Jump to content

Skytestilling storviltprøven


prokuratoren

Recommended Posts

Grunnen til at jeg stiller spørsmålet er fordi jeg anser en skytestav som et betydelig bedre hjelpemiddel enn riflestroppen, som i bunn og grunn bare er meningsløs på jakt.

 

Det enkleste, ved siden av pistol, er vel å ringe/maile dette Direktoratet?

Link to comment
Share on other sites

Nei! Overhode ikke, men fikk lyst å prøve med skytestokk siden jeg tilfeldigvis har en stående :mrgreen:

Fra spøk til alvor :wink: Når man ser på instruksjonsvideoer om f.eks elgjakt, så blir det ofte vist hvordan man kan benytte seg av en skytestav for å få et sikrere skudd. Så hvorfor ikke? Kunne være fint å tipse skyttere som ikke skyter så bra om at det er en mulighet. Som standplassleder låner jeg stadig vekk ut en riflestropp for at de med den store skjelven skal få skutt opp. Kunne kanskje være et alternativ å gi de en stokk i stedet. Det er litt mere relevant å sitte på en stubbe med rifla og en stav i stedet for å ligge med en stropp. Ingen av de kommer til å ligge med en stropp når de skal skyte elgen.

 

Må bare få poengtere at jeg tar kunn storviltprøven fordi jeg jakter sel. Jeg bryr meg egentlig fint lite om elgjakt og oppskyting til storvilt. Personlig synes jeg hele prøven er noe fjas fra ende til annen. Det eneste fornuftige den bringer med seg er inntekt til skytterlagene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

. Som standplassleder låner jeg stadig vekk ut en riflestropp for at de med den store skjelven skal få skutt opp.

 

låner også ut stroppa mi noen ganger iløpet av sesongen. Rart med det, noen som kan skyte helt fine treningsserier, men å klare å holde konsentrasjonen på 5 skudd på oppskyting, det er visst værre.

Link to comment
Share on other sites

hos oss er det bare skytterne + skyteleder på standplass, resten må pent vente på utsida. Og veldig greit både for skyteleder og skytterne å ikke ha fullt av folk vasende rundt. Men skjønner at ikke alle er så heldige... ?

Link to comment
Share on other sites

Vi tillater folk på standplass (det har alltid vært slik osv) men har skjerpet inn på ro; de som ikke skyter skal holde seg bak på standplass. Gjorde underverker for trivselen; en kan fremdels følge med og prate og kommentere; men det skjer mellom seriene. Før var det til tider mer som en ungdomskoleklasse med noe høyt inntak av sukker..

Link to comment
Share on other sites

Enkelt sagt skyter de aller fleste bedre med salongrifle på blink på hytta uten publikum enn feks på storviltprøven, atpåtil med "tilskuere" på benken bak skytterene. En ting er rekyl. Av 100 vilkårlige skyttere tror jeg fler skyter bedre med salong enn selv 6,5 med demper selv om dette i mindre grad gjelder de som skyter jevnt og trutt. Et annet og vel så viktig moment er presset i situasjonen man skal skyte. Jeg tror de fleste girer seg opp noen hakk når prøven skal tas framfor hyggeskyting på jordet med salong og for denne saks skyld obligatoriske treningsskudd nr 20 til 25 før prøven. Presset forsterkes av "publikum" på standplass. MEN, bør en likevel se på dette ekstra presset som ei utfordring som man bør takle? Er det avgjort at alle beholder roen i en jaktsituasjon når storbukken eller storkosen er på skuddhold, men påvirkes kraftig når prøven skal avlegges? Er det noe likt, eller to helt forskjellige ting. Det er synd for de som vippes av pinnen men jeg tror det ekstra presset er bra å kjenne på. Jeg har gjennom årene vært superstressa og nappa ut skudd til å ha hvilepuls og god kontroll, alt etter treningsgrunnlag, samt Dagsform og erfaring. Kona, som hadde omtrent null erfaring, hadde hvilepuls på prøven og skjønte ikke "alvoret" før ho etter 2-3år nappa ut et skudd. Da var ho med i klubben og gruet seg til neste forsøk. 6 kvelder med salong gjorde underverk. Alt i alt tror jeg presset på prøven er bra å kjenne på men synd for de som skyter utmerket på jakt men ikke takler standplass.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noe som er mangelvare rundt om er ro på standplass; den gjengen skravlekjerringer som har det med å samles bak "oppskytingsskiva" kan en med stor fordel be flytte seg og dempe seg; gjør underverker for de som skal skyte prøven.

 

Godt poeng :thumbup:

Ser ofte på banene jeg frekventerer, at " jakt lagene" skal skyte opp i fellesskap. Noe som skaper ekstra press, og stress på skytter. Vil tro at presset eskalerer med alder..

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nesten skrevet ferdig svar i går men mistet Internett før jeg fikk postet :?

 

Tror vi har hengende en noe gammel tekst i oppskytings bua på banen vår, for der står det at man ikke kan bruke kunstig støtte. Ser at dette ikke er nevnt når jeg nå leser igjennom reglene for oppskyting nå. I tidligere tråder har det blitt diskutert hva som er kunstig støtte i forbindelse med at det er lov å ha på skytterjakke når man tar oppskyting. Dette er vel kunstig støtte vil jeg mene??

Alikevel vil jeg tro det blir vanskelig å overtale en standplassleder til å tillate bruk av skytestokk når man tar oppskyting.

 

At denne diskusjonen kommer opp hvert år synes jeg er komisk.

Oppfordrer dem som sliter med oppskyting til å trene mer, det er ikke akkurat imponerende å treffe en middagstallerken med rifle på 100 meter.

 

Ps! Jeg ser poenget med at den kan tolkes dit hen at man man bruke en skytestokk :wink:

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

At denne diskusjonen kommer opp hvert år synes jeg er komisk.

Oppfordrer dem som sliter med oppskyting til å trene mer

Det er ikke disse som starter denne diskusjonen hvert år. Det er tullingen som stolt kommer hjem fra banen, med ferskt blekk i jegeravgiftskortet, og hiver seg over tastaturet, som starter denne diskusjonen hvert år.
Link to comment
Share on other sites

Det er litt mere relevant å sitte på en stubbe med rifla og en stav i stedet for å ligge med en stropp. Ingen av de kommer til å ligge med en stropp når de skal skyte elgen.

Er det ikke mulig å sitte på en stubbe når man bruker reim?............bare spør.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke mulig å sitte på en stubbe når man bruker reim?............bare spør.

Joda, absolutt. Men for meg forutsetter det at stubber er lav nok hvis jeg skal ha glede av reima. Uansett, en stav er både raskere og mere anvendelig på alle måter om man trenger litt ekstra støtte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til Desert-Beagle: den posten der er noe av det bedre jeg har lest her inne. Tanker som kanskje ikke er så populære, men som definitivt setter fingeren på essensielle ting. Selvfølgelig føles presset annerledes hvis det tar form av forståsegpåere bak standplass enn om det er storokseskjelven som slår inn, men medisinen er den samme: konsentrasjon og kontroll av kroppens funksjoner, altså relevant trening. Flott å lese innlegget ditt!

Link to comment
Share on other sites

Mulig han mener høydeforskjell på skiver vs standplass.Skytebanen jeg bruker har overhøyde på skivene,man skyter altså i svak motbakke noe som gjør at man må løfte børsa mer.(underkant av skiver på 300 meter er i ca samme høyde som mønet på standplass)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt på baner der man skyter mye mer i motbakke enn det du skisserer. Det går bra det også.

Har aldri vært borti at gulvet heller nedover.

 

Skytestillingen må man bare justere slik at hånda kommer nærmere på stokken. blir litt annen vinkel i kroppen, og selv skyter jeg litt bedre svakt nedover enn oppover. Det har kanskje med (manglende) trening å gjøre?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Syns det er så teit når folk har en overdreven respekt for en totalt utdatert måte å skyte opp på. Jeg syns man bør spørre seg hva det grunnleggende poenget med oppskytinga er.... Da vil jeg tro de fleste havner på at oppskytinga skal luke ut jegere som ikke skyter godt nok, eller våpen som ikke går godt nok.

 

Det finner man da ut med valgfri ammo. At folk skulle finne på å bruke helmantla på elg får man ikke noe garanti for allikevel. Folk som virkelig er idioter tipper jeg skyter opp med Mega og tar med Normas jaktmatch-kuler på elgpost allikevel... Skal vi få mer og mer og mer oppfølging og kontroll så må vi til slutt ha med en verge i skauen som sørger for alt som er nevnt i denne tråden.

 

Det var et fantastisk innlegg av M67 og flere andre her, som viser klinkende klart hvor dårlig prøven er tilpasset gode jegere, som har jakt og skyting som en livsstil. Allikevel er det folk med et spett i ræva(uklart hvordan det lar seg gjøre sittende på en høy hest) som ikke tar argumenter fra det som framstår som det nærmeste man kommer fasiten på en god jeger med uklanderlig moral. Jøsses!

 

Jeg mener oppskytinga er for folk som er svært dårlige til å skyte, eller folk som aldri har tid til å trene og derfor må ha bekrefta treffene sine. For dyktige jegere og skyttere er prøva en meningsløs formalitet - som kanskje er grei å ha der på grunn av useriøse folk, dårlige skyttere eller folk som ikke trener. Håper den kommer i en revidert form sammen med en ny gjennomgang av hva slags ammo(vekt/kaliber/materiale) som skal være lovlig på forskjellige viltarter.

 

Lykke til 10 august folkens!

Link to comment
Share on other sites

En liten digresjon når det gjelder skytestokker; Jeg har hatt en Primos Monopod, som i utgangspunktet fungerte utmerket.

Lett å høydejustere og kunne brukes både som stav og skytestøtte.

Det sørgelige er at den holdt kun 2 sesonger, deretter gikk den til helsike og slutter å fungere.

Er det noen som har god erfaring med andre skytestokker, altså kun enkel, ikke bipod og helst justerbar?

Link to comment
Share on other sites

Bare kom du, vil du skyte opp stående med stokk skal du få lov!

Jeg har en følelse at det blir en unødvendig lang reise bare for å få et stempel på et kort. Tror jeg ordner det lokalt, men tak for tilbudet. Jeg får nok lovt til å skyte akkurat slik jeg vil her jeg holder til også :wink:

 

Angående skytestav så tenkte jeg på noe ala det man kan fikse med en samekniv, eller bare en ski/gåstav. Stubbe under ræva og grein i hånda må jo være helt perfekt :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har man fått kontakt med Direktoratet. I følge Arild Sørensen der så er forbudet ikke spesifikt rettet mot fastmontert "to fot" men et generelt forbud mot "fast anlegg". I følge den samme herren vil en "skytestokk" hva enten den har en eller to bein være å regne som "fast anlegg"!

 

Da var den ballen lagt død! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...