Jump to content

Kva str anbefaler dere til jakt ? 8x32eller 8.42


skoging

Recommended Posts

Mikko: Det er ikke helt sikkert at hovedbruksområdet til skoging er kjønnsbestemmelse av villsvin kl 0200 i februar. Jeg er klar over at det er det de fleste kikkerter blir brukt til i Norge, men det kan tenkes at han skal på noe så spesielt som rypejakt eller toppjakt.

Skoging: Om du kun skal bruke den i godt lys og vekt er viktig, så gå for 8x32. Om du er ute etter en kikkert som er ok til alt så går du for 8x42.

Link to comment
Share on other sites

Ja tiltenkt bruk er selvsagt viktig...

 

Til jakt i skog på dagtid er selvsagt 8x32 fin, men til fjelljakt synes jeg 8x er for lite, så da er en 10x42 minstevalget mitt. Er det mest sittebruk, skumringsbruk og studering av småfugl, ville jeg gått for en 10x56. Nå er linsekvalitet selvsagt viktig, og jeg snakker om erfaringer med Swarovski og Zeiss. Ved jakt i skumring bør håndkikkerten absolutt være mere lyssterk enn riflekikkerten.

 

Skal du bruke kikkert til alt, både kort og langt, stort og smått, lyst og mørkt, er valget egentlig enkelt: 10x42

Link to comment
Share on other sites

Har ruslet rundt med Kinaoptikk i 8x42 i sele på brystet i snart ti sesonger nå (Barska Blackhawk) og har vært rimelig fornøyd selv. Merker ingenting til noe vekt med slik sele. Litt knot når man bruker sekk med brystreim, men det har funket. Kikkerten har vært innenfor jakka og har blitt tatt frem når jeg har sett noe mistenkelig (Gudene vet hvor mange millioner trær som har topper/kvister som ligner på tiur to, tre hundre meter unna...).

 

Jeg kommer til å fortsette med 8x42, siden jeg bærer kikkerten i brystsele. Ser også for meg at det blir mer fiklete med tykke votter/hansker å fiske opp en liten tass fra lomma på jakka, som for øvrig blir dekket over av magereima til sekken. Om det er litt knoting med brystreim og brystsele, blir det i hvert fall ikke mindre med fikling i lommer; liten kikkert, små lommer, store hansker og magereim... Jeg går ellers med avstandsmåler i lomma. Det er alltid noe drit når jeg skal bruke den, nettopp pga fikling. Ser ikke for meg at en håndkikkert i liten størrelse blir noe bedre. Å ha en kikkert rundt nakken i reim, er uaktuelt for meg, da jeg har en nakke som er like skjør som tørr tynnkvist (får kink annenhver dag...), så jeg er nødt til å ha brystsele.

 

For min del er det nå på tide å bytte ut denne Kina-kikkerten, siden det meste blir gjort om til tåke og gråvær når jeg ser gjennom den. Den dugger inni... Men ti år og mye bruk, det er kanskje ikke så verst med tanke på at den er laget i Kina.

Link to comment
Share on other sites

skoging,

 

jakt og jakt, det brukes forskjellige kikkerter avengig av jaktform.

safari, villreinjakt: 10x32

All round 8x42, 10x42.

Kvelds/natt jakta 7x50, 8x50, 8x56.

 

For en jeger er 8x42 minimum. 8x32 er for fuglekikkere og turister.

 

Jeg brukte for en stund siden kikkert 8x42 og kikkertsiktet S&B 3-12x42.

Det var det minimum for bukkejakta om kvelden.

I dag, om natta, bruker jeg 7x50.

Link to comment
Share on other sites

Ja forstørring er viktig, det er derfor man har kikkerten. En 10x42 er ikke større eller tyngre enn en 8x42, og har bare fordeler. 8x42 er kanskje teoretisk mere lyssterk, men ikke i praksis.

 

Er ikke skumringsegenskaper viktig, lav vekt og volum avgjørende, holdes på frihånd, brukes på korte hold i skogen og være billigst mulig, så er slike tomme dorull-hylstre uslagbare...

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Zeiss Conquest 8x32 HD for 2 år siden ,kjøpte den til smygjakt på dagtid og til det fungerer den bra men jeg angrer på at jeg ikke kjøpte 10x32 i stedet.

Til skumring/måneskinnsjakt bruker jeg en Zeiss FL 8x56 men også her angrer jeg på at jeg ikke kjøpte 10x56.

Var jeg deg ville jeg gått for en 10x42 , ville ikke ha kjøpt Terra men sett meg om etter en brukt Zeiss el Swarovski av høyere klasse.

Om kikkerten er brukt gjør ingenting så lenge den er tatt godt vare på , og du vil da få mye mer/bedre optikk for pengene dine.

Link to comment
Share on other sites

Ja nettopp, slik er det:

 

Kikkert begynner på 10x, alt under er bare bortkastet = dorullhylstre gjør jobben

 

Skal den være lett og kompakt: 10x32, skal den ha bedre lysstyrke enn de fleste riflekikkerter: 10x42, skal den ha maksimal lysstyrke og vekt/størrelse er irrelevant: 10x56

 

At man skal spotte med kikkert på frihånd (og stående på en fot?) er bare tull! Hvorfor i all verden skal man gjøre det?

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg som regel inntil et tre og støtter meg til det når jeg skal se gjennom kikkerten. Evt bruker jeg skistavene som støtte. Har aldri opplevd særlig problem med å holde 8x42'en stille nok. Er 10x42 så mye verre da? Har aldri satt mine bein i en kikkert med denne forstørrelsen. Uansett, jeg ser ikke på det som noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men det finnes fire dårlige:

 

-at du ikke vil bli våt i rumpa

-at du ikke skjønner at du kan støtte deg på et tre

-at du ikke skjønner at du må ha med deg en stav (skytekjepp) når trær mangler

-at du ikke skjønner at skistavene kan brukes til annet enn å stake med

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nei, men det finnes fire dårlige:

 

-at du ikke vil bli våt i rumpa

-at du ikke skjønner at du kan støtte deg på et tre

-at du ikke skjønner at du må ha med deg en stav (skytekjepp) når trær mangler

-at du ikke skjønner at skistavene kan brukes til annet enn å stake med

 

:wink:

Heldigvis er det mange som ikke er så skjelven at de trenger støtte for å kunne bruke en 8X kikkert (som det er snakk om her i tråden).

Link to comment
Share on other sites

Lignende spørsmål så jeg tenkte at det ikke er nødvendig å opprette egen tråd.

 

Fikk en Zeiss Terra ED 8x32 til jul. https://www.xxl.no/zeiss-terra-ed-8x32- ... 61_1_style

 

Skal jeg bytte den i en Nikon Monarch 3 8x42? https://www.xxl.no/nikon-monarch-3-8x42 ... 52_1_style

 

Ønsker min første kikkert til jakt, allround (fugl og storvilt).

 

Ser at Nikon får litt kritikk for linsedeksler som faller av som virker irriterende. Basert på det jeg leser her virker konsensus å være at 30% ekstra vekt er verdt økningen fra 32 til 42 linse. Litt fristende å bare kjøre på med den jeg har fått.

 

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kikkerter i lav og mellomprisklassen er 8x forstørrelse å foretrekke. 10x er i følge Ole-Johan ett must- men det er jo selvfølgelig bare tullprat. Men troa på sitt eget utstyr er som regel sterk- og da kommer det noen ganger en del litt merkelige råd og påstander. :wink: En grei ledetråd bør være at jo mere forstørrelse- jo høyere kvalitet kreves det av kikkerten for å få et topp bilde. Og blir det litt skumt og/eller tett skog, ser en nok detaljene like godt- og muligens bedre- med en 8x når en snakker om kikkerter i denne prisklassen. Det kan også være lurt å lese litt om kikkerter andre steder en på slike forum for å får forskjellige innput om emnet. Her finner en mye bra om emnet:https://www.kikkertspesialisten.no/

Link to comment
Share on other sites

Fikk en Zeiss Terra ED 8x32 til jul. https://www.xxl.no/zeiss-terra-ed-8x32- ... 61_1_style" target="_blank

 

Skal jeg bytte den i en Nikon Monarch 3 8x42? https://www.xxl.no/nikon-monarch-3-8x42 ... 52_1_style" target="_blank

 

(klipp klipp)

 

Litt fristende å bare kjøre på med den jeg har fått.

Hvorfor vil du bytte fra en hendig kikkert til en mindre hendig kikkert?

 

Om jeg var deg, ville jeg brukt den kikkerten du fikk til jul.

Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp større kikkert enn at du gidder å dra den med deg!

Selv bærer jeg alltid med meg en ZV 10x32 på jakt. Den fungerer utmerket til all jakt, samt å bestemme type dyr i skumring så lenge det føles forsvarlig å skyte med en ZV 2,5-10x50.

Brukes på reinsjakt, elgjakt, rådyrjakt og hjortejakt (med gull-resultat :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...