Jump to content

Lee Pro1000 .45ACP


Gullvingen

Recommended Posts

min "lee"

Merkelig.

Det ser da vitterlig ut som en liten ammofabrikk type Dillon Super 1050. til NOK 17500.

Kjøp 3 stykk og ansett 5 mann som du slavedriver 24/7 og gir deg selv en 80 timers uke så har du en fin liten fabrikk for montering av ammo.

Med god organisering klarer du 200000 skudd per uke minst.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det jeg ikke er ening i er det med enstasjonspresser for håndvåpen (i alle fall under magnum). Jeg begynte direkte med en Dillon SD. Til å begynne med ladet jeg en og en og fulgte nøye med så jeg fikk føling med pressen og skjønte prosessen. Hadde ikke lært bedre med å kjøpe noe jeg egentlig ikke har bruk for senere.

 

Kunne ikkje vore meir einig. Altfor mange repeterer dette 30 år gamle rådet frå Ladeboken tilsynelatande utan å ha reflektert noko særleg over det. Eg starta sjølv direkte med ei Lee Turret, og det tek ikkje lang tid å sette seg inn i korleis den fungerer. Dei viktige, grunnleggande kunnskapane som du treng for å lade utan å vere ein risiko for deg sjølv og dine medskyttarar er dei samme uansett presse. Viss du ikkje gidd/kan/klarer å lære deg den pressa du uansett har tenkt å bruke trur eg ikkje det hjelper å gå omveien om ei enstasjonspresse heller.

Link to comment
Share on other sites

Ved å nappe ut senterpinnen på ei LEE turrett presse så har du i praksis en 1-stasjonspresse.

Hvis du føler for det senere så kan du sette i senterpinnen og ta det forsiktig derfra.

I min mening er ei LEE turretpresse en fornuftig begynnelse

hvor det ikke bråstopper ved 1-stasjonspressa og det koster ikke like mye som ei progressiv presse.

Hvis du senere skulle finne behovet for eksempel Dillon XL 650 så kan du beholde LEE turrett pressa og bruke den til f.eks rifle-patroner.

 

Jeg mener dette er en fornuftig start for mange selv om de aldri

kommer i gang med å bruke senterpinnen til å vri tårnet.

Med ei turrett presse kan du skifte dier på 4 sekunder ved å vri tårnet manuelt og du kan kjøpe flere turrett plater for å montere dier og skifte ut plata med diene og hylseholder på sekunder.

Å skifte kaliber går kanskje på 20 sekunder eller mindre.

Ikke koster det mye heller.

 

Finn en passende videosnutt og se selv.

Alle fortrinn til 1 stasjonspressa og litt mulighet til litt kjappere lading senere uten at det koster annet enn noen hundrelapper ekstra i innkjøp.

Sett over 20 år så er ei tårnpresse fra LEE ett greit kjøp for mange mener jeg.

Med LEE Classic Cast finner jeg bare 1 slitedel av betydning og det er en liten plastdel som driver senterpinnen framover.

Den koster 50 cent og skiftes på 2 minutter og du trenger ett stjerne skrujern av passende størrelse.

Og hvis du ikke umiddelbart har plastbiten liggende så går det greit å vri tårnet manuelt

Resten av delene burde holde langt mere enn lading av 10000 skudd.

http://www.titanreloading.com/kits/lee- ... -press-kit

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte med Lee Loadmaster.

Skal ikke lyve, det har vært noen flatklemte tennhetter - men nå når jeg kjenner pressa har jeg ikke mye problemer. Hjelper å holde det reint også.

 

Jeg sikler på en 1050 bare pga hylsemating, og fordi jeg egentlig bare er en utstyrshore.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener dette er en fornuftig start for mange selv om de aldri

kommer i gang med å bruke senterpinnen til å vri tårnet.

 

Til mitt bruk er turret-pressa til Lee fantastisk mykje for pengane. Men når eg lader for fullt trykker eg ut ca 200 patroner i timen. Med ei progressiv presse som Pro 1000 eller Dillon SD klarer ein nok betydeleg meir. Så viss ein veit at ein vil lade store mengder er det ingen grunn til å ikkje kjøpe seg ei progressiv presse med ein gong.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...