Jump to content

Produksjon av pistolløp


tiders

Recommended Posts

To børsemakerspørsmål.

 

1. Hvis man har en pistol som ikke produseres lenger og vil ha et nytt og lenger løp. Hvordan går man da frem? Pistolen det dreier seg om er Walther P88. I USA vet jeg løpet finnes, men de sender ikke ut av landet og jeg har ingen for hånden jeg kan tenke meg å be om å sende dette ut av USA.

 

2. Hva vil produksjon av et sånt løp kunne koste? Svar i hele tusen er ok :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at enhver noenlunde kompetent børsemaker kan ta et løpsemne med rett kaliber og få det til å passe et hvilket som helst våpen, så akkurat det burde ikke være noe problem.

 

Pris aner jeg ikke, men jeg ville forventet noen tusen. Er vel ikke verre enn å ringe til en kar med godt rykte på håndvåpen og spørre.

Link to comment
Share on other sites

Pent brukt:

http://huntershouse.dk/kat1325-Signal-p ... nish..html

 

Hvis du har tegninger kan du lete etter en våpensmed i Bulgaria med Bulmak dreibenk på bakrommet og be om pris.

 

Hvis du leter litt på egun.de så kanskje du finner en forhandler som

kan bestille ett passende emne for deg:

http://www.egun.de/market/item.php?id=5388656

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at enhver noenlunde kompetent børsemaker kan ta et løpsemne med rett kaliber og få det til å passe et hvilket som helst våpen, så akkurat det burde ikke være noe problem.

 

Når vi vet at de fleste norske børsemakere ikke klarer å legge inn en 1911-pipe på en tilfredsstillende måte, tror jeg man skal tenke seg godt om før man velger personen som skal gjøre denne jobben.

Link to comment
Share on other sites

norske børsemakere ja; for en av de velrennomerte er det ihvertfall slik at å innrømme feil er umulig; mye bedre å gi kunden tilbake pengene og et våpen med ubrukelig stort kammer.

 

Men effektiv er den unevnte; henter pakke på posten, skrur sammen rifle, prøveskyter 5-6 skudd og sender med epost; alt i løpet av 5-6-7minutter. Var nok bra UP ikke var stått opp enda...

Link to comment
Share on other sites

Det er betydelig vanskeligere å tilpasse piper til 1911 og andre antikke design enn å lage noe til den moderniserte browninglåsen på Walther P88/Sig P22x/Glock/HK osv osv.

He he, høres ut som du tar en utfordring.

Om du ikke har et evne, så kan du få av meg, maskiner regner jeg med at du har. Brotsj har jeg vel også...

Link to comment
Share on other sites

Å lage en slik pipe fra bunn er "galimatias" om en ikke MÅ eller gjør det selv fordi en kan.

 

Punkt 1: Har du bekreftet at importør ikke kan levere? Min erfaring med norske aktører og delelager/bestillingsvarer er ikke spesielt god, og når det gjelder Walther så er vel ståa ekstra ille. De klarte i det minste ikke å skaffe avtrekkshus til en P99 selv etter et år med påminnelser, trygling og trusler. Eier endte svjv med å skaffe den selv fra Tyskland :roll:

 

Og om de er tilgjengelige over dammen så må det vel finnes noen som kan få de inn om en betaler?

 

Tanken på å tilpasse noe ala en P99-pipe bør også utredes før en vurderer å lage ting fra bunn. Hvis det kun er små forskjeller så kan en ende opp med en bedre løsning enn en standard-pipe så lenge smeden er sånn nogenlunde kompetent. Som j-aa sier er moderne våpen ikke SÅ ille å tilpasse.

Link to comment
Share on other sites

norske børsemakere ja; for en av de velrennomerte er det ihvertfall slik at å innrømme feil er umulig; mye bedre å gi kunden tilbake pengene og et våpen med ubrukelig stort kammer.

 

Høres kjent ut- ødelegg våpenet til kunden, og ta betalt for det. Kunden er ikke fornøyd- lever tilbake pengene, men innrøm for all de ikke at en fagperson ikke har riktig kompetanse til å utføre en jobb litt utenfor eget fagfelt.

 

Hadde den gjennomsnittlige børsemaker med norsk fagbrev vært villig til å innrømme feil når de ble gjort, og innsett at det å sette seg inn i fagteori til tider kan tilføre noe positivt utover det han/hun lærte på skolen og av "mesteren", hadde jeg kanskje hatt litt mer respekt for det fagbrevet.

 

tilbake til trådstarter: jeg tro du vil være tjent med å forsøke å oppdrive en originalpipe, veien du tenker å gå betyr sånn jeg ser det en risiko for å betale mye penger for et ødelagt våpen.

 

Regn med å måtte betale en god del tusen kroner om en pistolpipe skal maskineres fra et emne, og ha i bakhodet at dette ikke er en rutinejobb..... du er i praksis prøvekanin for noe børsemakeren neste garantert ikke har gjort før.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville lett hos forhandlere i tyskland med eksport lisens.

 

Jeg jobber selv som maskinarbeider og når jeg studerer min egen p99 pipe så vil jeg ikke engang tenke på hvordan man skal beregne antall arbeidstimer på en slik jobb.

 

Håper du får napp i ei pipe så du får liv i p88 en din!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for mange svar og beklager fravær så jeg ikke har fått respondert.

 

@Erlend Meyer, jeg hverken kan eller må, det er havesyke. Dog et mildt tilfelle. Motivasjonen for å få et lengre løp er for å sette på demper. Alt som kan, skal dempes :) Løpet som står i er det er en stor fryd å bruke.

 

@Rausheim. Jeg har sett på P99 løpet men det ser for meg ut som om man må legge til metall for å få dimensjonene til å gå opp, og det har jeg en formening om at er vanskeligere enn å fjerne metall. Men jeg kan ta feil. Jeg har ikke tegninger med mål så det er litt vanskelig å være sikker.

 

Norsk importør har jeg gitt opp. De solgte meg et kadettkit for flere år siden som jeg har hatt fantastisk stor glede av, men har brukt fire år på å ikke levere en skjefte-skrue tross mange mail og besøk.

 

USA ville være den beste ettersom det ligger et lengre løp (P88 Champion) på lager der og bare vansmektes. Utfordringen er logistikken. Earl's vil ikke eksportere og da må jeg enten vente til jeg skal til USA neste gang, og satse på å bryte føderal lov, eller få noen til å sende. Eller lage fra bunn av. Som det ser ut som er konsensus om at er dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Går an med innvendige gjenger. Spiser en centimeter av den riflede delen av løpet ditt, men bør være overkommelig økonomisk. Største kostnaden blir at du må ha en demper med impulsforsterker slik at våpenet fortsetter å lade om. Medmindre du vil ha enkeltskudds.

Link to comment
Share on other sites

OIH: Har du sett en slik løsning på et sammenliknbart våpen? Jeg har ikke det, og jeg sliter litt med å se hvordan det skulle fungere med tanke på hvor tynn pipa er.

 

Klatrechris har nok den korrekte løsningen, siden det er mulig å få våpen produsert i USA inn til landet bør det også være mulig å få slike deler. Kan ta tid og koste litt ekstra, men alt i alt den beste løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Tiders

 

Kontakt 2alfa eller Pvas.no. de kan skaffe løpet fra earls via Henning group. tar noen mnd men da får du løp til din pistol og ikke noe som kanskje fungerer/fungerer ikke

 

Takker. Jeg var ikke klar over at dette var en mulighet. Det reklameres ikke for dette noe sted så det er sikkert flere enn jeg som vil ønske en sånn mulighet velkommen. Veldig bra. Originalpipe vil jo være å foretrekke.

 

Demper er på plass for lenge siden :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...