen, men man vet jo aldri.. Fikk heldigvis prøvd min nyervervede 338-06. Ladet med 225 grs Interlock og må si jeg ble positivt sjokkert! Meget pent skutt, litt på skrå. Uthullet syns på bildet, reven ble mye finere enn noen jeg har skutt med jaktammo i 308 og 6,5x55. Ikke langt unna V-Max i 223... Ja ja, dette var sesongens nr 9, igrunnen fornøyd med det?

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Mye flotte bilder her! Godt jobbet til de som har fått felling! 

Når det gjelder å lage et godt hull for å legge ut korn mm for å få musene på plass, så er det som nevnt her i tråden ovenfor, viktig å lage det til slik at det ikke fylles med vann. For å få det til, må det enten være på en liten høyde, med gode drenerende muligheter. Skal det være litt nede i terrenget, så må det jo da være veldig godt drenert, uansett på en måte som gjør at vannet raskt ledes bort. Det kan gjøres på mange måter, men det krever litt innsats og arbeid. Dette gjelder jo spesielt om man har tenkt å bruke dette tidelig i jakten, eller i om man jakter i områder hvor det ikke er så kaldt og lite evt ingen snø. Der hvor det jaktes hvor det er lange kalde perioder med snø, er det ikke så viktig med å tenke på vann og drenering av hull. Men at dette er effektivt, det er det ingen tvil om! 

Link to comment
Share on other sites

Burde bli bra så lenge vann ikke kommer til så ting råtner og at der er rikelig mat,kvist og høy til isolasjon og beskyttelse til musene. Må vel også være lagd slik at reven ikke kommer til å graver opp hele greia på barmark.   

Har lest om dette et sted,husker ikke hvor, kanskje det var her på Kammeret?

Ser for meg å grave to groper på rundt 1,5 m diameter en 10-12 m fra hverandre. Et lite stykke fra hovedåtet for de revene som er skeptiske på å gå for nær skumle hjorteskaller,skinn og avkapp.  Dybde på ca 30 cm? Fore opp med kvist,høy og muse-snacks. Inne i en europalle kanskje? En akkurat passe stor presenning over og litt stein opp på for vær og vind. Må da bare bli som en magnet for mus og ----> Rev.

Tidlig i høst så jeg reven komme gjevnt, sikkert lukten av hovedåtet som trakk de inn men de snaret rundt alle andre steder,under alle busker og trær på leting etter mus. Bare frem i lyset tilfeldig noen sekunder av gangen. Fikk omsider tatt de etter hvert, men tanken om "selvgående,selv-reproduserende museåte" midt i lyset, gjennom hele vinteren er fristende å teste.

Hva sier du,Jakt62,skal du prøve?

Noen som faktisk har prøvd dette/ som har gode råd?

 

 

Edited by Winter
Ræva Norsk
Link to comment
Share on other sites

På 11.4.2017 den 1.24, Foxterrier skrev:

....første tanken jeg fikk var at den må ha blitt skutt med noe....

Noen nærmere teorier på hva var grunnen til hullet, Foxterrier? Tenker du .22 LR?

Var det noe utgangshull?

Kan det betente hullet være resultat av kloen til en ørn eller noe annet med en litt dårlig treff?

 

 

Edited by Winter
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Winter skrev:

Fin rev og fin rifle!

9 rever er et godt tall,iallefall i min verden.  Hvem har smidd denne pipa,ahumbo?

 

2 timer siden, Winter skrev:

Hvem har smidd denne pipa,ahumbo?

Rafdal. Fikk montert ny pipe i en Remington i fjor av ham, og ble så fornøyd at jeg fikk montert løpsbyttemoffe i min andre Remington. Har nå 30-06 til trening og 338-06 til jakt. Utrolig fornøyd så langt, sannsynligvis blir min Sako i 308 parkert inntil videre! Skrevet litt om børsa i Seawolf sin tråd om 338-06 A-Square.

Link to comment
Share on other sites

Har bare fått testet en gang skikkelig, i tett snødrev, så regner med jeg får mer svar senere. Foreløpig er dette beste 5-skudds samling med Interlock 225 grs og den ene ladningen jeg skjøt med Woodleigh. Skal teste ut disse noe mer, men skjøt reven med denne ladningen. 185 grs GMX og 210 grs Scirocco gikk for dårlig til at jeg orker å teste ut de noe mer. Sporer kanskje litt av revejakttråden, men men...Løpet er jo helt nytt, så jeg regner med presisjonen blir bedre etterkvart. Det er Lothar Walther, samme som jeg fikk satt inn i min andre Remington, i 223 rem. Dette samler hull i hull med de tre kulene jeg bruker, og ble bedre etter hvert?

image.jpeg

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke god til å skyte, men godt utstyr hjelper. Etter å ha fått skrudd i skikkelig Lothar Walter pipe i min 223 som brukes på alt fra fugl til rådyr, er dette fasiten etter litt testing. Disse samlingene får jeg gang etter gang når jeg gjør jobben. V-Max som brukes på Mikkel går like godt, og alle tre kulene har så og si samme treffpunkt. Føler jeg er i mål med storvilt og småviltbørsa nå. Dette er sikkert en avsporing og digresjon, men må vel være lov nå som jakta nesten er over??

image.jpeg

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Siste rev i år. Oppførte seg veldig atypisk og viste seg å ha skabb. Den har gnagd seg inn på beinet og hadde det tydelig ikke bra. Gikk ut av bilen med plan om å lokke noen minutter, fikk lagt oss ned og lå i 2 min uten å lokke før den dukket opp. Skutt på 115m med 6,5. 

IMG_0631.JPG

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, ahumbo skrev:

Dette er sikkert en avsporing

Frister med en .223 til reven,ahumbo.Men det må vente. Nå skytes det såpass mye om dagen at alt tilgjengelig ekstra går til ammo/trening på de jeg har.. Enkelt og greit.:ph34r:

 

Edited by Winter
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Winter skrev:

Noen nærmere teorier på hva var grunnen til hullet, Foxterrier? Tenker du .22 LR?

Var det noe utgangshull?

Nei, jeg har ikke noen spesiell teori på hva det kan være. Når vi ikke fikk utslag på metalldetektor, så brydde jeg meg ikke med å åpne såret for å sjekke...

Det var ikke hull igjennom nei. Kan hende den har fått betennelse pga noe annet også, og så har det til slutt gått hull på det og komt ut.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Eiha skrev:

Siste rev i år. Oppførte seg veldig atypisk og viste seg å ha skabb. Den har gnagd seg inn på beinet og hadde det tydelig ikke bra.

Hvor hadde den skabb da? Pelsen ser nå fin ut bortsett fra der den har gnagd. Den kan vel være påkjørt og fått brudd i beinet eller noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Foxterrier skrev:

Hvor hadde den skabb da? Pelsen ser nå fin ut bortsett fra der den har gnagd. Den kan vel være påkjørt og fått brudd i beinet eller noe sånt.

Beinet var ikke brukket, den gikk fint. Den manglet pels på den andre framfoten, bak og delvis på siden framme også.

 

13 timer siden, Winter skrev:

Har du sett flere skabbrever i det siste? Kan jeg spørre i hvilket område kom du over denne?

Første vi har sett her. Sogn og Fjordane.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...