Jump to content

Lette skalljakker til jakt


msteiro

Recommended Posts

Jaktdresser finnes det mye av, og ofte er de ganske tunge og dyre.

Skal man ha noe lett regntøy har det blitt til pottetette regnplagg uten noe lufting, ikke behagelig affære ved en tur på fjellet akkurat.

 

Det jeg har savnet er en lett og teknisk skalljakke i Goretex el. i mørgegrønn farge. En lett, tynn og passe regntett jakke som tar minimalt med plass i sekken når ikke i bruk, men som puster og har ventilasjon under armer etc.

 

Nå har ihvertfall Marmot kommet med en ny farge; Greenland.

PreCip jakken (innstegsmodelllen) koster ca 700 kr, veier 370 gr, og har det meste av lommer og deres versjon av GTX. Kjøpte den i går, og selv med kjøp av ny jaktdresss, tror jeg denne kommer til å bli med på fler og fler turer.

 

Flere av GoreTex Pro modellene kommer i samme farge også.

 

Ikke noe reklame altså, tenkte bare dele (tidligere) frustrasjon med jaktbekledning.

Link to comment
Share on other sites

uten å drepe gleden din, så har jeg brukt opp 2 stk Marmot Super mica jakker. Denne 2.5 lags membranen til Marmot er fin når den er ny, men med bruk med sekk og litt svetting og sånt, så delaminerer den, og er alt annet enn tett.

Lette og gode så lenge det varte.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Skalljakke til fjellbruk bør etter min erfaring ha knappeslag/klaff utenpå glidelåsen. Min glidelås har røket i -5 C, sludd og 15m/s motvind langt oppe på fjellet. Måtte gå med jakka bak-frem, med sakken over glidelåsen på ryggen.

 

Skal ha meg ny jakke til reinsjakt, det blir en grå jakke, med klaff.

 

Slb

Link to comment
Share on other sites

Arcteryx LEAF ALPHA er vel akkurat det du ser etter, men med en pris på 5-6 tusen så er det vel kanskje ikke helt aktuelt. Aktuelle farger er vel kanskje Crocodile (Tan) og Multicam og jakken har har GTX ProShell membran, ventilasjon, klaff over glidelås og forsterkninger for bruk med sekk. En annen ting er at hetten kan stues i kragen og således holdes tørr. Alle vet hvor kjipt der er å ta på seg en hette full av vann :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en utgave av Arcteryx Alpha LT fra LEAF serien. Den er maken til ei sivil jakke jeg har, med unntak av fargen. Den er i crocodile. Finfin til all jakt der man ikke må være lydløs. Nydelig som regnjakke i sekken de dagene man ønsker å ha feks en windstopper fleece.

 

Denne har vært med på mye jakt gjennom årene, og selv om den var veldig dyr så har den vært mer lønnsom enn noe Norrøna plagg jeg har hatt. Denne kommer til å vare mange år fremover!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Noen som har nyere tips og komme med her? ser etter ei Lett GTX jakke som holder vär og vind ute og som tilförer minst mulig varme. skal brukes på reinsjakta. er det farger som er bedre en andre når det kommer til dette? har tittet og vurdert Haglöfs L.I.M. men den kommer ikke i ``jaktvennlige`` farger! 

Link to comment
Share on other sites

Har dessverre ikke tips om konkrete modeller. Men jeg liker litt lysere farger i variant av grå til reinsjakt. Klassiske jaktfarger som oliven og brun blir fort veldig synlig på lang avstand (ser sort ut)

 

Sånn farge liker jeg https://arcteryx.com/no/en/shop/mens/alpha-sv-jacket (edit velg farge Forage)

 

Selv har jeg også kuttet å bruke de aller letteste jakkene på fjelljakt. Jeg foretrekker litt stivere 3-lags Gore Tex. De kommer til sin rett når du får regn i kombinasjon med vind. Da er det ikke så digg med ei veldig lett jakke som vinden klistrer inn mot kroppen din. 

Edited by lilleulv
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@lilleulv Takk for tipset! gråt virker å blende bra inn i fjellområder. om du skulle komme på noen konkrete tips så skrik ut! er en jungel å velge på så alt hjelper haha! 

 

@Gillenjeg har Attack pant og Guide DCS jakka fra för men disse er ikke vanntette. skal se om jeg finner noe som frister men prisene kuiu forlanger blir igjen litt vel höy for noe som brukes maks 1 uke i året. er jeg heldig så blir jakka liggende i sekken hele jakta! :)

 

@Haavarddenne firstet! men den var så klart utsolgt i str XXL hehe :/ hvor lenge har du hat din? og er det noe du föler jakka mangler? 

Link to comment
Share on other sites

Lindbeck1 skrev (2 timer siden):

@lilleulv

 

@Gillen

 

@Haavarddenne firstet! men den var så klart utsolgt i str XXL hehe :/ hvor lenge har du hat din? og er det noe du föler jakka mangler? 

 

Har hatt den i to sesonger, dvs ca 25 jaktdager. Bruker den egentlig mer som vindjakke enn regnjakke. 

Jeg syns ikke den mangler noe, men kan tenke meg at jeg ville hatt noe annet om det kom store nedbørsmengder eller ble full vinter. Siden jeg lever ett fleksibelt liv kan jeg luslese Yr og holde meg hjemme når det blir utrivelig i fjellet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kjenner til lette skalljakker som ikke lager lyd? Jeg har brukt Norrøna paclite forelhogna. Grønn Goretex jakke som har en «loddenish» ytterside som ikke knirker og gnisser.
https://prisguiden.no/produkt/norrona-forelhogna-paclite-jakke-129718

Jeg hamstret før den forsvant fra markede, men nå er siste jakka på tur og ta kveld. Jeg finner ingen lette skalljakker som ligner på den. Alle er laget i noe ubrukelig stoff som lager lyd. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor Norrøna sluttet å lage denne modellen. Det er den besta lette skalljakka jeg noen gang har vært borti til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Har en Haglöfs i Gore-Tex Active Shield. Vet ikke om den produseres lengre, men den var bra i tre sesonger. Ble brukt jakt, fiske og trening i regnvär. Hardt bruk. Den puster fortsatt bra til å väre en membranjakke, men den tåler ikke skikkelig drittvär. Den er en lett trelagsjakke. Min er i en grönnfarge som gir bra kamuflasje blandt lövträr, men på fjellet er den for grönnn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...