Jump to content

Ballistisk gel - lage selv?


Tikka-Sporter

Recommended Posts

I mangel av 3 tonn telefonkataloger og innsatsvilje, tenkte jeg å slippe å fylle badekaret med reklame og papir for å mekke kuletestremedier.

 

Lest litt på nett og funnet div oppskrifter på DIY ballistisk gel, de fleste oppskrifter inneholder Gelatin av ett eller annet slag.

 

Noen som har prøvd dette? Funker det eller blir det halvveis? Er interessert i noe som kan brukes flere ganger og som tåler futt og fres i form av 25-06 og 240WBY magnum. Ser midway selger en form for gel, men den koster ca 1800,- og det blir vel heftig for min del :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lagd det selv, men undersøkte litt rundt det.

 

Kjøper stoffet og blander stoffet og tømmer det i former. Disse blir nødvendigvis litt store, og disse formene setter i kjøleskapet (så det må ha god plass). De størkner men du kan ikke ta dem ut igjen før du skal skyte. For å få sammenlignbare må alle blokkene holde samme temperatur (husker ikke hva den var på).

 

Alt i alt blir det en del styr ut av det.

Link to comment
Share on other sites

En av forumets medlemer bruker vindus-spyler-kanner med våt sand (sånn pulverfin sand som en finner i fjæra) i, han har såpass mengder med vilt på samvittigheten at jeg tror han når han sier resultatene er samenlignbare med kulas oppførsel i vilt.

 

Jeg har lurt litt på å bruke våt sagflis, billig/gratis og miljøvennlig-bare å spre utover etter bruk.

Link to comment
Share on other sites

En av forumets medlemer bruker vindus-spyler-kanner med våt sand (sånn pulverfin sand som en finner i fjæra) i, han har såpass mengder med vilt på samvittigheten at jeg tror han når han sier resultatene er samenlignbare med kulas oppførsel i vilt.

 

Jeg har lurt litt på å bruke våt sagflis, billig/gratis og miljøvennlig-bare å spre utover etter bruk.

 

Ok, da setter han flere kanner etter hverandre? hvor mange kanner må man ha til normale jaktkalibre? (har en 338 RUM som også skal testes)

Link to comment
Share on other sites

Her må vel medie velges litt utifra hva som er målet. Telefonkataloger, vannkanner, sand og sagflis gir kun refferanser på kulens ekspansjon. Det fine med klar gele er at man i tillegg ser sårkanal, fragmentering dybdevikning etc i tillegg til å kunne observere kulens ekspansjon og restvekt. Noen som kan komme med flere leverandører på silikon eller polymerer som kan brukes?

 

En annen kandidat er jo god gammeldags blåleire som mange kan hente ubegrenset i fjæra. Legg opp store blokker og del dem langs "sårkanalen" etter skuddet med en pianotråd. Dette gir en viss illustran på forskjellen mellom div kuler. Kun erfaringer fra praktisk jakt kan gi pekepin på hvordan resultatene skal tolkes.

Ved å fylle kanalen med gips isteden for å dele den kan man ta vare på resultatet.

 

Her er noen ideer:

http://www.wesfire.com.au/suppliers/pdf ... rticle.pdf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blir dyrt med plastelina vel. Synes jeg ser kladden med leire etter gjennomskyting av en 110grn V-Max fra en 300 magnum, tror det mangler litt leire da. :lol:

 

Ser den, men nå er vel hele poenget med en slik test å teste kuler som egner seg til jakt. Vi vet jo at varmintkuler eksplodere så det er jo ingen vits å teste....

Link to comment
Share on other sites

dette med spyler kanner har jeg prøvd selv, da fylte vi de bare med vann og satte 4 etter hver andre, på 110 m hold med både 270 win og 223 stoppet kula i andre kanna.

 

dette med våt sand eller sagflis er kanskje ikke så dumt nei, selv om jeg egentlig var fornøyd med efekten av å bare bruke vann og da, lett å bære med kanner og så er det bare å skyte like ved en bekk.

 

nå i disse miljø tider så skal jo bensinstasjoner kildesortere og da står der jo et svært stativ for tomme spyler kanner, be da om å få låne en full slik sekk så kan de få den tilbake litt seinere, kannnene skal vel smeltes om uansett ( tror jeg).

 

 

 

har vel og hørt om ett forum medlem som fylte en søppeldunk med vann og skjøt rett ned i den. dette var vel på gamle SL dette ble nevnt en gang, men han er nå medlem her og så langt jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Ser den, men nå er vel hele poenget med en slik test å teste kuler som egner seg til jakt. Vi vet jo at varmintkuler eksplodere så det er jo ingen vits å teste....

Og da er det vits i å teste jaktkuler.? Vi vet altså ikke om jaktkuler fungerer... :wink: Nå er det jo forskjell på varmintkuler også, og det er også jaktkuler. Jeg har aldri testet jaktkuler. Grunnen er at de virker mer eller mindre alle sammen, og det finnes så mye resultater fra praktisk jakt at et internettsøk vil gi en 99,9% svar på det du lurer på. Resten finner du ut av når du plukker de ut av DØDE dyr.

 

Skal forresten teste bilene mine i dag og se hvilken som holder best sammen når jeg kjører gjennom en skog, via ei grøft og så i en stein...Men oi :!: Det har jo bilfabrikantene allerede gjort...at jeg ikke tenkte på det før 8)

 

Men alltid moro å lese tester. Det gir jo litt skytetrening også, og det forsvarer vel testingen, og hvis testeren synes det er moro i tillegg...ja da er det bare det grunn nok.

Link to comment
Share on other sites

:P

Og man for all del ikke glemme nyskjerrighet, forskertrang, naturlig skepsis til det andre har testet før eller simpelt hen gleden ved å skyte på noe annet enn papp. Det finnes jo en liten fraksjon med tullinger som lager sine egne kuler på diverse vis. Kanskje vil ikke "standardkulen" oppføre seg likt ved andre hastigheter enn den som den offisielle testen er gjort ved?

 

Alle kuler er verdt å teste. Om man velger å gjøre dette på gelantin eller levende elg er opp til hver enkelt. Bare man ikke bruker Mythbusters som refferanse.

 

Man må heller ikke glemme at disse metodene også kan brukes på relative målinger av "effekt" på div metaller fra haglepatroner. (Bare synd en ikke kan kalibrere mot den globale standarden).

Link to comment
Share on other sites

Ser den, men nå er vel hele poenget med en slik test å teste kuler som egner seg til jakt. Vi vet jo at varmintkuler eksplodere så det er jo ingen vits å teste....

Og da er det vits i å teste jaktkuler.? Vi vet altså ikke om jaktkuler fungerer... :wink: Nå er det jo forskjell på varmintkuler også, og det er også jaktkuler. Jeg har aldri testet jaktkuler. Grunnen er at de virker mer eller mindre alle sammen, og det finnes så mye resultater fra praktisk jakt at et internettsøk vil gi en 99,9% svar på det du lurer på. Resten finner du ut av når du plukker de ut av DØDE dyr.

 

Skal forresten teste bilene mine i dag og se hvilken som holder best sammen når jeg kjører gjennom en skog, via ei grøft og så i en stein...Men oi :!: Det har jo bilfabrikantene allerede gjort...at jeg ikke tenkte på det før 8)

 

Men alltid moro å lese tester. Det gir jo litt skytetrening også, og det forsvarer vel testingen, og hvis testeren synes det er moro i tillegg...ja da er det bare det grunn nok.

 

Ja hvis du ser så enkelt på det er alt greit egentlig, men her er jo nyanser når man lader jakt ammoen selv, holder kule godt nok sammen hvis jeg øker hastigheten? egner denne kula seg i en villkatt? osv.. det finner man ut ved å teste selv. Dette får du ikke "ferdigtestet" fra produsent! (i så fall gi meg den testen så slipper jeg å holde på selv)

Det er jo ikke så nøye med kuler som eksploderer, eksplosjon er eksplosjon og dyret dør effektivt slik det skal.

Spiller ingen rolle for meg om et fragment dro til høre, venstre eller visa versa for min del når det gjelder varmintkuler.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og da er det vits i å teste jaktkuler.? Vi vet altså ikke om jaktkuler fungerer... :wink: Nå er det jo forskjell på varmintkuler også, og det er også jaktkuler. Jeg har aldri testet jaktkuler. Grunnen er at de virker mer eller mindre alle sammen, og det finnes så mye resultater fra praktisk jakt at et internettsøk vil gi en 99,9% svar på det du lurer på. Resten finner du ut av når du plukker de ut av DØDE dyr.

 

Det er stor forskjell på kuler, ikke minst hvordan de oppfører seg i forskjellige hastigheter. Ikke alle kuler som selges til jakt er egnet til det. Å gjøre noen undersøkelser FØR man setter de i et dyr skal man applaudere, ikke rakke ned på.

 

Forresten, de testene du finner på internet, hvordan tror du de har kommet til? Noen har tatt seg bryet med å teste de så andre kan få nytte av resultatene. Men ingen kan teste alle og under alle forhold, så slik testing er et felles prosjekt. Dessuten er det alltid detaljer som ikke kommer godt frem på bilder.

 

Skal forresten teste bilene mine i dag og se hvilken som holder best sammen når jeg kjører gjennom en skog, via ei grøft og så i en stein...Men oi :!: Det har jo bilfabrikantene allerede gjort...at jeg ikke tenkte på det før 8)

 

Baserer du en avgjørelse på selgers informasjon gjør du en tabbe. Det er ikke produsentenes tall som er viktige ved fex en kollisjonstest, det er de uavhengige testene du må se på.

Link to comment
Share on other sites

For min del er hele poenget å teste div jaktkuler jeg har liggende i 25-06 og 240WBY. Etter rådyrjakta i år fikk jeg en aha opplevelse, spesielt etter halve buken revna etter ett skudd med 240WBY :shock: , treff nede i bogen.

 

Primært mål med testen er å sjekke om kulene blir "snillere" om man reduserer farta endel i begge disse kalibrene. 117grs Hornady i kal 25-06, 1030ms lagde mos av øvre halvdel av bog, ryggrad var bare beinpulver, men ikke så galt som fryktet egentlig. 240WBY med 100grs sierra softpoint var verst.

 

Skal tenke litt på hvilke remedier jeg skal teste i, rapport følger

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler Svas Kjemi AS, han leverer raskt og rimelig det som trengs av tokomponent silikon eller polyurethan. Jeg har brukt silikon og polyurethan derfra flere ganger for å lage former og modeller.

 

Svas Kjemi AS

Råsokveien 19

1900 Fetsund

63 88 55 00

 

Men kan silikon brukes flere ganger? Er det mao mulig å smelte og forme på nytt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med mine forsøk, jeg prøvde også CCI JHP og V-max. I mitt forsøk mener jeg å huske at jeg brukte 12% gelatin, jeg synes nok den var litt myk. Akkurat nå er den i frysern så jeg er spent på hva som skjer når jeg skal støpe den på nytt, har hørt at det ikke er egnenet å fryse gele. Men jeg krysser fingrene siden jeg skal varme behandle den igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri testet jaktkuler. Grunnen er at de virker mer eller mindre alle sammen, og det finnes så mye resultater fra praktisk jakt at et internettsøk vil gi en 99,9% svar på det du lurer på.

Så fint, da, gitt! Siden jeg ikke klarer å finne ekspansjonstester på noen av de kulene jeg har liggende i skapet, kunne kanskje du hjelpe meg litt med en link? De kulene jeg tenker på er 85gr Hornady Interbond og 87gr Hornady SP Flatbase, begge i 6mm/.243" og med V0 på omkring 800 m/s. 50gr Rhino, 65gr Sierra GameKing SP og 75gr Swift Scirocco i .224" og med relevante hastigheter har Kjell Olav her på forumet vært så vennlig å teste, men hvis det ikke hadde vært for ham ville det ikke vært så forbasket mye jeg hadde funnet der heller...

Link to comment
Share on other sites

Enig med Deg mr. Sako!

 

Ikke vanskelig å finne data på flere av kulene jeg bruker i både .257 og 6mm, men problemet er å finne tester som har den farta jeg ønsker.....

117grs Hornady BTSP er sikkert ei fin og grei kule til sitt bruk i .257, men ser for meg at i 1030ms, blir den litt overkill. Hadde ikke treffen i rådyret vært såpass bra som den var, kunne jeg nok sagt adjø til en eller 2 boger tenker jeg.

 

Om gel eller kataloger funker såpass bra at jeg forhåpentligvis finner beste forhold mellom: presisjon, ekspansjon og maks hastighet før warp speed og total destruksjon av kulen, så ville jeg vært meget happy.

 

Jeg vet selvfølgelig at den funker som jaktkule, men hvorfor ikke teste litt frem og tilbake og finne ut hvor den funker optimalt, det har jeg ennå til gode å finne på nett for kaliber 25-06, samme med 240WBY. For min gode gamle 308 er det nesten ett fett, med 750 - 800ms holder de fleste jaktkuler jeg har prøvd sammen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg drar opp denne igjen i stedet for å starte en ny :wink:

Jeg har skaffet meg 500gr gelatinpulver og blandet dette med 15 ltr vann. Resultatet ble ganske fast og fint, men jeg lurer på om det er nokk til å teste 308? Jeg har ladet 125 grs speer tnt til 900 m/s.. Det burde vel ekspandere fort nokk til å stanse i den klumpen?

Den er forresten 40 cm tykk der jeg har tenkt å skyte. Kan godt ta bilder av spetakkelet og prøve å legge ut.. Har diverse kuler jeg skal teste og klumpen smelter jeg om og bruker på nytt :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ballistisk Gelatin laget per US Gov't spec:

(Fra rec.guns http://www.recguns.com/Sources/XD3.html)

Altnernativ kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Ballistic_gelatin

 

Ballistic Gelatin Recipe

by Ed Harris @1:109/120.3006 via 1:2410/271 FIDOnet

 

The target material is prepared from gelatin, USP. The government laboratories purchase this as Pharmagel A, Type 250 from the Kind & Knox Co., Park 80 West, Plaza 2, Saddle Brook, NJ 07662. The last time I bought any was in 1984, and at that time the price was $2.40/lb., or about $600 for a 55 gal. drum, shipped F.O.B. from Sioux City, IA.

 

The powder is mixed 10 percent by weight in warm, but not boiling water until dissolved, and then poured into moulds and chilled in a large refrigerator. The standard block size is 15x15x30cm for handgun bullets and 20x20x50cm for rifle bullets, but improvised moulds such as from cal. .50 M2A1 ammunition cans work well.

 

You will also need Thymol or cinnamon oil as a clarifier, which is added in the proportion of 1 drop per liter. You will also need heavy duty electric stirrers or an industrial mixer, moulds, a release agent, such as Pam cooking spray for releasing the castings, LD plastic film or Saran wrap for wrapping the blocks, a freezer for storage if you will not use the blocks within a week, and foam coolers to transport them to the range, if you do not have a walk-in cooler near your lab.

 

To do this right, establish the tare weight of a 5 gallon stainless steel container in which you will heat the water and mix the gelatin. Ideally this should have a spigot on the bottom to aid decanting the dissolved gelatin into the moulds. Add 12 liters of water to the container and bring the temperature to 65 degs. C and adjust the weight by adding or deleting water to obtain 12,000 grams. Place two electric stirrers into the hot water, one near the top and the other near the bottom of the container. Add three grams of Thymol or 12 drops of cinnamon oil and stir until dissolved in the hot water. Add 1500 grams of Pharmagel A to the hot water, breaking up any lumps with a stainless steel rod or paddle, to supplement the stirrers, as necessary.

 

After the gelatin is dissolved, in 10-15 minutes, turn off the stirrers and remove them from the solution. Allow the bubbles and foam to rise to the surface for 20 minutes. If the container used does not have a spigot at the bottom, it is necessary to skim the foam off the surface before transferring the solution to the moulds. Allow the warm gelatin to stand at room temperature for at least one hour after transferring, so additional foam which rises to the top may be removed.

 

Place the gelatin in a refrigerator overnight at 0-5 degs. C. The gelatin may then be removed from the moulds by placing the container in hot water. After 15-20 seconds use a spatula to loosen the gelatin from the sides of the container. After two minutes remove the mould from the hot water and invert it over a piece of plastic film spread on a flat surface.

 

Once the gelatin is removed from the mould it should be allowed to remain at room temperature for one hour, then tightly sealed in plastic film and the wrapped block inserted into a plastic bag, which is again sealed to prevent evaporation, which drastically changes the consistency of the gelatin. Once tightly wrapped, the blocks can be stored up to six months in a freezer, or up to one week in a refrigerator. Unused blocks should be frozen immediately to retard mold growth. Before firing the blocks must be allowed to thaw and stabilized overnight at a temperature of 5-10 degs. C, because proper consistency is a function of the tempoerature.

 

Evaluation of the blocks is best accomplished by flash X-ray photography which permits measurement of transient cavity volume as a function of projectile striking velocity, time, distance penetrated and projectile exit velocity energy deposit). If high speed photographic equipment is not available, it is useful to use a small caliber calibration test shot, such as a steel .177 air rifle shot from a Daisy pump-up air rifle known to give consistent performance, which can be placed as a consistency calibration check in a corner of the block out of the way. The permanent cavity can then be made to stand out well for still photography by injecting a colored water solution of ten drops food dye to a liter of water, using as veterinary syringe or laboratory wash bottle to reach all corners of the permanent cavity. To provide proper scale for the photograph, a piece of graph paper can be photocopied onto overhead transparency film, and used as a template to be positioned over the shot. The block should then be placed on a light table or photographed using diffused, backlit strobe flash. Detailed ammunition test methodology is available in various open-source medical and technical references.

Link to comment
Share on other sites

Ballistisk gel er fine greier det, og er jo fint å se på. Det som imidlertid er greit å vite er at det man lærer når man skyter i ballistisk gelatin er i all hovedsak at man har skutt i (sin/en) ballistisk gelatin.

Det jeg mener er at det å lage ballistisk gelatin likt hver gang er vanskelig, og at når man sammenligner med naboen kan resultatene variere ganske mye med tilsynelatende like forutsetninger.

Det betyr at man ikke umiddelbart kan sammenligne data fra to frittstående tester, det vil si man kan, men da må man tillate endel "slinger" i dataene.

Men det er veldig spennende og lærerikt.

Forresten har jeg lyst å prøve noen av disse "tubene" her, de skal bli relativt like hver gang.

 

http://www.thebullettesttube.com/

Link to comment
Share on other sites

en tanke som slår meg når jeg ser disse tubene, det går ikke å lage slike selv da? tenker på slikt papp rør som brukes å fylles med sement for å støype søyler og sånt, kamme ett slikt og så få til en passe bunn, fylle med gelantin blanding og skyte fra enden og dele på det viset di viser på den hjemmesiden der, så skal det vel nesten bare være å varme den brukte gelantinen i vannbad og bruke støpe seg ett nytt rør... eller er jeg på villspor her nå?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg skutt et par speer tnt 125 grs ladet til ca 900 m/s. Kula som er avbildet gikk 35 cm inn i gelatinblokka. Der stansa den siste lille rest. Gelatinblokka ble helt smadra. Kan godt forstå at reven ikke går så mye lenger etter et møte med den kula :lol:

 

Veldig grei måte å teste på. Smelta gellatinen og helte den i en ny form.

 

Den andre kula skjøt jeg på en telefonkatalog som lå i vann noen dager. Den gikk halveis gjennom før den begynte ekspansjon, men da gikk det fort :mrgreen:

 

 

normal_IMG_1626.JPG

 

normal_IMG_1628.JPG

 

Inngangshull til venstre. Utgang til høyre..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...