Jump to content

Allround kikkertsikte


elghundno

Recommended Posts

Hei, Jeg lurte på hvilket allround kikkert jeg skulle ha for jeg er litt usikker, derfor håpte jeg noen her kunne hjelpe meg. Skal bruke den på smygjakt, bikkjejakt og drivjakt. Pris klassen er jeg usikker på men kan heller kjøpe brukt rifle og dyr kikkert.

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er egentlig veldig enkelt! :D Kjøp et europeisk merkesikte i 1,5 - 6x42 respektive 1,5 - 8/9x42. Det er akkurat spektrumet av siktene som kommer å gi deg mest valutaen for penger vedr. jaktformer du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Swaro 2,5-10x42. Har også 2,5-10x50 og 1,5-6x42, kunne sikkert brukt de. Men jeg synes 2,5-10 x42 'n er hakket bedre som allround.

 

Driver å forsker litt på å sidemontere en DocterSightII, for de kjappeste skudda og tetteste plantefelta. Dette er vel igrunn mest for moro.

Link to comment
Share on other sites

Til jaktformene du nevner, er 1,5-6x42 det perfekte allround siktet. Har både 1,5-6x42 og 2,5-10x50 selv. 1,5-6x42 blir desidert mest brukt. Jeg skjøt forresten en elgku på 215 m på fjellet i år med 2,5-10x siktet. Stilte dette ned til 5x for å få akseptabelt synsfelt. (Kua sto for bikkja)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har INGEN erfaringer med swarowski, men ville valgt 1,7-10x42 fra dem til akkurat det rådstarter skal bruke det til. Da har en god forstørrelse til fuglejakt, nok lysåpning til skumring på rådyr og hjort og nok minste forstørrelse til elg på 10m. Men nå er jeg så nadig at jeg mest sannsynlig ville synes det var for dyrt, og endt opp med 1.5-6x42 av et billigere merke :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...