Jump to content

Brudd på våpenloven, når kan man få godkjent søknad?


StrandsAmmo

Recommended Posts

Det skal ikke være noen automatikk verken i at dette vurderes som en grov overtredelse, eller at våpenkort skal tilbakekalles. Jeg refererer til kilden:

Politiet bør også vurdere å tilbakekalle våpenkortet ved overtredelser av våpenforskriftens regler om oppbevaring av våpen og ammunisjon, samt i de tilfelle vedkommende nekter å samarbeide mht til kontroll av oppbevaringen, jf. våpenlovens § 27 a annet ledd, eller hvis vedkommende nekter å etterkomme pålegg mht oppbevaringen av våpen og ammunisjon.
(Min utheving)

 

Dette, samt andre punkter, gir politimesteren i det aktuelle distrikt (dvs saksbehandleren) nokså romslig monn for vurdering, slik at reaksjonene for samme overtredelse kan være forskjellig fra distrikt til distrikt, og fra sak til sak.

Link to comment
Share on other sites

Men er det ulovlig å oppbevare løpet fritt så lenge sluttstykket er nedlåst? Jeg var av den oppfatning at én vital del fra hvert våpen skulle være bak lås og slå, og da var kravet om sikker oppbevaring oppfylt.

Om jeg forstår deg riktig, vil jo det bety at det er helt ulovlig å oppbevare kun sluttstykke i våpenskap, siden det da er opptil flere vitale deler utenfor.

Link to comment
Share on other sites

Det holder å låse inn en vital del ja, jfr. våpenforskriften:

 

§ 79.Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. «Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap» (1985).

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904

Link to comment
Share on other sites

Andre straffbare forhold som har en slik karakter at de får betydning for tillatelse til å ha skytevåpen, slik som tyveri, innbrudd, bedrageri m. v., fører etter direktoratets praksis til en karantene på minst to år.
Så spørsmålet (med mindre rogsom har rett) blir vel om vi snakker om 1 løs patron eller en par paller?

 

Når det gjelder pipa burde det vel vært anket over feil lovanvendelse siden det er tilstrekkelig å oppbevare minst en vital del innelåst.

 

Men uansett, dette er jo ikke noe politiet normalt finner ut hvis de ikke gjennomfører en ransaking av bopel av andre grunner?

Link to comment
Share on other sites

Litt snedig at man risikerer pes for å ha en skarp patron man plukket opp fra standplass i samme skap som 2000 andre skarpe skudd, bare fordi den har andre mål. :roll:

 

For øvrig kunne jeg godt tenke meg at trådstarter utdypet litt, dersom det er en faktisk sak det er snakk om.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...., HVIS problemet oppstår har politiet allerede hatt razzia hjemme hos deg av en eller annen grunn. Så enten har de funnet noe annet mer alvorlig å ta deg for, eller de er desperate til å rettferdigjøre aksjonen med et eller annet.

 

...eller så har de tatt seg inn i feil hus, og der stod det tilfeldigvis et våpenskap med nøkkelen i døra.

ref. En sak som ble omtalt her på forumet i fjor.

Det er ikke alltid slik at politiet må ha noe på deg for å sjekke deg ut.

Link to comment
Share on other sites

Så vis jeg oppbevarer patroner til 3006 og ikke har våpen kort til dette er det ulovlig?
ikke nødvendigvis ... dersom patronene ble ervervet på lovlig vis.

Det er regler for erverv av ammunisjon (som forøvrig medfører at ammunisjon kan erverves uten våpenkort), men det er meg bekjent intet krav om avhending av lovlig ervervet ammunisjon dersom vilkårene som muliggjorde lovlig erverv har opphørt (feks. etter salg av våpen). Våpenloven § 15, siste setning - "Det er ikke tillatt å eie eller inneha ammunisjon som er ervervet i strid med loven" - impliserer rent logisk at det er tillatt å eie eller inneha ammunisjon som er ervervet i tråd med loven. Det er ikke engang noe krav om avhending ammunisjon ved tilbakekall av våpenkort ("kan [...] beslutte").

Under vilkår som nevnt i § 10 første ledd kan politimesteren beslutte at ammunisjon, herunder også ammunisjon som nevnt i § 5 bokstav c, skal innleveres. Reglene i § 10 fjerde ledd gjelder tilsvarende. Politimesteren kan dessuten nedlegge forbud mot at vedkommende framtidig eier eller innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som nevnt i § 5.

 

Det er ikke tillatt å eie eller inneha ammunisjon som er ervervet i strid med loven.

Link to comment
Share on other sites

Dette med lovlig ervervet ammo på kaliber du ikke har slo meg også. Om jeg eier ei rifle i 6,5x55 kan jeg fint låne ei rifle av en kompis i 30.06. Jeg kan også kjøpe ammo på lånebeviset. Men det er vel ikke noen krav om at ammo må brukes opp før jeg leverer tilbake? Denne ammo kan jeg jo få bruk for senere også. Eller er jeg på tynn is i et slikt tilfelle om jeg får kontroll?

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar. Har man sagt a, så kan vel man også si B.

 

Jeg var godkjent ammo samler, solgte og ga bort til andre samlere med lisens, politiet kom med ransakelse, siden jeg hadde lagt ut på denne siden, fattet mistanke og kom på besøk. Det ble ett helvette. Så ble dømt på alt fra heleri mot Forsvaret pga oppvevaring av Nato ammo pluss litt annet div patroner med spreng og panser. Fikk også en 85mm RPG granat og 20 talls bomber og granater på bladet, som var tomme, men Forsvaret turte ikke noe annet enn å sprenge dem, så Beviset ble raskt borte for min del. hadde også noen 12,7x 99 piper liggende jeg hadde funnet i myra sammen med løp til 20mm. Så fikk den straffen jeg selvfølgelig fortjente. Ble inndratt 3 våpen, som jeg fikk '' selge" til noen i familien. Dommen er ferdig og straffen er sonet. Det godkjente våpenrommet blir til vaskerom etterhvert:-)

Link to comment
Share on other sites

Det må da være lovlig dette. Junior har ei rifle i kaliber 3006 som jeg har lånt ved ett par anledninger, med låneseddel , og patroner til denne har jeg da ladet selv. Diesett har jeg selv , og junior bruker dette og ladebua mi til å lage sine ladninger. Som kjent blir det jo ikke så mange jaktskudd avfyrt , så det ligger nok en boks med noen av disse i patronskuffen min enda...

Link to comment
Share on other sites

Så vis jeg oppbevarer patroner til 3006 og ikke har våpen kort til dette er det ulovlig?
ikke nødvendigvis ... dersom patronene ble ervervet på lovlig vis.

Det er regler for erverv av ammunisjon (som forøvrig medfører at ammunisjon kan erverves uten våpenkort), men det er meg bekjent intet krav om avhending av lovlig ervervet ammunisjon dersom vilkårene som muliggjorde lovlig erverv har opphørt (feks. etter salg av våpen). Våpenloven § 15, siste setning - "Det er ikke tillatt å eie eller inneha ammunisjon som er ervervet i strid med loven" - impliserer rent logisk at det er tillatt å eie eller inneha ammunisjon som er ervervet i tråd med loven. Det er ikke engang noe krav om avhending ammunisjon ved tilbakekall av våpenkort ("kan [...] beslutte").

Under vilkår som nevnt i § 10 første ledd kan politimesteren beslutte at ammunisjon, herunder også ammunisjon som nevnt i § 5 bokstav c, skal innleveres. Reglene i § 10 fjerde ledd gjelder tilsvarende. Politimesteren kan dessuten nedlegge forbud mot at vedkommende framtidig eier eller innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som nevnt i § 5.

 

Det er ikke tillatt å eie eller inneha ammunisjon som er ervervet i strid med loven.

 

 

Takk, det tenkte jeg ikke på.

Link to comment
Share on other sites

Sitat;

 

Jeg var godkjent ammo samler, solgte og ga bort til andre samlere med lisens, politiet kom med ransakelse, siden jeg hadde lagt ut på denne siden, fattet mistanke og kom på besøk. Det ble ett helvette. Så ble dømt på alt fra heleri mot Forsvaret pga oppvevaring av Nato ammo

 

Ble du dømt for oppbevaring av Natoammo samt heleri mot Forsvaret? Ser det er flere som selger norsk Natoammo i diverse medier...

Link to comment
Share on other sites

Sitat;

 

Jeg var godkjent ammo samler, solgte og ga bort til andre samlere med lisens, politiet kom med ransakelse, siden jeg hadde lagt ut på denne siden, fattet mistanke og kom på besøk. Det ble ett helvette. Så ble dømt på alt fra heleri mot Forsvaret pga oppvevaring av Nato ammo

 

Ble du dømt for oppbevaring av Natoammo samt heleri mot Forsvaret? Ser det er flere som selger norsk Natoammo i diverse medier...

 

 

Det betyr ikke på noe vis at det er lovlig...

Link to comment
Share on other sites

12,7mm piper funnet i myra..?

Stusset på denne jeg også. Jeg tilbringer en del timer ute på multemyrene på sensommeren og høsten. Men jeg har aldri sett noe til disse pipene. Myrsnipe må være det nærmeste. :lol:
Link to comment
Share on other sites

Sitat;

 

Jeg var godkjent ammo samler, solgte og ga bort til andre samlere med lisens, politiet kom med ransakelse, siden jeg hadde lagt ut på denne siden, fattet mistanke og kom på besøk. Det ble ett helvette. Så ble dømt på alt fra heleri mot Forsvaret pga oppvevaring av Nato ammo

 

Ble du dømt for oppbevaring av Natoammo samt heleri mot Forsvaret? Ser det er flere som selger norsk Natoammo i diverse medier...

 

 

Det betyr ikke på noe vis at det er lovlig...

 

Det vet jo selvsagt jeg, men tenker på alle som kan komme i ett uføre for det mange som tror at det er så "vanlig" at dette bryr de seg ikke om - men de kan faktisk bli straffeforfulgt.

Link to comment
Share on other sites

Samlertråden du la ut her på et offentlig forum inneholder jo en del tvilsomme artikler og du sier selv "div patroner med spreng og panser". Det står for øvrig i brevet folk får som samlere at brannstiftende, spreng osv er noe du ikke har lov til å samle på.

 

For ikke å glemme løpene i 12,7x99mm og 20mm, da du ikke har ervervestillatelse til disse og førstnevnte er forbudt i forskrift og at det høres ut som at du har hatt sprengpatroner og sånt til disse.

 

Akkurat det som er grunnen til at dette kaliberet er forbudt, nemlig pga at private kan få tak i "farlig" ammo til de.

 

NATO-ammoen og sånt er det som blir brukt når politiet finner ut at noen skal "tas" skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det å ha NATO-ammo i skapet for dem som har AG3 utlevert? Da jeg var i HV fikk jeg flere ganger ammo til trening fra HV-distriktet, og tenkte aldri over at dette kunne være ulovlig. Eller er dette et tilfelle der våpenloven ikke gjelder?

Link to comment
Share on other sites

Samlertråden du la ut her på et offentlig forum inneholder jo en del tvilsomme artikler og du sier selv "div patroner med spreng og panser". Det står for øvrig i brevet folk får som samlere at brannstiftende, spreng osv er noe du ikke har lov til å samle på.

 

Ikke for å spikke fliser, men jeg er rimelig sikker på at man godt kan få tillatelse til å samle disse ammunisjonstypene.

Selv fikk jeg innvilget flere forskjellige typer panserbrytende uten noe som helst problem, og inntrykket jeg satt igjen med var at det ikke er noe stort problem så lenge man faktisk spesifiserer nøye nok på listen sin.

 

 

Hvordan er det å ha NATO-ammo i skapet for dem som har AG3 utlevert? Da jeg var i HV fikk jeg flere ganger ammo til trening fra HV-distriktet, og tenkte aldri over at dette kunne være ulovlig. Eller er dette et tilfelle der våpenloven ikke gjelder?

 

Som petrol skriver er ikke dette noe problem.

Dog er dette som sagt utlevert for egentrening, så jeg vil ikke anbefale å legge ut annonse på finn.no med "JEG SELGER KASSEVIS 7,62x51 NATO TIL HØYSTBYDENDE"

 

En ting jeg synes er litt kjedelig med å ha NATO-ammunisjon er problemet med å bevise at du faktisk har fått dette på ærlig vis.

Hvis du av en eller annen grunn kommer i den posisjonen at politiet ser at du har dette, så tror jeg ikke det er mange som kan fremvise noen form for gyldig "kvittering" fra admoff som kanskje tilogmed har gått av med pensjon eller lignende.

 

 

 

 

Edit: Har gitt opp å få sitatene til å se ut som de skal.. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Mhm, jeg så det.

 

Grunnen til at jeg nevnte at det var uproblematisk med panserbrytende var fordi det også sto skrevet i tidligere post.

 

Det vesentlige er vel egentlig det jeg skrev nedenfor:

 

Det jeg skrev var at "jeg er rimelig sikker på at man godt kan få tillatelse til å samle disse ammunisjonstypene"

deretter skrev jeg: "inntrykket jeg satt igjen med var at det ikke er noe stort problem så lenge man faktisk spesifiserer nøye nok på listen sin"

 

Når jeg søkte om å bli patronsamler for første gang fikk jeg tilbakemelding om at jeg måtte være mer spesifikk på hva jeg ønsket å samle på, "spesielt når det gjelder panserbrytende og den slags ting".

 

 

Nå er jeg dessverre ingen norsklærer, og brukte vel egentlig ikke så fryktelig lang tid på skribleriene mine, men ser jo nå at det kunne vært skrevet litt annerledes.

 

Beklager forvirringen, men mitt poeng var ihvertfall følgende:

 

Det er ikke utenkelig at det sitter en del patronsamlere rundt om her i landet som lovlig kan erverve sprengammunisjon til samlingen sin. (Og brannstiftende også for den saks skyld)

Link to comment
Share on other sites

"spesielt når det gjelder panserbrytende og den slags ting".
Skjønner at de vil ha det godt spesifisert, "panserbrytende" kan være så mangt.

 

Tviler ikke på at et eller annet våpenkontor en eller annen gang har gitt samlertillatelse på hullandningsgranater i den tro det er riflekuler med stålkjerne ... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...