Jump to content

Hodeskudd er inhuman jakt


Nils Søvik

Recommended Posts

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Diskusjon rundt storviltprøva blir ofte interessant. For min egen del er prøva i dag en for stor utfordring for meg. Selv om jeg skyter flere tusen skudd pr år. Jeg må nøye meg med kråke/ rev og duejakt med rifle der jeg slipper unna "prøva". Mange ganger kunne JEG ønsket meg en dansk "riffelprøve" der man faktisk kan skyte opp med det man faktisk benytter på jakt. I mitt tilfelle to-fot. Men uansett tviler jeg på at skadeskyting blir eliminert uansett størrelse på den jævla sirkelen. Mannen rett over her (K) har bl a svart ca 4 millioner ganger her på kammeret, på spørsmål om hvordan bli bedre skytter. Løsningen er like genial som enkel...skyte mere!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett nok av svært dyktige skyttere på banen, som er heller dårlige skyttere i skogen og omvendt.

Dette argumentet dukkar opp, sikkert som banken, kvar gong den norske storviltprøva blir diskutert. Eg har jakta småvilt og storvilt i snart 35 sesongar, åleine eller som medlem i diverse jaktlag. Og eg frekventerer skytebaner i området regelmessig. Enten det handlar om vinterjakt på ryper eller drivjakt på hjort, så er erfaringa mi stikk motsett: Skyt du nokolunde på bane, så skyt du nokolunde i felten også. Er du håplaus på papp, så er du ofte håplaus i jaktsituasjonane. Tenk over det: Det motsette ville jo vere underleg, sidan ein viktig del av dagens skyteprøve faktisk handlar om å skyte på deg både litt bedre ferdigheiter og ikkje minst sjølvtillit.

 

Merk: Eg seier ikkje at slike eksempel over ikkje finst. Eg peikar berre på at dei tilhøyrer unntaket. All logikk burde tilseie det. Skal ein diskutere revurdering av storviltprøva må ein naturleg nok ta utgangspunktet i korleis den fungerer for den gjengse skyttar. Ikkje for dei underlege unntaka.

Link to comment
Share on other sites

Tja, siden mange mener skyteprøva er latterlig.

La oss si at en reell test kulle vært 100meter løp med tomt våpen,3 skudd ligger på standplass, man må lade våpenet og deretter skyte 3 treff på villreinskiva stående på .... på la oss si 45 sekunder total tid??

Da får man inn den høyeste stillinga man kan benytte på jakt, pluss at man får inn litt puls som ofte kan komme på jakt.

 

Å ja man får lov til å ha tofot til rifla. Den må bæres med og settes opp i løpet av skytetida.

 

Bare et forslag tatt litt ut av lufta. ;)

 

 

Er ofte kald på post og. bør være i eit kjølerom i 30 min før ein går inn på skytebana. Regn er det ofte og, så den som tar prøva må bli spylt med vatn mens prøva pågår. Blir ofte skote i skumringa og, så bør sjølvsagt være mørkt på skytebana. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett nok av svært dyktige skyttere på banen, som er heller dårlige skyttere i skogen og omvendt

Standard unnskyldning når en ikke treffer på oppskyting.

 

Det kan det være, men min erfaring sier noe annet. Som jeg har pekt på tidligere er selvinnsikt avgjørende, ikke skyteferdigheter. Om jeg skyter samlinger på snusdåsen på 200m, så kan tanken om hodeskudd på tilsvarende hold dukke opp. Om jeg sliter med å få 5 skudd innenfor 30cm på 100m, så vil jeg skyte med støtte, alltid, og da gjerne på hold under 100m. Hvilken av disse jegerne har størst sjans til å ende opp med skadeskyting? Den "perfekte" jeger har både gode skyteferdigheter og god selvinnsikt, og det finnes mange slike. Det finnes desverre også mange som overvurderer egne ferdigheter etter fin samling på oppskytinga. Da vil jeg heller ha den "dårlige" skytteren som tar konsekvensen av egne ferdigheter med på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Seriøst. Tror virkelig folk at noen som skyter dårlig på banen(på papp, på kjent avstand, uten tidspress, osv) skyter veldig mye bedre i skogen?

(Her snakker jeg om skyteferdigheter, ikke evnen til å vurdere om de skal skyte eller ikke, det er en helt anna sak. )

 

På oppskyting har man ikke lov å bruke tofot o.l. , det har man på jakt. Når jeg ser hvor mange som bruker tofot på rifla på treningsskudda, så tror jeg at de faktisk bruker det på jakt også. Så for å svare på spørsmålet ditt, ja det tror jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Seriøst. Tror virkelig folk at noen som skyter dårlig på banen(på papp, på kjent avstand, uten tidspress, osv) skyter veldig mye bedre i skogen?

(Her snakker jeg om skyteferdigheter, ikke evnen til å vurdere om de skal skyte eller ikke, det er en helt anna sak. )

 

Ja.

Jeg har jaktet med eget våpen i 32 år og jaktet med mange forskjellige mennesker på mye forskjellig jakt.

Jeg har også vært aktiv gjennom mange år i skytterlag.

Jeg har også gått over 100 ettersøk for andre jegere.

 

Jeg kan f.eks gi deg som eksepel min far som pga hjerteflimmer kan ha store problemer med å klare skyteprøven pga kravet om fem skudd.

Likevel har jeg kun opplevd en gang at han har skadeskutt på over 40 år som jeg har jaktet sammen med han.

Og han har skutt mye vilt på den tiden.

Jeg kjenner en annen som er en veldig dyktig skytter på banen, men de skyteferdighetene han fremviser på jakt, kan få en til å tro at det er en annen person.

 

Jeg har stadig gått ettersøk etter "eksperter" på løpende elg fordi de inbiller seg at å skyte på en ekte elg i bevegelse er lett som bare det...

 

Et annet og meget viktig moment er at de aller fleste benytter seg av en eller annen form for anlegg om de har muligheten for det på jakt.

Det er ingen tvil om at alle skyter bedre eller meget bedre med anlegg.

De som søker en vanskeligst mulig skytestilling før de løsner skudd på vilt, har ikke noe på jakt å gjøre.

 

Et annet faktum som også alle vet, er at man skyter ikke fem skudd i rekkefølge på stillestående vilt.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært vitne til at folk stryker på skyteprøven på siste skuddet som gjerne er rett utenfor til høyre og gjerne litt lavt.

De har gjerne en plenty bra nok samling på de 4 første skuddene.

Det er heller sjelden at jeg er vitne til jegere som sprer sine 5 skudd rundt omkring i hele sirkelen.

Dersom de sistnevnte består prøven, er det som oftest flaks og lite annet.

 

Etter min mening hadde det vært nok med 3 skudd for alle.

Akkurat som det er for de som skyter opp med kombivåpen, drillinger eller dobbeltrifler.

 

Det presset som mange føler på skytebanen ved oppskyting, er for mange mye verre enn hvordan de har det på praktisk jakt.

 

Man kan godt gjøre skyteprøven vanskeligere for min del, men jeg tror ærlig talt at man oppnår lite med det.

Jeg har lenge sagt at det er latterlig at man kan jakte rådyrbukk med rifle bare man har klart å samle 5 skudd innenfor 30 cm.

Treffsonen på bukken er tross alt veldig mye mindre.

Men jeg er så naiv at jeg inbiller meg at de aller fleste benytter seg av anlegg på jakt og velger kun å løsne skudd de føler seg helt sikre på.

 

Den regelen som har gitt mest effekt etter min mening, er kravet om 30 treningskudd før man evt. prøver seg på skyteprøven.

 

Jeg er klar over at vi nå er langt vekk fra det som tråden egentlig handler om, og at vi burde diskutere skyteprøven i en annen tråd.

 

Men likevel mener jeg at det er relevant.

Relevansen er der når det gjelder den enkeltes skyteferdighet, bruk av anlegg og vurderingsevne på jakt.

Det er etter min mening ingen tvil om at nakkeskudd i mange situasjon er et humant og godt valg, og behøver overhode ikke være noe brudd med hvilken som helst lov og paragraf.

Kontorrotter som aldri har vært på praktisk jakt, har overhode ikke begrep om det de synser om.

Link to comment
Share on other sites

Norwegianwoods, du forteller altså at noen som ikke klarer å skyte 5 skudd innafor en 30 cm sirkel på bane klarer det lett som bare det på jakt?

(Jeg snakker her kun om rene skyteferdigheter, ikke vurderingsevne angående egne ferdigheter, evne til å komme seg inn på viltet, eller andre ting som gjør en person til en god jeger)

Forresten har jeg vel ikke sagt at en dårlig skytter nødvendigvis automatisk er en dårlig jeger... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært vitne til at folk stryker på skyteprøven på siste skuddet som gjerne er rett utenfor til høyre og gjerne litt lavt.

De har gjerne en plenty bra nok samling på de 4 første skuddene.

Det er heller sjelden at jeg er vitne til jegere som sprer sine 5 skudd rundt omkring i hele sirkelen.

Dersom de sistnevnte består prøven, er det som oftest flaks og lite annet.

 

Akkurat dette har jeg også lagt merke til de gangene jeg har vært vakt på oppskytning. 4 noenlunde i senter og sisteskuddet ut til høyre. Disse skyter også bra på de 15 i forkant.

Link to comment
Share on other sites

Norwegianwoods, du forteller altså at noen som ikke klarer å skyte 5 skudd innafor en 30 cm sirkel på bane klarer det lett som bare det på jakt?

(Jeg snakker her kun om rene skyteferdigheter, ikke vurderingsevne angående egne ferdigheter, evne til å komme seg inn på viltet, eller andre ting som gjør en person til en god jeger)

Forresten har jeg vel ikke sagt at en dårlig skytter nødvendigvis automatisk er en dårlig jeger... ;)

 

Your missing the point.......again and again :roll:

De bruker tofoten eller ryggsekken eller skytestokken på jakt. De er dermed ikke gode skyttere i normal forstand, men gode med hjelpemidler(som forøvrig mange burde utnytte på jakt).

E. Meyer, du pleier være saklig og objektiv i dine innlegg, men nå jobber du veldig for å "ikke forstå".

Link to comment
Share on other sites

Norwegianwoods, du forteller altså at noen som ikke klarer å skyte 5 skudd innafor en 30 cm sirkel på bane klarer det lett som bare det på jakt?

(Jeg snakker her kun om rene skyteferdigheter, ikke vurderingsevne angående egne ferdigheter, evne til å komme seg inn på viltet, eller andre ting som gjør en person til en god jeger)

Forresten har jeg vel ikke sagt at en dårlig skytter nødvendigvis automatisk er en dårlig jeger... ;)

 

For det første har jeg ikke sagt at de aldri klarer prøven, men de kan ha mer eller mindre problemer med den.

Spesielt når de må skyte fem skudd.

Jeg nevnte bl.a min far med hjerteflimmer og jeg har også en kamerat som har hatt et veldig kraftig hjerteinfarkt som han fikk mens han og jeg var på rådyrjakt.

Han har rett som det er så dårlige dager at han har problemer med å gjennomføre 5 skudd på en god måte.

Dette har bl.a medført at han ofte kun skyter opp med sitt kombivåpen som kun krever 3 skudd.

 

Hvem mener du har mest på jakt å gjøre?

Den som med et nødskrik klarer prøven etter noen forsøk hvert år med de fem skuddene godt spredd utover i nærheten av streken?

Eller den som setter de 4 første i ei tett klyse midt i sirkelen, men som får en slenger 1-2 cm utenfor sirkelen på det siste skuddet?

Den første kan fullt lovlig gå på jakt, mens den andre får ikke lov om han ikke klarer å få det femte skuddet innenfor.

 

Personlig har jeg hverken problemer med 5 skudd, innføring av mindre blink eller evt. andre krav "eliten" ønsker for å lage nåløyet mindre.

Jeg ser bare ikke poenget.

Og jeg klarer faktisk å se utenfor min egne egoistiske sfære, hvor det er mange jegere som er dårligere skytteren enn meg, som gjennomfører sin jakting hvert år på en meget god måte og som aldri eller svært sjelden får en skadeskyting.

 

Faktum er også at de aller fleste benytter seg av en eller annen form for anlegg når de skyter på dyr med rifle.

Det kan være sekk, sammenbrettet jakke, to-fot, skytestokk, trelegg, tue, stein, gjerde mm.

 

Så kan jeg jo også nevne noe som er veldig relevant til tråden.

Jeg har vel skutt nærmere 100 rådyr i nakken med rifle.

På hold ifra 6 meter til 200 meter.

Jeg har ved skudd mot rådyrnakke bommet to ganger og ikke hatt noen skadeskytinger.

Jeg har også skutt noen hjorter og elger i nakken, og der har jeg aldri bommet eller skadeskutt.

Jeg er da selvsagt i noens øyne en uansvarlig jeger da jeg har skutt rådyr i nakken.

 

Jeg har også skutt 250-280 rådyr til i hjerte/lunge området med rifle på hold fra 2 meter til 300 meter og jeg har skadeskutt 5 ganger(fikk avlivet 4, men siste kom seg unna) og bomskutt 2 ganger.

Jeg har aldri skadeskutt hjort eller elg.

 

Jeg har også skutt i overkant av 50 rådyr med hagle.

Jeg har ved to tilfeller skadeskutt.

Første gangen var i ungdommelig overmot(som jeg lærte av) som femtenåring og andre gangen var som testjeger for NJFF hvor jeg skulle bruke stålpatroner på rådyr.

Jeg sluttet umiddelbart å bruke de stålpatronene etter den skadeskytingen, da jeg anså det som totalt uansvarlig å jakte rådyr med de patronene, med det resultatet jeg fikk.

Rådyret(killing) sprang heldigvis til jaktkameraten min som fikk avlivet det og vi fikk sett hva stålhagl gjorde og ikke gjorde på rådyr.

Jeg har ikke brukt hagle på rådyrjakt på mange år pga blyforbudet.

Hagle er meget effektivt på rådyr med de rette patronene og fornuftige skuddhold.

Link to comment
Share on other sites

@Kuli: When in Rome... Hvorfor skal jeg være mer saklig enn folk flest her inne?

 

Joda, det vil alltid være noen som har prøveangst. Men å opphøye de til representanter for hele jegerstanden er like usaklig som jeg var. Jeg mistenker at Chiefens observasjoner stemmer langt bedre med virkeligheten, folk som ikke gidder å prøve. Nå er jeg mer en middels interessert i våpen og relativt kompetent når det gjelder teknikk og mekanikk, og jeg mener ikke at alle bør kunne alt for å kunne jakte. Men når godt voksne ikke vet hvordan de stiller på egen kikkert eller forstår at man bør pusse pipa eller sjekke skruer begynner jeg å bli temmelig oppgitt.

 

Det er for f*en ingen menneskerett å jakte, vi må vel kunne sette noen krav til jegere? Kan vi ikke forvente at folk enten klarer å vedlikeholde våpenet selv eller får noen til å gjøre det for seg? Og at folk faktisk trener litt innimellom? Å ikke holde 5 skudd innenfor 30cm er pinlig. Og ja, jeg har gjort det selv :oops:

Link to comment
Share on other sites

De vi ser som sliter(altså gjengangerne-ikke de som har en dårlig serie) med den grusomme prøven er de samme som sliter med å klare å skyte inn rifla; de kan rett og slett ikke skyte i det hele tatt. Og de er heller ikke det minste interessert i bli noe bedre..

 

Veldig godt observert. Over år så ser jeg det samme her. De som plukker frem riflen dagen før de skal ha første 15 prøveskuddene.

Link to comment
Share on other sites

Uten og lese alt, ja, skumlesing, og uten og tråkke noen som helst av dere jegere på noen som helst av noen av deres tær, stolthet, følelser, denne debatten har mange gode innlegg, mange meget erfarne har gitt sine bidrag, basert på deres egen kunnskap og av deres egen erfaring, og det er ikke noe vi noen skal kimse av, på noen som helst måte! Det er en lærdom mange andre kan dra nytte av, men allikevel, det må uansett oppleves, behandles, og ikke minst læres, av den enkelte jeger som er i "skuddlinjen". Denne debatten føler jeg, handler ikke bare om erfaring og opplevede hendelser, den handler også om moral, den handler om etikk, vi som jegere, har et meget stort ansvar, vi er frigitt og springe rundt i skau og mark og fjell med rifler av forskjellige karakterer, med forksjellige evner og forskjellige forutsetninger, for det det alt havner ned på, er at vi alle jegere, er forskjellige mennesker, og vi gjør våre valg, uavhengig av hver enkelt situasjon, den handler om hvordan vi opptrer og handler, gitt det mandat vi er gitt, med og ta jegerprøven og utføre det som er gitt i den! Det er slik at ingen er lik, det er mange måter og utføre god og human jakt på, gitt hva denne tråden handler om, hodeskudd er inhuman jakt. Noen er "perfekte" skyttere", som skyter 5 innertiere på 100m på bane, men i virkligheten, fungerer det ikke slik, de tar og sine valg, basert på hvor gode de tror de er, og i forhold til hvile resulater de har og fare med, noen tar sjanser, og det vet vi alle hvordan ofte går, andre kjører en veldig safe and sound tilnærming, de venter og er veldig forsiktige, jeg dømmer ingen jeger, alle får stå for sin egen jakt utførelse.

Mitt poeng er fremdeles, det og kun gå etter hode/nakkeskudd, er for meg, ikke en vei som er den ene og rette, og for de som måtte kun utføre en slik utførelse og tankegang og søk etter hva de enn måtte oppnå med det, får stå for det personlig.

 

Jeg er en av de som det hevdes at skyter veldig godt, og jeg har mange gode rifler og optikk som kanskje gjør at jeg gjør nettopp det, men det er personlige ting her som spiller inn, hvilken risiko man er villig til og ta, hvor mye man bryr seg osv. På bane kan jeg ofte være istand til og få 5 skudd på tiern, men som det er nevnt her og med rette, det gjør meg aldeles ikke til en bedre jeger i felten. Den eventuelle sikkerheten jeg skulle ta med meg ut i felten gjelder ikke der...slik fungerer det ikke...et jaktfeltstevne er nok til og vise det, selv om man ikke skyter seg bort og ikke har noe og skjems over.

Om det har med personlige erfaringer og gjøre, erfaring og respekt for dyrene, vet jeg ikke, men jeg har faktisk stor respekt for hva vi holder på med, og jeg ønsker ikke noe ettersøk, det sies ofte, og det og med rette, "ditt ettersøk" kommer nok det ok, men pga at jeg tar meg god tid, ikke prøver og stresse, jeg liker og observere dyrene lenge, og peker meg ut mitt mål, jeg vil være sikker på hva jeg skyter på, jeg vil være sikker på at om det er skumring og ikke helt ideelle forhold, så skal jeg allikvel ha gjort mitt i forkant av skuddet, skuddplassering, ser jeg fire ben...etc

Nå kan jeg også opplyse medlemmene her på kammeret at jeg ikke liker tanker på en "bomskudd", vomskudd, skadeskyting, og fri og meg bevare meg vel, jeg vet at det forkommer, og jeg dømmer ingen nord og ned for det, dette innlegget er alt annet enn kritikk mot noen av mine jeger kolleger, jeg selv er langt i fra feilfri i dette, det er ikke det det er snakk om, men det handler som i tittelsen på denne tråden, hodeskudd er inhuman jakt, og for og avslutte, de som konsekvent går etter denne type skudd, uavhengig av grunn, vil jeg si, vil gi oss andre jegere en del og svare for, fordi det er ikke alltid at disse "perfekte" hodeskuddene sitter perfekt der de skal, tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...