Jump to content

Våpen på fly.


AndersI

Recommended Posts

Våpen i en kolli og ammo pluss vital del i en annen kolli, eks sammen med den "vanlige" bagasjen

 

Litt forskjellige rutiner etter hvem du spør og hvilket flyselskap du reiser med. Vil anbefale deg å spørre flyselskapet

Link to comment
Share on other sites

Reiste med våpen til England for to uker siden. Siste oppdatering:

 

Våpen unntatt vital del, i dette tilfelle sluttstykke, i egen låsbar hardcase. Vital del og ammo i kuffert. Begge kolli sjekkes nå inn som spesialbagasje merket "Firearms".

 

Hvis kuffert med ammo og vital del sjekkes inn på vanlig måte, ved en feil av betjeningen, og kofferten blir stoppet i røntgen er det spetakkel på gang. Dette skjedde noen av oss i reisefølget på vei hjem fra England. Politi og Security gikk på høygear.. Begge kolli MÅ nå sjekkes inn som spesialbagasje og merkes FIREARMS. Dette gjelder nå også Norge.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sist jeg fløy med håndvåpen var det SAS (2013). Rutinene deres er å lese på nettsidene deres, og jeg anbefaler pugging. Betjeningen deres hadde nemlig ikke peiling.

Vi hadde våpen fraskilt, men i samme kolli, sammen med 5kg ammunisjon. Helt i tråd med reglene deres, men både SAS og flyplasspolitiet reagerte kraftig før de leste reglene en gang til. Jeg er lat i dag, så har ikke giddet å sjekke om det fremdeles er rutinen.

 

Har du mulighet til separate kolli, og lyst å betale to ganger (ett gebyr per kolli) er nok den løsningen best.

 

Sent fra min Nexus 6 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er nye regler i 2015 og det har også skjedd en annen endring nå i det siste.

 

Ved ankomst Gardermoen 7.6. ble vi avkrevd bagasjetag og gyldig ID for å få våpnene og kufferter med ammo/sluttstykke utlevert på spesialbagasje. Det har jeg aldri opplevd tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Har du mulighet til separate kolli, og lyst å betale to ganger (ett gebyr per kolli) er nok den løsningen best.

 

Et gebyr pr kolli??? Er dette pga våpenet da er delt?

 

Anbefaler å fly med Norwegian, aldri noe tull. De spør om det de skal spørre om ved innsjekk. Og gebyr er 225,- pr. vei ogikke noe ekstra for kolli. Flydd med Norwegian siden 2007 til Skottland.

Kommer bestandig som spesialbagasje og må fremvise tag og id som Torf sier

Link to comment
Share on other sites

Skal fly med Norwegian innenlands nå til helga, og må si at jeg ikke opplever dette som like uproblematisk som det først så ut til, nå som jeg begynner å sjekke litt rundt.

På deres egne nettsider virker det hele så enkelt at det nesten er litt mistenkelig. De skriver at de

stiller som krav at sluttstykket transporteres atskilt fra våpenet. Våpen må pakkes i hard emballasje. Inntil fem kilo ammunisjon kan sendes så fremt den er sikkert og fast pakket (ikke bevegelig innhold) i original lukket emballasje.

De sier ingenting om at ammo ikke kan pakkes sammen med våpenet, og de sier ingenting om at sluttstykke (eller annen vital del) også må sjekkes inn som våpen.

Dette ble nemlig konklusjonen da jeg prøvde å få svar fra kundeservice på Norwegianchatten i dag, og det ble henvist til noen danske regelverk der det står litt mer spesifikt enn på de norske sidene. Men samtidig mente de at selv om jeg skulle sende flere kolli som våpen, så var det fremdeles bare å regne som et våpen, så jeg skulle ikke betale noe ekstra.

Også sa de at ammo kunne sendes som vanlig bagasje etter masse nøling.

Jeg ble veldig usikker på all denne vimsinga, så jeg skal åpenbart troppe opp mange timer i forkant for å være sikker på at det går an å korrigere misforståelser i god tid før fristene.

 

Jeg får nok holde meg til stevner hvor jeg kan kjøre bil til heretter.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur til Tsjekkia medNorwegian sist vinter. Rifle i koffert som spesialbaggasje. Sluttstykke og ammo i vanlig innsjekket baggasje. ID for å få ut våpenkoffert ved ankomst. Jeg ser at dette kan

bli fryktelig komplisert om en spør flyselskapansatte som ikke vet hva som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Våpen i våpenkoffert som tåler en støyt.

Sluttstykke og ammo i din vanlige reisekoffert som du sjekker inn. IKKE i en "carry-on" som du tar ombord.

 

Reiser du til f.eks EDI (Edinburgh) så spør de om ammo er i "locked box"... Jeg orket ikke diskusjon eller problemer og kjøpte med en liten Pelicase som jeg får 2x20 patron esker i, eller en MTM ammoboks i. Setter hengelås på denne og alt er fint og flott.

 

Anbefaler alle som skal reise med fly å skaffe seg en ordentlig koffert av et eller annet merke som tåler en støyt. Det ville vært veldig kjedelig å komme frem og våpenet er ødelagt, selv om det er forsikret. Da er et EM / VM eller drømmejakta di ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Ringte til Norwegian og spurte. Fikk etter 15 min snakke med en som ikke forstod spesielt godt norsk, eller viste noe spesielt om det.

 

Hun spurte en annen som mente det gikk fint å sende våpen (uten vital del) i bag så lenge den var normal størrelse og ble sjekket inn.

Hun sa også ja til at ammunisjon kunne sendes i samme kolli så lenge vital del var i annet kolli.

 

Så da pakker jeg våpen i en liten hardcase og putter den i rangebag sammen med ammo og alt annet utstyr. Putter vital del i annen bag og prøver å sjekke de inn.

Så får jeg eventuelt flytte over ammo til den vanlige baggen om de ikke vil sende våpen og ammo sammen når jeg står der. :winke1:

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at det kan bli litt klønete med ompakking av våpen på en flyplass. Hva gjør man dersom meldinga er at man blir nødt til å gjøre endringer når man prøver å droppe av bagasjen? Leter opp en dass med stellerom for småbarn og tar det der inne?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Norwegian skal jeg ikke påstå noe, men SAS har jeg flydd med ofte med våpen i bagasjen. Man må melde på forhånd at man har våpen i bagasjen, gjøres på nettet på "www.sas.no". Man må betale et gebyr tilsvarende hva det koster for et ekstra kolli! Dvs. er du innehaver av sølvkort eller bedre "kundestatus" behøver du ikke betale for da har du rett til å ta med 2 stk. innsjekket bagasje uansett. Betaler en slik kunde gebyret får han med 3 stk. bagasje! Man skal med andre ord IKKE betale gebyr pr bagasje inneholdende våpen eller våpendel! Det er kun kostnaden med "ekstra bagasje" man må betale.

 

Å sjekke inn en "rangebag" med våpen forekommer meg rett ut sagt tåpelig! Jeg for egen del sender ALLTID våpen i LÅST hardcase koffert. Fly bagasje utsettes for store påkjenninger, det kastes mistes og kjøres på utallige kofferter rundt om på verdens flyplasser hvert år. Våpendelen sender jeg også i en låst hardcase koffert, UTEN GLIDELÅS! Myke bager eller disse "super-lettvekts-koffertene" med glidelås egner seg kun til klær og reiseeffekter uten verdi! Man trenger kun en kulepenn for å åpne og lukke en "glidelåskoffert" på en måte som ikke synes før du oppdager at du savner noe. Det samme gjelder kofferter med såkalt "TSA godkjent" lås. Bruker ikke slike ved innenlandsreiser eller til land der slikt ikke kreves. Universalnøkler til disse låsene finnes i mengder og overalt. Husk at all fly bagasje gjennomlyses og at det er så "ymse" med ærligheten til de som jobber i denne kontrollen! Det stjeles MYE mer fra fly bagasje en det publikum får vite om! Og de som sitter ved røntgenmaskinen "ser" lett hvilke kofferter det kan lønne seg å åpne! Det er ikke uten grunn stadig flere reiseforsikrings selskaper ikke betaler ut erstatning for verdifulle ting som stjeles fra kofferter.

 

Så fasiten er, våpen i Pelicase eller tilsvarende låst med så kraftig hengelås som mulig. Vital våpendel sammen med annet reisegods i solid koffert ( Samsonite ) uten glidelås, og låst. Ammo fordelt slik at vekten ikke blir for stor i noen av koffertene. Se til at våpenkoffert virkelig merkes med oransje "Firearms" merke. Ikke alltid de merker kofferten med våpendel med slik merkelapp. Vil ikke tanten på innsjekk så vil hun ikke! Be om å få den merket likevel, men bortkastet å krangle med henne! Våpenkofferter SKAL i utgangspunktet levers ut ved "spesialbagasje" og bagasjekvitteringen skal sjekkes mot bagasjelappen på kofferten OG legitimasjon til mottaker SKAL sjekkes! Svikter det på noe av dette bør man klage på "ankomstservice" og etterpå sende en mail til flyselskapet.

 

Grunnen til at man skal påpeke feil her at flyselskapene må få muligheten til å stramme opp de som håndterer bagasjen slik at reglene følges. Resultatet hvis reglene ikke følges vil være at våpen forsvinner og at det til slutt kommer et forbud mot å transportere våpen som fly bagasje! Det er selvsagt noe ingen av oss ønsker...............

Link to comment
Share on other sites

Noe "ekstra" jobb er det. Vet ikke om det finnes felles retningslinjer, men ved Tromsø lufthavn må du vise vital del eller gjennomlyse begge aktuelle kolli bak spesialbagasjedøra. Det gjør vekterselskaper neppe på dugnad for flyselskapet, eller hvem som nå enn mottar regningen.

Link to comment
Share on other sites

men ved Tromsø lufthavn må du vise vital del eller gjennomlyse begge aktuelle kolli bak spesialbagasjedøra.
Ikke hørt om det noen andre steder (vise vital del til noe som ikke kan identifiserer den...).
Det gjør vekterselskaper neppe på dugnad for flyselskapet' date=' eller hvem som nå enn mottar regningen.[/quote']Men tviler på det er vesentlig mer arbeid enn den gjennomlysing som uansett gjøres av all bagasje.

 

Høres ut som noe har være kreative lokalt for å virke "proff"...

Link to comment
Share on other sites

Ja da er min lille mistanke om lokale variasjoner berettiget. Kan være greit å være obs på at det kan være slik. All bagasje sjekkes ja, automatisk med manuell gjennomlysing av "unormalt" innhold. Hvis det praktiseres slik overalt er det ingen grunn til ekstra avgift nei. Har bare reist fra TOS til kortbaneflyplasser nordpå, og der gjennomlyses alt ved sikkerhetskontrollen anyways. Gjorde meg forsåvidt ingenting at de sjekker. Kan være reisende som glemmer av dette, og i verste fall kommer et komplett våpen på avveie.

Link to comment
Share on other sites

Noe "ekstra" jobb er det. Vet ikke om det finnes felles retningslinjer, men ved Tromsø lufthavn må du vise vital del eller gjennomlyse begge aktuelle kolli bak spesialbagasjedøra. Det gjør vekterselskaper neppe på dugnad for flyselskapet, eller hvem som nå enn mottar regningen.

 

 

Samme i Kristiansund, sjekker at vital del er fjernet og vil se våpenkort og sjekke serienr. Helt OK-det skal de gjerne få.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at grunnen er muligheten for at flere reisende på samme fly med hver sin "vital" del kunne ha nok av disse til å sette sammen et fungerende våpen. De fleste flyplassansatte er nok ikke kvalifisert til å vurdere slikt så derfor er det best si nei til alt slikt I håndbaggasje. At våpenet eller deler av dette kommer på avveie utenom selve flygningen ansees vel som mindre viktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...