Jump to content

Samlerammo? gis bort


Vargen

Recommended Posts

Jeg kommer til å poste litt forskjellig "gammelt rask" her fra tid til annen. Stort sett gammel ammunisjon av diverse typer, muligens noen tomme kruttbokser og andre gamle ladekomponenter dersom det har interesse. "Rasket" GIS BORT til den første godkjente samleren som melder seg, hvis ingen vil ha blir det kastet/innlevert for destruksjon.

 

Først ut:

En pakke med 10 patroner Nitedals Spesial 12/70 med hagl nr 5, røde papphylser med stjernebrett. Patronene ser flunk nye ut, og eska er i god stand. Det sitter på en prislapp fra S-laget, eska har kostet kr 34,ettellerannet (husker ikke ørene, har ikke eska foran meg).

Link to comment
Share on other sites

Neste er en håndfull 6,5x55 patroner, gis bort til førstemann som melder seg ETTER at denne meldingen går ut. Går ikke an å stille seg i kø før man vet hva som skal deles ut :wink:

 

5 stk patroner med messinghylse og stålmantlet kule, bunnstempel R.A. 1941. Kula er krympet fast med tre små runde fordypninger på hylsehalsen. Patronene har litt korrosjon her og der, men kan sikkert pusses blanke. De står i et ladeklips for Mauser, men dette er neppe originalt for kaliberet og passer ikke helt (de stammer fra en kar som likte å oppbevare ammoen sin i klips).

 

2 stk patroner med stålmantlet kule (magnetisk) og grå sinkfarget hylse (ikke magnetisk). Muligens er hylsa laget av ren sink, i mangel på kobber? Bunnstempel henholdsvis "RANO 5A8" og "RAUFOSS uleselig siffer, muligens 1 eller 4 uleselig siffer, muligens 5 eller 6 krone". Begge har tennhette merket "RN".

 

Gis bort samlet.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm...

 

Kjell Olav meldte seg på PM klokken 13:28.

 

Dermed er han den første som meldte seg, og får disse også- men da har han fått sin kvote for en stund. Vi får forandre reglene litt:

 

1. Heretter får ingen to pakker på rad.

 

2. Interesse meldes først i tråden, så ikke folk sender haugevis med PM'er i den tro at ingen andre har meldt seg enda. Fra nå av er det altså KUN "vil ha" meldinger i denne tråden som gjelder.

 

3. Detaljer om hvor det skal sendes, bilde/skanning av samlerlisens etc tas så på PM etterpå.

 

Videre så vil jeg forsøke å poste til litt forskjellige tider på døgnet, så ikke de samme folka er pålogget hver gang.

 

Jeg har fremdeles liggende en del "rask" som tar opp plass i skapet, oppsamlet da jeg var noe yngre og tusket til meg all slags ammo jeg slett ikke hadde bruk for. Følg med på fortsettelsen! :D

Link to comment
Share on other sites

Pakken var sendt før jeg så svaret fra Kjell Olav, dermed var han heldig og stakk av med begge de to første.

 

Neste, som K.O. altså ikke kan få:

 

To uåpnede pakker merket "14 stk 11,25 mm skarpe Colt pistolpatroner Raufoss ammunisjonsfabrikker" og overstemplet "TIL ØVELSE BRUKES BARE I PISTOL".

 

Ytre forsegling er ikke brutt, men på begge pakkene ser det ut til å være en indre, identisk forsegling som er brutt og deretter forseglet på nytt ved å klistre en ny merkelapp over. Eskene er for øvrig i god stand. Kan ammunisjonen ha blitt pakket om på noe tidspunkt, muligens etter at pakkene har blitt åpnet for kontroll av innholdet?

 

Det står ikke noe årstall eller lot nr utenpå eskene, og jeg har ikke åpnet for å se hvordan patronene ser ut. Jeg har sett på noen patroner som var i en åpnet, ellers identisk eske, og de var bunnstemplet 1946. Ikke usannsynlig at disse er fra samme lot.

 

De to første som poster sin interresse får en pakke hver :D

Link to comment
Share on other sites

Rexton933 og Sammleren får hver sin pakke.

 

viper_block_50: Jeg har ikke fler uåpnede pakker, men jeg kan muligens finne en åpnet pakke? Jeg tror jeg skal ha en et sted, men den ligger nedgravd i et flyttelass så jeg får ikke tak iden før langt ut i neste uke en gang. Vi får se om jeg finner den etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Til informasjon, for dem som ikke har skjønt det:

 

Jeg kan naturligvis ikke gi bort ammunisjon til folk som ikke har lov til å ha slikt.

 

Det kreves enten våpenkort i aktuelt kaliber, eller samlerlisens. Kontrolleres enkelt ved å ta et bilde eller skanne kort/lisens, og sende på mail. Jeg sletter filene etter kontroll, så det blir ikke liggende noe "farlig" info om dere på min PC etterpå.

 

Det er ingen vits i å spørre etter ammo hvis man ikke har papirene i orden!

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg allikevel har ærend til posthuset:

 

Tre uåpnede pakker merket "10 stk. 6,5m/m løse patroner for gevær: Raufoss 1946"

 

Blå/lilla papirpakker med hyssing rundt, i god stand og uåpnet. Dette skal være løspatroner med messinghylse og trepropp, jeg har sett patroner fra samme parti med pakker og de så fine ut.

 

Dersom det er flere enn 1 som melder seg før midnatt blir pakkene fordelt på de første som melder seg, er det kun en som melder seg så får han alle tre.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg allikevel har ærend til posthuset:

 

Tre uåpnede pakker merket "10 stk. 6,5m/m løse patroner for gevær: Raufoss 1946"

 

Blå/lilla papirpakker med hyssing rundt, i god stand og uåpnet. Dette skal være løspatroner med messinghylse og trepropp, jeg har sett patroner fra samme parti med pakker og de så fine ut.

 

Dersom det er flere enn 1 som melder seg før midnatt blir pakkene fordelt på de første som melder seg, er det kun en som melder seg så får han alle tre.

Du har PM.

Link to comment
Share on other sites

Ny runde med skrot:

 

En åpnet, noe fuktskadet pakke merket "16 CARTRIDGES CAL.30 A.P. M2 8 ROUND CLIPS AMMUNITION LOT F.N.11". Pakken inneholder to stk ladeklips til Garand, begge lett angrepet av rust. Hvert klips inneholder 8 patroner .30-06 med "panserbrytende" kule med svartmalt spiss. Bunnstempel FN 53. Dette er altså etterkrigs ammo beregnet på M1 Garand.

I tillegg ett ladeklips med 8 skudd, uten eske. Totalt altså tre ladeklips med ammo.

 

Alle klipsene er rustne, men kan sikkert brukes hvis man pusser dem litt. Ammoen er nokså korrodert, mulig kulene kan brukes men jeg ville ikke turt å skyte med disse hylsene.

 

Er det en Garand-eier eller "skrotsamler" som vil ha?

Link to comment
Share on other sites

Gis bort:

En pakke merket "Nitedals spesial impregnert-røkfri-rustfri kal.16 hagl nr 2", fra Nitedals Krudtværk. Har inneholdt 10 patroner, det er 7 igjen. Røde papphylser med dekkskilling, ikke stjernebrett. Pappen er merket "rökfri Nitedals spesial rustfri". Dekkskillingen merket "nitedal 2 3 1/2 m/m". Bunnstempel "Nitedals krudtværk 16". Patronene ser helt nye og uskadde ut, eska er i god stand bortsett fra noen flekker (lim?) på baksiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg omsider fått sendt avgårde noen pakker, dette går visst ikke så fort desverre :oops:

 

Det dukker stadig opp ting som ikke blir med på flyttelasset, og som skal gis bort eller kastes.

 

Dette er vel strengt tatt "bare" militaria, men det er i alle fall relatert til ammunisjon:

 

2 stk bandolærer som har inneholdt ammunisjon til M1 Garand. Olivengrønt canvas stoff med bærereim og 6 lommer, de fleste lommene har fremdeles avstivning/forsterkning av papp. Det er kun ett ladeklips igjen, i det ene bandolæret. Ingen patroner. Bandolærene er i OK stand, ingen nevneverdig slitasje. De er begge merket "CAL. 30 BALL M2 8RD CLIPS T.W. 19724".

 

Lotmerking utenpå bandolærene ble visstnok innført i februar '45 så dette er sannsynligvis etterkrigs eller seint krigsprodusert utstyr. Eventuelt kan de ha blitt laget under krigen og merket senere, dette skjedde visstnok noen ganger. Merkingen gjør at de neppe er tidsriktige for en WWII samling eller for WWII "reenactors", men de skal være tidsriktige for Koreakrigen.

 

GIS BORT- og denne gangen er det jo ingen ammo med, så det kreves ingen papirer.

 

Førstemann som melder interesse i tråden får det bandolæret som har et (tomt) ladeklips. Nestemann får et helt tomt bandolær.

Link to comment
Share on other sites

Det er da bare morro!

 

Det har seg slik at jeg skal til å flytte, og da skal det jo pakkes og ryddes en del. I skuffer og skap dukker det da opp ting som jeg har "samlet" på opp gjennom årene, jeg skriver samlet i anførselstegn fordi det har vært total mangel på systematikk eller planmessighet i galskapen. Jeg har nå innsett at jeg aldri kommer til å gjøre noe annet fornuftig med skrotet, og at jeg heller aldri kommer til å samle seriøst på ammunisjon eller ammo-relaterte ting.

 

Jeg har derfor bestemt meg for å gi bort en del gjenstander til folk som forhåpentligvis tar bedre vare på det, jeg kunne sikkert ha solgt det men mesteparten er ting jeg har fått gratis av slekt og venner og da føles det ikke riktig å skulle tjene penger på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Dette er en Fin måte å kvitte seg med "overskuddsmateriale" på Låner tråden litt eg. Har ett sett med leupold Qr Baser som passer til mauser låskasse (var montert på en parker hale) Gis bort mot at mottaker betaler porto evnt. henter.

Obs. Kun baser uten ringer.

normal_Baser.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det ble dødt her en stund, men nå er jeg ferdig med flyttingen og kan bruke litt energi på å kvitte meg med "rask".

 

Har liggende en åpnet pakke krutt fra Norsk Sprængstofindustri AS, merket "Røksvakt krutt 250 gram Engene Nobel Ballistit for 6.5m/m Krag-Jørgensen rifle". Pakken er stemplet "Ladevekt for 9 gr. D. Kule-2,25 gram". Pakken er rørformet og laget av papp. Jeg kan ikke se noen dato- eller lotmerking. Den er omtrent halvfull, innholdet er tørt og lukter ikke så det er sikkert brukbart hvis noen skulle ha en haug D-spiss kuler liggende.

 

Krutt bør vel ikke sendes i posten, så hvis det er noen langveisfra som vil ha pakken blir jeg vel nødt til å helle ut innholdet?

 

Uansett, pakken GIS BORT til den første som melder seg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...