Jump to content

Hvor mye har hylsefylling å si for stabil presisjon?


YnStee

Recommended Posts

Noen har som har litt kunnskap om hvor mye god hylsefylling har å si for presisjonen i kaldt vær? Har fram til nå satset på veldig raskt krutt i min 222 til vinterjakt på rype, med tanken i bakhodet på at minst mulig krutt=minimalt smell, og det har fungert greit hele veien i mange år.

Men jeg har opplevd at ved testing i felt noen ganger, har ikke presisjonen vært slik den "var ved innskyting". Litt uforklarlige samlinger noen ganger. Er selvfølgelig klar over at det er høydeforskjell fra der jeg bor til der jeg jakter, men lurer likevel på dette med temperatur.

 

Spørsmålet blir vel egentlig derfor:

 

- Er det slik at patroner som er ladet med raskt krutt/ dårligere hylsefylling, kan påvirkes i større grad av kaldt/veldig kaldt vær, i motsetning til patroner der det er brukt tregere krutt, dvs bedre hylsefylling? Med påvirkning så tenker jeg på fart/ustabil tenning av kruttet eller lignende....?

 

 

Håper noen har kunnskap om emnet har litt å komme med :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg har ca 15mm samlinger på 100meter med 30.06 ladet med N-110 og 123grs kuler. Børsa går ikke bedre med ladninger ladet med N-150 og annet normalkrutt som fyller hylser godt.

 

Tror det er litt kaliber avhengig. Jeg ladet også .222rem med N-110 og hadde like god presisjon som med N-133 osv. Husker ikke ladedata lenger desverre på den .222rem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så mye erfaring med fyllingsgrad for riflepatroner siden jeg alltid bruker normal kruttet som gir god fyllingsgrad. Jeg har opplevd rare avvik med fabrikkammunisjon i 223 og ser vel at det er et litt kilent kaliber. Nå lader jeg den med N135 og Nosler HPBT som gir meget god presisjon og er relativ temperaturstabil (men jeg går alltid med ammunisjon i innerlomma når jeg jakter eller deltar på jaktfelt vinterstid).

 

All ammunisjon blir påvirket av temperatur og jeg har målt i kronograf mellom 3 og 4 % fartsreduksjon for samme ammunisjon med god fyllingsgrad, fra 16 til 4 grader lufttemperatur.. nå var ikke dette en måling med fokus på temperatur, men en observasjon i ettertid..

 

For cal 38 revolverammunisjon er fyllingsgrad en utfordring - og det er merkbart forskjell om krutt er i front av hylsa eller i bakkant - og lav fyllingsgrad gir store standardavvik for hastigheten (hyperraske krutt for ekstremt lav fart er av en eller annen grunn mindre følsomme). For korte hold og store blinker gir dette ikke så store utslag for oppfattet presisjon - men når du drar holdet litt så ser du tydelig hva som skjer. Hvis du har temperatur som tilleggsfaktor, vil du antagelig se som du bemerker enda større forskjell og jeg vil tro at kanskje 223 er spesielt følsom.

 

Du må jo strengt tatt også ta i betraktning at våpenet er adskillig kaldere på første skudd vinterstid enn da du skjøt inn våpenet på sommeren - og noen våpen reagerer mye på temperatur og andre mye mindre...

Link to comment
Share on other sites

Det som er viktigst er hvor kruttet ligger i hylsen, er alt kruttet fremme i hylsen blir det ustabil tenning og varierende trykk. Kulde forsterker dette, og gjør forskjellene større. God fyllingsgrad gir derfor mer stabil utgangshastighet og bedre presisjon, både i varmt og kaldt vær.

Link to comment
Share on other sites

En annen faktor ved valg av krutt er dets temperaturstabilitet, dette i kombinasjon med en humørsyk rifle, altså en rifle som har et snevert "sweetspot" hva gjelder kruttlading er en dårlig kombinasjon. I slike rifler kan man ha en lading som går jækla bra i 20+, mens i -15 blir det noe helt annet.

 

En løsning er å velge ett mer temperaturstabilt krutt, f.eks Hodgdom Extreme serien gir omtrent samme utgangshastigheter uavhengig av temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikkert det hjelper å pakke hylsa. Hvis kruttet er pakket (for) tett, vil gnisten slite med å nå alt kruttet, og det vil også kunne påvirke presisjonen. Nå har .222 forholdsvis bekjedent volum, så det kan godt være at dette ikke er noe problem.

 

Å bruke tregere krutt når det er kaldt høres litt selvmotsigende ut.

 

At presisjonen er anderledes i felt en på bane er vel heller ikke noen bombe; du skyter ett skudd fra kald børse når det er tildels mye kaldere enn på skytebanen.

 

Du skriver ikke hva slags børse det er snakk om. Er det en kombi? Da har du mange faktorer. Er det boltrifle? Er den beddet? Tjukk/tynn pipe?Treverk og stål påvirkes ulikt av temp og fukt. Når det blir kaldt blir skjefteskruene kortere, og en frilagt pipe kan plutselig stå i spenn. Dessuten er ikke skjefteskruene like lange...

 

Hvis det skiller 20°C mellom bane og felt, så er det ikke urimelig med bom på noe så smått som en rype. Ihvertfall på 100+ meter.

Link to comment
Share on other sites

Teori er en ting, praksis er noe annet - og det kan godt tenkes at en kan påvise forskjeller her på mikronivå, eller at sånn og sånn ladninger litt oftere er mer presise enn andre.

Et eksempel her er to 6.5x55 ladninger som jeg har brukt en del - som i mange tusen av hver.

 

139gr Scenar oppå 40.0gr N550, og hylsefylling på litt over halvparten etter øyemål å dømme

139gr Scenar og 54.5gr N570, og hylsefylling så mange nekter å tro at jeg får så mye krutt nedi... kraftig komprimert iallefall.

 

Disse har i forskjellige piper og slitasjestatus gitt hhv. 760-790m/s, og 880-915m/s. Jeg tok ut ei pipe nå, den gav 885, da den var ny gav den 910-ish, med den hotte ladninga.

Begge ladningene har gjentatte ganger og i flere piper produsert samlinger på 5-6mm på 100m, og ned mot 20cm på 1000m. Den svake er mer avhengig av vind selvsagt.

 

Jeg har ikke merket av den ene eller den andre varierer mer eller mindre med temperaturen presisjonsmessig, begge har en svak økning i utgangshastighet med høyere temperatur, men mindre enn mange andre rapporterer. Det skal dog sies at den svake ladninga her jeg ikke forsket mye på, bare skutt. Og jeg har skutt både oppover og nedover, med forutsigbart resultat.

 

Jeg tror at teorien om at ladninger med full hylse baserer seg på ujevnheter som kan inntreffe i hylser som ikke er fulle, men som sjelden gjør det i praksis, eller som ikke har stor nok betydning til at vi ser det i praksis. I laboratoriet, i en skytetunnel, der en kan skyte ei BR-rifle "in the teens", altså med S-S i 1-2mm området, så er det en annen sak.

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan føye til at rifla er en Sako vixen, frittliggende løp hele veien, kappet på 45cm og med demper. Original halvfeit pipe.

 

Førsteskuddsproblematikken med kald vs varm pipe: Skyter ikke inn på bane, skyter inn i skogen på vinteren med ryggsekken som anlegg, slik jeg skyter på jakta også.

 

Ved testing i felt på fjellet, så er det ikke hele tiden jeg skjønner treffpunkta for f.eks første skuddet med kald pipe, selv om jeg har skutt inn med kald pipe hjemme. Det er grunnen til at jeg ønsker litt prat rundt dette med hylsefylling, siden jeg som tidligere skrevet, har brukt raskt krutt= lite krutt i hylsa....

 

Jeg har skutt såpass mye totalt, og mye med denne rifla, så rekylopptak/anlegg får jeg forholdsvis likt fra gang til gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt såpass mye totalt, og mye med denne rifla, så rekylopptak/anlegg får jeg forholdsvis likt fra gang til gang

Er det lov å spørre hvor små grupper du skyter? Men en 222 av kvalitet, så bør 100m grupper være temmelig små. Kanskje vil ei anna ladning gi bedre presisjon?

 

Førsteskuddsproblematikken med kald vs varm pipe: Skyter ikke inn på bane, skyter inn i skogen på vinteren med ryggsekken som anlegg, slik jeg skyter på jakta også.

Andre, mange, har få eller ingen problemer med dette uansett hylsefylling. Hvor store avvik mellom kaldskudd/ varmskudd, serier - det er sjelden et tema igrunnen, sålenge man ikke skyter på langt hold. 1. skudd (på kaldt pusset løp) har som regel noe lavere utgangshastighet enn resten.

Prøv evt uten å pusse, eller med "fouler", "gå seg til-skudd" før du går ut? Før tellende serier i stevner så pleier jeg å prøve å få avgårde iallefall 5-10 skudd, det er både med full og halv hylse. Det er kanskje mest overtro, og iallefall mer for å varme opp meg, enn rifla, men det er et rituale. På felt er dette ikke mulig, og det er sjelden et problem.

 

Det er grunnen til at jeg ønsker litt prat rundt dette med hylsefylling, siden jeg som tidligere skrevet, har brukt raskt krutt= lite krutt i hylsa....

I langholds/BR-miljøet så er hylsefylling svært sjelden en problemstilling - mulig det burde vært det, men gjennomgående så er det en liten forskjell, på langt hold, og man noterer den, og vet den. Noen skyter fryktelig bra med fulle hylser, og andre med halvfulle.

En annen måte, eller et tillegg, er å pusse slik at kaldt, rent løp skuddet går likest mulig. Olje, ikke mye, litt, passe, type en lapp med olje og 1-2 uten, kan virke.

Ei ladning som sprer, sprer, samler den ikke i serier/grupper, så samler den ikke kaldskuddene heller.

 

Det kan være noe med rifla, beddingen, noe som må på plass, gå seg til, etc. ting som blir tydeligere om du skyter en del serier, gjerne med forskjellig tid mellom. Du kan f.eks. pusse og skyte 5 skudd, vente 1 time, skyte 5 skudd, vente 3 timer, skyte 5 skudd, pusse og skyte med en gang, lignende eksperimenter.

Kronograferer du samtidig kan du få aha-opplevelser.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

I langholds/BR-miljøet så er hylsefylling svært sjelden en problemstilling

Det er vel det sterkeste argumentet så langt, men er du sikker på at det ikke er noen utjevnende faktorer? Feks rutiner som gjør at kruttet ligger likt hver gang? For problemet er jo ikke fyllingsgraden i seg selv men hvordan ulik plassering av kruttet påvirker ting. Tenk litt gjennom bare for å være sikker...

 

Det nærmeste jeg har kommet en relevant test var en serie med N310 i 30.06, fra 10 til ca20grs bak en 180grs kule (ca30-60% fylling). Jeg testet ikke presisjon, men trykkmålingene var de jevneste jeg noengang har sett.

Link to comment
Share on other sites

På egun.de har jeg flere ganger kommet over salg av ett pulver som ligner på hvitt talkum til å etterfylle hylsene med etter at kruttet er ladet.

Dette for å holde kruttet på plass.

Har noen erfaringer med dette?

Eventuelt hva jeg kan fylle med?

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

I gamle våpenjournalen hadde Erik Braathen en artikkel om .44 mag og svært tunge kuler. For å hindre blying i løpet forsøkte han noe som hadde fabrikknavn "Grex". Det var et plastgranulat som ble brukt som buffer i haglpatroner (sammen med haglene, ikke kruttet.). Blyingen forsvant, men trykket økte dramatisk. Dette var bare et lokk på kruttladningen. Aner ikke hva som skjer dersom man legger i nok til å fylle tomrommet. Må uansett veies for forutsigbarehetens skyld.

 

Vanlig å bruke maizena, altså maisstivelse, men det er ikke ukritisk, trykket kan endre seg. Lukter litt kake når man skyter (klubbkamerat bruker det i .460en sin.).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Dacron som "fylling" over kruttet ved reduserte ladninger ( .30-06 og .30-30) og ved bruk av blykuler i .45/70.

 

Når det gjeller .222 får jeg alltid bedre samlinger med vv N 120 enn ved bruk av vv N 140 som fyller den lille hylsa opp til halsen.- Forholdet er det motsatte i .30-06 en, der langsomme krutt som fyller hylsa bra ss vv N160 og vv N150 alltid gir (litt) bedre presisjon enn ved bruk av hurtigere krutt som til eks vv N 140.

Link to comment
Share on other sites

Å fylle hylsa med "fast" buffer er en særdeles dårlig ide, da det kan sammenlignes med å endre hylsevolumet. Det blir jo helt uberegnelig!

 

Før jeg hadde begynt med problemstilling i tråden, hylsefyllingsgrad vs presisjon slik den blir presentert her, hadde jeg omentrent endret på alt annet tenkelig som kunne influert på presisjonen.

 

Jeg ville begynt med å bytte tennhette og krutt først. Som nevnt finnes det krutt som er mere temperaturstabile enn andre. Dobbeltbasekrutt er ofte bedre enn enkelbase. Ladninger er generelt også ofte mere stabile når trykket begynner å nærme seg maks, sammenlignet med slappe ladninger. Husk at en slapp ladning blir enda slappere når det er kaldt.

 

Jeg ville ha kronografert ladningen som skal brukes ved høy og lav temperatur. Da får en fasiten på hvordan den oppfører seg! Normalt bruker jeg å få Vo endring på mellom 0,5-0,7 m/s når temperaturen endres med 1 grad i kalider som 6,5x55 ved bruk av dobbeltbasekrutt. Den ser også ut til å være rimelig lineær mellom -15 til +20 grader. Jeg tester aldri utenfor dette området, da det ikke er aktuelt for meg å jakte kaldere eller varmere. I tillegg er det mere arbeid med tanke på testoppsettet.

 

Tips Til trådstarter; Hvis du oppgir hvilken ladning du bruker, kan det sikkert være noen som har litt mere håndfaste innspill. Det er sikkert mange som lader 222 og har erfaringer med komponentkombinasjoner og hvordan de fungerer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...