Jump to content

Historie fra krigen om en krag og et tysk fly.


357

Recommended Posts

Vet ikke helt hvor jeg skal plassere denne, men jeg kan huske for mange år siden at læreren min fortelte om en skarpskytter som skjøt ned et tysk fly med en krag. Flyet var på vei i rettning mot skytteren. Kan ikke finne noe om dette bortsette fra at en kollega av meg har hørt det samme. er dette bare tull, eller har det skjedd?

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste den historien for en del år siden.

Tror det var i bladet Vi Menn.

Mener å huske det var noen som var på jakt med våpen som var unnalurt, da de fikk øye på et tysk fly som kom lavt langs fjellsiden.

Da slengte den ene et skudd sånn passe på måfå etter tyskeren.

Rett etter skuddet så de at flyet endret retning, så de var sikre på at de var oppdaget og at piloten begynte å snu flyet for å komme tilbake for å skyte dem.

Dette skjedde ikke, så de skjønte at piloten var truffet.

De holdt visstnok en lav profil i lange tider etterpå siden de antok at tyskerne kom til å skjønne sammenhengen og sette i gang med ransakinger og harde represalier, noe som aldri skjedde.

Link to comment
Share on other sites

Var den underbygd med fakta?

 

Alle bygder i Norge har minst en slik helt som skjøt ned et fly med Krag; en som skjøt haugesvis av tyskere (hodeskudd selvfølgelig!) og en lassevis med gammelt lommerask som eierens bestefar tok fra en Gestapist i mai 1945.

Bare hodeskuddene alene har iflg myten et sånt omfang våren 1940 at det må ha gitt tyskerne alvorlige logistikkproblemer....

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest dette i boka til Lars øye,"5 år med fingen på avtrekkaren".Synes å huske att det sto att de hadde skutt på ett tysk fly med krag.Flyet hadde ikke gått ned,bare blitt synlig skadet.Poenget var vel att de i det hele tatt traff :) Forøvrig er boken spennende lesning.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe som helst teknisk problem ved det å skyte ned en fly med en boltrifle. Problemet er å treffe!!

Det problemet er av en slik størrelsesorden at det må regnes som flaks om man treffer! Men er man heldig og har masse flaks, ja da går det greit!

 

På Høybuktmoen flyplass bruker tårnet å stanse skytebanene til GSV når det kommer fly, og som en der sa så hadde det vært helt greit å fortsette skytingen om de faktisk prøvde å treffe flyene, for risikoen for treff var så minimal. Grunnen til at skytebanene ble stanset var nettopp at de IKKE prøvde å treffe, og ut fra risikovurderingene var det større sjanse for at fly ble truffet av et tilfeldig slumpeskudd/rikosjett enn at det ble truffet av en som bevisst forsøkte å treffe det! Selvsagt ytret med et glimt i øyet, men det sier litt om hvor liten sjanse det er å treffe et fly med ett skudd!

 

Men det har skjedd og det er også dokumentert. Under angrepet på Pearl Harbor var det en marinegast som avfyrte en rifle mot et angripende stupbombefly. Flyet eksploderte og i ettertid ble det antatt at kula traff utløseren på bomben. Uansett så ble mannen dekorert for dette.

 

Likevel tror jeg at det under WWII alene ble avfyrt ganske mange hundretusner av skudd mot fly for hver gang noen faktisk traff! Det er en grunn til at man som luftvern benyttet MG/Mitr. og sporlys, og selv med slikt utsyr er det ikke lett å treffe et fly. Men når det kommer en faen flaksende mot deg og gjør sitt beste for å drepe deg bruker du jo selvsagt det du har til å besvare ilden med, hva enten det er en cal.50 Firling eller en Krag. Men som pilot ville jeg nok ha bekymret meg mer for Firlingen enn fire gubb med Krag. Men det var på den annen side ganske ofte at fly som kom tilbake til basen hadde blitt skadet av "small arms fire" så.....?

 

Har ikke hørt om den historien som trådstarter viser til tidligere, men det betyr ikke på noen måte at det ikke kan ha skjedd. Har man flaks så har man flaks, og det er da en og annen som har sopt med seg millioner i LOTTO gevinster også. Oddsen er dårlig men det skjer jo!

Link to comment
Share on other sites

Kanskje mytene kan slås sammen? Hodeskudd på piloten?

 

Det er vanskeligere enn mange tror å skyte ned ned f.eks. en Me109 med 6.5x55. Det er adskillige panserplater rundt om i en sånn, noen opptil 20mm tykke. Det er f.eks. et helt pansret spant like bak cockpit for å beskytter drivstofftanken bak og under piloten mot beskyting bakfra, Mellom piloten og drivstofftanken sitter piloten på "rückenschutzplatte", og har "kopfscutzplatte" bak hode og skuldre. Senere fikk de "Galland-panzer" bak hodet, som er noen tjukke glassplater istf. stål. Vistnok fordi Adolf Galland holdt på bli skutt ned av en han ikke så pga. panserplaten bak hodet.

Det er plater på sidene av cocpit, og frontruta er av "skuddsikkert", 40mm tykt glass. Senere ble det 60mm. Siderutene plexiglass -der kommer du gjennom - hodeskudd på piloten.

 

Å treffe flyet er sikkert ikke så vanskelig, egentlig - men som nevnt så faller det ikke ned av den grunn. Det er en grunn til at fly fikk 20mm kanoner ila. VK2. .303, og senere 12.7 "bet ikke på". Flyene ble skadet, men det tok lang tid, selv etter ei "stripe" med treff, før de slutta å virke.

Det eneste man kan treffe og ødelegge, stort sett, er tilfeldigvis forskjellige sekundærdeler, radiatorer og slikt, som gi lekkasjer av olje eller kjølemedium, eller drivstoff - og sikkert se ut som røyk. Det vil jo være en skade på flyet, som må repareres, og arealene av flyet spesielt nedenfra, som er dekket av radiatorer, og olje og drivstoffledninger er nokså stort, så man kan sikkert få hull i noe av det og relativt sannsynlig, om man først treffer flyet. Jeg er ikke sikker på når tyskerne fikk selvlappende drivstofftanker,men de allierte hadde det tidlig.

 

 

Likevel tror jeg at det under WWII alene ble avfyrt ganske mange hundretusner av skudd mot fly for hver gang noen faktisk traff!

Om en kun regner 20mm og opp, så er tallet visstnok ca 50 000 for tysk luftvern, og ca 22 000 for engelsk luftvern. Tar en med <20mm så blir det nok en del ja.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfelle vil jo flyet slik jeg ble fortalt det få sin egen hastighet (100-150 m sec) i tillegg til farten på kula.

 

Ellers skjøt brittene ned et argentinsk jagerfly med "small arms fire" fra en fregatt under falklands krigen. For å gjøre det enda merkligere, ble det trolig skutt ned med en 9mm sterling. Kan ikke helt finne noe på internett nå i farta. Jeg ville jo tror det ikke er bra for en jetmotor å svelge en 9mm, selv om det hele høres rart ut.

Link to comment
Share on other sites

Min far tjenestegjorde i sin tid på minesveiperen KNM Alta. De hadde rett som det var øvelser med sin Oerlikon 20mm maskinkanon, og da gjerne mot blinker som ble tauet bak saktegående fly. Han forteller historien om en gang de hadde en slik øvelse, og til alt overmål faktisk *traff* målet, hvorpå skipperen umiddelbart slenger seg på radioen og roper "Den var vår!"

 

Det var nemlig ikke en dagligdags foreteelse at de traff disse blinkene.

 

Med det i tankene er det ekstremt usannsynlig at det er noe hold i denne historien, så god den enn måtte være.

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfelle vil jo flyet slik jeg ble fortalt det få sin egen hastighet (100-150 m sec) i tillegg til farten på kula.

 

Ellers skjøt brittene ned et argentinsk jagerfly med "small arms fire" fra en fregatt under falklands krigen. For å gjøre det enda merkligere, ble det trolig skutt ned med en 9mm sterling. Kan ikke helt finne noe på internett nå i farta. Jeg ville jo tror det ikke er bra for en jetmotor å svelge en 9mm, selv om det hele høres rart ut.

Dette er jo faktisk dokumentert. http://www.naval-history.net/F64-Falklands-Argentine_aircraft_lost.htm

Om man søker litt så finner man nok detaljer også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min grandonkel sa at han hadde skutt på et tysk fly i lav høyde en gang, med Krag.

Omtrentlig sitat på omtrentlig Solliværing:

"Det small i flyskroget som om je skulle ha skøte på i blekkplåte, minn neiggu om det skjedde nåe. Piloten fløg bære vi'ere som ittno."

 

Så får man tro det om man vil. Mannen var ikke kjent for å smøre særlig tjukt på, snarere tvert i mot.

Derimot var han kjent som en framifrå skytter. Jeg leide huset etter han et snaut års tid en gang, og premieskapet knaket i hengslene.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt, ikke sikkert det er sant men pytt pytt .

Var en gubbe oppi Lom som var på matauk , lang kragen var godt unna gjemt men var tatt fram for å skaffe litt kjøtt i gryta .

Oppi fjellsiden på Solsida er det ganske så bratt , og oppi der satt gubben å venta på elgen . Noen fly kom lavtflyvende gjennom dala . Gubben sikta på det første og det andre men det tredje ble fristelsen for stor . Skuddet traff piloten , piloten ble alvorlig såret men klarte å lande på isen , når folk skulle ut å se hvorfor et fly landa på elva . gikk fly og piloten gjennom isen :!:

 

Men om detta er skrøner fra en krokete bestefar eller noe som har hent, veit jeg ikke

Link to comment
Share on other sites

Når vi nå er i gang med "røverhistorier" fra krigen kan jeg jo ta med den om han som ble kreditert to tyske jagerfly når han selv fløy et ubevæpnet sivilregistrert passasjerfly! Den er faktisk sann også!

 

Navnet på piloten var Piltingsrud. Han ble intervjuet av Erik Bye og det er det morsomste intervjuet jeg noen gang har sett på TV. Mannen hadde et meget "frodig" og blomstrende språk! :lol:

 

Han fløy "Stockholmsruta" som var en rute mellom London og Stockholm. Den ble flydd med noe ulike fly men alle var sivilt registrerte og uten våpen. Piltingsrud fløy en mørk natt i uggent vær og rotet seg inn over Gardermoen flyplass. Tyskerne oppdaget ham selvsagt og sendte jagerfly etter ham. Gubben fløy så lavt og brutalt rått at begge de tyske jagerflyene gikk i bakken i forsøket på å posisjonere seg for å skyte ham ned. Han ble kreditert begge to som "Dogfight" seier", ødelagt eller "skutt ned"!

 

En ganske utrolig historie men 100% sann og den viser at ganske "usannsynlige" ting kan skje! Men vanlig er det ikke!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...