Jump to content

Er dette tjuvjakt?


DoctoRoy

Recommended Posts

Er jo ikke lov å jakte på annen manns grunn uten lov. Så ja, jeg hadde tatt dette som tjuvjakt. Men selvsagt, går jo an å vise litt skjønn, er jo forskjell på 5m og 1km inn på området. Men er tjuvjakt nontheless

 

Det var vel snakk om et par hundre meter inn på området.

 

@ErlendMeyer

 

Spørsmålet er om man som jaktleder har et spesielt ansvar for å sjekke grenser f.eks på kart. Det kan jo være andre som jakter i samme område og kan være i retningen det skytes mot.

Link to comment
Share on other sites

Et par hundre meter kan være mye på en liten teig men ingenting på et stort terreng, ikke lett å si hvor alvorlig det vil tolkes. Om man som jaktleder har ekstra ansvar for å kjenne grensene er jeg vel enig i, men at man må vite grensene for å jakte sikkert er jeg ikke med på. Det er det terrengets beskaffenhet som avgjør, ikke eierforholdene. Hvis forrige eier anviste grensene feilaktig og en ikke har hatt noen grunn til å betvile den infoen vil jeg vel si at man er i god tro.

Link to comment
Share on other sites

@Erlend Meyer

Ser den. Det er flere grunneiere i samme området og disse har en klar omforent oppfatning hvor grensene går. Det er bare den det refereres til som avviker fra dette og der er det litt sent å få det verifisert kan man vel si.

 

@Ruger #1

"Dere" er feil pronomen.

Link to comment
Share on other sites

Ett par hundre meter... Hvor stort er terrenget?

Kan det ikke løses over en kopp kaffe, med noe ekstra hvis nødvendig?

Har dere diskutert samjakt før? Er tross alt samme dyra dere jakter på :wink:

Har dere fiendeskap a'la IS vs Vesten?

 

Det jeg er ute etter er rettsavgjørelser i saker som dette. Om det er noen som kan fortelle om/henvise til dommer i saker der liknende har vært tematisert.

Slik jeg har forstått det så er dette et jaktlag som leier terreng. De andre jaktlagene i området er grunneierjaktlag.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere grunneiere i samme området og disse har en klar omforent oppfatning hvor grensene går.
Oppfatninger er ikke rettskraftig. Vær også oppmerksom på at grenser på "økonomisk kartverk" etc. heller ikke er det. Det er grensene fra "delings- og skyldsettingsforretning", evt. med senere grensesaker/grenseoppganger som er avgjørende. Jeg har f.eks. en nabo som jakter en del av min eiendom, pga. en feilaktig angitt grense i "økonomisk kartverk". Ordlyden fra "delings- og skyldsettingsforretningen" fra 12/8 1849, og grensevardene, er imidlertid ikke til å ta feil av. Blir nok litt styr å få riktig grense inn i de offentlige kartene (bl.a. "seeiendom.no").
Link to comment
Share on other sites

Vi hadde jo en som skjøt (ca 200m) inne på "vår" (leier) mark fordi "dyret uansett kom fra deres" (de leide også)... Losen vår hadde gått en sving innom deres terreng (jeg vet ærlig ikke hvor dyret ble tatt ut, men hunden ble nå sluppet ca. midt på "vårt").

Vet ikke om jeg vil kalle det tjuvjakt, frekt eller bare feil - men grunneierne ordnet nå opp, så vi har nye naboer nå :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er flere grunneiere i samme området og disse har en klar omforent oppfatning hvor grensene går.
Oppfatninger er ikke rettskraftig. Vær også oppmerksom på at grenser på "økonomisk kartverk" etc. heller ikke er det. Det er grensene fra "delings- og skyldsettingsforretning", evt. med senere grensesaker/grenseoppganger som er avgjørende. Jeg har f.eks. en nabo som jakter en del av min eiendom, pga. en feilaktig angitt grense i "økonomisk kartverk". Ordlyden fra "delings- og skyldsettingsforretningen" fra 12/8 1849, og grensevardene, er imidlertid ikke til å ta feil av. Blir nok litt styr å få riktig grense inn i de offentlige kartene (bl.a. "seeiendom.no").

 

Litt upresist av meg :oops: Det er kjent hvor grensemerket er.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde jo en som skjøt (ca 200m) inne på "vår" (leier) mark fordi "dyret uansett kom fra deres" (de leide også)... Losen vår hadde gått en sving innom deres terreng (jeg vet ærlig ikke hvor dyret ble tatt ut, men hunden ble nå sluppet ca. midt på "vårt").

Vet ikke om jeg vil kalle det tjuvjakt, frekt eller bare feil - men grunneierne ordnet nå opp, så vi har nye naboer nå :wink:

 

K

 

Siden dette var min hund det ble skutt for kan jeg si at det uttaket kom omtrent umiddelbart etter at bikkja ble sluppet. Så det uttaket av langt inne på riktig terreng. Dessverre så dro dyret ut av terrenget og rundet på naboens terreng før det snudde og kom tilbake og ble skutt av naboen på feil side av grensen.

Link to comment
Share on other sites

Mange frekkinger rundt, ja. Har ikke opplevd akkurat det samme, men frekt uansett: Jaktet på terrenget il en kamerat, med min Basset. Dette er små avlange terrenger, så det er ikke til å unngå at en rådyrlos går inn til naboen av og til. vi hadde forhørt oss på forhånd, ingen av naboene skulle jakte denne dagen, så vi tenkte vi hadde freden og roen for oss selv.

Bassetten fikk ut dyr, og det ble en fin los. Så vidt innpå naboterrenget. Det smalt, og losen stilnet. Vi tok oss over til naboen og fikk vi se han slepe et rådyr mot bilen, med bassetten hengende fast i bakbeinet på dyret.

Han forklarte at "nei, det var ikke dette dyret bikkja loset på, det var helt andre dyr". Dette rådyret hadde han skutt ved vanlig postering.

Jeg fikk brekt opp tanngarden på bikkja og koblet den, og vi lot han reise med rådyret. Juridisk sett felte han dyret på sitt terreng, men moralsk...............................

Hadde han enda spurt om vi skulle dele dyret. Bikkja hadde en fin dag i hvert fall, viktig det også for en hundemann. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det smalt, og losen stilnet. Vi tok oss over til naboen

Dere har da ingen ting hos naboen å gjøre? Jaktretten følger grunnen, ikke hunden. Det som teller er HVOR dyret blir SKUTT, ikke hvem sin bikkje som er nærmest.

Kommer en los forbi meg på "mitt" terreng, så smeller det, og hunden skal få både ros og kos, og en godbit og - men dyret går i min fryser. Samme andre veien, loser min hund (nå har jeg ikke hund just nå, men det skal jeg visst snart sies det her :roll: ) på annens terreng, så er det da langt bedre at noen skyter for hunden der, enn at losen går over alle heier og at ingen gjør det.

 

En annen ting er at når terrengene er små og bratte, og det går loser alle veier, så ER det faktisk ikke like lett å si om et rådyr som dukker opp foran deg hører til den ene eller den andre losen, eller noen av dem. Iallefall uten peiler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 du har forstått dette, bra!! Hvis der er usikkerhet om grenser så bør man holde seg borte fra grenseområdet til det er ordnet på en eller annen måte. Grensesteiner/varder er ufravikelige men der kan ha vært gjordt utskiftinger på grunnen etter at nevnte merker er satt. Kommunene bør ha gode nok kart over alle eiendommene i deres komm. skal man være helt sikker så er Grunnboka i komm. der man bør sjekke, der skal alt være nedtegnet/skrevet.

Link to comment
Share on other sites

[....]Bassetten fikk ut dyr, og det ble en fin los. Så vidt innpå naboterrenget. Det smalt, og losen stilnet. Vi tok oss over til naboen og fikk vi se han slepe et rådyr mot bilen, med bassetten hengende fast i bakbeinet på dyret.

Han forklarte at "nei, det var ikke dette dyret bikkja loset på, det var helt andre dyr". Dette rådyret hadde han skutt ved vanlig postering.

Jeg fikk brekt opp tanngarden på bikkja og koblet den, og vi lot han reise med rådyret. Juridisk sett felte han dyret på sitt terreng, men moralsk...............................

Hadde han enda spurt om vi skulle dele dyret. Bikkja hadde en fin dag i hvert fall, viktig det også for en hundemann. :smile:

Hæ!! :shock: Hva slags regel er dette? "Har hunden min sett dyret først er det mitt"?? Eller har "hundefolk" en spesiell rett til alle dyr i området uansett?

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det ormebolet der holder jeg meg unna, det kommer aldri til å bli enighet på det punktet. Her er det bare å innse at folk er forskjellige, om du slipper bikkja så losen kan krysse grensa og du ikke kjenner alle som jakter i området må du bare forvente at det skjer. Og da kan du mene akkurat hva du vil, det er ikke ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sender som regel en melding til jaktlagene vi grenser til dagen før slipp, og forteller når og hvor vi slipper hunden. Har de tid og anledning finner de seg noen gode poster. Trekker losen over til dem er det jo bare å skyte, og gi hunden rikelig med ros på fallet. Samtidig oppgir jeg hvilken kanal vi bruker på jaktradioen, slik at de kan følge med på jakten- og rope meg opp om jeg skal hente hunden. Det viktigste er at det blir fall for hunden- i dag ramlet hjorten før den passerte grensa, neste gang blir det kanskje deres tur. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har fått inntrykk av at de som jakter med hund her omkring får et veldig anstrengt forhold til nabovaldene. Mulig det skyldes at hundejakt er en tradisjonen som forbindes med nikkersadel, ovenfra og ned holdninger og at det ofte ødelegger for den tradisjonelle jakten med postering og drivere.

Har snakket med grunneiere som oppfatter det som er tema for denne tråden - hevde at hunder går inn på deres terreng og jager hjorten ut av terrenget. Har også truffet grunneiere som i fullt alvor mente de kunne skyte hund som jaget hjort inne på deres terreng.

Link to comment
Share on other sites

Har også truffet grunneiere som i fullt alvor mente de kunne skyte hund som jaget hjort inne på deres terreng

Under visse forutsetninger kan de faktisk det:

 

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

§14 c) "Når båndtvang gjelder, kan grunneier, noen som opptrer på dennes vegne, eller jakt- og fangstberettigde, avlive en hund ved direkte angrep på hjortevilt, likevel ikke en hund som er i aktiv bruk som ettersøkshund etter sykt eller såret vilt."

 

Og det har skjedd før, og vært kranglet om før.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har leid flere terrenger med utrolig dårlig dokumentasjon på grensene. Man får utlevert et kart som totalt umulig å lese, og man får forskjellige svar på grensene avhengig av hvem man spør.

 

Man får bare notere hva som er sagt av hvem, til hvilken tid og lage sin egen dokumentasjon. Så får man bare jakte, og vente på at helvete skal bryte løs.

 

Tror ikke politiet hadde giddet å bruke ressurser på saken hvis de fikk se kartgrunnlaget jegerne ble forelagt. Det er grunneierens forbanna plikt å gi en skikkelig innføring og dokumentasjon på grensene, men det mangler det mye på rundt-om.

 

Som et svar til trådstarten vil jeg si at det er fullt mulig at jaktlaget har sitt på det tørre. Har de skriftlig dokumentert grenser eller nedtegnelse av en samtale med grunneier står de fjellstøtt etter mitt skjønn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...