Jump to content

Lee Pro1000 .45ACP


Gullvingen

Recommended Posts

Ser disse selges for ca 2000.- og da forstår jeg det slik at den er ferdig satt sammen (i alle fall slik at alle deler følger med...)

På hjemmelading.no ses pressa komplett med kruttmål, hylserør og hettemater.

 

Noe annet man trenger bortsett fra hetter, kuler og krutt?

 

Så mener noen at Lee er skrot, andre sier de fungerer helt greit.

Tipper antallet pr år vil ligge på ca 1500-2000 stk og har egentlig ikke noe akutt

behov for å lade noe annet enn .45

Bare å bestille eller finne noe annet?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om du er nybegynner så ville jeg begynt med en enstasjonspresse for å lære gode rutiner osv. Det er bedre å gjøre feil med 5-10 patroner enn å gjøre en serie av feil på 3-400 patroner :)

Jeg lader selv alt jeg bruker (inkl .45ACP og det er myyyyyye mer enn 1500-2000 patroner i året 8) ) på ei enstasjonbspresse, men venter på ei Pro1000 jeg skal få av onkel den dagen han finner den frem fra lageret sitt.

 

Før du kjøper noe utstyr, ville jeg anbefale at du handler deg ladeboken.

 

Når det er sagt og gjort, så trenger du jo diesett (om det ikke følger med) og hylseholderen til .45ACP.

 

Av kulevalg til .45ACP så er den beste (etter de fleste sin mening inkl min) 200grains SWC kuler. Jeg støper mine selv, ellers anbefaler jeg de som Bakke selger. Jeg lader 4,8grain N320 til de.

Link to comment
Share on other sites

Da de selger pressa som Lee Pro1000 .45 acp regner jeg da med at die følger med...

200gr swc er det jeg skal bruke da dette samler meget godt i min 1911.

Etter hva jeg husker ble det hatt oppi 5gr N320 og da holder jo en kilo krutt en stund...

 

Ladeboken har jeg lest om før og den skal jeg ha.

Hvilke feil er mest vanlig?

Settedybde og evnt krymp?

Link to comment
Share on other sites

Stille inn diene er en av tingene som er lettest å kødde til (og uten å skjønne hva som er galt). Når det gjelder Lee-diene (og bedre dier som RCBS osv) så er nøkkelen å faktisk lese manualen som følger med :)

 

Minuset med Lee-diene til .45ACP er at de er for runde kuler (du kan få tak i en duppeditt men jeg fant aldri noen der frakta kostet mindre enn et RCBS-diesett :roll: ), mens RCBS-diene følger med en flat tupp du kan bytte med den runde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid en pro 1000 i 9mm.Problemet med denne pressa er hettematinga.Litt krutt i sleiden og helvete er løst.Døpte jevelskapet Lee problem til 1000 :D

Kjøp deg heller en Lee Turret med hettemagasin eller en Clasic cast ( jeg har 2 stk)

Lee Turret, helst 3 hulls er den jeg lader min pistol ammo på.Lee Pro 1000 kan virke ok på 50 skudd og så begynner problemet med hettene og du produserer ammo uten tennhette.Summen av tid du bruker på å lade 300 skudd på pro 1000 opp mot å lade på enstasjonspresse tror jeg blir ganske like,når du skal banke ut kuler og tømme tilbake krutt fra hylser uten hette.For ikke å snakke om blodtrykket :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Lee Pro 1000 som jeg kjøpte som kit (38/357)en gang på slutten av forrige århundrede. Denne pressen hater jeg. Som det nevnes over er det fort gjort å måtte bruke mye av ladetiden til å rette opp i kluss som feks kruttsøl. Om man ikke følger hettematingen som en smed er det fort gjort å få en hylse uten hette ut i karusellen og det legger seg kruttkorn på steder hvor man absolutt ikke trenger det.

 

Sist uke fikk jeg en Dillon Square Deal fra Nordbys i .45 acp. Etter å ha montert den, justert kruttmålet og fylt hettemagasinet var det bare å dure i vei. Kvalitetsfølelsen er overlegen ift Lee Pro 1000, og prisen er ikke så veldig mye høyere. Midway har vel tilbud på den til ca 2.600,-, men jeg kjøpte fra Nordby Gunshop grunnet hurtig levering. Super service fra de gutta :-) !

 

Siden jeg pådro meg en 686 i kveld har jeg likevel blåst støvet av min Pro 1000. Jeg manglet noen deler, men disse er på vei fra Alvestad. Etter å ha studert en del "tips og triks" på tuben har jeg tro på at jeg skal kunne bruke denne inntil jeg evt kjøper en Dillon SQD til.

 

DSC_0319_zpsruhorxjw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så jeg bør egentlig se på Dillon Square Deal altså?

Leveres den som komplett pakke eller må jeg bestille en drøss ekstra greier?

 

Ser Alvestad har 3 og 4 hulls turretpresser...

Tittet så vidt innom på Ladeboken, ettersom det er kun .45 jeg vil snurpe blir det så unødvendig med bok på hundre andre kaliber...føles i hvert fall litt unødvendig ut.

Står andre ting der som er nyttig, men hva annet enn forsiktighetsprosedyrer mht krutt og hetter er det å tenke på? Versjon 4 av Ladeboken er tilgjengelig på nett....

Link to comment
Share on other sites

Eg skyt i hovudsak .45 i DSSN, kva vil då løne seg? Dillon SD eller 650? Er jo då snakk om mange patroner helst. Eg har ein Lee Pro 1000 i 9x19, men eg har faktisk kun pakka den opp og sett den opp, endå ikkje kome så longt at eg har fått lødd opp endå... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Så jeg bør egentlig se på Dillon Square Deal altså?

Leveres den som komplett pakke eller må jeg bestille en drøss ekstra greier?

 

Ser Alvestad har 3 og 4 hulls turretpresser...

Tittet så vidt innom på Ladeboken, ettersom det er kun .45 jeg vil snurpe blir det så unødvendig med bok på hundre andre kaliber...føles i hvert fall litt unødvendig ut.

Står andre ting der som er nyttig, men hva annet enn forsiktighetsprosedyrer mht krutt og hetter er det å tenke på? Versjon 4 av Ladeboken er tilgjengelig på nett....

 

SQD leveres som en komplett pakke i ett kaliber. De eneste justeringene som var nødvendig for min del var å stille kruttmengde og settedybde. Kruttmålet er veldig nøyaktig! Jeg har kjøpt et sett med reservedeler i tillegg som består av diverse slitedeler til ca 350 kr (prisene på reservedeler til SQD på Nordby Gunshop sine sider er mildt sagt villedende - noen har nok gjort en feil ;-)). Men i utgangspunktet trenger du ikke mer enn det som kommer i pakken dersom du har en del basic ladeutstyr i tillegg. Om du ikke har det trenger du minimum en vekt (jeg har brukt Lyman sine 500 og 505 balansevekter i alle år og sverger til disse), en tennhettevender, et digitalt skyvelær og vernebriller.

 

Jeg har også ladet mye på Lee sin turretpresse (men kom i skade for å gi den bort) og vil anbefalle denne dersom du ikke har ladet før. Komplett vil den koste omtrent det samme som en SQD. Med litt brukererfaring kan du fint lade noen hundrede skudd på et par timer, men du kommer aldri opp i samme volum som en god progressiv presse. Erfaringene mine med Pro 1000 og alt rotet med krutt på avveie og lignende gjorde at jeg heller ladet på turreten. Jeg vil tro at du fint behersker en SQD dersom du starter rolig og lader en og en patron som på turreten.

 

Jeg tror jeg best kan beskrive forskjellen mellom SQD og Pro 1000 slik: der Pro tusen lager lyder som "rasle" og "gniss" sier SQD' en "Slick" og "klikk" ;-) !

 

Ikke si det til noen, men jeg lærte å lade uten å eie et eksemplar av ladeboken - og lenge før internett var allemannseie. Jeg lånte ladeboken på biblioteket, studerte en bråte artikler i div blad og spurte folk som (jeg anså) hadde peiling. Jeg har fortsatt tre øyne og elleve fingre og tær ;-).

 

For ladedata bruker jeg KUN tabeller fra kruttprodusenter (stort sett http://www.vihtavuori.com/en/handgun-reloading-data )og data fra personer jeg stoler på.

 

@Papi: Jeg vurderte 650, men konkluderte med at den kostet for mye ift mitt behov for volum og at SQD vil levere nok patroner per time (jeg trives dessuten med noen timer i furteboden og en podkast eller to surrende i bakgrunnen). Jeg kommer derfor til å kjøpe en (kanskje to) til slik at jeg kan ha en presse til hvert kaliber stående. Om jeg gjør alvor av å rote meg bort i dynamisk enda en gang vil jeg kanskje sende en 650 lange blikk, men enn så lenge klarer jeg meg godt med 3-400 patroner per time.

Link to comment
Share on other sites

Takk for et godt svar Malle.

Jeg vil nok også sette mer pris på "slick&klick" enn "rasle&gniss"

 

Jeg har masse ladekomponenter, les tomhylser, ellers ingenting.

Jeg vet jeg har behov for en kulehammer, men ettersom jeg ikke aner hva som følger med

f.eks Dillon Square Deal eller andre pakker har jeg ikke kjøpt noe stæsj i det hele tatt.

Jeg har sett en Dillon 550/650 ferdig satt opp og det var da gruelig mye dilldall?

Stort beist med rør og slanger, ledninger og mikrobrytere samt skåler og annet fanteri.

Den var av slik type jeg antar står fast montert i eget rom skjønner jeg, ute av rekkevidde for katter og klåfingrede unger etc... Nå har ikke jeg katt eller unger så det blir jo litt uvesentlig...

 

Jeg må ringe en leverandør skjønner jeg, høre om hva som følger med og ikke.

Hylsevasker, kulesizer etc etc ec kan vel vente?

Satser på å kjøpe ferdigstøpte kuler av swc-type.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dillon 650 er tingen, er egentlig veldig lett å få til bare du bruker 5 min uten å stresse osv.

har selv 2 stk 650 og jeg kan bare si en ting jeg kommer aldri til å bytte dem ut.

fordelen med 650 er hvis du skal lade flere kaliber.

hvis du snakker med norby eller hjemmelading så får du akkurat det du trenger

Link to comment
Share on other sites

Satser på å kjøpe ferdigstøpte kuler av swc-type

 

Jeg har kjøpt 200 swc i 45 fra http://www.blykula.com. De er rimelige og går som juling i min Glock 41. Anbefalles!

 

Hylsetrommel trenger du ikke. Jeg har til nå vaaket alle mine hylser i varmt vann tilsatt div "lurium" -mange oppskrifter på forumet her- og det fungerer greit. Sist uke plukket jeg med meg en ultralydvasker fra Biltema og den gav meg skinnende rene hylser ved hjelp av varmt vann tilsatt eddik og salo.

 

Kulehammer er kjekt å ha og koster lite, men man trenger strengt tatt ikke å kjøpe før man trenger en.

Link to comment
Share on other sites

Dillon 650 har jeg hørt mye bra om, også 550, men de koster jo litt.

Da jeg hovedsakelig skal lade .45 og muligens etter hvert .38spl (har et par tusen hylser)

vil kanskje 650 bli litt "mye" også med tanke på at de er ganske dyre?

 

Square Deal kan vel også brukes til flere kaliber?

Skal ikke lade rifle.

Link to comment
Share on other sites

650 er det beste hva pris/ytelse, og kvalitet angår, (livstidsgaranti!)

 

550 hadde ikke jeg personlig vurdert til noe relatert til dssn, men er utmerket til rifle, og andre kortpang du ikke skyter så mye av.

 

Square deal er utrolig billig inngangsbilett til å få noe som er bedre enn lee.

 

Valg av presse koker ned til timeslønn på jobb vs hva er fritiden din verdt.

Link to comment
Share on other sites

Valg av presse koker ned til timeslønn på jobb vs hva er fritiden din verdt.

 

Med mindre man setter pris på lading som en verdifull del av fritiden :winke1: !

 

For all del - om behovet for antall smell per uke skulle øke så blir det nok en 650 på meg også, men enn så lenge har jeg sjelden anledning til å skyte mer enn maks 300 skudd i uken. Til det holder SQD i massevis! Et par timer med en interessant podkast i bakgrunnen en gang eller to i månedenog gleden av å "lage noe" er gull verd for meg. Apropos "gull", så innser jeg at hylser fort kan bli den begrensende faktoren for min del.

 

Kjøpes den ferdig satt opp til ett kaliber og uten muligheter for skifte av die?

 

Ja, den kommer komplett i et kaliber og man kan relativt enkelt bytte til et annet, men da vil det være en fordel å ha et ekstra toolhead og kruttmål i tillegg til konverteringssett. Den eneste ulempen jeg har oppdaget er at SQD benytter proprietære dier som er ralativt kostbare. Man kan ikke benytte dier fra andre produsenter.

 

SQD i 45 acp (stort sett store hetter) kan også benyttes til 45 gap (små hetter) så den kommer derfor med tennhetterør og isetter til både small og large pistol. Jeg vet ikke om dette gjelder for andre kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Det kan synes som Brownells.no har tatt over for Midway Norge

så der faller en mulig leverandør ut.

 

Jeg ville tatt en titt på egun.de og satt opp en annonse på kammeret.no

Ett søk og eventuelt annonsering under kjøpes på finn.no skader ikke.

 

Nordby synes å være veien hvis du skal ha noe før jul.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Fant ikke .45acp hos Nordby, kun .45gap og hos Midway havnet jeg hos Brownells som ikke har Dillon...

 

Kan .45gap brukes til .45acp da om man skifter ut noe greier?

 

Som jeg skrev over: 45 gap og 45 acp er samme presse! Min er bestilt som 45 gap, men var satt opp som 45 acp ut av esken. Det følger med tennhette sats for både large og small pistol. Om du sjekker på Dillon sine sider vil du se at dette stemer.

 

Altså 45 gap og 45 acp = samme presse. Som .38 og .357 med det unntak at gap- og noen acphylser bruker small pistol- hetter.

 

.45 GAP ble utviklet for at man skulle få en Glock med smalere grep (G37) enn G21, men det er ikke noe mer hokuspokus enn en kort acp-hylse.

 

Jeg gikk og tok en sjekk nå og diene er merket .45 acp/ .45 gap.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Beviset er online:

http://www.nordbygunshop.no/produkt/kon ... l/45acpgap

 

I lys av at NOK har tapt 8-17% mot en del andre valutaer i den senere tid kan det være ett sjakktrekk å kjøpe det du trenger

før eventuelle prisstigninger.

Hvis husmødre i Moskva tømmer butikkene for vaskemaskiner så kan jo du klemme til med å kjøpe en ladepresse :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

For å ytterligere skissere forskjellen i brukervennlighet mellom pro 1000 og SQD:

 

SQD: pakket ut av esken, satt sammen, justert kruttmål og settedie - og før jeg visste ordet av det var jeg tom for hylser. Totalt gikk det vel tre timer.

 

Pro 1000: kjøpt sånn ca i -97. Satt opp to-tre ganger, blitt kalt de styggeste ting, pakket vekk, tatt frem igjen sist uke. Nå har jeg fiklet med denne siste uken. Jeg har plukket den ned i de minste bestanddelene, rengjort, polert og smurt. Siden jeg ikke fant igjen microdiskene ble en "micro adjustment bar" bestilt fra Alvestad sammen med annet småtteri. Micro Adjustment Bar (MAB)" virket som en god ide, men i virkeligheten ble det lite nøyaktig med små ladninger med N320. Litt kreativ tenkning og en fil fikset imidlertid dette. Ti ladninger gav meg et snitt på 4, 0 grs -som var det jeg siktet meg inn på- med maks avvik på 0, 1 grs i hver retning.

 

Tennhettemagasinet var heller ikke til å stole på, men etter å ha tatt det fra hverandre oppdaget jeg at det var noen ujevnheter i renna. Disse ble forsiktig polert bort med 1200 smergel. De to halvdelene i renna ble forbundet med litt elektrikertape. Nå fungerer det upåklagelig så lenge renna ikke har lavere nivå en ca en tredjedel.

 

Det gikk knirkefritt å lade en og en patron, men så snart det kom flere hylser ut på karusellen ble det ikke dosert krutt. Etter mye tankevirksomhet viste det seg at expanderdien måtte senkes med omlag en mm eller to.

 

Jeg stoler fortsatt ikke helt på denne pressen og har en akutt trang til å veie hver eneste ladning. Det forholder seg imidlertid slik at når det er krutt i hylsen er det riktig mengde +/- 0, 1 grs.

 

Moral: prisforskjellen mellom Lee Pro 1000 og SQD blir ingenting å snakke om hvis man tar all fiklingen med PRO 1000 med i bildet.

Link to comment
Share on other sites

Hettemating kan være litt irriterende ja, men det er ikke noe problem når man lærer seg å kjenne på motstanden i spaken om det er hette der eller ikke....samt at man IKKE skal bruke Federal hetter i Lee Pro1000. jeg har ladet over 10 000, skudd i min Lee Pro 1000 og har hatt et tilfelle hvor det gikk av noen hetter, det gikk heldigvis bra og den eneste skaden som skjedde var et truseskift og noen sprekker i hettemater renna ;) ellers så liker jeg pressa...det sies at de fleste presser er tighte og fine fra start men etterhvert så blir de litt slarkete...Lee pressa er slarkete fra start og forandrer seg ikke hehe

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg skviset ut noen hundrede .38 spec fra Pro 1000 i løpet av et noen timer i dag. Utfordringen var Micrometer Ajustment Bar (jeg har gitt/ rotet bort diskene, men nye er i bestilling)som ikke var forenelig med ladninger under 4, 0 grs. Det vil si at når den doserte krutt var det nøyaktig med +/- 0, 1 grain, men alt for ofte dukket det opp en patron uten krutt - lite forenelig med trygg revolverskyting :shock: !

 

Etter mye "stille kontemplasjon" med radioteateret surrende i bakgrunnen oppdaget jeg at de asymetriske hullet i MAB' en ikke var rett under hullet fra dropprøret. Det gav kruttet anledning til å bygge seg opp og tette tilførselen. Løsningen ble en runde med fil for å lage en "rampe", en shim bestående av 17 klistrelapper ooog...tamtarratam - snu kruttmålet feil vei! Etter dette veide jeg hver tredje ladning av 150 patroner med samme ubetydelige avvik som nevnt over. Samtlige ladninger ble selvfølgelig inspisert visuelt. Etter dette satt jeg opp farten og pressen fungerte uproblematisk.

 

Tennhetterennas to halvdeler er forbundet med tape, polert og fungerer som en drøm så lenge det ikke blir mindre enn ca 20 hetter igjen.

 

To redskaper jeg ikke ville vært foruten er blåsebelgen til fotoutstyret og piperensere. Sistnevnte ble funnet i kassen for julepynt og fungerer suverent til å rengjøre tennhetterenna mellom hver fylling, og for å "smyge" gjenværende hetter tilbake i beholderen (tips funnet på youtube). Blåsebelgen benyttes for å blåse bort rusk, gamle tennhetter og kruttkorn fra ugunstige steder.

 

Neste steg blir å bytte ut "kjettingen" med en fjær av passelig lengde.

 

Ville jeg valgt Pro 1000 fremfor SQD? Neppe, men nå som jeg føler at jeg begynner å forstå den litt bedre kan den duge, men det har kostet mange timer med tenners gnissel. Jeg må vel forsøke den kulemateren når jeg først er i gang...

 

Edit:

 

Et bilde forklarer kanskje det med klistrelappene litt bedre?

DSC_0323_zpspfslwxlu.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ihvertfall ikke sur og grinete på Lee Pro 1000, har 2 stk presser ett i 38/357 og en i 44 .

Disse har jeg kjørt flere tusen skudd igjennom uten nevneverdige problem.

 

Ja det er noen særegenheter med disse men etterhvert lærer en seg triksene med pressen, og da er den slettes ikke så værst allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over har jeg endret litt syn på Pro - 1000. Siden jeg fikk tid -masse tid- til å sette meg ned med den, lese på nettet, se et utall videoer - så funker den faktisk tilfredsstillende. Likevel ville jeg våge påstanden at Dillon sin SQD er av vesentlig bedre kvalitet og med langt større grad av brukervennlighet enn Pro 1000. Ikke at Pro 1000 er en dårlig presse, men den krever mye mer "triksing og fikling". Når den fungerer som den skal er den derimot ingen sinke og antagelig raskere enn SQD. Dvs - om den fungerer og man slipper å bruke masse tid på å få den i gang igjen.

 

 

Med tanke på den marginale prisforskjellen mellom Pro 1000 og SQD, så er jeg ikke i tvil om hvilken jeg ville ha valgt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er lettere å sette av en hette med en pro 1000 enn andre presser, men det verserer enkelte historier om at alle tennhettene i magasinet har detonert som følge av en kjedereaksjon. Lee er vel også den eneste produsenten som selger "blast shield" som ekstrautstyr og som anbefaler kun to forskjellige fabrikat av tennhetter. De skriver også at Federalhetter ikke under noen omstendigheter må benyttes (hvilket jeg har syndet mot).

 

En annen faktor er at når det skjer mange operasjoner på en gang, så er det lett for en som ikke er så rutinert å overvåke alle elementer ved ladeprosessen. Dette kan feks medføre feil i form av for kraftige ladninger, eller patroner med for lite, eller uten krutt. Sistnevnte kan medføre at en kule setter seg fast i løpet med påfølgende overtrykk om man avfyrer neste patron uten at kulen som sitter fast i løpet er fjernet. Fort gjort ved feks hurtig revolverskyting, men kanskje mindre aktuellt med pistol. Om jeg var fersk hjemmelader og skulle starte med en pro 1000 ville jeg ha ladet en og en patron inntil jeg var helt sikker på at jeg hadde full kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Lee selger vel ikke blast shield til 100 pressene? det er til Load master pressa det.

 

Det er helt riktig, men hvor mange andre produsenter selger slikt til sine presser? Uansett - jeg mener ikke å si noe negativt om Lee (jeg har hatt flere forskjellige).

 

Jeg tror kok det blir ladet et utall patroner med Federalhetter hvert år på pro 1000 presser uten at det smeller, men det er likevel litt spesielt at man velger å nevne Federal eksplisitt i bruksanvisningen.

Link to comment
Share on other sites

Uten å skulle skryte på meg noen fasit, vil jeg anta at den egentlige grunnen er at Lee Pro 1000 er en smule raklete, og at hettene derfor har lett for å havne skjevt og gjerne helt sidelengs.

Er hettene da myke (Federal) er det nok en større sjanse for at de klemmes såpass et det smeller før man merker at det er noe galt på gang.

Jeg har ladet noen titusen patroner med Pro 1000 og kun brukt Federalhetter.

Det har *bank i bordet* aldri skjedd noe skummelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også brukt Federal hetter de siste 1500 ladinger og null problem. Når jeg mener at pressen er potensielt farlig så gjelder det nybegynnere, det er lett å miste oversikten med det

en holder på med. Dette er gjelder selvsagt alle progressive presser.

Link to comment
Share on other sites

Har eldre Federal hetter hatt lettere for gå av?

 

Jeg har klemt de flate og klippet de i to en gang nå uten at noe har skjedd.

 

Lader med Federal hetter på min Lee 1000 uten problemer men som det blir sagt her så er det nok farligere for de som ikke er kjent med pressa.

 

Jeg kjenner pressa så godt at stopper med en gang noen føles unormalt, den følelsen får du når du har dratt gjennom noen tusen skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...