Jump to content

Kilt!


Kiwi

Recommended Posts

Spørs om man har fulgt riktig Taktikk om man i en nærstridssituasjon kjenner at fienden har fått skikkelig balletak? :shock:

 

Jeg ville ikke blitt sett død i en slik en engang... men artig å vite at noen faktisk flyr rundt i slikt! :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er blitt fortalt - av en skotte - at dette plagget var noe mennene i skottland begynte å bruke etter at vikingene hadde kidnappet alle de flotteste damene på nordenden av holmen deres og (bort)ført dem til Norge. Det med de bortførte damene var i sin tid også årsaken til at skottene ble så erfarne og gode krigere. Det var liksom ikke samme stasen å komme hjem til kona lenger så de reiste heller langt vekk for å krige....lenge.

Link to comment
Share on other sites

En liten justering; det finnes dokumentasjon på at kilten var i bruk allerede i 1544. Men det er helt rett at "manneskjørtet" slik det er utformet i dag er en fransk sak. I slaget mellom Frasers, MacDonalds og Camerons (1544) var kilten i bruk, et skjørt som ga god mobilitet samtidig som det var behengt med lærplater for beskyttelse av familiejuvelene. Det er all mulig grunn til å anta at det var i bruk i Skottland før den tid.

Link to comment
Share on other sites

Verd å lese:

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_kilt

 

Kilt er utvilsomt egnet på lengre marsjer.

Lette sko er ikke dumt det heller.

Kilt sparer energi i forhold til bukser.

Bare tenk på løpere om sommeren.

 

Jeg husker jeg støtte på en større Skotte med rødt hår og hårete legger og antrukket i Kilt dagen etter en landskamp hvor Skottland tapte.

Han var svakt brisen og på vei til flyplassen for å fly Ryanair hjem.

Jeg så ingen grunn til å begå selvmord på

Stortinget T-Banestasjon.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...