Jump to content

Mulig å få jaktvåpen med forelegg på rullebladet?


Diseblot

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg fikk et forelegg i 2014 for å ha tent bål på et automatisk fredet område sammen med en gruppe andre. Personen som hadde valgt ut stedet og gjort forberedelsene hadde tydeligvis ikke tenkt på at det var fredet der.

 

Det gjorde ikke vi andre heller. Bålet ble laget i midten av en steinformasjon. Men det var ingen fare for at steinene skulle bli skadet (3-4 meter til nærmeste stein). Ikke ble det noe merker/skader på bakken under heller.

 

Long story short. PST ble innblandet, arrangøren ble anholdt i en uke. Et av parene som var med ble møtt av 7 politimenn i døra. En kamerat fra samme sted som meg måtte i avhør med PST.

 

Angivelig fordi at PST trodde vi var nazister eller noe sånt tull... og når de skjønte at de hadde dreti seg ut, fikk vi muntlig beskjed om at saken henlagt.

 

 

7 måneder etter henleggelsen fikk alle forelegg. og statskassen ble 100,000 kr større, uten at det ble skader eller noen ting på stedet. Til tross for den tidligere beskjeden vi fikk.

 

 

Det jeg lurer på er om dette kan hindre meg og samboeren min ifra å få jaktet?

 

Vi aksepterte boten på grunnlag at vi ikke hadde hatt råd til å ta fri fra jobben og i tillegg tape pga. bevisets stilling (eller noe sånt tull). Hele den oppsparte bufferen vår gikk med på å betale bøtene de originale, reduserte bøtene vi fikk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du allerede har jegerprøven koster det jo ikke noe å søke om ervervstillatelse, så da er vel det den enkleste måten å finne ut på. Nå er det nok mange våpeneiere som har et eller annet forelegg, så det i seg sjøl er ikke diskvalifiserende, men det er jo politiet som skal vurdere om du er skikka.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste du kan gjøre, er å ta kontakt med ditt lokale politi - / lensmannskontor og spørre dem. Kom i dialog med dem og få evt. svar skriftlig. Dersom de ikke vil gi deg det skriftlig, søk våpentillatelse på grunnlag av trening / blink skyting. Ingen problem å bruke våpenet senere ved evt. avlagt jegerprøve og utøvelse av jakt med gitt våpen.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

I Rundskrivet står det bl.a. følgende:

 

Ved vurderingen av om en person tilfredsstiller våpenlovens strenge krav til personlige egenskaper er det i våpenlovens forarbeider samt direktoratets praksis lagt vekt på ethvert straffbart forhold som er egnet til å belyse søkerens evne og vilje til å etterfølge lover og regler generelt og våpenlovens regler spesielt. Det er i direktoratets praksis lagt til grunn at det ikke er av avgjørende betydning hvorvidt de straffbare forhold knytter seg til omgang med våpen.

 

Eksemplene som er gitt i Rundskrivet omhandler domfellelse, et forenklet forelegg behøver ikke ha samme betydning. Det enkleste er vel å ta kontakt med våpenkontoret og fremlegge saken, så får du et veiledende svar der.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste du kan gjøre, er å ta kontakt med ditt lokale politi - / lensmannskontor og spørre dem. Kom i dialog med dem og få evt. svar skriftlig. Dersom de ikke vil gi deg det skriftlig, søk våpentillatelse på grunnlag av trening / blink skyting. Ingen problem å bruke våpenet senere ved evt. avlagt jegerprøve og utøvelse av jakt med gitt våpen.

 

Lykke til.

 

Enig.

Link to comment
Share on other sites

I Rundskrivet står det bl.a. følgende:

 

Ved vurderingen av om en person tilfredsstiller våpenlovens strenge krav til personlige egenskaper er det i våpenlovens forarbeider samt direktoratets praksis lagt vekt på ethvert straffbart forhold som er egnet til å belyse søkerens evne og vilje til å etterfølge lover og regler generelt og våpenlovens regler spesielt. Det er i direktoratets praksis lagt til grunn at det ikke er av avgjørende betydning hvorvidt de straffbare forhold knytter seg til omgang med våpen.

 

Eksemplene som er gitt i Rundskrivet omhandler domfellelse, et forenklet forelegg behøver ikke ha samme betydning. Det enkleste er vel å ta kontakt med våpenkontoret og fremlegge saken, så får du et veiledende svar der.

 

 

Det enkleste du kan gjøre, er å ta kontakt med ditt lokale politi - / lensmannskontor og spørre dem. Kom i dialog med dem og få evt. svar skriftlig. Dersom de ikke vil gi deg det skriftlig, søk våpentillatelse på grunnlag av trening / blink skyting. Ingen problem å bruke våpenet senere ved evt. avlagt jegerprøve og utøvelse av jakt med gitt våpen.

 

Lykke til.

 

 

 

Takk for svar!

 

Da skal jeg prøve å ta kontakt med politihuset i byen. Så får vi se.

 

Oppdaterer saken når jeg får svar. 8)

Link to comment
Share on other sites

Dersom de ikke vil gi deg det skriftlig, søk våpentillatelse på grunnlag av trening / blink skyting. Ingen problem å bruke våpenet senere ved evt. avlagt jegerprøve og utøvelse av jakt med gitt våpen.

 

Det eneste man oppnår med det er at søknaden avvises pga. manglende behov. Forskriften sier:

 

§ 13.Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som

kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon.

Link to comment
Share on other sites

Eit forelegg er vel fortsatt "berre" eit forelegg, ein relativt uskyldig sak. Eg har fleire forelegg for bla smugling og fartsovertredelse , men eg har fortsatt får godkjent våpensøknad etter dette på våpen og våpendelar som løp.

Forelegg og forenkla forelegg er to vidt forskjellige ting.

 

For mindre fartsovertredelser og mindre tollforseelser får man som regel tilbud om et forenkla forelegg, og dette registreres ingen steder. Dette er blanketter som du underskriver og vedtar på stedet, som et alternativ til at det reises straffesak. Når du har betalt bota er saken borte for alltid og du blir ikke registrert i straffesaksregisteret ettersom et forenkla forelegg som sagt ikke er noen straffesak.

 

Et vanlig forelegg derimot, blir skrevet av en politijurist som straff i en vanlig straffesak. Dette blir registrert i straffesaksregisteret på lik linje med en dom og vil få betydning for en våpensøknad.

Link to comment
Share on other sites

Vi vurderer å melde oss på jaktprøven nå til nyåret. Men det er jo ikke noe vits å betale 5000 kr for det om vi ikke får kjøpt våpen etterpå.

 

Målet her var vel å få jaktet, ikke å kjøpe eget våpen. Du kan jo fint låne våpen av noen til jakta så jegerprøven er det vel ingen grunn til ikke å ta dersom du ønsker å jakte. Søk og se, har ikke noe bedre tips en dette.

Link to comment
Share on other sites

Forelegg, ikke den forenklede varianten, kvalifiserer vanligvis til to-fem år hvor våpensøknader blir avslått. Er saken din så uskyldig som den fremstilles, vil jeg tro det er to år i dette tilfellet. Det er forøvrig vanskeligere å få innvilget første søknad, enn å få beholde våpen en allerede har ervervet. Snakk med lokalt politi v/forvaltningen.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Dersom de ikke vil gi deg det skriftlig, søk våpentillatelse på grunnlag av trening / blink skyting. Ingen problem å bruke våpenet senere ved evt. avlagt jegerprøve og utøvelse av jakt med gitt våpen.

 

Det eneste man oppnår med det er at søknaden avvises pga. manglende behov. Forskriften sier:

 

§ 13.Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som

kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon.

 

Vell, min samboer la frem medlemskaps-kontigent i det lokale skytterlaget. Thats it. Det var alt de krevde.

Link to comment
Share on other sites

Vi vurderer å melde oss på jaktprøven nå til nyåret. Men det er jo ikke noe vits å betale 5000 kr for det om vi ikke får kjøpt våpen etterpå.

 

 

Min erfaring fra jegerprøvekurs i vår: Det var så lærerikt og interessant at det er verd både penger og innsats selv om jeg aldri skulle komme til å løse skudd mot vilt. Dette er sånt som alle som er det minste interessert i dyr og natur burde kunne.

Skulle det bli noe på høstens jakt, så er det nærmest som en bonus å regne.

En annen ting er at avlagt jegerprøve kan bli ansett som indikasjon på seriøs interesse, altså aktverdig grunn til erverv av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Tjeh, med typisk norsk mentalitet er det sikkert noen som har hørt "tenner bål og bloter" og automagisk får Varg Vikernes-panikk. Vi vil jo ikke ha noen flere kirkebranner, eller hva om de begynner med gravrøving og likskjending? Jomfruer kan nok heller ikke føle seg trygge nei.

 

:roll:

 

(Om du ser godt etter, ser du at det er satt på spissen)

 

Han hadde nok ikke fått låne hagla mi heller, men det er mest fordi jeg ikke kjenner fyren.

 

For øvrig, PST-overvåkning trenger jo ikke automatisk å bety at det er en mafia. Med mindre det er snakk om ulvejegere da... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Diseblot: Offerfest til gudinnene. Ett Black metal band (Med låter type "Northern Blasfemi", mye mørkt og skrikende og Mye visuelt).

 

Aner ikke ha Diseblot driver med, men svaret er som før, snakk med lokal politi, de skal vurdere vandelen.

 

Når det er sagt. Milvet støtter jeg 100% Ta kurset uansett, det gjelder for livstid, og en mister de ikke (Uten å bli fradømt retten til å jakte).

 

Ta kurset, betal jeger avgift (Og ta vare på den lappen). Søk.

 

Får dere avslag, er det kun litt tid som skal til for at søknad går gjennom (Forutsatt at dere ikke brenner noe mer på plasser dere ikke burde osv. ;-) PST tror jeg dere ikke skal bry dere så mye om i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare meg som synes det skurrer litt når PST blir innblandet? Høres ut som det er et miljø som er under overvåkning.

Det er lett å tenke "ingen røyk uten ild", men samtidig må en være klar over at politiet gjerne starter med en "worst case" antagelse. Er det noen som husker et stevne i midtnorge hvor man hadde valgt et norrønt navn og tema? Plutselig begynte POD å beskylde NFPS for nazi-sympatisering! Det er ikke mye som skal til...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vi vurderer å melde oss på jaktprøven nå til nyåret. Men det er jo ikke noe vits å betale 5000 kr for det om vi ikke får kjøpt våpen etterpå.

 

Målet her var vel å få jaktet, ikke å kjøpe eget våpen. Du kan jo fint låne våpen av noen til jakta så jegerprøven er det vel ingen grunn til ikke å ta dersom du ønsker å jakte. Søk og se, har ikke noe bedre tips en dette.

 

 

Det er sant nok det. Får jeg ikke kjøpt våpen, så kommer jeg bare til å låne fra Far min eller onkel.

 

 

Men jeg er overbevist om at når man eier sitt eget våpen, skyter opp med det, vedlikeholder det og faktisk får jaktet med det.

 

Så vil sjansen for skadeskyting gå ned, fordi man kjenner våpenet. Lånevåpen blir man ikke like godt kjent med.

 

 

 

 

Er det bare meg som synes det skurrer litt når PST blir innblandet? Høres ut som det er et miljø som er under overvåkning.

 

Overvåkning og overvåkning, fru Blom.

 

En deltaker tok bilder skrev et innlegg inkl. plasseringen og la det ut på bloggen sin. Inkludert bilder av alle deltakerne. Åpent for alle og enhver på internett.

 

Dette er grunnen til at de fant ut hvem vi var. Verken jeg, samboern min eller kameraten min fra hjemstedet har vært i kontakt med politiet før.

 

 

Men har uansett snakket med det lokale våpenkontoret. Fikk beskjed om at jeg ikke kunne få noe svar der og da. Men at jeg bare skulle sende inn en søknad når jegerprøven var bestått. Så fikk jeg vite resultatet da.

 

Både samboer og jeg har meldt oss opp. Så da får vi ihvertfall tatt kurset :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...