Jump to content

Lee Pro1000 .45ACP


Gullvingen

Recommended Posts

Use only CCI or Remington brand primers, Other brands, especially Federal, can explode with sufficient force to seriously injure the user or persons near by." ...

 

På en rekke forum er dette diskutert side opp og side ned. Enkelte hevder hardnakket at det utelukkende skyldes en konflikt mellom Lee og Federal, og at den angivelig finnes beviser for dette. Nå har jeg ikke lest dette så nøye, men velger å lade 38/ 357 med Federalhetter. Selvfølgelig med vernebriller, men foreløpig uten voksenbleier og hørselvern.

 

Nå som jeg har blitt "venn" med min gamle Pro 1000 må jeg innrømme at den har en viss tiltrekning i sin enkelhet. Særlig synes jeg hylsemateren fungerer godt til tross for at den ikke består av så mye mer en noen plastdeler og plastrør. Jeg liker også feelingen med hetteisetteren. Som det nevnes over merker man fort når noe skurrer etter at man har fått den litt inn i fingrene. Tennhettematingen og charge baren har også fungert upåklagelig etter ovennevnte modifikasjoner. Ved å bruke en tomhylse uten hette over hetteisetteren var det svært lett å justere timingen på pressen slik at hettene smetter rett inn. Jeg har også kjøpt en meter med kulelenke i riktig dim sånn for sikkerhets skyld.

 

Meeen det medgikk noen timer med frustrasjon før den fungerte slik jeg ville. Neste gang den streiker/ tuller vil jeg antagelig være i stand til å fikse problemet raskt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Samme her men jeg kjøpte min brukt så fikk den ferdig modda med tanke på barnesykdommer.

 

Men skjer det noe nå så fikser jeg alt i løpet av maks 5 min.

 

Jeg bytter kaliber på 5 min så den er veldig lett å ha med å gjøre bare man har lært den.

 

Verste stoppen jeg har hatt er når ei brukt hette kilte seg mellom pressa og stativet den er montert på og blokkerte armen fullstendig. Da måtte det rå vold til for å fikse det men det er jo ikke akkurat pressa sin feil.

 

Alle stopper jeg har i den nå skyldes nesten utelukkende dårlige hylser eller dersom det søles litt krutt ned i gir og hettemating kan det bli problemer. Så en boks med trykkluft er en selvfølge å ha i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Pro 1000 fungerer til 1000

Har brukeren av denne pressa lagt seg til vanen å følge ekstra godt med på at ikke hette materen henge/går tom er det ingen problemer ellers med pressa.

Heller ikke denne diskusjon ang Federal og pro 1000 er noe å bry seg om. Den som har klart å smelle en hette med denne pressa ville klart det med alle andre presser også.

Her dreier alt seg om rutiner og bli kjent med den pressa en har.

Har i alle år brukt pro 1000 til alle kalibere 45-44-38 og 9mm og da kun med Federal hetter til alle og har ingen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig.

 

Dillon og andre lager nok i seg selv bedre presser men det koster deretter også og ikke alle er like lette å bytte kaliber på som Lee 1000, du trenger bare annen hylseholder og evt hylsemater, trenger ikke bytte hele karusellen som Lee helst vil du skal kjøpe.

 

Titanreloading gir deg alt du trenger av deler til lav pris.

 

Ingen i Norge som jeg vet om? Vil jo helst kjøpe her men ikke funnet noen ennå som er gode på deler til noen presser egentlig.

 

Hjemmelading er flinke og bra service men har en tendens til ikke å ha på lager (kanskje bare jeg som har vært uheldig).

Link to comment
Share on other sites

Helt sikkert men lærer seg man Lee 1000 pressa så kjenner man når noe er galt.

 

Det som kan gjøre at de kommer i klem og går av er om man går tom for hetter og nivået på mater blir for lite da dyttes ikke hettene skikkelig fram.

 

Etterfyll så fort man er under toppen av renna så er det ikke noe problem.

 

Kjenner man det butter så ikke press videre ;)

Link to comment
Share on other sites

Ang Federal hetter og pro 1000.

 

Dette er vel i dag et rykte alle har hørt om, men ingen har sett.

 

Tiden er vel der nå at vi kan begrave dette ukjente og ufortjente spøkelse av et rykte.

 

 

Tre stykker jeg har snakket med har futtet av hetter....

 

Jeg kan love deg at man "futter" ikke av 10-12 hetter ;)

Link to comment
Share on other sites

Jaggu....så kort fortalt har jeg fått tak ei "presse" som fungerer mer optimalt og etter det har jeg heller ikke lenger problemer med "spaken" :lol::lol::lol::lol: og ting futtes ikke av i tide og utide....

 

Neida, men det negative med Dillon SQD må være at den bruker slike sære dier som ikke passer til noe annet?

Etter å ha lest mer om Lee virker det ikke som ei drittpresse såfremt man "fører spaken med omhu"... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke rukket å lade mer enn ca 600 patroner på SQD siden jeg fikk den, men det har ikke vært antydning til kluss med hettematingen. Nå skal det sies at jeg har ladet omtrent samme mengde på pro 1000 etter nevnte justeringer, og det har ikke vært antydning til kluss der heller.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bra, men godt å høre en førstehånds fortelling bekrefte fakta at dette faktisk kan skje ved bruk av ulike presser og ikke bare rykter. "jeg har pratet med en, som har hørt om en..osv"

 

Så nok en gang, vi kan nå begrave dette spøkelse av et ufortjente dårlig rykte som har oppstått ang pro 1000 og hetter som smeller.

Link to comment
Share on other sites

At ryktet skal begraves er det vel litt vanskelig å konkludere med, men jeg kan være enig i at det antagelig er like stor/ liten sjanse for at det skal skje med en Pro 1000 som andre presser forutsatt at man følger ekstra godt med på det som foregår.

 

Et spørsmål vedrørende Pro 1000: har noen av dere andre byttet ut kulelenken til kruttmålet med en fjær eller et stag? Jeg har registrert at denne ryker for mange (jeg har kjøpt en lengde med reserve), så det vkrker fornuftig å bytte den med en annen løsning.

Link to comment
Share on other sites

Returfjær var standard før i tiden, men den forsvant med god grunn.

Jeg overtok en gammel utgave som fulgte med på et våpenkjøp, men etter en del nulladninger med påfølgende bruk av squib rod, ble den ombygd til lenkeretur.

Tro meg, lenkebrudd er enkelt og billig å fikse.

Kule i løpet er mye mer irriterende og kan bli veldig dyrt og direkte helsefarlig.

 

Det kan muligens la seg gjøre å bygge om til et fast stag á la Dillon, men personlig hadde jeg heller kjøpt noen meter kulelenke ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper at aps ble offer for en skrivefeil og mener Lee sitt kruttmål :wink: .

 

Hvis det er tilfelle er jeg... ikke helt enig. Jeg har brukt Lee sine kruttmål siden jeg begynte med lading for 20 år siden. Doseringen har uten unntak fungert 100 % med de fleste typer krutt. Det eneste som har gitt meg problemer er "langkornet krutt". Alt Vhitavuori til og med N150 har fungert med marginale/ ubetydelige forskjeller mellom doseringer.

 

Det eneste som har gitt meg utfordringer er målet på Pro 1000 pressen når jeg brukte "Micro Adjustment Bar" og ladninger (med N320) under 4 grain. Som nevnt i en post over fant jeg en løsning på dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ladepresse for omtrent to år siden. Vurderte en Lee Load-Master pga av prisen og hylsemater. Men etter å ha lest litt og sett på youtube, ble det en Dillon SquareDeal i stedet. Har ikke angret, SD'en fungerer meget bra.

 

Lader 9mm, .45 ACP og .38 Spl. Har ikke telt, men har nok ladet nærmere 15.000. Hvis du har ambisjoner om å lade 1500-2000 pr år, vil du nok finne ut at du dobler det.

 

En ulempe med Dillon SD er at den benytter proprietære dier, altså dier som passer bare til den. Jeg benytter separat Toolhead for hvert kaliber, så går kaliberskifte enklere. Pris for dier og Toolhead kommer på 1100-1300. Diesett kommer med isettere for forskjellige kuleprofiler som RN og SWC.

 

Kruttmålet er meget nøyaktig. Til å begynne med sjekket jeg kruttvekt for hver 20 hylse. Ble fort lei av det, og sjekker nå ved påfyll av tennhetter (100). Veier kruttet i 10 hylser samlet. Har aldri etterjustert med N310, N320 eller N340, med kruttvekt fra 2,2 gr til 4,9 gr.

 

Tennhettematingen fungerer godt. Du setter i hetten ved å presse spaken framover, så du kjenner om noe er galt. Hadde et problem der isetteren ikke var helt på linje med hullet i hylseplata, så det ble et lite fjærbelastet "ping". Dette førte til at jeg satte hetter i på kant, ca en av 200. Husker ikke hva jeg gjorde, men det var noe veldig enkelt.

 

Ikke glem å rengjøre diene. Når du lader blykuler får du kulefett i isetter- og krympedia. Jeg rengjør ved kaliberskifte, og i alle fall etter ca 1000.

 

Det er lurt å kjøpe et sett med reservedeler med det samme. Forb.. kjedelig når noe enkelt ryker etter 31 nå du skal lade 700.

 

Jeg bruker vibrator til hylsevask. Fyller i 4-500, og så står den på badet og knurrer et par timer, og alt er skinnende blankt. Enkelt og tørt.

 

Og du trenger tennhettevender, kruttvekt (digital er enkel og grei) og skyvelær. Kulehammer er også kjekt å ha. Og en case gage for hvert kaliber.

 

-dagvt-

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel det meste nevnt om det ene og det andre her, men nå har jo jeg en gammel Dillon Square Deal for .45acp. Jeg fikk min tidlig på 90 tallet og har ladet mye for meg selv og andre på denne. Evigvarende er den ikke, jeg klarte å slite den ut på et vis. Det var hettemater-systemet som begynte å svikte. Årsaken var at jeg ikke var flink nok til å gå over alle umbrakoskruer generelt på pressa. Ting ble slarkete og deler kom litt i konflikt med hverandre. Så var det en klubbkamerat som ville oppgradere til nyere og større Dillonpresse som ga meg sin. På denne måten fikk jeg tilgang på reservedeler og fikset det hele. Nå er den som ny igjen og jeg sjekker at skruer sitter som de skal. Mange i min klubb har Dillon, det som stadig folk nevner som driftsikkert er kruttmålet, det imponerer mange. Jeg fikk en Lee presse (litt usikker på modellen, men tilsvarende progressiv), den ga jeg bort, ville ikke en gang prøve den. I klubben min har vi en kasse hvor patroner som mangler tennhetter og har feilfunksjoner blir dumpet, jeg graver og spør folk, hvilken presse? Svar: Lee. En skytter jeg har mye kontakt med har slitt mye med sin Lee, tennhetter mangler, kruttmål har sviktet, patroner uten krutt eller for lite krutt, kula sitter igjen i løpet. Den siste kommentaren ("dagvt") på denne tråden oppsummerer Dillon på en god måte som jeg kjenner meg godt igjen med.

 

Men for å få maks driftsikkerhet: Pass på å stram etter skruer, det trengs ikke ofte, men nødvendig når det trengs. Dillon er etter min mening en klasse godt over Lee og er verdt pengene på sikt.

 

Ellers jobber jeg mye med enstasjonspresser for rifle og pistolpatroner i mindre kvanta. Jeg lader nok ca. 5 tusen skudd i året, ikke all verden....

Link to comment
Share on other sites

Ladet i mange år med Lee pro1000 i forskjellige kalibere og min erfaring er at det går greit med mindre hylser (38 Special, 9mm og 45ACP), men ikke magnumhylser. Du skal være observant på etterfylling av krutt og hetter. Likeså er hettemateren sensitiv for støv og jeg har og opplevd flere ganger at kruttmålet henger seg opp og ja jeg har sprengt ett 1911-løp etter å ha ladd patroner på Lee Pro1000 :winke1: Progressive presser trenger litt multitasking :wink:

 

Har nå ladd på en Forster Co-Ax enstasjons i mange år, men nå som behovet for store kvantum 223rem har meldt seg kom julenissen med en Dillon xl650 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når folk vil begynne å lade selv for første gang så kan jeg ikke la være å rynke litt på nesen når de ser seg etter en progressiv presse, som første og eneste utstyr. Mange har knapt nok lest ladeboken engang! Rent pedagogisk sett så er det beste å sette seg inn i ting i pent tempo hver for seg i en enkel enstasjonspresse hvor man føler og ser alt man gjør. Enstasjonspressen vil du alltid ha nytte av siden uansett.

I prinsipp skjer jo det samme i en progressiv også, men alt på en gang i en bevegelse. Enten man bruker en Dillon eller en Lee progressive presse så krever det hver sin teknikk og forståelse med div, knep for hvert utstyr. Det hele kommer med erfaring og med å kjenne nettopp sitt verktøy. Progressive er og blir litt kompliserte og som ikke er optimalt for en som starter på skrætsj. Erfaringer kommer, men kan bli kostbare. Lading er i grunn enkelt hvis man vet hva man gjør, men det er mange ting man skal vite samtidig på en gang. Å bruke en ladepresse er manuelle bevegelse hvor man kan fange opp/føle hva som skjer og når ting ikke er som det skal. Jo mer komplisert utstyre er jo vanskeligere er det å fatte for en nybegynner. Og for all del: vær strukturert, DISIPLIN OG ATTER DISIPLIN.

 

Litt utenfor, men likevel:

Det var en kar som ladet til .357 mag. i en enstasjonspresse, .38 spec. ladninger med raskt krutt. Han hadde en stygg uvane med å sette inn kula rett fra kruttmålet, Merk: brukte ikke ladebrett. Så kom kona og begynte å krangle litt rett etter at han hadde fylt en hylse. Når kona gikk fylte han hylsa en gang til. Den revolveren gikk føyka. Hadde han brukt hylsebrett med 50 -80 hylser fylt ville han sett at en hylse hadde avvik. DISIPLIN.

 

Progressive presser: Får man et avvik eller et brudd i prosessen, tøm alle stasjoner og start på nytt med full kontroll i hver stasjon.

Link to comment
Share on other sites

Når folk vil begynne å lade selv for første gang så kan jeg ikke la være å rynke litt på nesen når de ser seg etter en progressiv presse, som første og eneste utstyr. Mange har knapt nok lest ladeboken engang! Rent pedagogisk sett så er det beste å sette seg inn i ting i pent tempo hver for seg i en enkel enstasjonspresse hvor man føler og ser alt man gjør. Enstasjonspressen vil du alltid ha nytte av siden uansett.

I prinsipp skjer jo det samme i en progressiv også, men alt på en gang i en bevegelse. Enten man bruker en Dillon eller en Lee progressive presse så krever det hver sin teknikk og forståelse med div, knep for hvert utstyr. Det hele kommer med erfaring og med å kjenne nettopp sitt verktøy. Progressive er og blir litt kompliserte og som ikke er optimalt for en som starter på skrætsj. Erfaringer kommer, men kan bli kostbare. Lading er i grunn enkelt hvis man vet hva man gjør, men det er mange ting man skal vite samtidig på en gang. Å bruke en ladepresse er manuelle bevegelse hvor man kan fange opp/føle hva som skjer og når ting ikke er som det skal. Jo mer komplisert utstyre er jo vanskeligere er det å fatte for en nybegynner. Og for all del: vær strukturert, DISIPLIN OG ATTER DISIPLIN.

 

Du har nok rett i mye av det du sier her.

 

Ser til stadighet nybegynnere kjøper progressive og må ha hjelp til å sette den opp. Med så lite erfaring er nok ikke disse pressene så lett å betjene og mye problemer oppstår.

Link to comment
Share on other sites

Det største problemet imho angående progressive presser og nybegynnere er at en ivrig nybegynner vil fort gjøre 100 feil (Les: Kødder til patronene) på den pressa enn 5-10 feil om han hadde brukt en enstasjonspresse. Det er faktisk en del ting man skal se etter som selv erfarne kan overse enkelte ganger.

Link to comment
Share on other sites

Uansett: lenken i kjøkkenvasken og på badene er av korrekt diameter i tilfelle jeg skulle gå tom.

 

Original kvalitetslenke

LEE BAG OF BEAD CHAIN

http://www.titanreloading.com/service-p ... bead-chain

 

Råskummel piratlenke i forrædersk kvalitet

Replacement basin plug ball chain no 6, chrome 12" sink

http://www.ebay.com/itm/Replacement-bas ... 3cca42ab11

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Rimelig reserve kjetting til LEE kruttdispenser for den fingernemme:

Fashion Men Women Stainless Steel Snake Chain Necklace 2-2.4mm New DF2008

(Velg 2.4 mm)

USD 0.99

http://www.ebay.com/itm/Fashion-Men-Wom ... 20f1b3a915

:

 

20 pakning

http://www.ebay.com/itm/20pcs-18-Stainl ... 19d315b4ac

 

Duppeditten på enden kan du eventuelt ta av og bruke til å reparere kjettingen med.

 

Hvis ikke kvaliteten holder så kan du jo selge de som extension kit til dimmelenker eller noe :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med Vaquero i det med struktur og disiplin, og vil legge til; ta det sakte og pent til å begynne med, og vær NØYAKTIG. Sett deg inn i ladeprosessen. Les ladebøker. "Reloading for Handgunners" av Patrick Sweeney er min favoritt. Han har også egne avsnitt for forskjellige kaliber.

 

Det jeg ikke er ening i er det med enstasjonspresser for håndvåpen (i alle fall under magnum). Jeg begynte direkte med en Dillon SD. Til å begynne med ladet jeg en og en og fulgte nøye med så jeg fikk føling med pressen og skjønte prosessen. Hadde ikke lært bedre med å kjøpe noe jeg egentlig ikke har bruk for senere.

 

Når det gjelder lading til håndvåpen handler det egentlig om volum. Hvis ambisjonsnivået er å skyte 50 skudd på trening en gang i uken fra mai til oktober (minus juli), blir det 4 ggr pr mnd x 4 mnd x 50 skudd = 800 skudd i året. Da er det enklere og billigere å kjøpe ammo. La oss si du klarer å lade 50 patroner i timen på en enstasjonspresse (er litt på gyngende grunn her). Da bruker du ikke mer enn en time i uken på å lade.

 

Men la oss heller si at du har tid og anledning til å skyte to ganger i uken, 100 skudd hver gang, og skyter feltstevner i tillegg. Nå er forbruket 8x4x100=3200 skudd i året pluss stevner. Du bruker nå 4 timer i uken på å lade, i tillegg til skytingen. Og så kommer stevneammo i tillegg. Med en progressiv presse lader du 300-400 i timen, og så kan du regne ut resten selv. Og nå snakker vi bare om ett kaliber. Det blir bare ett kaliber sier du? Der var jeg også da jeg begynte å skyte 9mm. Jeg skulle i alle fall ikke ha en sånn macho-greie i .45 ACP. Men så dukket det opp et bra tilbud... Og jeg er i alle fall ikke revolver typen. Men så snublet jeg over den artige snub'en i .38 Special... Nå lurer magnum dilla, men jeg står imot så godt jeg kan.

 

Beklager, men jeg sier det som det er, du kommer ikke til å spare penger på å lade ammo selv (ikke avslør dette for ektefelle/samboer). Joda, du kommer nok til å tjene inn investeringen en gang (avhengig av volum og tidshorisont). Det som mest sannsynlig kommer til å skje er at det du sparer bruker du til ladekomponeneter, noe som medfører at du kommer til å skyte mer og bli en bedre skytter (for den samme prisen).

 

-dagvt-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...