Jump to content

Antall registrerte enhåndsvåpen i Norge?


RLN

Recommended Posts

Hei!

Nå har jeg lett meg gul og blå på nettet, men jeg finner altså ikke noen god oversikt over hvor mange personer i Norge som har registrerte enhåndsvåpen, samt hvor mange det er totalt. Smått frustrenrede at det "eneste" tallet som dukker opp inkluderer hagler og rifler slik at totalt antall er på ca 1.3 millioner våpen. Noen som har statistikk/god referanse å linke meg til så hadde jeg satt stor pris på det! :)

 

P.S: Alt startet med en diskusjon, og jeg NEKTER å tro at det er 720'000 enhåndsvåpen i Norge i privat eie..

Link to comment
Share on other sites

Nja, hvorfor skal det ikke være det?

Det er over 20 00 voksne medlemmer i NSF, og mange har mer enn 5 våpen. De fleste aktive har kanskje over 10 også. 16 stk er vel maks uten ekstra store behov. Legger du til alle de andre organisasjonene og feks alle fra Politi og forsvaret som eier private våpen er vi nok ikke langt unna.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Litt over 700.000 registrerte, sivile våpen ( rifler, hagler, pistoler) og ca 500.000 lovlig uregistrerte hagler er de tallene POD oppgir.

Tar en så hensyn til at det store flertallet norske våpeneiere er jegere og/eller rifleskyttere tviler jeg i grunnen på at det er noe særlig mer enn 300.000 enhåndsvåpen i registeret.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder antallet av dette som er enhåndsvåpen må det anføres:

 

At NSF er det største pristolforbundet, med i overkant av 35000 medlemmer.

At ikke alle NSFs medlemmer er pistolskyttere.

At langt de fleste andre pistolskytterforbunds klubber er NSF klubber med sidemedlemsskap i disse forbundene.

 

Spekulerer da at det kanskje er 40-50000 pistoleiere i Norge og betviler sterkt at disse i snitt har mer enn 4-6 håndvåpen.

 

Altså mellom 160000 og 300000 håndvåpen, igjen ren spekulasjon.

Link to comment
Share on other sites

og de haglene er vel delvis grunnen til at vi spretter opp og ned på Disse oversiktene, avhengig av om de telles med eller ikke...
Korrekt. Antallet er jo delvis spekulasjon, basert på salgstallene over flere generasjoner.

 

Mange av disse vil da av natulige årsaker være ubrukelig grunet elde eller avhendet av andre grunner.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som er kommet noe lenger enn meg altså... ;) Tallet Gjørv-kommisjonen oppgir er på ca 1.3 mill og det er alle registrerte håndvåpen (både enhånds og tohånds). For enkelhets skyld vil jeg si våpen, når det gjelder alle typer, og håndvåpen som enhånds. Statistikken fra gunpolicy. og er altså at over halvparten av registrerte våpen i Norge er håndvåpen (altså 720.000 av ~1.3mill) og det er dette jeg mener må være riv ruskende gæernt. Men dette er da det min motdebattant påstår og jeg finner jo for pokker ikke noen skikkelig info på hvor mange (en-)hånd(-s)våpen som er i Norge og hvor mange av disse er i sivilt eie, samt hvor mange personer disse er fordelt på. Nesten så jeg vurderer å sende en e-post til POD bare for å få svar.

Vel så mye som noe så liker jeg å ha sånne tall å vise til, bl.a. fordi jeg selv har revolver. Da synes jeg det er greit å kunne snkke litt rundt det evt hvis noen lurer på noe. Det nærmeste jeg kommer er en Aftenposten-artikkel fra 2001 som sa det finnes over 130000 håndvåpen i Norge, men det nevnes ikke hvem disse er reg. hos.

For øvrig har Sveits en høy andel fordi de får med rifla hjem etter 1gangstjeneste - men uten tennstift eller noe i den duren (Er det ikke det som også er greia i Heimevernet?). Disse skal visst utgjøre en stor andel av registrerte våpen. Men il helst ikke spore av denne tråden med guns per capita etc - bare få svar på noe som irriterer meg at jeg ikke vet ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også tallet høres veldig høyt ut, jeg tror nok Wheelgunner er nærmere med å tippe 160-300K. Noe mer enn en halv million føler jeg meg ganske trygg på å sette penger på at det ikke er, men dette er også selvsagt ren synsing og gjetting. Følger denne videre. Det hadde vært morsomt om det kom noen konkrete tall, men jeg holder ikke pusten.

Link to comment
Share on other sites

Legger merke til at ingen teller med registrerte samlervåpen her. Godkjente våpensamlere utgjør ikke mange personer i forhold til skytterforbundene (mellom 600 og 700 sist jeg hørte et tall på det), men antallet håndvåpen pr. person kan lett bli betydelig høyere enn for konkurranseskyttere. Dette utgjør nok noen tusen våpen.

Link to comment
Share on other sites

Kilden til GunPolicy er en FN-rapport fra 1999 som heter "Analysis of Country Responses"(1).

 

Jeg lastet ned data-filen for 1999, og tok en titt på hva den sier:

-300'000 våpeneiere

-1'320'000 våpen totalt

-720'000 håndvåpen

-720'000 rifler

-600'000 hagler

 

Datafilen for 1997 lot seg ikke åpne. Det opplyses ikke om innkomne endringer siden 1997 fra Norge, så vi må anta at tallene og opplysningene i det vesentlige er identiske mellom de to.

 

Noen tanker rundt dette (dere får bære over med min indre akademiker og kildekritiker):

 

Presentasjonen er klar og tydelig, og spørsmålene er egnet til å gi svar som kun svarer på det som spørres om.

Informasjonen er høyst relevant for diskusjonen

Rapporten fremstår som nøytral, uten noen standpunkt som utganspunkt

Metodeverket benyttet er klart og tydelig opplyst om, og fremstår som hensiktsmessige. Det er data fra mange land rundt om i verden, deriblant Norge.

Proveniensen til dataene er i beste fall utydelige; det opplyses om at tallene og opplysningene kommer fra medlemslandene, men ikke hvem som har fylt ut skjemaet. Videre opplyses det ikke om hvem som er kilden til tallmaterialet oppgitt over.

Det er klart og tydelig når rapporten stammer fra, og den framstår som tidmessig og relevant, til tross for at den er 15 (17) år gammel.

 

Jeg finner mangelen på etterprøvbar proveniens dypt problematisk. Det er en åpenbar svakhet i materialet, som gjør at vi må ta tallene med en klype salt. Når det er sagt, er opplysningene som ellers er oppgitt, og som jeg kan fasitsvaret på, korrekte. Allikevel mener jeg det er god grunn til å være tvilende til sannhetsgehalten i tallmaterialet.

 

Gjørv-kommisjonens rapport (2) henter data fra Small arms survey 2007 (3), samt det sentrale våpenregisteret, og opplyser om følgende:

-1'233'510 våpen

-485'710 våpeneiere

-438'000 våpeneiere som også er jegere

-Cirka 47'000 våpeneiere som ikke er jegere

 

Dataene fra Small Arms Survey 2007 synes å begrense seg til andelen våpeneiere i befolkningen. Disse tallene er hentet fra samme kilde som tallene hos GunPolicy.org.

 

Jeg mener det er god grunn til å være svært kritisk til informasjonen man finner på GunPolicy.org. Vi har i praksis ingen kilde, og tallene oppgitt stemmer ikke overens med tall av senere dato. Antall lovlige våpen i Norge må antas å ha vært stabilt eller økende; at antallet har vært synkende anser jeg som svært usannsynlig.

 

Kilder:

1: http://www.uncjin.org/Statistics/firearms/index.htm" target="_blank

2: https://www.regjeringen.no/contentasset ... ddpdfs.pdf" target="_blank

3: http://www.smallarmssurvey.org/publicat ... -2007.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å starte med litt mindre skumle folk, så jeg henvendte meg til SSB først. De har dessverre ikke oversikt over dette, men var også interessert i svaret :lol: De foreslo også å henvende seg til POD siden det er de som ansvaret for våpenregisteret, men jeg har aldri skrevet en slik henvendelse. Må den være fryktelig formell, skrevet i times new roman med skriftstørrelse 12 og 1.5 punkts linjeavstand?

Alt dette styret bare fordi jeg måtte havne i en liten debatt på Imgur over antall våpen i ymse land :roll: Men nå som jeg er på jakt etter svaret så kan jeg jo ikke gi meg heller.

Enig med deg Razumny - sett på NOU2011:19 og NOU2012:14 samt gunpolicy.org. I tillegg en eller annen debatt fra Stortinget hvor en eller annen sa det var noen ti tusen på østlandet som da sto for mesteparten av enhåndsvåpen i Norge. Men der blir det jo ikke noe kildemateriale. Samt en Aftenpostenartikkel fra 2001 som sa det var over 130'000 i Norge, men som hverken sa det var (u-)registrerte, plomberte, samlervåpen, klubbvåpen, politi militær eller whatever. Så dårlig kilde det au...

Får se hva som kommer frem etterhvert :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilføyer en betraktning til rundt samlervåpen: I løpet av perioden mellom de oppgitte tallene har det vært en regelendring rundt antikke svartkruttvåpen - for enhåndsvåpen ble grensen på produksjonsår for registreringsplikt flyttet fra 1873 til 1890. Det ble også innført antallsbegrensning på våpensamling. Som følge av dette har endel samlere avregistrert betydelige antall antikke revolvere, jeg vet konkret om en som samlet avregistrerte over 200.

Link to comment
Share on other sites

Wheelgunner: er det en spesiell del av offentlighetsloven jeg skal sikte til (Pun not intended forresten)?

Offentlighetsloven er opphevet, og eksisterer ikke lenger.

 

Den loven det er snakk om heter "Lov om rett til innsyn i dokument i offentlig virksomhet"; på kort "offentligloven". Relevant paragraf følger:

 

§3.Hovudregel

Saksdokument, journalar og liknande register for organet er opne for innsyn dersom ikkje anna følgjer av lov eller forskrift med heimel i lov. Alle kan krevje innsyn i saksdokument, journalar og liknande register til organet hos vedkommande organ.

 

Offentligloven finnes her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2006-05-19-16

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke det er særlig betryggende at det skal være ett sentralt register der alle våpen er registrert :evil:

Uten å fremstå som helt sjefsparanoid mener jeg det er "tegn i tiden" som tilsier at det kanskje ikke er ønskelig at noen med noen få tastetrykk skal kunne finne ut hvem som har våpen :shifty:

Informasjon er salgsvare - og noen som ikke ønsker andre vél ser ut for å ville kjøpe den informasjonen de er interessert i. Sentralregistre er i så måte greie mål - men en særdeles dårlig idé :thumbdown:

Link to comment
Share on other sites

Litt avsporing, men spør da også hvor mange våpen som er stjålet siden 2005. Be dem spesifisere type våpen og få med hvor mange politiet selv har mistet :wink:

 

Avsporing 2, I Sverige var det en tid mulighet å bestille listen over våpeneierne i landet. Var kun et firma som benyttet denne muligheten, en Sovjetisk bilselger.. Lada tenkte vel henvende seg med salg av Lada NIva til alle svenske jegere og skyttere tenker jeg :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det eneste tallet på skytevåpen som er av interesse for samfunnet som sådant er ikke hvor mange "enhåndsvåpen" som er registrert i kongleriket, men derimot hvor mange ulovlige våpen, uansett type, som de kriminelle miljøene disponerer!

 

Spa opp dette tallet og hvor de som disponerer dem holder hus så har du en statistikk som er nyttig! Alt annet er faktisk totalt uineteressant og kun å angripe problemet fra feil ende!

Link to comment
Share on other sites

Litt avsporing, men spør da også hvor mange våpen som er stjålet siden 2005. Be dem spesifisere type våpen og få med hvor mange politiet selv har mistet :wink:

 

Avsporing 2, I Sverige var det en tid mulighet å bestille listen over våpeneierne i landet. Var kun et firma som benyttet denne muligheten, en Sovjetisk bilselger.. Lada tenkte vel henvende seg med salg av Lada NIva til alle svenske jegere og skyttere tenker jeg :roll:

 

Noe oversikt har man men det antas å være stålet en del våpen uten at det er levert anmeldelse. I tillegg er det endel våpen som forsvinner i forbindelse med dødsbo - så det er umulig å gi et nøyaktig svar.

 

Avsporing 2; huttetu :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Det tallet er nok enda værre å finne, så politiet og pressen vil nok fortsette å fokusere på de lovlige (ingen setter fokus på problemer de ikke kan løse :trist: ).

 

Det eneste vi kan dokumentere er at antallet uønskede hendelser er forsvinnende små i forhold til antallet lovlige private våpen.

 

PS: TS spesifiserte ikke spesielt at spørsmålet var motivert av denne problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

He he, for å argumentere mot et sentralt våpenregister må det nok oppgis bedre argumentere enn "tenk om utro tjenerer i politiet selger det til utenlandsk etteretning".

 

Mitt tips er at det nok ikke trumfer "politiet må ha oversikt over alle private våpen i landet"...

 

En utro tjener? I politiet? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Initielt kjøpte forsvaret enten 35 eller 38000 Glock 17. Av disse ble ca 3000 gitt til politiet for ca 10 år siden. Dette innkjøpet gjorde at resten av krigsetterlatenskapene i Forsvaret ble skrapet. Endel gikk til pressing og noen tusen P-08 Luger og P-38 Walther gikk ut av landet i bytte mot ett eller annet fly til FMU.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til mulige utro tjenere, så har du kanskje hørt om "hacking". Alt som er på "nettet" er utrygt! Så, jeg er motstander av et sentralt register.
Ja, det er en legitim programeringsaktivitet. Du sikter nok til cracking... :mrgreen:

 

Spøk til side; ser ikke noen grunn til at et slikt system skulle vært eksponert ut mot Internett. Er neppe lettere å sikre x antall spearate små systemer (som også ville kreve nettkommunikasjon internt i distriktene).

 

Også må det sees i forhold til at det allerede er diverse systemer med langt mer sensitive opplysninger der ute...

Link to comment
Share on other sites

Hvis alle våpen legges i ett register så skal det bare ett "hack" til serru :overrasket:

Nå tror jeg heller ikke at Stortinget spør meg til råds når det gelder verken dette eller noe annet for den sak skyld :wink:

 

Poenget er heller at det å ha alt på ett sted ikke nødvendigvis alltid er det smarteste. (De som ikke har sikkerhetskopiert dataene sine kjenner til det når harddisken har havaret)

Link to comment
Share on other sites

Hvis alle våpen legges i ett register så skal det bare ett "hack" til serru
Igjen, dette er en risiko du lever med vær dag. Helse, bank... Men våpen er krise? (Du finnes ikke på noen resultatliste i noe? Folk finner ut at du har våpen uten våpenregisteret)

 

Poenget er heller at det å ha alt på ett sted ikke nødvendigvis alltid er det smarteste. (De som ikke har sikkerhetskopiert dataene sine kjenner til det når harddisken har havaret)
Fleiper du nå eller? Et system til 50 mil ++, til å lagre hvem som eier våpen i landet, som du tror ikke vil inkludere backup i kravspec?
Link to comment
Share on other sites

Også må det sees i forhold til at det allerede er diverse systemer med langt mer sensitive opplysninger der ute...

Lokalt behøver det ikke være tilgjengelig, på nettet! Og i så tilfelle må det "hackes" på flere steder. Mindre risk.

 

Men skal det være noe poeng med et sentralt register, som er søkbart for andre politi myndigheter, så må det også være på nettet. Et sentralt register som ikke er søkbart (på nettet) er jo trygt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis alle våpen legges i ett register så skal det bare ett "hack" til serru
Igjen, dette er en risiko du lever med vær dag. Helse, bank... Men våpen er krise? (Du finnes ikke på noen resultatliste i noe? Folk finner ut at du har våpen uten våpenregisteret)

 

Det skal vel noen resultatlister til før man har oversikt over alle handvåpnene her i landet? Som forøvrig er en måte å få oversikt - men som lider av den svakhet at ikke alle som har håndvåpen er aktive skyttere og figurerer på resultatliter.

 

Forøvrig en helt fantastisk logikk :lol:

"Mor Nille kan ikke fly, en gris kan heller ikke fly. Ergo er mor Nille en Gris" Ludvig Holberg

 

(Vi er nok langt ut på viddene i topic-sammenheng. Like før blå skrift?)

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig en helt fantastisk logikk :lol:

"Mor Nille kan ikke fly, en gris kan heller ikke fly. Ergo er mor Nille en Gris" Ludvig Holberg

 

(Vi er nok langt ut på viddene i topic-sammenheng. Like før blå skrift?)

Usakelig sprøyt. Hva snakker du egentlig om her?

Er ikke bekymringen din ved at et eventuellt sentralt registeret kan hackes at "noen" skal komme på besøk og "be" om å få "lånet" et våpen?

 

At noen skal cracke seg til statestikken annser jeg som uvesentlig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke sentralt heller, på allment tilgjenngelig nettverk, forsåvidt...

 

Ja, vi er OT. :) Avslutter med en kommentar. Du er likevel upressis med ditt utrykk: "allment tilgjenngelig nettverk". Hvis nettverket går via internett, er det også mulig å "hacke".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...