Jump to content

Hvilket elg-kaliber?


kokken tor

Recommended Posts

Er straks ferdige med elg-jakta her i Vålers dype skoger med litt blanda følelser for børsa mi.

Er en Tikka T3 lite ss i .308 win.

Kjøpte denne som en allround børse bl.a. til elg,men måtte i år holde igjen en del skudd som jeg syns avstanden ble litt drøy på.

har bestemt meg for å selge denne og heller gå for en i et fint kaliber,223,22-250 eller noe lignende pluss en rein elgbørse for litt drygere hold (det er ikke snakk om 4-500 m hold,men opp mot rundt 250 som max.)

Hvilke(t) kalibre egner seg godt til dette???

En på laget har Wheatherby 300 Magnum som han skryter mye av,og har hørt at 300 winmag,7mm Rem. magnum også skyter flatt og har nok anslagsenergi igjen etter ca 250 m.

Mistenker nemlig at 308`n min ikke er så hissig i viltet etter 250 m,pluss at den har vel falt en drøy halvmeter.

Er absolutt ikke noe triggerhappy cowboy som skyter på alt som kommer innenfor synsfeltet,men hadde vært ålreit med en børse som nådde 250 m på en stillestående elg med breisida til,vindstille,sikker bakgrunn,kjøttkaker til middag og alt som hører med :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg var akkurat i ditt stadie i fjor jeg og. Hadde .308Win, men ønsket meg liksom noe mer. Nå er jeg også litt interessert i rifler, lading og slikt. Så for meg var det like mye interesse som nytteverdi igrunn!

Når det gjelder 300Win så har den nokså stor fart, diameteren er ikke større enn 308. Stor fart fører oftere til mer blodslått kjøtt enn med mer moderat fart. Dessuten med større diameter og tyngre kule får du mer anslagsverdi. Derfor ble det til at jeg gikk for .338WinMag. Kjøpte ei brukt Tikka og angrer ikke på dette kjøpet! Med de få(to) eksemplene av felt elg for dette kalibret kan jeg ikke si annet enn at jeg er tilfreds med slaktene. Men dette representerer ikke gjennomsnittet såklart. Kommer nok noen overraskelser etterhvert. Mange meninger om dette, men .338WinMag tror jeg ikke er galt av deg å velge. Jeg er mer usikker på .300(uten spesiell erfaring)! Føler det er mer egnet for langholdsskyting som ikke innebærer minimum kjøttskader i tillegg til mest mulig knall og fall. De ladningene jeg har skutt med .300 og .338WinMag så har .300 kjappere og værre(vil jeg si) rekyl enn .338WinMag.

I tillegg vil jeg bare si at .308 er nok for elg, treffer man og holdet er normalt er ikke dette noe problem. Det er jo ikke nødvendig å utfordre holdene/kapasiteten på kaliberet heller. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har ei rifle i .300Win.Mag. som blir brukt på det meste av storvilt. Har ikke noe å utsette på effekt og resultat med den, det jeg har skutt har gått ned i smellen og pene slakt. 1 hjort(liten bukk ca 55kg), 2 elgkalver og en 2.5 års okse(160kg). Nevnte okse ble levert på viltmottak og der ble det trekt kun 1kg som skuddskader, må vel kunne kalles moderate skader... :) Jeg bruker Federal Premium 180grs Trophy Bonded Bear Claw.

Link to comment
Share on other sites

338 Win mgnum!Med 225grains Accubond!Da har du en patron,kule som er grovere enn 300,tyngre kule enn i 300,god hastighet og større anslagsenergi!Pluss ei kule som gjør en god jobb på avstander fra 30 till 300meter!Men en bør holde seg under 200da..

 

Støttes...supert storviltkaliber med et ocean av gode kuler :!:

( har pent brukt 338 Winmag fortsatt til salgs, pm hvis du er interessert i flere opplysninger)

Link to comment
Share on other sites

hva med .30-06?

 

hvis vi tar utgangspunkt i en 180gr Nosler Partition i 820ms:

skyt den inn 5cm over på hundre meter, da går den 5cm under på 210m og 14cm under på 250m

en .300 Weatherby vil til sammenligning ligge ca 6cm under på 250m, ved samme kule og innskutt 5cm over på 100m.

 

hvis du trenger mer kraft så vil jeg kanskje ha gått for en 9.3x62 med 250gr kuler.

så lenge du holder deg innenfor 250m, så hadde ikke jeg brydd meg med og kjøpe magnum.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er straks ferdige med elg-jakta her i Vålers dype skoger med litt blanda følelser for børsa mi.

Er en Tikka T3 lite ss i .308 win.

Kjøpte denne som en allround børse bl.a. til elg,men måtte i år holde igjen en del skudd som jeg syns avstanden ble litt drøy på.

har bestemt meg for å selge denne og heller gå for en i et fint kaliber,223,22-250 eller noe lignende pluss en rein elgbørse for litt drygere hold (det er ikke snakk om 4-500 m hold,men opp mot rundt 250 som max.)

Hvilke(t) kalibre egner seg godt til dette???

En på laget har Wheatherby 300 Magnum som han skryter mye av,og har hørt at 300 winmag,7mm Rem. magnum også skyter flatt og har nok anslagsenergi igjen etter ca 250 m.

Mistenker nemlig at 308`n min ikke er så hissig i viltet etter 250 m,pluss at den har vel falt en drøy halvmeter.

Er absolutt ikke noe triggerhappy cowboy som skyter på alt som kommer innenfor synsfeltet,men hadde vært ålreit med en børse som nådde 250 m på en stillestående elg med breisida til,vindstille,sikker bakgrunn,kjøttkaker til middag og alt som hører med :D

 

Nå er vel 250 meter i drøyeste laget, men når det begynner å bli såpass lange hold, er det først og fremst din dyktighet som avgjør resultatet, og ikke kaliberet. 308 er et presist kaliber, med lite rekyl. Det gjør at det er lett å skyte godt med. Er ikke uten grunn at de fleste skarpskytter-rifler er i kaliber 308. Og de er ment for bruk på vesentlig lengre avstand enn 250 meter. Hadde jeg vært deg, hadde jeg kjøpt meg en laseravstandsmåler, investert i en del ammo og kanskje en tofot, og trent på de forskjellige avstandene opp til 250 meter, med din 308. Bruk et ballistikk-program for å finne ballistikken til ditt prosjektil, og test dette i praksis. I en 308 kan det være litt flatere kulebane å hente i å bruke en stømlinjeformet kule på rundt 165 grain, feks Hornady Interbond,eller liknende. (Militær ammo til skarpskytterrifler har gjerne kulevekt på rundt 168 grain, og det har sikkert en grunn). Effekten av 308 på 250 meter på ælj skal du ikke bekymre deg over. Sitter kula der den skal, går den ned. All forskning viser at det er treffpunktet, og ikke anslagsverdien som er det viktigste når det gjelder rask avliving av vilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også ha et kaliber som ga noe mer punsj, og ved en tilfeldighet, ble det en .375 H&H mag. Den lader jeg med 270 grn Swift A-frame til 845 m/s. God presisjon, og innskutt på 200 meter, går den 7 cm høyt på 100 og 30 lavt på 300. Har skutt på dyr opptil 350 meter (tidligere påskutt) og det kalibret har i hvertfall punsj i massevis :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel 250 meter i drøyeste laget, men når det begynner å bli såpass lange hold, er det først og fremst din dyktighet som avgjør resultatet, og ikke kaliberet. 308 er et presist kaliber, med lite rekyl. Det gjør at det er lett å skyte godt med. Er ikke uten grunn at de fleste skarpskytter-rifler er i kaliber 308. Og de er ment for bruk på vesentlig lengre avstand enn 250 meter. Hadde jeg vært deg, hadde jeg kjøpt meg en laseravstandsmåler, investert i en del ammo og kanskje en tofot, og trent på de forskjellige avstandene opp til 250 meter, med din 308. Bruk et ballistikk-program for å finne ballistikken til ditt prosjektil, og test dette i praksis. I en 308 kan det være litt flatere kulebane å hente i å bruke en stømlinjeformet kule på rundt 165 grain, feks Hornady Interbond,eller liknende. (Militær ammo til skarpskytterrifler har gjerne kulevekt på rundt 168 grain, og det har sikkert en grunn). Effekten av 308 på 250 meter på ælj skal du ikke bekymre deg over. Sitter kula der den skal, går den ned. All forskning viser at det er treffpunktet, og ikke anslagsverdien som er det viktigste når det gjelder rask avliving av vilt.

 

Dette synes jeg var godt skrevet og er enig med deg Mikkel.......i en slik spørsmålsstilling er dette godt forslag.

Har sett noen jegere som skiftet til grøvere kaliber, men skjøt dårligere av forskjellige årsaker (rekyl bl.a.). Og det ble ikke noe flere elgfall på de etter kaliberbyttet...

 

Det viktigste er å finne et kaliber man trives med og skyter bra med.....og heller satse på sjekke ut litt ammo som Mikkel foreslår.

Link to comment
Share on other sites

I den ideelle verden er både 6,5x55, 308 Win og lignenede kaliber uten tvil mer enn gode nok til jakt på norsk storvilt.

Og massevis av jegere klarer seg utmerket med slike kaliber hele sitt jegerliv.

 

Men så er det en del av oss som enten av nysgjerrighet eller andre årsaker går videre og prøver andre ting.

Er en blitt bitt av "kaliberbasillen" er det så utrolig mye spennende der ute :D

 

Forutsetningen for all jakt er at skuddet treffer der det skal, det er ingen uenighet om en slik selvfølgelig ting.

Og det finns jegere som planter en 300 gr 375 H&H i elgen med like stor selvfølge og nøyaktighet som en annen gjør det med en 6,5.

 

Jeg vil påstå ut fra de jegere jeg kjenner og har diskutert dette med, at ingen har gått opp i kaliber for å få økt rekkevidde på skudd mot vilt.

De fleste har gjort det fordi de ønsker et grøvre kaliber ut fra interesse og nysgjerrighet, eller andre motiver.

 

For min egen del er bildet sammensatt.

Jeg er nysgjerrig og liker å jakte med litt over middels kaliber.

Jeg har også den filosofien (basert på et langt jegereliv), at den dagen det gode skuddet ikke blir som planlagt, vil jeg ha et kaliber som rekker fram med oppfølgingskudd til vitale organer selv fra ugunstige vinkler.

Skudd tatt med 375 H&H / 338 Winmag eller 35 Whelen er underlagt samme strenge regime som de jeg tar med 270 Win eller 308 Win.

 

Så lenge jeg føler at jeg skyter like godt på normale jaktavstander med de litt grøvre som med de fine, ser jeg ingen grunn til å gå ned i kaliber.

Som nevnt gir de meg også den lille ekstra tryggeheten om noe skulle gå galt en dag, og ifølge Murphy gjør det det før eller siden.

 

Imidlertid har jeg opplevd å bli sett litt skjevt på og blitt mistenkt for å kompensere for dårlig treffsikkerhet, liten pikk eller hva det nå skal være, med å gå opp i kaliber.

 

Behersker man ikke kaliber over eks. 30-06 rent rekylmessig, og syns det er ubehagelig å skyte med slike, har det overhodet ingen hensikt å gå opp i størrelse.

Men når det er sagt, er det utrolig hva litt trening kan medføre, samt å finne en rifle som er behagelig å skyte med.

 

Den jævligste jeg har hatt var en Remington 760 pumperifle i 30-06.

Den var direkte vond å skyte med.

Det samme var en Brno 602 med Monte Carlo stokk i 375 H&H.

En Winchester M70 i samme kaliber var derimot ikke stort værre enn en normal 30-06.

Den Rugeren jeg har i 338 Winmag er som en pusekatt og jeg skyter like gode samlinger med den som med våpen i mindre kaliber.

 

Det jeg prøver å si (tror jeg da), er at en ikke bør være for kategorisk, men gjerne prøve litt forskjellig hvis en har anledning på skytebanen.

Det er jo så masse spennende og ikke minst bra å få tak i i dag både av våpen og kuler :D

Link to comment
Share on other sites

Støtter det som seawolf og mikkel skriver.

Dersom en kjenner .308 win rifla gjennom mangen treningsøkter og en behersker rekylen, så er det et godt brukende

kaliber til elgen. Dette også på hold opp til 250m.

Jeg er en av dem som gikk tilbake til et mindre kaliber, fordi jeg ikke behersket rekylen på grovere kaliber godt nok.

Dersom du er en av dem som skyter like godt med 308 som 375, så vil jeg anbefale 375'en

Link to comment
Share on other sites

Eg har jakta (hjort) med ymse kaliber fra 6,5x55 til 416 Rigby. Eg havna tilbake på 6,5x55 etter div børser i andre kalibrer. Men eg ser absolutt nytteverdien av eit kaliber med så mykje ''drep'' som råd er. Dette her skjedde med meg for nøyaktig 8 dager siden.

Eg hadde om natta snubla meg opp på fjellet, fordi der går eit tett granfelt fra bygda og heilt på toppen av fjellet, hjorten går opp dette feltet tidleg om morran og forsvinner videre innover på fjellet. Eg satt der med min høgt elska og æra Blaser :mrgreen: i 6,5x55 ladd med 140grs Nosler. Og nosler bruker eg fordi det er den kula eg opplever som den som legger dyra raskast i bakken, eg skyter som regel lungeskudd. Eg satt da i overkant på dette plantefeltet på morra'n og lokka på ein ganske amper bukk som sto heilt i toppen på plantetfeltet og morska seg. Han hadde med seg koller, så han var ikkje så hypp på og komme fram. Og brått ser eg der kjem ein flott bukk fra fjellet, med retning på plantefeltet, han var ganske bratt i nakken og på faktene og dømme, var han ganske klar for ein real nevekamp inne i plantefeltet. Han stoppa opp 50 meter før han nådde fram i plantefeltet, eg satt på ca 80 meters hold og skaut han klokkereint i bogen, han satte fart rett på plantefeltet. Eg tenkte i mitt stille sinn att - Du skal faen ikkje inn der! Og gav han eit skudd til, dette havna også i bogen. Han fortsatte som eit lokomotiv rett inn i plantefeltet, og eg blei sittande igjen litt vanntru, og lure på kva slags superbukk eg no hadde terga på meg, som nekta og daue! Like etterpå kom der ein bukk ut av plantefeltet igjen, og eg var skremmande nær og sette eit skudd i den på rein refleks, men eg tenkte meg heldigvis om, og såg att holdninga til den karen der, tilsa ikkje eit ublitt møte med 2stk nosler. Så han fortsatte videre inn på fjellet og forsvant. Eg ringte etter bikkje og dei kom ca 1 time etterpå. Etter det siste skuddet eg satte i bukken, fortsatte han 100 meter innover plantefeltet, før han snudde og gjekk rett oppover, nesten 150 meter før han la seg. 1 skuddet råka han i overkant av hjertet, litt av hjertet var treft, og alle blodårer til hjertet var klipt rett av, og det var gjennomskudd. Skudd nr 2 hadde gått rett gjennom lungane på han, også gjennomskudd.

Eg har lenge hatt planer om att løpet i 6,5 skulle bli brukt til bøjakt/måneskinnsjakt samt anna småvilt, og så skulle eg ha ei pipe i litt grøvare kaliber til fjelljakt på hjort, samt elg og anna storvilt. Men eg hadde egentlig lagt det litt på is, pga eg hadde gjort meg opp den meining att 6,5 duger egentlig meir en nok. Men den bukken der gav meg ein liten lærepenge. Eg er fortsatt hellig overbevist om att eit marginalt kaliber er nok, MEN det kan føre til att dyret raser så langt etter skudd, att du må ha hund for å finne det igjen. Og den klumpen i magen du får, mens du sitter der og venter på bikkja, den er vond.

Skaut forøverig ein spissbukk forleden kveld i måneskinnet på 50 meters hold. Klokkereint skudd med han satte avgårde som om ingenting hadde skjedd. Klok av gammal skade sendte eg eit nytt skudd i han :oops: Men det var jo heilt unødig, og det ressulterte jo berre i ein skamskutt bog.

Eg er hellig overbevist om att dersom eg hadde sumla meg til og kjøpe det løpet eg hadde tenkt i 8x57 og sendt ei 196 grns i bogen på den store bukken, og hvertfall om han hadde fått nr 2, så hadde han ikkje klart det lange utraset. Og eg hadde spart meg eit ettersøk, og påfølgande angst, som gjorde att eg skaut på ein fjordbukk slik att han såg ut som ein sveitserost :oops:

Link to comment
Share on other sites

magnum_mauser

Historien din ligner til forveksling det som min jaktbas på elglaget fortalte.

Forskjellen var at han i mange år jaktet med 30-06 og Nosler, og etter flere lignenede historier oppgraderte til 375 H&H og Barnes X.

En ny verden med tanke på skuddtegn og fluktstrekning sier han, og han går ihvertfall aldri tilbake til 30-06, selv om den årlig sikkert tar livet av tusenvis av elg.

 

Men det geniale her er at vi kan velge å jakte med det vi vil, har mest tro på, og er mest komfortable med.

Link to comment
Share on other sites

Nå ønsker gutten seg litt mer trøkk på litt lengre hold,altså 2-250m.En 338 har vel omtrent samme anslagsenergi på 300m,som en 308 har på 100m!Vet om elg som har gått 300m,etter godt treff fra 308 med oryx skutt på ca 80m,da er det vel ikke å anbefale å skyte elg på 250 med samme kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Nå ønsker gutten seg litt mer trøkk på litt lengre hold,altså 2-250m.En 338 har vel omtrent samme anslagsenergi på 300m,som en 308 har på 100m!Vet om elg som har gått 300m,etter godt treff fra 308 med oryx skutt på ca 80m,da er det vel ikke å anbefale å skyte elg på 250 med samme kaliber?

 

 

Har selv en 338 win mag som det har fallt noen elger for,et meget bra "allround"kaliber !

Ser mange ønsker seg et grøvre (raskere) kaliber for å kunne skyte vilt på lengre hold,et grovt magnumkaliber kan ikke trylle elgen død.

Å slenge iveien et skudd selv om dette kal er fullt kapabelt til å drepe på 300 m er ikke noen lur løsning.

Vent til holdet er akseptabelt,ikke stol på at magnumen skal finne igjen elgen for deg på 300 m !

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig og få tilsvarende overraskelser med de fleste kalibre. Jeg tør påstå at om du skyter nok vilt, vil du før eller siden oppleve slikt uansett hva du bruker.

 

En jaktkompis som hadde skutt noen elger med 6,5x55 kjøpte seg en .375H&H. Han mente at dette ville gjøre vei i vellinga både ift skuddreaksjon en fluktstrekning. Han kom imidlertid raskt ned på jorda. Første elgen, en kalv, løp 300m med ett godt treff av en 300gr nosler part. Nummer to ,en medium okse, fikk to gode skudd før den forsvant over myra og inn skogen. Begge ble naturlig nok enkelt funnet, men skyttern har i dag gått tilbake til 6,5 og innfunnet seg med det faktum at en elg av og til bruker litt tid på dø.

 

Jeg skriver ikke dette som noe innlegg i debatten om grove eller middels kalibre på elg. Det er heldigvis opp til hver enkelt. Jeg har selv brukt mye forskjellig og kommer sikkert til å fortsette med det. Mest fordi det er artig. Bruk ei rifle du liker, med ei god kule og treff der du skal. Da er utfallet gitt, dog ikke alltid med spektakulære resultater. Verre er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

jeg begynner å lure på om noen elger av og til bare ikke vil innse at de er så godt som døde.

 

jeg har nå skutt 11 elg med min 416 Taylor og den fungerer ganske greit. den siste jeg skjøt var en 9 tagger i år og den løp 200 meter med pungtert begge lungene. denne var ikke engang skremt, vi gikk på den på vei til post.

 

jeg tror man kan få seg noen AHA opplevelser uansett hva man sender avgårde.

 

når det er sakt så vil jeg alikevel påstå at grovt og tregt generellt fungerer best.

men skal man skyte på over 200 meter så må man inngå noen kompremisser med seg selv.

 

tror ikke 338 Win mag er noe dårlig valg hvis du klarer rekylen.

Link to comment
Share on other sites

308 er nok et greit kaliber det.men 250m er langt,og ikke for det,tenk om du bommer med 50-80m.skal en skyte på så lange hold,så må en nesten vite avstand,eller som noen sa her(på skutt dyr)er ikke arti hvis en skyter av et bein på grund av avstand feil.bruker selv 9,3 og 250 gr aframe,er ikke noe langholds rigg.men jeg vil ikke dra avstand ut over 200-250max.da detter kula fort.ville ha kjøpt 375 da er mer og gå på der.fordel med tung og tverrsnitt på kula er og få sårkanal og så har en jo mer anslag på disse kalibrene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...