Jump to content

tikka t3 sikring utrygg?


Eriksjon

Recommended Posts

Tikka T3 en er noe jeg gjerne kunnetenkt meg, men jeg har fått advarsler mot denne pga. Sikringen er utrygg. Hva er deres erfaringer med sikringen til denne? Er det mulig at man "kommer borti" sikringen slik at den avsikres, eller er den såpass hard at det ikke skjer? hørte nylig om en på jaktlaget som satt børsa si (en tikka t3) opp til et tre mens han satt på post, børsa datt skuddet gikk. vet også om en som solgte tikkaen sin siden var utrygg. hva er deres erfaringer og anbefalinger om denne?

Link to comment
Share on other sites

hørte nylig om en på jaktlaget som satt børsa si (en tikka t3) opp til et tre mens han satt på post, børsa datt skuddet gikk

Da lærte han kanskje at det gjør man bare ikke... (ingen våpen er idiotsikre, og om noen lager et så utvikler naturen straks en større idiot)

 

Sikringa på T3 låser avtrekket, i likhet med alt for mange sikringer. Men den sørger for at man kan bære rifla uten at den går av av seg selv.

Resten sørger jegeren for ved å holde fingrene der de skal være, og peke våpenet der det skal peke.

 

Mange er jo så i spenn at de har tommelen på sikringa og fingeren på avtrekkeren (spes. småviltjegere), og når det da smeller i utide så kan de takke seg selv.

 

Det sagt, det hadde vært bedre om den låste tennstemplet, men det er dessverre nokså uvanlig på moderne rifler.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke opplevd at mine t3 har avsikret seg under aktiv jakt til tross for mye og hard bruk de siste 4-5 årene. Følelsen av at det KAN skje er der allikevel og jeg sjekker det ofte når jeg er i bevegelse.

I går sett jeg faktisk som en kuk og strevde med å avsikre med en iskald tommel mens dyrene kom nærmere. Det gikk men det var på håret.

Link to comment
Share on other sites

Som M67 sier, så er det jegeren som er sikringen. Jeg har flere Tikka, og opplever ikke sikringen som utrygg. Det er uansett ikke den som skal forhindre ulykker alene. Det er bare en ekstra barriere. Dersom du skal være sikker, så har du ikke skudd i kammeret før du skal skyte...

Link to comment
Share on other sites

for noe tull!

Sikringen på en T3 er ikke mer utrygg enn andre sikringer. Den er mekanisk og som alt annet mekanisk kan den feile (har aldri skjedd med min) og sikringen erstatter ikke: Pipe i sikker retning, fingeren unna avtrekkeren inntil klar til avfyring.

Link to comment
Share on other sites

for noe tull!

Sikringen på en T3 er ikke mer utrygg enn andre sikringer. Den er mekanisk og som alt annet mekanisk kan den feile (har aldri skjedd med min) og sikringen erstatter ikke: Pipe i sikker retning, fingeren unna avtrekkeren inntil klar til avfyring.

 

Eneste sikringen jeg kan være med på er nogenlunde 100 % er de sikringene er du faktisk spenner ned fjæra.

Men allikevel så erstatter ikke noen sikring korrekt pipeføring og finger ute av avtrekksbøylen til viltet er i sikte.

 

Godt du fant ut av det selv :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

for noe tull!

Sikringen på en T3 er ikke mer utrygg enn andre sikringer. Den er mekanisk og som alt annet mekanisk kan den feile (har aldri skjedd med min) og sikringen erstatter ikke: Pipe i sikker retning, fingeren unna avtrekkeren inntil klar til avfyring.

Eneste sikringen jeg kan være med på er nogenlunde 100 % er de sikringene er du faktisk spenner ned fjæra.

Men allikevel så erstatter ikke noen sikring korrekt pipeføring og finger ute av avtrekksbøylen til viltet er i sikte.

Godt du fant ut av det selv :lol::lol::lol:

Godt opplært av min bestefar :lol:

aldri hatt problem med T3'ens plast magasin heller

Link to comment
Share on other sites

Alt avhenger av om sikringen mellom ørene fungerer.

Han på jaktlaget ditt, burde kanskje få den sjekket for feil og mangler.

Jeg har eid en T3 i noen år uten at jeg følte meg noe mer usikker med den enn f.eks Remington rifler.

Personlig foretrekker jeg 3-punkts sikringene som er på Winchester or Ruger.

 

Enig, eller oppspenner som Mauser03 eller Blaser. Sikringer ala Sako, tikka, S&L osv fungerer godt på post, og greit på smyg alene. Sammen med andre, på vei til post osv så setter jeg pris på at kompisen med slik sikring har tomt kammer, eller i det minste går først med pipa frem :wink:

Link to comment
Share on other sites

oppspenner

Hjelper ikke. Alle regler er like, eller får vi bare høre "jeg visste ikke at den var spent" istf. "jeg visste ikke at den var ladd", når det har smelt i utide.

Våpen som har patron i kammer er ladd, de er LADD!, og da er det ekstra skjerpings på alt det man alltid gjør. Oppspenner eller ikke.

Selvsagt er det litegrann tryggere med oppspenner ei ei halvslark remingtonsikring, men om det blir ei sovepute, så blir det faktisk farligere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal godt gjøres å få et dunk bak på tennstempelet på en Blaser. Skjønner ikke problemstillingen.

 

Til trådstarter: har du lyst på T3 så kjøp deg det, sikringen er sikkert mer enn bra nok til det den skal brukes til.

 

Har sjøl oppspenner på rifla mi og anser den ikke for å være spesielt mye sikrere enn en tradisjonell sikring. Egentlig er det forholdsvis uinteressant.

Så lenge du peker pipa kun mot det du har tenkt å drepe/ødelegge og skjønner at det smeller når du drar i avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

sakset fra wikipedia:

Cooper advocated four basic rules of gun safety:

 

1. All guns are always loaded. Even if they are not, treat them as if they are.

2. Never let the muzzle cover anything you are not willing to destroy. (For those who insist that this particular gun is unloaded, see Rule 1.)

3. Keep your finger off the trigger till your sights are on the target. This is the Golden Rule. Its violation is directly responsible for about 60 percent of inadvertent discharges.

4. Identify your target, and what is behind it. Never shoot at anything that you have not positively identified.

 

legg merke til at mekanisk sikring ikke er nevnt med ett ord :wink:

Link to comment
Share on other sites

oppspenner

Hjelper ikke. Alle regler er like, eller får vi bare høre "jeg visste ikke at den var spent" istf. "jeg visste ikke at den var ladd", når det har smelt i utide.

Våpen som har patron i kammer er ladd, de er LADD!, og da er det ekstra skjerpings på alt det man alltid gjør. Oppspenner eller ikke.

Selvsagt er det litegrann tryggere med oppspenner ei ei halvslark remingtonsikring, men om det blir ei sovepute, så blir det faktisk farligere.

 

K

 

Selvfølgelig enig, men all ekstra sikkerhetsmargin hjelper mener jeg, og anser derfor oppspenner som en ekstra sikkerhet, akkurat som Ruger sin var da jeg hadde en slik.

 

En oppspenner kan ikke "avsikres" ved et uhell, brukeren må spenne opp. En skyvesikring kan bli avsikret gjennom busk og kratt, selvfølgelig ikke vanlig, men har opplevd å se "den røde prikken" en gang og spurt kompisen om rifla var sikret. Jeg gikk heldigvis bak.

Link to comment
Share on other sites

Skal godt gjøres å få et dunk bak på tennstempelet på en Blaser. Skjønner ikke problemstillingen.

 

Til trådstarter: har du lyst på T3 så kjøp deg det, sikringen er sikkert mer enn bra nok til det den skal brukes til.

 

Har sjøl oppspenner på rifla mi og anser den ikke for å være spesielt mye sikrere enn en tradisjonell sikring. Egentlig er det forholdsvis uinteressant.

Så lenge du peker pipa kun mot det du har tenkt å drepe/ødelegge og skjønner at det smeller når du drar i avtrekkeren.

 

For å klargjøre: Dersom noen tror det er sikrere å gå med et nedspent konvensjonelt våpen, med patron i kammer, mekanisme ala m98, T3 eller tilsverende- så er ikke det så lurt... Blaser r93 eller Mauser M03 er selvsagt en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...