Jump to content

Riflekikkert Norway 2,5 - 12 x 56


jorgenulrik

Recommended Posts

mar.j.kar: Den satt gitt...

 

Bly: Ja det var meningen, skal ikke påberope meg å være noen optisk kjenner da siden jeg synes at min Meopta 4-16x44 er god. Ettersom jeg leser er det ikke akkurat topp vare. Ikke at jeg ser så mye forskjell på den og de Zeiss jeg har sett i da men (blåse litt i glørne :D )..

Sa jo klart fra til selger hva jeg skulle ha den på (338) og at jeg kom til å kreve ny hvis den ikke tålte det, sette erstatningen på salongrifla eller noe hvis så blir. Noe han synes var helt greit.

Hvis du (Bly) har noen "tester" som en vanlig kikkert skal tåle så kan jeg godt teste litt, rekylmessig skal den nok få kjørt seg litt :-)

Vet ikke om jeg orker noe vitenskapelig review hvis det blir mye pes. Jeg tenkte på firkant-test, kjøre den helt i bunn og så tilbake igjen osv. for å se om den takler det greit. Har ikke all verdens forhåpninger til en kikkert i denne prisklassen.

 

KnuteriK: Stemmer sikkert det du sier, skytternes krav til optikk har nok steget noe også.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke "billig" som er problemet; det er at skrot som selges dyrt (typisk 24,99$ på Aliexpress.com, videreselges som "like bra som kjente europeiske merker"-kun 2990kr på finn.no). Kvaliteten er ca som en dorullkjerne med to biter 0,60 fiskesnøre montert i kryss.

 

Dette må vel absolutt kunne sies å være sakens kjerne. Er dessverre mange som prøver seg på Finn, både med billige jallamerker og regelrett svindel med kopier av kjente merker. Rimeligere modeller av Meopta, Bushnell, Leupold og så videre er noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

skal ikke påberope meg å være noen optisk kjenner da siden jeg synes at min Meopta 4-16x44 er god. Ettersom jeg leser er det ikke akkurat topp vare. Ikke at jeg ser så mye forskjell på den og de Zeiss jeg har sett i da men

 

Tror ikke du skal bekymre deg så mye om kvaliteten på Meoptaen din. Den er nok meget god, og divisjoner over denne Norway'en... Har selv en slik Meopta og har flere ganger benchmarket den direkte mot Z Victory 2.5-10x50. En ser jo forskjell på samme forstørrelse når lyset blir veldig dårlig, men det er jo også en litt urettferdig sammenligning mtp objektivdiameter. Noe snevrere synsfelt på samme forstørrelse har den jo også (har telt gjerdestolper...) . Største problemet med den Meoptaen er at den er diger, tung og (etter mitt syn, selv om jeg som sagt har en slik) "stygg".

Når det gjelder denne Norway'en så er det jo "branded" kinavare. Funker gjør den sikkert, men en kan være rimelig sikker på at dette er langt unna toppklasse. At det står "Norway" på den betyr vel strengt tatt ingenting, bortsett fra at det kanskje er enklere å få tak på "pusheren". Hvor lenge denne "pusheren" vil finnes er derimot mer usikkert. Personlig så styrer jeg unna slike branded kinavarer. Skal jeg ha en kikkert i den litt mer rimelige enden så kjøper jeg heller en Bushnell e.l. De vet en jo hvor en har. Alternativt så ser jeg etter brukte ting, når en er oppe på 2-3000 så er det mye bra å finne.

Link to comment
Share on other sites

VTR73: Du er som å fortelle en liten dritunge at han framstår teit...

 

Du missa nok poenget mitt. Eller kanskje du er i så krigs-modus mot kikkerteliten at du ikke tar deg tenkepauser og tid til å lese.

 

Stål-sikter har da ingen ting med saken å gjøre. Det er her du viser at du enten misforstår eller ikke skjønner. Et stål-sikte kan man stole på. Poenget er at ting som er laget så billig og dårlig at det så vidt henger sammen, ikke må brukes til å skyte mot levende vesener - i hvert fall ikke før det er testet. Som sagt: det er ikke prisen som er problemet, det

 

(merker jeg gidder faktisk ikke fortsette. Kjøp hva f... dere vil)

Link to comment
Share on other sites

Om folk velger å sylte ned 25 lapper i optikk eller 2, får være opp til den en hver basert på behov og økonomi.

 

Skulle man tro den "nye" skyttergenerasjonen som har oppstått de siste ti årene, så er det ett rent mirakel at folk som meg har overlevd på Bushnell og Leupold. I dag virker det som ett etablert faktum at det er både umoralsk, konkurranseudyktig og folkelig å bruke annet enn Kahles, Swarowski, Zeiss eller Hensoldt til jakt eller skyting.

 

Men jeg ser poenget mellom linjene når det kommer til branded Kina optikk, og jeg ville personlig være skeptisk til dette. Både fordi det er ofte er rene kosmetiske imitasjoner av kjente kikkerter, samt at jeg er klar over de mekaniske forskjellene på disse og at de er laget for å dekke ett behov skapt av skyttere som ønsker å bruke minst mulig på det mange anser, feilaktig i mine øyne, som en unødvendig stor utgift. Jeg føler vel heller om man ikke ønsker å bruke mye penger på kikkert så er spranget opp til kjente billige merker stort når det kommer til optiske og mekaniske kvaliteter, men det er ikke mange kronene mere og da får du en kikkert som utvilsomt vil vare lenge..

 

Men kikkerter er føleserier det å, som så mye annet..

Link to comment
Share on other sites

Bushnell og Leupold er lysår foran disse kinesiske siktene. Men folk dras som fluer mot lyset (eller var det kuruka?) når de ser stor forstørrelse, stor frontlinse og helst lysprikk med 3-4 farger....

For noen hunderlapper mer får en en solid, pålitelig Leupold med kjent kvalitet; 1500kr til så kan en handle billigvariantene av Zeiss og Meopta.

Link to comment
Share on other sites

Gresvig, nå Gmax/G-sport solgte tidligere haugevis av brandede sikter og anna tjafs.

Det har da blitt skutt en del vilt med det og?

 

Tror ikke det er noen som mener at det ikke er mulig å bruke disse billige kina siktene, men jeg tror de fleste er enige i at man får MYE bedre kikkerter for noen hundrelapper mer?

 

De er både bedre optisk og mekanisk solid, samt pålitelig.

 

Jeg mener det er ett godt og velment råd å legge i noen hundrelapper ekstra og komme opp på Leupold, Meopta, Zeiss terra o.l Eventuelt brukt.

 

Ett morsomt scenario kunne vært en uke på reinsjakt med kinaoptikk (disse no-namex56 med discolys) som svikter. En uke innover fjellet i telt og drittvær. Selvfølgelig dugger f...skapet og når du har tørket kikkert linsene for gang nr. 9999, så er du tom for dasspapir. Så skimter du ett reinsdyr i de melkehvite glassene, for du har jo selvfølgelig motlys når solen skimter gjennom og da blir alt hvitt. Jaja, ser nå bogen....PANG...bom.. mekanisk tull.. bare å gå hjem igjen.

 

Diskusjoner rundt optikk er egentlig litt artige, alle er jævla hårsåre og det de selv har er selvfølgelig best, med unntak av de som har kinaoptikk. De er ikke best, men de er minst like bra. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du (Bly) har noen "tester" som en vanlig kikkert skal tåle så kan jeg godt teste litt, rekylmessig skal den nok få kjørt seg litt :-)

:mrgreen: Javist!! Trodde du aldri ville spørre :mrgreen:

Du kan begynne med å skru av lokkene på tårnene og slå på lyspunktet. Legg kikkerten i fryseren i ca. 24 timer. Ta den opp og slipp den i ei bøtte med ganske varmt vann. La den ligge der noen timer. Vri tårnene frem og tilbake over 10 ganger gjerne flere. Gjør det samme med andre bevegelige deler. Slipp den på ny i vannbøtta og la den ligge en stund. Virker lyset enda? Er kikkerten tett?

 

Monter kikkerten på ei rifle med gode montasjer. Skyt den inn. Skru kikkerten av. Hold den i okularet å slå objektivet i en bok som ligger på et bord med passe kraft (ikke alt du klarer, men bestemte rapp). Sett kikkerten på rifla igjen og skyt på ny mot samme mål. Sammenlign treffpunkt. Bruk gjerne 338en til dette.

 

Skyt en bokstest hvor du bruker mest mulig av justeringsområdet. Skyt i tillegg en samling på tre skudd, skrur på forstørrelsen ned og skyt tre til. Sitter de på samme plass?

 

Lever kikkerten enda kan du finne frem et testbilde for optikk. Heng det på 100m og sammenlign hva du ser i forhold til Meoptaen som du allerede har. Bruk samme forstørrels som gir deg utgangspupill på minst 8mm. Klarer du å se de samme detaljene?

 

Holder kikkerten alt dette blir jeg imponert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har også vert gjennom dette :smile: En kamerat kjøpte et digert sikte hos en "kjent" selger som har annonsert mye på nettet og i blader de siste 20 åra. Siktet hadde et merkelig navn og lot seg ikke skyte inn..

Ingen problem det, selger hadde nettopp fått inn en enda bedre type som bare kostet litt mere.

Det varte gjennom hele jakta. Ved neste oppskyting var det dugg i kikkerten..

Samme prosedyre fulgte, nå het kikkerten Luger. Sånn har historien gått, forhandleren begynte å selge zeiss. Kompisen fikk da nok ett tilbud han ikke kunne takke nei til og siden har alt fungert.

Selv har jeg hatt både billige og dyre kikkerter og har ingen problem med og anbefale brukt kvalitets optikk. Og ja... Jeg regner meopta i høyeste grad for kvalitetsoptikk :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, skjønner..

Noe av dette ville jeg aldri ha gjort med noe kikkert uansett merke.

Skal gjøre noe av dette, den skal få smake regnvær så det holder når det passer seg. Så skal jeg ta de bokstestene, det er god sjekk. Skal se om jeg finner et slikt testbilde også, ta bilde gjennom kikkerten. Fikk meg tak i et slikt adapter til kikkertsikte/iphone.

 

Det andre får jeg ikke til å gjøre med optikk, du er fæl Bly :D

Link to comment
Share on other sites

Er kun en Nightforce som takler testen til Bly.

Det stemmer ikke! Jeg ville forvente at en hvilken som helst kvalitetskikkert burde tåle denne behandlingen. Første delen handler om å finne ut om kikkerten er tett. Er den dårlig laget, ja da er den kanskje ikke tett :wink: Bedre å finne ut av det før enn siden.

 

Litt dunking sideveis bør en kikkert også tåle. Men trenger ikke slå inn en spiker med den, men det er greit og finne ut om innvendige ting løsner. Jeg har en gammel Zeiss 8x56 som sto på ei 8 kg rifle og ramla ut av riflebaggen som jeg bar på ryggen. Glidelåsen røk! Rifla landa på hardt gulv med objektivet først. Det tålte den helt fint :wink: Gode montasjer og fast innmat i kikkerten medførte null endring i treffpunkt. Det er n kikkert som veier 400g, men kvalitet da :wink:

Bare for å ha sagt det. Jeg har sett Zeiss og Meopta sikter som har tatt mere juling uten annet enn utvendig kosmetisk skade.

Litt banking i ei bok..pfff...

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg du har snublet over det berømte unntaket som bekrefter regelen. Jeg har sett mange Zeiss-sikter som har fått utilsiktet bank i langt verre grad enn det du beskriver der uten å forskyve treffpunkt eller å begynne å lekke. Sist i fjor høst da en på jaktlaget mitt gled på en issvull og landet på rygg oppå riflen med kikkerten ned mot isen. Dette var en Zeiss Classic 3-12x56.

Link to comment
Share on other sites

Han som selger disse kikkertene har vel hatt flere svertetråder på forumet om andre kikkertmerker. Det er grunn nokk til og styre langt unna så useriøse folk som skal selge noe.

Første kikkerten jeg brukte på jakt var en tasco av en eller anna sort med 24mm rør. Det var som og se igjennom en igjennom ei billig dykkermaske. Og treffpunktet varierte med forstørrelsen.

Senere så har jeg hatt en del forskjellig. Men når jeg begynte og kjøpe kvalitetesopptikk så klarte jeg aldri og gå tilbake til noe som er helt greit.

Men ville heller kjøpt billig versjoner av kjente merker. Enn kjøpe Kinakopier som blir skrytt opp i skyene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har akkurat samma rifle som trådstarter her å har kjøpt denne kikkerten selv...Nå har ikke den vert med på jakt enda,men endel ganger på skytebana å den går hull i hull i benk hele veien...Den har også fått seg ett godt dunk med ett uhell uten at det var treffpungt forskjell....Har vert ute å kikket med den om kvelden,og natten å jeg er overasket over hvor godt du ser igjennom denne...Nei..Jeg er langt ifra noen verdensmester å seff kunne jeg tenkt meg en kikkert til 10-15 tusen,men sålenge folk IKKE har prøvd sakene selv bør man ikke utale seg for mye etter min mening....Trenger ikke altid koste en formye for å virke....Har forøvrig hatt min under både varmt å kaldt vann FØR jeg monterte deg for å se å ingen dugg,og pga selgers garanti om pengene tilbake hvis noe sku gå gale så kjøpte jeg det lommeboka hadde råd til nå....

Link to comment
Share on other sites

Her er dataene fra annonsen på finn:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57971297

 

-Magnification:2x-10x

-Red reticle light with zero betwen eatch position

-Objective diameter:40mm

-Ocular lens diameter:31mm

-Linear Field Of View(ft@100yds):49.2-9.4

-Exit pupil diameter:19.5~4mm

-Eye Relief:up to 100mm~

-Parallax setting:100 yards

-Scope main tube:30mm mono tube,

-Ocular Cell Diameter:41mm

-Lenses: High+GC

-Nitrogen purged

-Diopter Compensation:-2.4~+1.5

-Windage adjustment:+-45MOA

-Elevation adjustment:+-45MOA

-Click value:1/4 MOA

-Overall length:297mm

 

 

16,4m på 100m synsfelt, er langt fra imponerende. Og de må kunne trylle hvis det stemmer at den har 19,5mm utgangspupille på 2x.

 

Fortsatt er min anbefaling å styre unna. Ønsker man å spare penger, kjøp brukt.

Link to comment
Share on other sites

Husk at et sikte som kosta 1000 kr i 2005 hadde en viss kvalitet. Nå, 10 år senere tror jeg at et tilsvarende sikte til den samme 1000 lappen har litt bedre kvalitet. Verden går jo tross alt fremover.

 

Se bort i fra kroneverdien nå og for 10 år siden, så er det jaggu den mest nøytale og gjennomtenkte posten jeg har lest her på lenge :clap:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg kjøpte dette siktet for å bruke på reveåtet mitt. Det er 100 meters hold, og jeg synes 8x forstørrelse er greit på denne avstanden, og i så måte er 56 lysåpning ideelt. Kikkerten står på en banesauer 200 str, og blir aldri med ut på jakt. Kjøpte for øvrig 30mm montasje til Sauer av samme selger til 425 kroner.

Dette oppsettet trengte etterstramming av skruer etter de første skuddene, da det er aluminiums montasje med forholdsvis tung kikkert på 11 mm sauerskinne.

 

Positive ting med kikkert:

- Meget svak rødprikk på laveste nivå (11 nivå), det synes jeg er gunstig under vanskelige lysforhold.

- Overraskende klar optikk.

- Skyter glatt leirduer på 300 meter, (stillesittende duer sådan).

- Godkjente skumringsegenskaper til prisen.

 

Negativt:

- På maks forstørrelse blir kikkert litt følsom for øyeplassering.

- Alu-montasje har ikke overlevd 1 dag på elgjakt i gauplandet jeg jakter i.

- Rødprikk slår seg ikke av automatisk.

 

 

Selger er meget serviceinnstilt, og sendte meg 3 forskjellige montasjer for sauer, der jeg bare sendte tilbake de to jeg ikke likte.

Jeg kjøpte kikkert for å prøve, og fordi den ikke skal være hovedkikkert ute i felt. Jeg har bare skutt ca 50 skudd med den så langt, og i og med at det er en "soveromskikkert" som ikke er ute i felt, skal jeg ikke ilegge den bedre egenskaper enn den har.

 

Jeg angrer ikke så langt, og kan oppdatere hvis jeg oppdager noe etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Hehe, skjønner..

Noe av dette ville jeg aldri ha gjort med noe kikkert uansett merke.

Skal gjøre noe av dette, den skal få smake regnvær så det holder når det passer seg. Så skal jeg ta de bokstestene, det er god sjekk. Skal se om jeg finner et slikt testbilde også, ta bilde gjennom kikkerten. Fikk meg tak i et slikt adapter til kikkertsikte/iphone.

 

Det andre får jeg ikke til å gjøre med optikk, du er fæl Bly :D

 

 

heisann.. hvordan gikk det med denne kikkerten? holdt den mål? lurer litt på denne selv så hadde vert greit med erfaringene dine ang regn,rekyl,skumrings egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

jeg er enig med deg,men brukt er risiko noe jeg har smertelig erfart...så jeg kjøper nytt. skyter i dag med jernsikter på kombi og på 22wmr bruker jeg en leupold vx1. rødpunkt har jeg problemer med siden jeg ser 3 små prikker/ trekanter i stedet for 1 prikk... var vist noe med skjeve hornhinner. men i følge otto som selger norway siktene så er dette faktisk ok sikter. ikke alle som jakter er på kammeret......så det kan være gode nok sikter?..eller... ser at nikko fra depotet også får gode skussmål. vi får se,har tenkt på dette i 3-4 år så det er ingen hast :shock:

Link to comment
Share on other sites

Måtte bestille en Norway varmint target til min sønn. Er nå meget fornøyd med denne. Jeg har en vortex pst selv. Han treffer nå like godt/dårlig som meg, med kikkert til d mange dobbelte i pris.

Kikkerten har MOA justering.

Klare å se 22lr kulehullene på 100m. Så optikk messig synes jeg den er ok. Kikkerten ser ikke "billig" ut og jeg synes klikkene er gode.

Justeringa er repeterbar uten problemer. (Klikk opp og ned å få samme treffpunkt) i alle fall d jeg har prøvd.

Vet ikke hvordan den er i mørket, for vi har lys når vi skyter.

Min personlige mening er at den er verd hver krone. Til "billig" kikkert er jeg meget fornøyd. Og funker helt fint til vår bruk. Vurderer faktisk å bestille en kikkert til meg selv også. Da for å ha på en 308.

Må også si at selger var meget rask og veldig service innstilt. Bestille gjerne hos han igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Artig lesing dette her. Jeg ser endel som faktisk har testet kikkerten mener den er helt grei. På andre siden er det mange som mener alt fra Kina er søppel, og mener nye jegere heller burde kjøpe en brukt Leopold. Detta burde alle passe seg for, om man ikke stoler 100% på selgeren Dette grunnet at de selger leopold fra kina til ca 700 kr inkl frakt. Da hjelper det lite å kjøpe en pent brukt kikkert(Fakeold) til bare 1500 på Finn.no

Just a heads up!

Jeg har testet original Leopold mot fakeopold, og har vanskelig for å tru at folk ser uten å ha hatt akkurat samme kikkert selv, hva som er fake og ikke. Må sies at jeg ikke har testet i skumring. Forskjellen var faken hadde litt gulere bilde, Den ble aldri hvit, på høy forstørrelse, som jeg har sett andre kikkerter bli.

Med mine skepsis til folk hadde jeg heller stolt på de få positive testene folk som faktisk har prøvd denne kikkerten, og selgers garanti, enn å kjøpt en brukt kikkert(sjansen er stor for å bli svindlet å kjøpe en fake kikkert, eller en ødelagt kikkert).

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...