Jump to content

.22 til barn - hva finnes?


KydeX

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg hadde med meg guttungen , som er sju år, på skytebanen i går. Til min store glede synes han dette var kjempegøy. Han ville jo selvsagt prøve, og det fikk han lov til. Jeg holdt hånda bak kolben slik at han ikke skulle få seg en smekk.

 

Han fikk delvis til å kikke i kikkertsiktet og trekke av, og det synes han var gøy som sagt. Men det var jo selvfølgelig utfordringer med at ergonomi på sikte og stokk ikke passer i det hele tatt. Samt at han jo er for liten til å ta rekylen fra en grovkalibret rifle, selv med lyddemper eller brems.

 

Siden jeg hovedsakelig driver med langholdsskyting så ønsker jeg å ha en .22 som jeg kan ha tofot og kikkertsikte på. En som han kan håndtere selv med litt hjelp fra meg.

 

Hva bør jeg satse på her? Rifla må ihvertfall ha en stokk som kan tilpasses barn. Eventuelt at det finnes ettermarkedsstokk som kan brukes. Det trenger heller ikke å være altfor dyrt, da jeg jo ikke vet om interessen vedvarer.

Link to comment
Share on other sites

Anschutz 525 er fine, men de smeller unødig mye selv med subsonic-ammo, kanskje pga luftehull på venstre side.

 

Jeg kjøpte en cz455 til formålet, snekret stokken om slik at jeg kan justere lengden (den var uansett for kort for meg) og limte på kolbekamforhøyer med borrelås slik at både ungene og jeg ser gjennom kikkerten. Stygt som arvesynden, men Boyds har skjefter når ungene blir større.

 

Fordelen med en kurant cz45* er at det finnes skjefter i løst og at annenhåndsverdien ikke er elendig.

Link to comment
Share on other sites

Det fins såkalte ungdomsrifler, bl.a. denne: http://www.cabelas.com/product/Savage-A ... 369819.uts

Om du søker litt på "youth rifle", vil du finne en del flere.

Ellers kan man kjøpe en kort stokk til en 10/22, eller evt. kappe en vanlig stokk til en eller annen rifle.

Enkelskudds børse er glimrende til dette bruket, og jeg kan fortsatt huske mine aller første skudd med en Kongsberg M29 :)

Link to comment
Share on other sites

hei. hvilken prisklasse ligger du i da?

 

har selv veldig god erfaring med cz og spess 455 utgaven da du kan bytte løp til hmr 17 eller 22 wmr til revjakt/harejakt om det blir ønskelig med tiden. men er som sagt en litt dyrere salong men det får du igjen i prestasjon.

 

også med subsonic skudd så bråker/regtyl til et luftgevær mye mere

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ery=cz+455

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg ha startet guttungen fra scratch, hadde jeg seriøst vurdert CZ452 Scout, om den er å få i Kongleriket.

 

Dette er junior utgaven av CZ452, kommer med kort kolbe, ganske rudimentære åpne sikter og enkeltskuddsadapter i stedenfor magasin, som kan byttes med vanlig magasin når ønskelig.

 

cz-usa-cz-452-scout-500x333.png

 

http://cz-usa.com/product/cz-452-scout-22lr-beech-single-shot-adapter/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Enten en Anschutz 64 eller en Sauer 200STR Rekrutt. Bruker en god del tid på å lære unger å skyte, egne og andres, og Rekrutt-Saueren er absolutt en favoritt. Om pappa vil ha tacticool-langholds-salong, så kan han sette på en McMillan SSG3000- stokk, eller, for godt mål, en GRS Bolthorn ;) Originalstokken er utmerket, litt kort for voksne, men hendig og fin å skyte stående med.

Er dette en prisklasse over plan og budsjett, så kan man rykke ned, eller er det opp? Til en brukt Anschutz 54. De får man billig, og stokken sager man til passe.... McMillan har Anschutz stokker også.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde det enkelt:

 

597.jpg

 

Kjøpte en billig Rem 597 halvauto og "mistet" den i kappsaga. Fem cm av kolben, og vips, passe til ei lita frøken. Vil jeg skyte med den selv, kan jeg tape på biten jeg kappet av.

 

Satte på en billig tofot, gjenget for demper og satte på det og satte på et rimelig sikte. Byttet avtrekkshammer og, for å få det lettere.

 

Frøkna skyter pene samlinger med den, og hun slipper å tenke på ladegrep.

 

Fordelen med kreasjonen er at det ble billig. Ulempen er at selv om kolben er kort, er ikke pistolgrepet mindre, så i starten hadde hun problemer med å holde rundt grepet og nå bort til avtrekkeren. Nå var det ikke store problemet egentlig, siden hun hadde tofot og kunne holde rundt avtrekkerbøyla i stedet for pistolgrepet. Den andre hånda holder oppe kolben. :-)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ei billig salongrifle og modifiser etter behov.

Barn vokser.

Kanskje en kolbe type AR-15 av billigste slag kjøpt fra ShenZhen?

http://www.dhgate.com/product/tactical- ... 3904595731" target="_blank

Den er jo justerbar.

Husk at du trenger ett passende alurør også. Du får lete litt i butikkene.

 

Billigste slag:

SALONGRIFLE CBC NYLON 22

http://www.vapensmia.no/Shop/Product/SA ... N-22/15302" target="_blank

Ooooops - Jeg mener å huske at magasinet ligger i stokken på den nylon greia.

Denne passer kanskje bedre:

Norinco JW-15

http://www.jaktdepotet.no/salongrifler/norinco

Demonter stokken og lag din egen stokk etter behov.

 

For den sofistikerte finnes det emner;

http://www.boydsgunstocks.com/Products/supplies" target="_blank

 

Vi andre får ta en tur i vedkjelleren eller til Maxbo.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Du er en gjerrigknark Jim114 :wink:

Noe av det beste jeg har sett til barn er AR i 22LR, med justerbar ettermarkeds stokk. Forsåvidt er jo en HK 416 med den originale innskyvbare kolben super. Vi har en 223 boltrifle i et XLR-chassi, den er eksakt tilpasset en 8 åring, eller meg, iløpet av sekunder og en 3/16 sekskantnøkkel. 11åringen plukker lerduer på 300m uten å anstrenge seg...

 

Uansett, vil vel fraråde å la barn plages med noe de vil plages med, og fra 10-12års alder utfordrer ungene presisjonen i enhver rifle bygd for penger, og ser de at rifla ikke duger så går de lei.

Halvauto vil mange være uenig med meg i, men jeg hadde en halvauto fra sånn 12års alder, i mine øyne er de ikke egnet til å lære å skyte. Du må også veldig opp i pris for å få noe særlig presisjon. Det er stort sett bare trimmede 1022 som kan holde følge med selv drittbillige boltvåpen, og igjen, ungene skyter ofte med støtte, og vil fort etterspørre presisjon.

Husk at kikkert MÅ ha parallaksejustering, helst ned til 10m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eg kan heilhjarta anbefale Våpensmia sin aspirantmodell. http://www.vapensmia.no/Shop/Product/AS ... E-VS/13501

Stokken kan justerast i lengde med innleggsplater, og pistolgrepet er lite nok til ungar ned i 6-7 års alder, med moglegheiter til å justere posisjonen til avtrekkaren. Når ungane blir litt større, kan stokken bytast ut med rekruttmodellen; http://www.vapensmia.no/Shop/Product/RE ... -004/13500 , då mekanisme og pipe er like. Eg meiner diopteret er ein fordel avdi det er lett å lære og presist. Raudpunkt er og lett, men gjev ingen foståing av siktet og det å stille opp ting på linje. Kikkert er vanskeleg å lære opp på, for sjølv om ein forklarer det, har ein ingen måte å kontrollere det at barnet verkeleg har rett avstand mellom auget og kikkerten. Når du spør om det er rett, seier dei det er bra uansett for å kunne gå vidare til den morosame biten med det same.

 

Sjølv kom eg over ei brukt Rekruttrifle, og kjøpte ein ny aspirantstokk til omlag 3000,- , så har eg rifle til ungane i mange år. Eg meiner denne er god nok til at dei ikkje går lei grunna for dårleg reiskap. Er du heldig, kan du koma over ei Anschutz 64 aspirantmodell eller ei Izmash skiskyttarrifle i rekruttstorleik, men rekruttstorleik er enno for stor for ein unge på 7. Det finst rikeleg med brukte enkeltskots miniatyrrifler å få kjøpt billeg, men problemet ligg i at sjølv om ein kappar stokken, er pistolgrepet for stort og avtanden mellom grepet og avtrekkaren for lang for små fingrar. Mi vurdering av desse var at sjølv om presisjonen er fantastisk, vil ombygging til magasinmating og å lage eller kjøpe ny stokk gje ein totalpris lik eller over ei fint brukt utgave av dei andre eg har nevnt.

 

Eldstejenta på 10 har skote ein del med både skiskyttarrifler, aspirantrifla og CZ452 med kikkert. Her er det ho sa med stort smil og openberr entusiasme etter å ha tømt eitt 25 skot magasin frå Remington 597 med raudpunkt i skiva (eller umiddelbar nærleik): "Denne var då berre heilt genial!!! :D:D " Konklusjonen min er: Det mest pedagogiske er ikkje støtt det artigaste.

Link to comment
Share on other sites

Er i grunnen enig med Chiefen om halvauto: Eit våpen der neste skot berre er ei lita meir eller mindre kontrollert rørsle unna etter at det fyrste er avfyra er ikkje eit godt val for nokon som skal lære seg å skyte. Spesielt ikkje for ungar. Tryggleik og sikker handtering må vera med i opplæringa heilt frå starten.

Dei økonomiske betraktingane rundt Anschutz og Sauer stemmer og, så om pengane ikkje er begrensinga i saka, er valet som alltid lettare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...