Jump to content

Klekking 2015


Petter

Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Etter å ha sett all snøen i fjellet i sør Norge i sommer og hørt div rapporter om kaldt vårvær slår vel dette neppe ned som en bombe. Ser ut til at de som planlegger rypejakt i sør må konsentrere seg om fin utsikt etc istedenfor spennende rypesituasjoner...

 

http://www.njff.no/nyheter/Sider/D" target="_blankårlig-forvarsel-for-rypejakta.aspx

Link to comment
Share on other sites

http://www.ostlendingen.no/nord-osterda ... -69-102002" target="_blank

 

Når Alvdal Grunneierforening innfører dagskvoter på en fugl per dag og forbyr hundejakt på noen felt pga lav rypebestand, burde de heller frede om de mener bestanden er så lav at den ikke tåler større beskatning.

 

Dårlige vårer og forsommere kan vi gjøre lite med, men rovvilt som spiser skogsfugl, ryper, kyllinger og egg, kan vi derimot gjøre en del med.

Mange som er ivrige etter å skyte de få fuglene som er, men særdeles få av de samme folka som gidder å gjøre noe for å redusere predasjonstrykket på rypa.

 

I enkelte områder er det veldig store mengder med måke, kråke, ravn, rev, mink og røyskatt.

I tillegg til en del fredede rovfugler.

Er ikke lett å være skogsfugl eller rype da.

 

Den tiden folk bruker på taksering, burde de heller bruke på å redusere predator bestandene i området.

Men det blir selvsagt ikke mye hundtrening av det...

Link to comment
Share on other sites

Dagskvoter ,forbudt med hund,freding av brunfugl..

Det er den gamle visa med byfolk og bygdedyret.

Ingen som ser sammenhengen?

Noen som sa by og land,hand i hand?

Noen som synes det hjalp i år med kvotene i fjor?

Noen som tror det blir mer til neste år av dette?

Keiseren er like naken.

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Litt merkelig artikkel fra Dalsbygda. Ingen brukbare kull i Dalsbygda. Hmm. Kanskje det har blitt bedre resultat i september?

 

-Dagskvote på en fugl pr. dag er nødløsingen, men også en fin løsning imot det merkelige fredningshysteriet.

-Fredning er løsningen hvis vi ønsker at alle lamper i ettertid lyser rødt mot oss jegere. Eller grønt lys til alle andre.

-Få jegerstanden ut i fjellet og ta ansvar! Oppnå tillit. Gå på jakt og bruke fjellet er virkemiddelet. Hold dette i hevd. Hverken støkk- eller hundjegeren er ikke nødt til å skyte en eneste rype pr. dag. Eller skyt en fugl på heimturen om så være. Nøkkelen er å få hagla med ut i friluft for å signalisere til en skare av motstandere og tvilere om at dette er noe av det beste norske friluftslivet vi kan få i tillegg til symbolske bidrag til tradisjon og kultur. Det holder ihvertfall ikke med "å bare trene hund".

Link to comment
Share on other sites

Pårådyrfot

Godt skrevet!

Ikke gi jaktmotstanderne, som posisjonerer seg i direktorat

og fjellstyrer, vann på mølla.

Blymotstanderne hevnet seg med å fiytte forbudet fra naturtype

til artstype. Nå mangler bare fredning av hønsefugl og vips:

Bly er i praksis forbudt! Så følger resten av jakta etter.

NJFF og vi jegere er lurt igjen.

Jeg er redd de har tatt knekken på oss i løpet av ti år.Det er

vanskelig å argumentere overfor resten av befolkningen når

selv jegere og NJFF ikke holder seg til vitenskapen ,men hiver

seg på freding og taksering og annet som ikke har hold i realiteter.

Heksejakten har vært i gang lenge og vi kommer til å tape.

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

synes det var litt vel dystre spådommer......

 

ang takseringa, så synes ejg det er litt pussig at ikke det er rapporter om en del omlagte kyllinger, har ikke vært så kald sommer at alle omlagte egg har gått til grunne, det har jeg ikke noe tro på.

kan kanskje være at de ennå er så små at hundene ikke finner de på et eller annet vis?

Link to comment
Share on other sites

Fred rypa og skogsfuglen hvor mye man vil - det som funker er jakt og fangst på smårovviltet..

Man kan si mye om forskere, men HINt på Steinkjer har flere år holdt på med et hønsefuglprosjekt og konklusjonen er at rev og mår står for at 8 av 10 skogsfuglreir plyndres (de har hatt kamera på 50-60 reir årlig i 4-6 (?) år.. Kråkefugl står for noe prestasjon i tillegg til dette.

 

Røy har vært fredet i samme område i drøyt 15 år, tross dette har det bare blitt mindre storfugl.. Å det er vel ikke rart hvis jegerne står for uttak av 25-30 røy i året mens reven og måren tar, la oss si av 50 reir, tar de 40 - si at det er 10 egg i hvert reir og 50% er røy, da står de for uttak av 200 røy..

 

Høye skuddpremier, krav om uttak av eks antall kråkefugl/rev/mår for å få kjøpe kort samt en mer aktiv forvaltning ala Sverige med årskvoter på rypa. På skogsfugl har jaktpress lite å si, mens det selvsagt på rypa kan ha noe å si i områder med stort jaktpress..

Link to comment
Share on other sites

Problemet med rovvilt jakt er at det er en meget krevende jaktform.Det er kun de beste jegerne som er i stand til å jakte rovvilt effektivt.I tillegg bør man bo i områdene man skal drive predatorkontroll.Skal det bli noe greie på rovviltjakt må man nesten ha det som livstil og holde på så lenge som jakttidene tillater det,og med alle lovlige midler.DEn vanlige rype og skogsfugljeger mangler både innterresse og evne til å bli noen effektive rovviltjegere.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke enig i dette amarok, det koster lite tid og energi å sette opp feller som kan stå ute..

Stimulering med høye skuddpremier, finansiert gjennom kommune, fjellstyre, lokale jeger og fiskerlag, sau og geitavlslag og høyere pris på jaktkort.

Grunneierne kunne iallefall engasjert seg mer.

Felles predatorkort for hele kommunen som selges billig er dessuten en flott startjaktform for førstegangsjegere. Åte med avskyting av rev er veldig effektivt og krever relativt liten innsats. Så dette er i mine øyne bare unnskyldninger..

 

Hvis man ser i denne rapporten:

 

http://www.njff.no/nyheter/Sider/Dårlig-forvarsel-for-rypejakta.aspx

 

så ser man at der var bra med fugl på våren men lite nå..? Det er iallefall helt sikkert at det ikke er jaktpresset som har tatt livet av rypekyllingene i sommer...

Link to comment
Share on other sites

Feller krever også tilstedeværelse i viss grad.

Levendefeller skal kontrolleres minst en gang i døgnet (for villmink, gaupe og jerv minst morgen og kveld).

Slagfeller skal kontrolleres minst en gang i uka.

 

Så med mindre man er på hytta / i jaktterrenget hver eneste helg, så er det ikke lett å fangste heller... ;-)

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Dag. Selvom jeg ikke bruker mer enn et par timer inn i terrenget hjemmefra, er det likevel litt for langt for å ha kontroll på evt åteplass og slikt. En gang i uka klarer jeg å være der, ikke mer.

Men jeg har uansett gjort mitt beste med lokking, sniking, viltkameraer etc. Og det er jo artig, men ender stort sett med at jeg blir sittende under ei lita furu i sommerkvelden å ete blåbær eller molter. Det eneste jeg har fått så langt er jævla mye mygg- og knottestikk.

En rev fra eller til har vel knapt nok noen betydning, men jeg skal ta`n hvis jeg får mulighet. Både den og kråka eller annet rask.

 

Jeg har fått info fra bekjente som har god oversikt over sørlige Trøndelag. Elendig med fugl blir det sagt, bare sorgen.

I fjellet opp fra Vinstra (vestover) er det sett noen kull med ryper. Visstnok store kull også. Men dette er bare observasjoner av turgåere, ingen organisert taksering, så det trenger ikke bety noe som helst.

 

Jeg er pessimist og kommer nok til å pålegge meg selv årskvote på en 2-3 fugl. Svartfugl, ikke små ryper eller brune "damer".

Link to comment
Share on other sites

Det blir dumt å si at en rev fra eller til ikke har noe å si, en rev fra eller til har utrolig mye å si.. Forskning har vist at en rødrev tar i snitt 4-5 rådyrkje i året, av 100 skogsfuglegg som blir lagt tar den 70 % av eggene, for så å ta 70 % av kyllingene som blir klekt av de 30 % som overlever eggpredasjonen.. Hvis alle landets jegere hadde skutt EN rev hver så hadde vi i teorien hatt en mye bedre skogsfuglbestand..!

 

Det kan være vanskelig å få has på reven i sitt eget jaktområde, og det kan være vanskelig å følge opp feller i sitt eget jaktområde hvis det er langt unna, men tenk stort - ta ut smårovviltet der du bor, uavhengig om du jakter der eller ikke.

Jeg jakter ikke fugl der jeg bor, men skyter allikevel rev. Nå er det slått her og da er de ivrig etter å ta mus på jordene, og som oftest er det da de er enklest å ta - allier deg med bøndene rundt deg, de aller fleste blir sjeleglad hvis du orker å ta ut rev. Det kan dessuten gi flotte jaktopplevelser! Jeg skjøt to på søndag, og den ene kom inn på lokk - ut av intet og inn på 10-15 meter, fantastisk gøy! Og jeg kan ha litt bedre samvittighet når jeg skyter et rådyr eller ei orrhøne til høsten..

Om du velger å ta ut bare 2-3 fugler så betyr det faktisk utrolig lite for bestanden.. I

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke slik at EN rev tar 70% av egg og kyllinger samt rådyrkillinger. Det er en revebestand i sin helhet. Denne revebestanden forblir intakt selv om man skyter en eller kanskje noen fler ut av den.

 

Forskning har vist at skal predator bekjempelse monne, så må de drives intenst, og over store områder.

Å ta ut en rev gir plass til en annen, som kanskje ikke hadde overlevd ellers. Småskala rovvilt bekjempelse har mer å si for egen samvittighet enn virkelighetens småviltstammer.

Spesielt å skyte revevalper på sommerslåtten, da kanskje 60-80% prosent av disse ikke overlever til jul allikevel.

Skyter man en tispe ETTER brunsten - så har det innvirkning det samme året. Men for varig nytte på småviltstammene, må en betydelig mer intens innsats til. Noe hytteeiere ikke er i stand til.

Kongstanken om at "dersom alle skyter minst en rev..." er god. Men ikke nødvendigvis særlig effektiv i praksis.

 

Når det gjelder fellefangst, så er det heller ikke slik at det bare er å sette ut en felle og så strømmer rovviltet inn i den. Man må kjenne rutene til viltet, deres bevegelsesmønster i terrenget til ulike årstider og forhold som snøfall, nye hogstfelt etc. Det krever inngående kjennskap til området, noe hytteeiere ofte ikke har. Selvsagt kan man henge opp en mårfelle, få en hyttenabo til hjelp med kontroll, men det blir neppe særlig effektivt. Dette også mest for egen samvittighet, ikke så stor nytte for småviltet.

Dessuten var min kommentar siktet til utsagnet om at "feller står oppe hele tiden" - jeg ville påpeke at det er regler som forteller hvor ofte de må kontrolleres.

 

Nå er ikke ovenstående til argument for ikke å bedrive rovvilt kontroll. Tvert imot, det er det mest effektive vi kan gjøre. Men igjen - folk som sjelden er i området har svært liten mulighet til å bedrive en jakt som virkelig gir utslag.

I mine hjemområder jakter jeg rev. Noen ganger også i hytte området. Forrige år hadde jeg nesten 30 jaktdager etter rev.

Men jeg jakter om vinteren og helst våren, da èn enkelt skutt rev faktisk kan ha en innvirkning.

Du må gjerne tro at det er viljen det står på for min del. Men det har i virkeligheten mer å gjøre med at med mer erfaring ser man at en stor innsats har svært liten effekt, og det er ikke verdt innsatsen.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kjenner godt til reglene rundt fellefangst.

 

Er vel ikke nødvendigvis sagt at man må være lokalkjent for å drive med fangst av for eksempel mår. Vi startet med fellefangst rundt hytta vår for 8-10 år siden, og første vinteren tok vi 14 mårer med feller stående nesten på hyttetrappa. Fellene var helt vilkårlig satt ut og selvfølgelig behørig preparert med åte etc, men helt uten kjennskap til trekkruter. Jeg velger å tro at de 30 mårene vi tok ut de tre første årene faktisk gjør en forskjell, og det ble ikke lagt ned alt for mye arbeid i det (lover og regler ble selvsagt overholdt).

 

Jeg skjønner også at det er stor dødelighet blant ungrevene, men død hunnvalp blir ikke voksen tispe og får iallefall aldri nye valper. Vi har i mitt nærområde tatt ut rundt 25-30 rever i året, og vi ser en markant økning i rådyrbestanden etter at vi startet uttaket. Dette er selvsagt multifaktorelt men jeg velger å tro at dette uttaket av rev har en positiv innvirkning. Nå har det selvsagt blitt vanskeligere å skyte rev de siste årene da bestanden er kraftig redusert. Det er i midlertidig viktig å holde trykket oppe da den selvsagt fort tar seg opp igjen. Vi har ikke lagt mye arbeid i dette, men en av oss har et åte utenfor hytta si og det er det mest effektive uttaket, utover dette blir mange tatt i slåtten, noen tilfeldig på rådyrjakt, og noen på lokkejakt på vinteren. Jeg velger å tro at dette gjør en forskjell..

 

Synes det blir for enkelt å si at det ikke monner så hvorfor skal jeg drive med det, jeg mener vi jegere undergraver oss selv når vi sier dette og dette resulterer ofte i fredning av områder som nevnt tidligere iallefall har liten effekt, spesielt på skogsfuglen.

Link to comment
Share on other sites

Som du ser av mitt svar, så er ikke saken at jeg ikke driver med rovvilt bekjempelse....

Og det er helt naturlig at gevinsten må stå noenlunde i forhold til innsatsen. Det du beskriver er en ganske formidabel innsats - som i seg selv er verdt honnør for - men igjen er det faktisk ikke alle som har mulighet til en slik innsats.

Og jeg reagerer på din holdning om at alle som som ikke er like flinke som deg er late jegere som bare høster.

Verden er ikke svart/hvitt...

 

Forøvrig har jeg tidligere drevet med fellefangst etter mår i mange år, og selv om jeg ikke tviler på ditt utsagn, så tipper jeg da at du har såpass flaks at hytta di ligger i eller i nærheten av ett trekk område for mår. Om du hører med andre fangstfolk, så er nok de aller fleste enige i at det er viktig å kjenne til rovviltet`s trekk ruter og overganger. ;-) Du har kanskje fulgt med i trådene her for mårfangst, der erfaringer, problemer deles. Du vil av disse trådene lese at det ikke bare er å sette ut ei felle vilkårlig.

Å ta 14 mår på en vinter ved å sette ut feller helt tilfeldig - må betegnes som en utrolig flaks. At det har påvirkning - selvsagt. Men det er neppe noe som kan gjentas ved enhver hytte.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ikke ment å være ufin :) men blir bare litt oppgitt over klaginga fra mange når man faktisk kan gjøre en forskjell ;)

 

Mulig vi hadde flaks, mulig også at det var bra med mår på grunn av lite fangst i det området tidligere.. Har jo selvsagt avtatt med fangsten de senere årene rett og slett for at det nok finnes mindre mår i området ;)

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at det er bra. Hørte at kiær-terrenget vest for Rena er historisk dårlig.

Leste dette på hjemmesiden til Trysil fellesforening: 17.08.15 Rype- og skogsfugltaksering

Årets taksering er nå på det nærmeste gjennomført og de første resultatene har kommet tilbake fra NINA. Vi har nå drevet linjetaksering siden 2000 og det ser dessverre ut til at 2015 kan bli det dårligste fugleåret vi har registrert så langt. Kyllingproduksjonen ser ut til å ha sviktet totalt denne sommeren. Dette gjelder i alle våre takseringsområder både i fjellet og i skogen. Vi legger ut de beregnede resultatene fortløpende. Som en referanse legger vi også ut fugletettheten i et middelår i det enkelte området:

Eltdalen: 2 ryper/km2, 3,0 kyllinger/par (få observasjoner og dermed usikre tall). Middelår 15 ryper/km2.

Tverrfjellet: 3 ryper/km2, 3,2 kyllinger/par (få observasjoner og usikre tall). Middelår 16 ryper/km2.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anta at også Folldal fjellstyre stenger jakta i år. Ser fjelloppsynet innstiller til fredning på både li- og fjellrype, orrfugl og storfugl i år.

 

Stiller meg noe tvilende til representativiteten i linjene til blant annet Oppdal Bygdealmenning. Dette er jo tross alt landets 6. største grunneier (1161 kvadratkilometer). Med 45 kilometer taksert kan jeg vanskelig se for meg at de takserte linjene kan ekstrapoleres til å gjelde det totale området.

Link to comment
Share on other sites

Trysil fellesforening for jakt og fiske har stengt for rypejakta i høst og innfører baglimit på èn skogsfugl pr dag pr jeger:

 

"25.08.15 Rype- og skogsfugltaksering

Vi har nå drevet linjetaksering siden 2000 og det ser dessverre ut til at 2015 kan bli det dårligste rypeåret vi har registrert så langt.

Kyllingproduksjonen ser ut til å ha sviktet totalt denne sommeren. Dette gjelder i alle våre takseringsområder i fjellet. Også i skogen ser det ut til at produksjonen har slått feil. Vi legger ut de beregnede resultatene fortløpende. Som en referanse legger vi også ut fugletettheten i et middelår i det enkelte området:

Eltdalen: 2 ryper/km2, 3,0 kyllinger/par (få observasjoner og dermed usikre tall). Middelår 15 ryper/km2.

Tverrfjellet: 3 ryper/km2, 3,2 kyllinger/par (få observasjoner og usikre tall). Middelår 16 ryper/km2.

Bittermarka: 3 ryper/km2, 1,8 kyllinger/par (få observasjoner og usikre tall). Middelår 17 ryper/km2.

Drevfjellet: Tetthetsestimater kommer. 1,5 kyllinger/par.

Fulufjellet: Tetthetsestimater kommer. 2,6 kyllinger/par.

Trysil, skogsfugl: 2 skogsfugl/km2. Middelår 5 skogsfugl/km2.

Ljørdalen, skogsfugl: 2 skogsfugl/km2. Middelår 6 skogsfugl/km2.

 

24.08.15 Ingen rypejakt i høst

Med bakgrunn i årets takseringer som viser en svært lav tetthet av rype har Fellesforeningen besluttet å ikke åpne for jakt på rype i høst. Dette gjelder for alle våre jaktområder. Samtidig reduseres dagskvoten på skogsfugl til en skogsfugl per jeger. Øvrig småviltjakt går som tidligere bestemt.

 

VG i dag: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/roeyen-ruget-seg-i-hjel-paa-reiret/a/23511193/

Link to comment
Share on other sites

Dette er kvasivitenskap i beste forstand.

Et par jaktfalk med vellykket hekking tar ca 1000 ryper på et år.

Det er mer enn de fleste skyter på et helt liv.

En rekke andre predatorer kommer i tillegg.

Det er ikke jakten som regulerer dette,det har vært kjent i 100 år.

Men å argumentere mot enkle svar ser ut til å være fånyttes.

Neste skritt blir at private terreng må bevise bærekraft, attestert

av et par sosser i tweedjakke med springer spaniel.

Det kommer til å tyte av slike og vi blir prisgitt dem alle sammen.

Pessimist på jaktens vegne? Dessverre ja.

Hadde det enda vært virkningsfullt ,men det bærer kvasivitenskapens

selvforsterkende tegn. Uansett hvordan fuglebestanden blir til neste år

vil det bekrefte "rigtigheten" av dette tøvet,

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår jo at det kan bli dårlig med kyllinger i år med den våren/forsommeren vi hadde, men jeg stusser over at tallene fra den takseringen viser at også stamfuglbestanden skal ha blitt knust? Det var jo noenlunde greit med rype i fjor?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Sakset fra årets første Rjukanprøve på Skinnarbu:

 

"Det er i løpet av helgen observert flere store kull, flere hunder hadde sine muligheter uten å lykkes. På grunn av forholdene har nok kull også blitt forbigått, vi er derfor optimister med tanke på bestanden."

 

Uoffisielle meldinger tyder på middels år i Vest-Telemark/Setesdal, har også hørt tilsvarende fra Uvdal....

Link to comment
Share on other sites

Kan desverre ikke se noe annet enn en svært unyansert og dårlig artikkel. Det er ikke tilfelle at tilstanden er slik som den fremstilles, bare med untak av at det er brukbar rypeproduksjon i Nord-Norge. Greit å annonsere for mer penger til forskning, men la det ikke gå ut over hele jegerstanden. Krisemaksimering over hele fjøla er blitt utrolig trendy. Selvfølgelig kan fremstillingen bare være journalistikkens skrivemåte.

Link to comment
Share on other sites

Dette er kvasivitenskap i beste forstand.

Et par jaktfalk med vellykket hekking tar ca 1000 ryper på et år.

Det er mer enn de fleste skyter på et helt liv.

En rekke andre predatorer kommer i tillegg.

Det er ikke jakten som regulerer dette,det har vært kjent i 100 år.

Men å argumentere mot enkle svar ser ut til å være fånyttes.

Neste skritt blir at private terreng må bevise bærekraft, attestert

av et par sosser i tweedjakke med springer spaniel.

Det kommer til å tyte av slike og vi blir prisgitt dem alle sammen.

Pessimist på jaktens vegne? Dessverre ja.

Hadde det enda vært virkningsfullt ,men det bærer kvasivitenskapens

selvforsterkende tegn. Uansett hvordan fuglebestanden blir til neste år

vil det bekrefte "rigtigheten" av dette tøvet,

mvh

Ptarmigan

 

Jeg kunne ikke vært mer enig! Egeninteresser innen det voksende hundemiljøet er dessverre i ferd med å ødelegge rypejakta for Jørgen Hattemaker.. For 15 år siden hadde jeg aldri hørt om taksering, men nå, nå skal alle med hund, ung, gammel, dårlig eller god ut å taksere i fra første anledning. Å starte med hundetrening i fra 5 august, med det påskuddet om at de driver med taksering er rett og slett bare tull! Alle disse skal nå ha sin egen private teig, hvor de da kan ha en avtale med grunneier om såkalt taksering. Grunneieren gir jo blanke faen, han får jo pengene sine uansett, og selv om alle allmenne områder rundt om stenger, så skal de som leier terreng jakte å forvalte selv, for de har taksert... Makan! Dette er nå snart direkte sammenlignbart med det som har skjedd i alle våre lakseelver, det er fiffen som står der å fisker i mens vi "vanlige" bare kan stå å se på..

 

Oppdal bygdealmenning stenger i år, de har taksert noen linjer i østfjella. Store områder i sør, vest og nord er ikke vurdert på noe slags måte. På toppen av det hele så er mesteparten av Oppdal bygdealmenning fjellrypeterreng, og den er det ingen som har sett etter en gang. Det blir jo som om man plutselig finner ut at man må frede elgen, og så freder man hjorten i samme slengen for å være på den sikre siden..

 

Her i distriktet ser det ut for å være en tilbakegang i fra i fjor, naturlig nok når man tar forholdene i vinter, vår og sommer i betraktning. Men, jeg har vært litt i fjellet å det ser ikke så mørkt ut som man skulle tro. Dette er naturlige svingninger, vi skal ikke lenger tilbake enn først på 90 tallet, da var det mindre rype i fjellet her enn det har vært i noen av de siste 8-10 åra.

Link to comment
Share on other sites

Berettagrouse. Det var da rypetaksering (enklete steder) allerede på 80 tallet! :) At det gradvis er blitt mer vanlig er så. Taksering er fornuftig, ut fra et forvaltnings hensyn. Det er grunneierene (el. de som forvalter eiendommen), som setter kravene til hvem som får delta på slike takseringer. Så det er ikke hvem som helst. Selv om det er "blandet drops", som får delta, tror jeg ikke dette er ødeleggende for bestanden.

 

Men jeg tror personlig dette startet fordi grunneierene av private terreng, da kunne heve prisen på terrengene sine, ved gode rapporter. Disse rapportene ble ikke lagt ut offentlig, men pressentert de som kjøpte jaktkort, eller ved årmåls leie av terreng.

 

Men det er vel først de senere årene, at rapporter er blitt lett tilgjengelig. Nå blir de til og med markedsført av enkelte.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis den vitenskaplig sett ubrukelige takseringen

som er problemet ,men konsekvensene!

Ubrukelige,eller bevisst negative, personer i fjellstyrene ødelegger for

både jegere og lokalt næringsliv utfra forutsetninger de hverken har

forstand eller kunnskap til å forvalte.

Man setter opp noen helt vilkårlige tall for et "middelår".Så vandrer man en tilfeldig

linje med en tilfeldig hund på en tilfeldig dag med tilfeldig vitring.Er ikke dette

ren bløff,så vet ikke jeg.

Det er ingen tradisjon for dette i Norge,og vi har klart oss uten i hundrevis av år.

Men trangen til å drive naturen som en kjøkkenhage ser ut til å være uendelig.

Grovt sett er normen som følger:

To ryper om våren blir til tolv om høsten og to igjen til neste år.

Å være mat for rovviltet er deres fremste oppgave i livet.Dette går kun

bra fordi arten ved jaktfalkens hjelp gjennom tidene, er blitt herdet til den hardføre

typen den er.Den tåler et av verdens hardeste klima og beinhard predasjon!

Den tåler også at vi snyter rovviltet for noen stykker.

Å få en slik kunnskap inn i knotten på folktevalgte husflidsindianere i Oppdal og

Engerdal og ellers,virker som en helt umulig oppgave og jeg tror vi taper saken

på sikt.

NJFF skulle stått på barikadene for jakta,men idealiserer heller en jegerstand av

velkledte piker på kurs i taksering og vinsmaking.

Snart har dette tullet festet seg som normalt og våre motstandere har vunnet som

de gjorde i blysaken.

Jeg må desverre si det: Det er antakelig allerede for sent og NJFF svikter totalt.Igjen.

Mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Jaggu temperatur på en del av karene her :roll:

At det har eksistert en slags konflikt mellom bikkjefolk og andre jegere er godt kjent. Men det er uansett skøyeraktig å lese de kategoriske påstandene om hvor mye ugreie en fuglehund kan få til. At det er fuglehunder som er den egentlige trusselen mot ryper og skogsfugl. Og kobler du en jævla fuglebikkje med en grunneier så har man virkelig oppskriften på hvordan både jakt og rypebestand kan ødelegges for godt.

Man kan gjerne argumentere mot taksering, men særlig seriøst blir det ikke før et bedre alternativ for bestandsmål kan legges på bordet. At rypebestanden er nedadgående av ymse grunner, er sikkert. Alle tellingen og fellingstall tyder på det. Jeg skjønner man ønsker å finne en syndebukk. Fuglebikkjer er ikke riktig adresse. Ikke grunneiere heller, med mindre de hogger ned all skauen, bygger hyttelandsbyer, driver oppdrett av predatorer etc, etc. Nå er det slik at noen gjør faktisk det, i hvert fall overdrevent ivrig skauhogst. Også klager dem over svikt i skogsfuglbestanden noen år etter, forstå det den som kan.

Jeg er overbevist om at det vi ser er et resultat av menneskets mangeårige påvirkning av naturen på lokalt og globalt nivå. Det er bare å venne seg til det. Stikk huet i sanda, skyld på bikkjer og grunneiere, fortsett og stem på klimafornekterne (Frp!) og let etter en ny hobby.

 

Men ellers: i terrenget jeg bor, som jeg har skutt en del fugl de siste årene, og som jeg har trent opp bikkja mi i (stort sett bare utenom båndtvangen), har vi i år ikke sett en eneste skogsfugl. Jeg håper det er uflaks, men det ser for dette terrenget ikke lyst ut. To rugder er alt vi har funnet. Bikkja er for øvrig ikke en slabbedask, men en dyktig skogsfuglhund som finner fugl hvis det er.

I min egen skau virker det å være like bra som tidligere. Forrige helg hadde vi 8 fugl på vingene i løpet av de 2 timene vi gikk i terrenget. Ingen store kull, men de så vi, som jeg har nevnt, for noen uker siden. Det blir topp å komme seg på jakt igjen, gleder meg skikkelig til en drøy uke i de dype skoger, men rypejakt i sørnorge blir det ikke på meg i år.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det på tide at folk tar det litt rolig, og tenke igjennom på hva de skriver.

Etter hva jeg har lest og oppfattet, står det med noen unntak, ganske dårlig til med rypebestanden denne høsten.

 

Vi opplevde i fjor at bestanden tok seg bra opp flere steder, med flere og store kull. Alt lå til rette for at vi i år skulle kunne få et riktig bra rypeår, basert på mengden stamfulgl på vårparten i år. Beklageligvis ble det en spesielt kald og våt sommer som medførte en eksepsjonell høy dødelighet av rypekyllinger. Enten så frøs kyllingene i hjel, eller så sultet de til døde. Dette må vi ta hensyn til under årets jakt!

 

Det er klart at hvis vi i dårlige rypeår, høster uten begrensning og av fri lyst, så vil det ta desto flere år for bestanden tar seg opp igjen. Vi kan høste noe, men overskuddet er lite i år og dermed må utbyttet reduseres.

 

Det å jakte er å høste av naturens overskudd, og i å forvalte en bestand. Vi jegere er pliktige i å oppføre oss på en anstendig måte, slik at vi også i fremtiden kan nyte jakt på disse artene.

 

Jeg anbefaler herved alle om å jakte med måte i år, slik at det er bra med stamfugl. Samtidig får vi håpe at klekkingen går bedre neste år.

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

Da er det også stengt for jakt på Statskogs/OJFL området Hjerkinn/Drivstuutmålet.

Gikk fra 3 til 1 rype for noen uker siden, men nå blir det altså ikke jakt.

 

Blir ikke så mye jakt som planlagt :cry: Når også Oppdal Bygdealmeningen stenger jakta.

Godt mann har litt i bakhånd :smile:

 

Blir å ta med seg hunder for trening, revelokk og rifle til fjells. :twisted:

 

 

 

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Berettagrouse. Det var da rypetaksering (enklete steder) allerede på 80 tallet! :) At det gradvis er blitt mer vanlig er så. Taksering er fornuftig, ut fra et forvaltnings hensyn. Det er grunneierene (el. de som forvalter eiendommen), som setter kravene til hvem som får delta på slike takseringer. Så det er ikke hvem som helst. Selv om det er "blandet drops", som får delta, tror jeg ikke dette er ødeleggende for bestanden.

 

Men jeg tror personlig dette startet fordi grunneierene av private terreng, da kunne heve prisen på terrengene sine, ved gode rapporter. Disse rapportene ble ikke lagt ut offentlig, men pressentert de som kjøpte jaktkort, eller ved årmåls leie av terreng.

 

Men det er vel først de senere årene, at rapporter er blitt lett tilgjengelig. Nå blir de til og med markedsført av enkelte.

 

Ja det var kanskje sporadiske rypetakseringer på 80 tallet, men for hvem, og hvor er de reultatene? Ja, taksering kan være fornuftig, men det forutsetter at det blir utført innenfor en del kriterier. Det er alt for mange som driver med såkalt taksering i dag som ikke har god nok kunnskap om hva de driver med, og i de fleste tilfeller er egeninteressen for trening av egen hund overordnet dessverre. Når det gjelder hvem som for delta på taksering, så er det mer enn rimelig tilfeldig, og det er da gjerne den som leier et terreng som selv takserer området. Hørt om bukken og havresekken?

 

En annen ting som forbauser meg her, det er at man i flere områder nå tillater jakt i fra starten, men så freder man i fra begynnelsen av oktober... Det hadde vært enklere å forstå i fra mitt ståsted om man snudde om på det, fredet i fra starten og frem til 1 oktober slik som man gjorde i en del områder her i distriktet på 90 tallet da rypa hadde en down periode. Problemet her er vel at en del fjellstyrer rundt om allerede har tatt seg betalt, og at man da heller velger å sette en lav kvote, oppfordre jegerne til å vise måtehold, og så beholder man pengene. God forvaltning? Eller har noen med sterk påvirkning her bedre utbytte av å få jakte i fra starten av, da med mindre sky ryper for eksempel, enn på eventuelt større, sprekere å litt mer sky fugl på oktober?

 

Ser det er flere her som peker på at fellingstallene på skogsfugl og rype har gått bare nedover de siste 15 åra.. Ja de har det, men det er flere grunner til det enn bare bestand. Baglimit som det heter så fint, har etter år 2000 blitt innført gradvis over det ganske land(ja, det fantes steder med baglimit før 2000), og nedgangen i antall jegere er stor. På slutten av 80 tallet jaktet mer enn 120000 på småvilt, i 2013 var det bare så vidt over 40000 som jaktet småvilt. Tipper vi nå etter denne høsten havner godt under 40000. Bare i mellom 2009 og 2013 ble det 11000 mindre småviltjegere.. Rekrutteringen er så godt som borte.

 

Jeg er i utgangspunktet en reinspikka støkk og fjellrypejeger, jeg har hatt dette som min største lidenskap i over 30 år, og jeg har sett både dårlige, middels, bra og kronår på de 30 åra. Noen arter har større svingninger enn andre selv innenfor småviltet i samme sesong, det er bare slik. Men, jeg har på de drøye 30 åra tilgode å se at det er såkalt "helsvart" med fjellrype i de områdene jeg har jaktet. Det er det ikke i år heller, jeg har vært å sjekket! Til tross for det, så må jeg i år bryte en 26 år lang tradisjon, på grunn av at det er etter sigende for lite av en annen art i et annet område noen mil unna. Den er tung å svelge!

Link to comment
Share on other sites

Ja det var kanskje sporadiske rypetakseringer på 80 tallet, men for hvem, og hvor er de reultatene?

 

En annen ting som forbauser meg her, det er at man i flere områder nå tillater jakt i fra starten, men så freder man i fra begynnelsen av oktober...

 

Jeg er i utgangspunktet en reinspikka støkk og fjellrypejeger, jeg har hatt dette som min største lidenskap i over 30 år, ....

Til tross for det, så må jeg i år bryte en 26 år lang tradisjon, på grunn av at det er etter sigende for lite av en annen art i et annet område noen mil unna.

Jeg kunne jo nevt, at rypetaksering har pågått ennå lengere, enn fra 80-tallet. Men da KUN av de, som har (og driver) drevet med rypeforskning. Har ikke sjektet når dette startet, så jeg vet ikke om de begynte før, eller få år etter krigen. Men jeg er ganske sikker på at de drev med dette på 50-tallet.

 

Du undrer på hvor de gamle takserings resultatene er. Tja... hva tror du? Var vel lite internett på 80-tallet. Og selv etter at internet kom, tok det mange år før en begynte å bruke det, for å vise resultatene fra slik taksering. Det er først de siste årene, at slik er blitt presentert på nettet. Hva som ble brukt i begynnelsen har jeg forklart. Dernest ble det innsendt resultater til (trolig) Rypeforskning. Så kom resultatene kun i en kortfattet rapport, gjerne gjengitt i jakt literatur og enkelte ganger i aviser. De første gangene jeg lester rapporter, var ved direkte kontakt med spesifikke grunneierlag. I ettertid, kunne en via internett søke opp div. grunneierlag og lese deres rapport. Dette har vært en gradvis overgang. Men selv i dag, er det få grunneierlag som takserer og det er ikke alle av dem heller som utgir sine resultater, til offentligheten. Andre private er vel fraværende, med sine resultater. Så det er mye som ikke blir taksert og en del av det som er taksert, får vi ikke se resultatene fra. Vi får normalt kun se en generell rapport. For meg er det mer interessant å se resultater, med statestikk fra hver enkelt takseringslinje, for et område. Da også med oversikt fra tidligere år. Først da kan en vurdere noe. Og ikke bare for det aktuelle terreng, men det viser at sansynligheten for hvordan det er i nabo terrengene, som ikke blir taksert.

 

At jaktprøvefolk er interessert i å delta på slik taksering, er ikke ukjent, da dette også er trening. Men at utvalg av hunder og førere er tilfeldig, er vas. Utelukker ikke at det kan forekomme, men det er tvilsomt. Kjenner flere som deltar på dette. Kan også opplyse, at metode som brukes er utviklet av "rypeforskerene". Så den er heller ikke tilfeldig.

 

Lirypejakt er mer usikkert i oktober, enn i september, inntill snøen ligger permanet. Og det er nok grunn til, at de freder seinere. Dette burde du visst. :)

 

Du har mye rett i dette med innføring av "bag limit" har påviket fellingstallene. Og dette har pågått, siden de første grunneierlag innførte bag limit (trolig) på slutten av 80-tallet. Og som var et resultat av linjetaksering.

 

Undrer litt på ditt engasjment og motstand mot linjetaksering, av liryper. Du jakter jo fjellrype og den blir ikke taksert. Ser også at du er usikker på, om du har jaktet i "mer enn 30 år, eller 26 år. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Var en tur i Vest-Telemark i helga, så ikke en fjær...., ingen stamfugl å se...

 

Unghunden er ikke en rå viltfiiner (enda....) men nesa funker jo og har funnet fugl i skauen i år.

Fredag: 2 timers innmarsj.

Lørdag: 4 timer + 3 timer.

Søndag: 3 timer + 2 timers utmarsj.

Dette var 1000-1100 moh, fin vind, noe fuktig, fine forhold men grønne blåbær enda...

Ikke en lyd fra hverken li-eller fjellrype.

 

Men litt lenger vest ligger Hovden, noen som vet hvordan var med med fugl på prøva nå i helga?

 

mvh Terje

Link to comment
Share on other sites

Berettagrouse

Du har helt rett.

Her er flere eksempler på den kvasivitenskaplige galskapen:

Ett år ble rypene fredet av statsskog i Setesdal pga lave takseringstall.

Naboterrenget i Sirdal ble jaktet pga gode tellinger.

Det er bare det at det siste terrenget er fjellrypeterreng og disse trykker

ikke på samme måte for hund eller folk.De letter gjerne på litt avstand

og gir dermed mye høyere telling enn liryper som kanskje er helt umulige

når tellingen foretas.Hverken statsskog etter taksører hadde greie på dette.

Vi jaktet lirype i privat nærliggende terreng med utmerket resultat,

At terrenget kan virke dødt en dag og fullt av fugl den neste er noe alle jegere

vet.Styrene i offentlige terreng vet det ikke.

I Engerdal ble jakten avsluttet etter første uka.Man fredet også skogsfuglen

som ingen hadde taksert! Sånn for sikkerhets skyld!

Vi trente bikkja og hadde oppe 42 ryper og 4 tiur på en formiddagstur.

Man skulle tro at rypa var en endemisk art for Norge og at den er nær utryddelse

av jakt.

Rypa er cirkumpolar og det er underlig at vi ikke hører om freding og katastrofetilstander

fra Sverige ,Russland eller Nordamerika!

Det er det vanlige hykleriet,jfr forbud mot tomgangskjøring i et land med en promille av

verdens biler,mens vi samtidig er en av klodens største oljeeksportører.

I tillegg kommer bygdedyret og jaktmotstandere forkledt som forskere,taksører og

medlemmer i fjellstyrene.

Det er sludder alt sammen,men som jeg før har skrevet,jeg er redd de vinner.

Særlig fordi de har fått både NJFF og mange jegere med på sin side.

Det kommer vi til å angre på når rypa blir fredet.Dagen nærmer seg.I år

er de sånn halvveis.

 

Med apokalyptisk ,men vennlig,hilsen

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

To søndager på Samsjøen med hund. Ikke en rype å se. På treningsturene i fjor så jeg i snitt 15-30 ryper på en 7 timers tur.

Ellers knapt sett rype på fjellet ila en lang sommer med mange fisketurer. Fant et forlatt reir eller ikke lite å se. Bedre med fjellrype i Nordland. Men i Trøndelag har jeg knapt sett noe. Bare en og anne storfugl.

 

Veldig spent på om det blir stengt i Solknedal. Der har jeg kort i høst

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...