Jump to content

Barnes TTSX og vinkling i dyr


Rognebæret

Recommended Posts

Etter å ha lest mykje godt om barnes ttsx vart den i år brukt til hjortejakta.

51 grs N-150 vart ladd bak ei 150 grains ttsx kule i ei 30-06 med 60 cm løp. Rifla i rem 700.

 

Etter 10 felte dyr med kula, har eg gjort ein urovekkande observasjon. I 7 av 10 felte dyr hadde kula vinkla mot høgre inne i dyret, sjølv om dyret ikkje stod skrått. I nokre tilfeller stod dyret stått med breisida til, kula hadde gått inn litt langt bak bogen, og ut heilt fremst i bogen. I nokre tilfeller vart dyra også vomskudd på grunn av denne vinklinga som eg ikkje har opplevd før. På dei 3 andre dyra gjekk kula anten høgt i ryggen eller i nakken, så der var det ikkje grunnlag til å sjå etter vinkling.

 

Er det nokon som har opplevd lignande med denne, eller andre kuler? Hadde lada opp rundt 100 skudd med denne kula, som eg trudde var perfekt til mitt bruk, hjort frå 5-100 meter, men lurer på å droppe den fordi den alltid vinklar mot høgre i det den treff dyret. Har vansklig for å tru at dette berre er tilfeldigheiter, når det har skjedd soppas ofte, og at kula alltid vinklar til høgre.

 

Eksempel(Beklager dårlige bilder):

Inngang

33lf4w6.png

 

Utgang

6892s7.png

 

Her stod dyret kanskje en anelse skrått, men ikkje i nærheten av kva vinkelen kula tok skulle tilsei.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er tilfeldigheter.

 

Et uhøytidelig tankeeksperiment: Dersom alle skuddene har vært på dyr vinkelrett 90 grader, og de treffer bogplata, kan det være slik at man med kulerotasjonen og bogplatevinkelen i gitte tilfelle alltid vil ha større sannsynlighet til å dreie til en av sidene? Jeg tror egentlig ikke det, for faktorene er er litt fler enn hva jeg nevner, og kan ikke skjønne at dette skulle være noe spesielt for akkurat TTSX.

Link to comment
Share on other sites

Brukt TTSX i 30-06 på 5 dyr i høst. Fra 60 - 165 meter. På fire av dyrene var ikke dette noe jeg har tenkt på. Gjennomskyting og kort fluktstrekning. 0 -20 meter. Skuddene har gått inn med god margin. Godt fornøyd.

På en bukk jeg skjøt fikk vi imidlertid ettersøk. Jeg var sikker på at bukken sto relativt 90 grader på, men da vi fant den hadde kulen gått inn litt frem i bogen og så ut ved pusterøret. Noe som skulle tyde på at dyret hadde stått svært skrått.

I og med at dyret var skutt med nevnte kule slo jeg meg utilfreds til ro med at dyret måtte ha stått med dårligere vinkel enn jeg hadde trodd da skuddet gikk. Vanskelig å si, men vi diskuterte mulighetene for vinkling, men avfeide tanken siden jeg hadde brukt homogen kule.

Interessant å høre at andre har tenkt samme tanken.

Link to comment
Share on other sites

Ingen av dyra eg har skutt med nevnte kule er skutt i skumring. Alle bortsett fra 1, er skutt på smygjakt, så føler eg har hatt rimlig god kontroll på korleis dyra står. Skaut også 1 dyr når det var snø. Då seg eg på spora at dyret hadde stått 90 grader mot meg. Så kjøper ikkje argumentet at dyra har stått meir skrått enn eg trur.

Link to comment
Share on other sites

Har selv stusset over det samme med flere andre kuler også at det har vært så skrå vinkel på inn og ut hullet i dyret. Men jeg kan samtidig heller ikke garantere at dyret har stått i rett vinkel forran meg, uten å trekke dine erfaringer i tvil. Tror dette er tilfeldig og at det like gjerne kunne skjedd med andre kuler også. Kommer til å lade enten 150 eller 168 TTSX i år i min .30-06

Link to comment
Share on other sites

Ikke noen dumme tanker dette.

 

Brukt mye Barnes TSX og TTSX på elg de siste årene.

Begynte å tenke tilbake og fant jo da fort ut at her ligger nok svaret på alle de gangene jeg har stått og klødd meg i huet og sett på utgangs hull.

 

Kan det være mulig at jeg tar så feil , stod elgen virkelig i denne vinkelen? har tanken vært :lol:

 

Har bare ikke tenkt tanken før på at det er kula som har vinklet. Gjelder tosifret antall elg dette. Korte hold.

 

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt en bukk i høst, 30 meter og vinkelrett på. Kula gikk inn i bogen på dyrets høyre side og utgangshullet var i halsen (altså mot høyre). Dette var i dagslys og jeg er sikker på at dyret sto i ro når skuddet gikk. Kula var en 150gr GMX i 308w. Har skutt div andre dyr (elg og hjort) med 140gr TTSX, 280 Rem uten at dette har skjedd.

Link to comment
Share on other sites

Kan selvsagt være tilfeldigheter og feilobservasjoner eller andre forklaringer. Men påstandene er såpass gufne at det burde vært undersøkt og testet av uavhengige folk som vet hva de driver med. Hvis det skulle være slik at homogene kuler og måten de ekspanderer på og er konstrurert fører til at prosjektilene har større tendens til å vinkle i dyret enn blykuler, er det jo ganske skummelt. Presumptivt langt farligere enn å spise blyholdig kjøtt, tatt i betraktning at de i all hovedsak går tvers gjennom dyret.

Link to comment
Share on other sites

Og hvilken hastigheter er det kulene som vinkler har, ved treff? Og hvilke kulevekter har dere, som har merket dette?

Har kun skutt 1 dyr så langt med den. Og det var ikke på en slik plass at vinkling lett kunne inntreffe. Så skal ikke si at den ikke kan.

 

Alle kuler går letteste vei gjennom det de treffer, men for en slik hurtig vinkling innbiller jeg meg det må være en betydelig ustabilitet i kulen ved treff. Kanskje litt lav hastighet i forhold til stigning i løpet? Andre kan mye mer enn meg om dette...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt annet enn TSX og TTSX på elg, rein, rådyr, dåhjort mm de siste åra. Jeg velger ei kulevekt som er lavere enn om jeg hadde brukt bly fylt kule. Beholder da stabiliteten på kula. Har ALDRI opplevd noen som helst tendens til vinkling. Og kan ikke se noen som helst grunn til at ei homogen kule har større tendens til å vinkle enn tradisjonelle kuler. Den eneste måte å få til dette på er å bruke homogene kuler m for stor vekt. F.eks. 180 gr TTSX i .308 og 30-06. Kula blir da for lang, og blir i grenseland til å bære ustabil. Ved anslag kan det være lite som skal til for at den skal tippe rundt og muligens forandre retning noe.

Link to comment
Share on other sites

Tenker også i banene av ustabilitet, har skutt mange dyr de siste årene med 150g homogene kuler i 308 og 30-06 og aldri tidligere opplevd noe lignende.

Byttet til 165g i sommer og opplever litt dårligere presisjon også. Har skutt ca 20 dyr med den i høst og har bare opplevd et tilfelle av "vinkling", men det var helt påtagelig og vanskelig både å forstå og forklare!

Å blankt avise fenomenet bare forde man selv ikke har opplevd det og ikke er i stand til å forklare det synes jeg blir litt for "religiøst".

 

Jeg synes spørsmålstillingen og erfaringene til TS er interessant, og fortjener et åpent sinn!

Kategorisk avvisning blir for dumt!

Link to comment
Share on other sites

Kula blir da for lang, og blir i grenseland til å bære ustabil. Ved anslag kan det være lite som skal til for at den skal tippe rundt og muligens forandre retning noe.

Alle kuler er alt for lange til å være stabile i vev og vann. Uansett hastighet og kulevekt. Unntakene kommer selvsagt løpende, og det er jo kuler som endrer form, slik de jo skal.

 

Mange blykuler blir nesten til baller, og de fleste homogene kuler blir til en kort sopp under optimale forhold. Sub-optimale forhold er det kanskje to sorter av:

- kula er for tung, eller har for lite fart, deformerer ikke nok, og VIL da tumle. Da kan alt skje, og hvilken retning den tar er et spørsmål om statistikk

- kula har for mye fart, er for sprø, eller av andre årsaker river av "vingene" OG bakenden som blir igjen er for lang til å være stabil (muligens kan heller ikke en kort stubb være stabil) og den tumler, og det er igjen et spørsmål om statistikk

 

Kuler som tumler, skjærer ut eller vinkler vil ikke alltid gjøre det likevel, kanskje er dyret for tynt til at den rekker å "ta ut" til sides, eller kanskje er dyret så tjukt at den stopper, eller jegeren har ikke forutstninger til å se om, eller hvor mye den vinklet.

Andre igjen vil være mer skråsikre på hvordan dyret stod, (og det kan tilogmed være feil) og vi mene at kule vinkler uansett hvor den går...

 

For noen år siden så skjøt jeg noen custom messingkuler i vannkanner. Disse var designet for å lage sekundærprosjektiler av vingene, og de knakk alltid av, og bakenden pløyde videre.

Her kunne jeg vhja. veggene i vannkannene (spylerkanner) følge prosjektilenes gang gjennom "dyret". vingene løsnet 4-6cm inn og dra ut til 4 retninger med nesten nøyaktig 40° på opprinnelig retning, tumlende og dro ut gjennom sidene på kanne nr 3. Bakenden gikk rett fram til ca kanne 3 eller 4, med rundt hull, hvorpå den tumlet, laget avlange hull, og skar ut. Opp, ned, hit, dit, mye, lite, wtf... INGEN gikk til kanne 7 som vil si rett fram, men skar ut 10-40°.

 

Tanken på 150gr messing som reiser ut i provinsen 40° oppover med XXX m/s slo meg som lite fristende, men man skal jo ha sikker bakgrunn :roll:

Disse kulene var nokså like Barnes i konstruksjon, og jeg vil nesten tro at alle kuler som har like dyp hullspiss, og som river av vingene, oppfører seg på samme måten. Og trolig nokså likt om de ekspanderer lite.

Jeg har jo sett rev og sjøfugl som har vært fullstendig "eksplodert" av kuler som ikke ekspanderer i det hele tatt, men bare legger seg på tvers - og det er klart at disse kulene, de gikk ikke rett fram videre...

 

Det jeg ville angripe her, er teorien om at man kan stabilisere seg til kuler som går rett fram gjennom dyr, enten med riflestigning eller med hastighet. Økt hastighet gjør forsvinnende lite med stabiliteten, og et dyr har uansett 1000ggr høyere tetthet enn luft, og mange riflekuler er ustabile bare man skyter i litt kald tung luft :roll:

 

Småkalibrede, spisse, lange kuler er verstingene - og strengt tatt så er det feil at man ikke kan oppnå kuler som går rett fram i dyr.

Korte, tunge solids i grove kalibre er veldig stabile, de har store stabiliserende krefter, og små destabiliserende, de er heller ikke egentlig stabile i vev, men mye mindre ustabile, og vil gå veldig mye lenger i vev før de vinkler av. Bare spør en bøffel.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå har M67 skrevet en god forklaring.

Jeg kan ikke huske at jeg har hatt vinkling med massive messing/kobberkuler, men jeg har opplevd det med flere typer konvensjonelle kuler. Jeg har opplevd dyr med både inngangshull og utgangshull i samme ribbeside, og jeg har skutt dyr med 9,3 der inngang har vært i bogen og utgangshull i ryggen rett over bogen. Slikt bare skjer, det finnes ingen forklaring.

 

Det er ingen grunn til at kulene bare skal vinkle til en side, skjer det vinkling ville jeg forventet at det skjer i alle retninger.

Min erfaring er at kuler ofte avviker fra en rett linje gjennom dyret, det kan skyldes treff i bein eller andre forhold. Dette er noe vi må akseptere. Om massive kuler er verre eller bedre er vanskelig å være sikker på, men dersom bare en vinge rives av (eller bare en blir tilbake) slik at kulen blir svært asymetrisk kan det forklare litt av problemet.

Link to comment
Share on other sites

Det lille jeg har av egen erfaring, sammen med andres tilsier at det skal veldig mye til for at vingene på TTSX skal rives av. Men materialet kulene er laget av gjør jo at lengden blir forholdsvis lang i forhold til kaliberet. Så jeg holder meg til 150 grains, og har en utgangshastighet på ca 915m/s i 30-06. Skal jeg ha tyngre kulevekt blir det blykule konstruksjon, men foreløpig er ikke det aktuelt [WHITE SMILING FACE]

Link to comment
Share on other sites

Skjøt et par hjorter med TTSX i 9,3'en for et par år siden. Merket ikke noe særlig vinkling, men når kula kom i retur over meg etter gjennomskyting av en voksen bukk, ble det raskt en slutt på homogene kuler i børsa mi. Klart dette kan være "once in a liftetime", men dog. Etter langt over 100 dyr med blykuler uten slike skumle effekter er svaret enkelt: Kun blykuler her i gården....

 

Og før dokker skriker om sikker bakgrunn: Jeg TRODDE det var sikker bakgrunn, men en stein under mosa kan du aldri gardere deg mot....

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med denne kula, men opplevde det med Oryx i 6,5x55. Reint sideskudd 200 m hjerte/lunge region, på rådyr. Fant igjenn kula øverst i nakken på dyret! Oryxen er forøverig også litt lang/tung i 6,5.

 

Har selv erfart dette med 223 oryx sto vinkelrett og havnet opp i halsen. Så min far skyte en elg med 9,3x62 oryx havnet i halsen.

MAO jeg tror ikke dette bare omhandler TTSX.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...