Jump to content

Rådyr - 2008


300ULTRAMAG

Recommended Posts

Noen som har noen fine opplevelser å dele? :D

 

Klokka er nå blitt 8 på morran og jeg har starta dagen med to timers rådyrjakt. Etter 4 turer med hagla ble det rifle med på denne turen. Jeg kom ikke lenger enn 100 meter før jeg får syn på ei geit som beiter spirer på jordet på ca 50 meters hold. Hu ser meg ikke, men bakgrunnen er usikker så jeg trekker meg litt tilbake og legger meg ned. -Og jaggu beiter hu seg nedover mot meg!!! Jeg ligger dønn i ro med et øye i kikkerten og er klar for å vente en stund. Men før jeg får sukk for meg ser jeg bare pels! Hu har løpt ned og stopper bare 15 meter foran meg! Jeg får skrudd ned kikkerten til minimum, men i det jeg avsikrer så springer hu avgårde. -I sikksakk, mens hun bjeffer som en annen harabikkje. Stadig med rompa til meg til hun forsvinner over åskammen. Typisk!!! Jeg traff på henne to ganger til en halvtime senere, men først var avstanden for lang, og så var jeg akkurat ett skritt for seint ute med å se henne, så hun oppdaget meg først og hoppet inn i skauen. -Jeg har vel grunn til å overprøve kjerringa på en ny kombi nå, har jeg ikke det?! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jo, du har absolutt en grunn til å kjøpe ny kombi. :D Men i og med at det var geit, så kanskje det var like greit at hun fikk gå, så kan hun føde fler kalver til neste år. Så kanskje det dukker opp en flott bukk eller kalver senere i jakta.

 

Jeg skøt en kalv i går. Den var liten, men det får være. Det kom tre dyr, ut på jordet, jeg syns det så ut som to store og en liten, men jeg så ikke noe gevir på noen av dem. Derfor ventet jeg til jeg fikk hold på den minste. De løp først fram og tilbake og jeg lå og kikka på dem i kikkertsiktet. Det begynte så vidt å skumre, men det var fint skytelys. Må si lysprikken i siktet var til stor hjelp, jeg ser litt dårlig etter en øyesykdom.

 

Da de hadde beitet i jordekanten en stund med speilet vendt mot meg fant de ut at de skulle gå over på andre siden av jordet. Råa først og kalven etter. Jeg plystra kraftig to ganger for å få dem til å stoppe.

 

Dyret falt i skuddet som satt bak bogen, et høyt lungeskudd og bare et ribbein på utgangssiden var skutt over - så det var nærmest null kjøttødeleggelse. Skutt med 308 norma elite og en Brno 601. Nå syns jeg det var på tide, det har gått 12 år siden sist jeg skøt rådyr - av ulike omstendigheter.

Link to comment
Share on other sites

Joda, sikkert greit å la geita gå. Samtidig har det ikke kommet noen føringer for felling her. Har kort på fritt dyr, og det er ennå veldig mye dyr selv etter et par år med mye gaupe i terrenget (3 stk!). Geita har til vanlig følge med flere dyr, hvorav 4 faktisk ser ut som voksne dyr, og bare to er årskje. Dette er min første rådyrjakt, så jeg har bratt lærekurve! Greit å finne at jeg i allefall ikke hadde det travelt med å få dyr i bakken, men fant det greit å vente på bedre sjanse.

Link to comment
Share on other sites

Kombi meg her og drilling meg der. Teip sammen rifla og hagla så har du! :D

Ser ikke noe problem med å skyte en eldre rå så lenge at den ikke har kje.

(Men man må selvsagt bevare produktive dyr!)

 

Skjøt verdens minste rådyrkje i helgen. Slaktevekt på 6 kg. - og lettere ble det i og med at begge bogene måtte av... :?

DSC00388_1222797529_1222797813.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kombi meg her og drilling meg der. Teip sammen rifla og hagla så har du! :D

Ser ikke noe problem med å skyte en eldre rå så lenge at den ikke har kje.

(Men man må selvsagt bevare produktive dyr!)

 

Skjøt verdens minste rådyrkje i helgen. Slaktevekt på 6 kg. - og lettere ble det i og med at begge bogene måtte av... :?

DSC00388_1222797529_1222797813.JPG

 

:shock: Føder rådyrene som regel unger på over 6 kg i slaktevekt? :oops::?:lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt en liten sekstagger for tyskterrier'n min i går :D Hadde fin-fin terrierlos på forhånd (ca. tre minutter :P ), og bikkja var rett i hæla på dyret når det smalt. Jeg var den eneste posten. Perfekt! Er så stolt av det lille gullet mitt. Bikkja blir to år i kommende feb., så han er en meget ung mann enda. Skjøt et dyr i en slags los for i fjordvinter også, men dette er første perfekte jobben han har gjort.

 

Slik alt i alt, så er han absolutt en tysker, med de fordeler og ulemper det kan ha. De fleste losene han har er korte, rundt fem minutter, men du verden hvor det går den stønna det går. Slik det har vært til nå, så har han blitt mest brukt/trent i små skogtapper i typisk østlandsk kulturlandskap, så mulighetene for de helt enorme losene har egentlig ikke vært tilstede. Slik hundesituasjonen har utviklet seg i kameratgjengen, så er det absolutt brukt for en liten rask en, da det vokser dachser og drevere opp som paddehatter.

Link to comment
Share on other sites

Kombi meg her og drilling meg der. Teip sammen rifla og hagla så har du! :D

Ser ikke noe problem med å skyte en eldre rå så lenge at den ikke har kje.

(Men man må selvsagt bevare produktive dyr!)

 

Og når ser du at det er ikke-produktivt dyr du har skutt da?

Etter at det ligger på bakken, og melka siver ut av jura.....? 8)

 

Rådyr løper "stafett" under los, og setter som regel igjen smårollingene i et kratt og tar med bikkja på tur. Dette gjør at det veldig ofte blir skutt "uproduktive dyr",.........MED melk i jura! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Rådyr løper "stafett" under los, og setter som regel igjen smårollingene i et kratt og tar med bikkja på tur. Dette gjør at det veldig ofte blir skutt "uproduktive dyr",.........MED melk i jura! :roll:

 

Hør hør... dette burde flere av rådyrjegerene legge seg på minnet!! Det er ikke alltid like enkelt å ta riktig vurdering.. men hvis man i det hele tatt vurderer så spares noen produktive hodyr - det er jeg sikker på!

Link to comment
Share on other sites

Rådyr løper "stafett" under los, og setter som regel igjen smårollingene i et kratt og tar med bikkja på tur. Dette gjør at det veldig ofte blir skutt "uproduktive dyr",.........MED melk i jura! :roll:

 

Hør hør... dette burde flere av rådyrjegerene legge seg på minnet!! Det er ikke alltid like enkelt å ta riktig vurdering.. men hvis man i det hele tatt vurderer så spares noen produktive hodyr - det er jeg sikker på!

Da jeg lå og kikket på de var jeg usikker på hva som var hva, da jeg ikke så noen gevir. Derfor ventet jeg til jeg fikk den minste - som gikk bak en av de store - følte meg rimelig sikker på at den ikke var produktiv. Ellers har jeg sett en jeger en gang som skøt et dyr med melk i. Han hadde det ikke helt greit etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Rådyr løper "stafett" under los, og setter som regel igjen smårollingene i et kratt og tar med bikkja på tur. Dette gjør at det veldig ofte blir skutt "uproduktive dyr",.........MED melk i jura! :roll:

 

Hør hør... dette burde flere av rådyrjegerene legge seg på minnet!! Det er ikke alltid like enkelt å ta riktig vurdering.. men hvis man i det hele tatt vurderer så spares noen produktive hodyr - det er jeg sikker på!

Da jeg lå og kikket på de var jeg usikker på hva som var hva, da jeg ikke så noen gevir. Derfor ventet jeg til jeg fikk den minste - som gikk bak en av de store - følte meg rimelig sikker på at den ikke var produktiv. Ellers har jeg sett en jeger en gang som skøt et dyr med melk i. Han hadde det ikke helt greit etterpå.

 

 

Been there, done that :cry: Det var ikke mye morro gitt. Og dette var ikke i los en gang, så jeg hadde god tid. Dette var rett etter at elgjakta var over. Det var ei stor åpen gruppe, med en liten kolle på. Og jeg fulgte med dette dyret i kikkerten i rundt 10-15 min. Det vandra rundt over gruppa mens den spiste, og jeg saumfarte resten av gruppa også. Mange ganger, men jeg så bare dette ene dyret. Så jeg bestemte meg for å kline på. Dyret datt i smellen, og da jeg kommer fram etter et par minutter(skøyt på ca. 120-130 meter + at jeg måtte gå over ulendt terreng, og med den kollen delvis mellom meg og dyret), så ser jeg kalven som hopper og spretter over mora si. Den hadde sannsynligvis oppholdt seg akkurat bak denne lille kollen hele tida, så jeg ikke så den :cry:

 

Jeg ble kvalm da jeg fikk se hva som hadde skjedd, og jeg ble så paff at jeg ikke fikk skutt kalven før den forsvant inn i skauen. Jeg har bare rett på 1 dyr, men det hadde jeg driti i da gitt. Jeg er ganske sikker på at den klarte seg, for det var seint på høsten, og det var en mild vinter, og ikke så ille mye snø, men fytti katta for en følelse. Etter denne bedritne opplevelsen, så la jeg børsa på hylla i 2 år. Jakta ikke fugl heller. Jeg avskydde skauen. Faren min masa fælt da om jeg ikke ville være med han å jakte. Som han sa...shit happens, men livet går videre. Han jakta sjøl om ikke jeg var med, men han savna meg visst veldig oppi der. Så begynte det å klø litt i avtrekkerfingern igjen, men da dævva faren min av massivt hjerteinnfarkt. Død på noen sekunder, og da forsvant all glede med jakta. Så jeg hadde et opphold på 10 års tid, og hadde vel antageligvis ikke begynt å jakte igjen, hvis jeg ikke hadde fått en unge ifjor. Men jeg har skyti leirduer og figurstier i alle disse åra da, så jeg har holdt ferdighetene oppe.

 

Da han ble født i mars 2007, så bestemte jeg meg for å prøve 1 sesong, for å se om jeg kunne finne igjen gleden med jakta, og for å gi han en sånn rik oppvekst som jeg sjøl fikk. Denne prøven var sesongen 2007. Det var en skikkelig suksess :D I februar 2008 kjøpte jeg meg nytt jaktutstyr og støvler(var drittlei forsvaret sitt ræva utstyr) + ny kikkert, og lyddemper. Måtte selge 2 av våpna mine + legge inn en brukbar egenandel for å få det til, men det spiller ingen rolle. Nå sparer jeg min egen og guttungens hørsel(når han skal få bli med neste år). Jeg har ikke angra et sekund på at jeg begynte med jakt igjen, og nå har jeg nettopp investert i Jærven thermo extreme fjellduk også. Så nå kan jeg jakte helt til jul. Jeg sliter med at jeg fryser, og kroppen/ledda stivner når det blir kaldere enn +5 grader. Så ifjor var vel siste posterings jaktdagen da elgjakta starta. Etter det gikk jeg bare etter fugl'n, så jeg kunne holde varmen.

 

Jeg hadde en blodpropp i den ene hånda for 4-5 år siden, og det ødela en del av nervene i den hånda, så den må jeg holde så varm som overhodet mulig, og det går verst utover avtrekksfingern. Mister helt følelsen i den da det blir litt kjølig. Da er det vanskelig å vite hvor langt inn man har trykka avtrekkern, hvis man i det hele tatt har lagt fingern på den enda :?

 

Dette ble mye OT, men jeg ville ihvertfall få fram at jeg kjenner til denne følelsen, og den er ikke mye god. Og i år, så trur jeg seriøst ikke at jeg skyter med mindre rådyret har gevir gitt. Da slipper jeg ihvertfall å gå på en sånn smell igjen. For det er uaktuelt.

 

Dette var dagens lille historietime :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ellers har jeg sett en jeger en gang som skøt et dyr med melk i. Han hadde det ikke helt greit etterpå.

 

Det har vi "alle" gjort, som har jaktet en stund. Jeg mener ikke med det jeg sa, å heve meg over noen.

Bare en ting å tenke på........ Og jeg er enig; hvis vi alle prøver å spare litt på søyene og ikke er så skytekåte og kyniske, så vil vi alle være mye lykkeligere.

Til og med rådyra! :wink:

Link to comment
Share on other sites

(Men man må selvsagt bevare produktive dyr!)

 

Og når ser du at det er ikke-produktivt dyr du har skutt da?

Etter at det ligger på bakken, og melka siver ut av jura.....? 8)

 

Rådyr løper "stafett" under los, og setter som regel igjen smårollingene i et kratt og tar med bikkja på tur. Dette gjør at det veldig ofte blir skutt "uproduktive dyr",.........MED melk i jura! :roll:

Det er nok en fordel å kjenne terrenget og dyra for å kunne avgjøre dette. Man skyter selvsagt ikke første og beste råa man kommer over. :D Men har man derimot observert dyrene over lengere tid...

Link to comment
Share on other sites

 

Skjøt verdens minste rådyrkje i helgen. Slaktevekt på 6 kg. - og lettere ble det i og med at begge bogene måtte av... :?

 

:shock: Føder rådyrene som regel unger på over 6 kg i slaktevekt? :oops::?:lol:

Jakter du rundt den tiden du da?

 

:shock: Det kan du bare tro, men verdens minste rådyrkje har du nok ikke skutt :!::oops:

Link to comment
Share on other sites

her på mitt terreng skyter vi ikkje vist det kommer geit med ett kje.skyter vist det kommer gjeit med tvillingkje litt uti jakta nov des.men har selv smelt ei gjeit for hunden noen minutter etter kommer kjeet hoppende.ble så paff at eg fikk ikkje sjans og skyte killingen som sprang videre.men den bedritne følesen satt i lenge det skal jeg love.skøyt ei geit som kom aleine i los for seinest to år siden.men denne hadde to gevirtapper i hodet.var helt sikker i min sak at dette var en ungbukk.men den gang ei,når jeg kom fram til dyret og sjekket hadde den unge "bukken"melk i jura :shock: noe som jeg har fundert en del på er vi har spart nesten alle halvstore bukker i bukkejakten.selv har jeg tatt ut et par returbukker.og et par 4-5 takkere har blitt felt.men det merkligste er sekstakkere er sjelden vare i vårt terreng.ca 11000mål.det finnes jo noen eksemplarer av di større bukkene,men ser bare på jordene aldrig en sekstakker som springer etter geita.kun disse "jyplingene"som vi sparer på hvert år.sparer vi oss til fant eller?

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er det fri avskyting av rådyr. Men vi pleier bare å ta ut et par bukker totalt - geiter lar vi helst gå.

 

Ene grunneieren spurte meg om det var mye rev i år siden den ene katten etter den andre forsvant. Og mye mulig det; rådyrkje har vi ikke sett snurten av i det aktuelle området.

 

Jeg har forøvrig også skutt rådyr med melk i juret - men det var en BUKK :wink: .

Link to comment
Share on other sites

så 8 rådyr i dag, fikk de 3 stk på 3-4m hold...sprang rett på meg og stoppet og å så på meg i 2 sek...løp så videre i full fart...så en elgokse 20 sekunder før rådyrene kom, som løp i retning mot rådyrene...så kan hende det var den som skremte dem mot meg...det var råtøft...grunnen til at det ikke smalt var fordi jeg var på skogsfugljakt :roll::D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja da ble det endelig et rådyr på meg også........hatt noen få turer først etter bukken og et par turer etter de andre 8)

 

Fikk i etterrmiddag besøk av dette kjeet på post. Et lite bukkekje.....veide 13kg etter slaktet den. Et fint dyr....

 

Må også få lov til å nevne at jeg er litt stolt over børsa.....det er en gammel Oberndorfer som min tippoldefar i sin tid kjøpte...fikk pusset den opp i sommer. Det var artig å få liv i børsa igjen :D

 

normal_100_6382.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg var egentlig ute på hjortejakt i natt (månen er jo så stor og fin!) men hjorten glimret med sitt fravær og jeg var både stiv og støl i ryggen og rumpa etter å ha sittet i ro i nesten 6 timer :shock:

Værmessig så det heller skralt ut - det begynte med tett skodde som deretter gikk over til høljende regn. Men som den evige optimist jeg er så VET jeg jo at månen før eller siden vil dukke fram...

 

Og det gjorde den - ved 03-tida var det flott skytelys og regnet hadde stoppet helt opp. Hjorten ville visst ikke utpå i natt, men det ville derimot rådyra.

 

Så her her nattens fangst:

ic0fif.jpg

 

Les hele historien her.

Link to comment
Share on other sites

Jakt er merklige greier :roll:,forige helg hadde eg fri frå kjering og ungar og var ute med (Tassen 5 år gammel beagle,som har skjønt meningen med livet)då blei det stort sett bare rør med reva los og rådyr los som gjekk rett ut og kom aldri tilbake :(:(

Er heldig og arbeider ganske mange timar ellers i uka,så eg kan ta meg fri nokre timar på ein fredag for og ta ein liten tur ut i skogen når jaktlysta blir for stor,gjorde det i dag ,egentleg bare for og lufte Tassen før helga og dette blei resultatet :D:D:D(Høstens fyste rådyr ung gjeit som kom etter nesten 1 times los)famile_472.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hareth251008_1.jpg

Så løsna det endelig littegrann for oss.

Som jeg har skrevt tidligere på forumet har starten på høsten vært preget av kort loser. Drevtidene har sakt med sikkert blitt lenger, og jeg håper på fortsatt fremgang.

I dag ble det felt et rådyr for Keski-Maan Hareth.

hareth251008_3.jpg

Det var flere drev tidligere på dagen, i et annet terreng.

Sterk vind gjorde posteringene til en kald fornøyelse, og det var veldig vanskelig å høre losen.

Vi startet med en Petit Basset Griffon Vendeen, som etterhvert fikk nøsta opp et rådyr. Disse tok turen 1,5 km vestover - langt utenfor lovlig område.

Etter en stund returnerte hunden og vi kunne få leet litt på beina og fyrt opp litt varme.

Etter mat, kaffe og noen historier gjorde vi noen omposteringer.

Nå gikk vi både med basseten og korthårsdachsen Hareth.

En av postene fikk se geit med killing, og hundene tok etterhvert opp dette sporet. Mest sannsynlig klarte de å drive hvert sitt dyr, for de endte opp i hvert sitt hjørne av terrenget. Det ene dyret var innom flere av postene, men fikk lurt seg over postrekka og på trygg grunn i vest.

Det andre dyret fikk etterhvert ristet av seg forfølgeren.

(Med to astro'er i sving hadde vi full kontroll på hvor bikkjene var til en hver tid)

Så ble det frafall fra noen, før vi skulle prøve et lite terreng i Ås.

Her skulle Tom være hundefører, og gikk mot den nederste delen av terrenger. Resten satte seg på post i motsatt ende.

Når siste mann fikk meldt ifra at han var på post, så kom det kjapt fra hundefører at han allerede hadde sluppet hunden og skutt dyr.

Den ene post karen hadde såvidt hørt litt losing og et skudd.

Det viste seg at dyret var skutt så og si i uttaket.

Uansett - grunneieren kan se frem til mye deilig mat utover høsten.

 

hareth251008_2.jpg

Skal dere stikke av med dyret mitt?

Link to comment
Share on other sites

Trodde jeg hadde geiter med kje i teigen, men ved nærmere undersøkelser viste det seg at det var 4 voksne geiter og 2 fjorårs. -Har ikke sett kje i hele sommer :cry::cry: -Forklaringen dukket opp en morgen i form av revemor og 3 halvstore valper.

Forrige søndag morgen gikk jeg ut og så to dyr på det borteste jordet hvor det ikke er sikker bakgrunn i noen retning. Jeg gikk derfor i motsatt retning, og ikke lenge etter kom jeg på hold av de to fjorårsdyra. Det var sikker bakgrunn, godt lys og 40 meter hold med breisida til. Alt stemte, untatt lyden! Jeg hadde glemt hørselvern... Vel, skal det være perfekt så skal det være. Jeg sa til "damene" at nå hadde de flaks, men at jeg ville komme tilbake snart MED hørselvern. En liten advarsel bare, sånn i all vennlighet! Jeg hentet hørselvern og stillet innpå samme plassen. Jeg krabbet og ålte meg vel rundt 100 meter, men da jeg kikket over kanten hadde de flytta seg ned til naboens låve og stod 15 meter fra veggen. Vel, jeg kunne jo ikke godt lage hull i veggen. Så de fikk vel bare stå der så lenge. Jeg la meg ned med 2-foten og la an mot et punkt der jeg visste stien deres kom ut av skogen. Etter bare et lite minutt kom et av de dyra jeg hadde sett først, på det borteste jordet, ut av skogen og stoppet. Jeg lå litt over 100 meter unna og la kolben opp så sakte jeg kunne. Fant henne i kikkerten og avsikret. Men siden det tok litt tid antok jeg at hun nok ville gå litt før jeg ville rukket å få avgårde det perfekte skuddet. Så jeg holdt igjen. Etter bare 5 sekunder gikk hun to skritt, snudde hodet den andre veien, og stoppet igjen for å lytte. Siden jeg lå klar hadde jeg skuddet avgårde på få sekunder, og hun gikk rett i bakken med et skudd i kant av bogen. Akkurat da kom sola fram, og jeg hadde skutt mitt aller første hjortedyr. Jeg tror faktisk ikke det kunne blitt mer perfekt jeg... Ikke hadde jeg høy puls og ikke begynte jeg å grine. Hele opplevelsen sa meg bare at dette vil det bli mer av framover. Mye mer...

Slaktevekt på snaue 20 kilo var mer enn jeg hadde håpet på, men hun hadde jo ikke ammet i sommer og hadde et tjukt spekklag allerede.

 

Og nå er det revejakt for fulle mugger framover! :twisted:

 

n520070895_1367881_862.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har blitt 7 bukker så langt i år. 3 i Litaen, 4 her hjemme.

I går var jeg med Graahnd på jakt i Hobøl. kjøpte rådyrkort der, og traff han og gutta han jakter med halv 8. Fin gjeng! Men jakta blåste bort. bikkja tok ut los ganske så fort, men vinden tok lyden og dyret dro langt avgårde. de andre ville gi seg, så jeg gikk for å se etter skogsfugl. Og, jeg gikk meg saftig vill! herregud, ikke et fjell eller noe å orienter seg etter, bare skog og mer skog... Skal aldri gå der igjen uten kompass! ut på ettermiddagen fant jeg ned til en gård, ringte Graahund som kom og hentet meg og kjørte meg tilbake til bilen. Viste seg at at jeg har gått helt feil retning! men glad for at jeg slapp å tilbringe natten i skauen. I stedet blr det middag med gode venner. Rypebryst til forrett og helstekt rådyrlår til hovedrett. Og maaaaaaaasse vin. Så i dag er det :?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Har blitt 7 bukker så langt i år. 3 i Litaen, 4 her hjemme.

I går var jeg med Graahnd på jakt i Hobøl. kjøpte rådyrkort der, og traff han og gutta han jakter med halv 8. Fin gjeng! Men jakta blåste bort. bikkja tok ut los ganske så fort, men vinden tok lyden og dyret dro langt avgårde. de andre ville gi seg, så jeg gikk for å se etter skogsfugl. Og, jeg gikk meg saftig vill! herregud, ikke et fjell eller noe å orienter seg etter, bare skog og mer skog... Skal aldri gå der igjen uten kompass! ut på ettermiddagen fant jeg ned til en gård, ringte Graahund som kom og hentet meg og kjørte meg tilbake til bilen. Viste seg at at jeg har gått helt feil retning! men glad for at jeg slapp å tilbringe natten i skauen. I stedet blr det middag med gode venner. Rypebryst til forrett og helstekt rådyrlår til hovedrett. Og maaaaaaaasse vin. Så i dag er det :?

 

Jada, du hadde rota deg skikkelig bort :D:D Hadde flaks som fant ned til en gård som kunne fortelle deg hvor du var. Og ikke allerminst at jeg viste hvor det var. Men det endte jo bra for alle og da er det bare lutter smil og glede. Forøvrig var også du en trivelig kar og ha med på laget. :D Hovedregel, husk kompass.

Link to comment
Share on other sites

normal_Foto347.jpg

 

Jeg skjøt mitt første rådyr i høst, det ble en bukk med 4 spir. Gikk greit for seg, den datt i smellen etter trædvenullseksan.

Hadde en meget artig opplevelse. Det var 2 kje, 2 råer, og 2 bukker, den andre bukken var en stor 6-takker, men den kom aldri nærme nok.

Blir nok mer rådyrjakt :D

Link to comment
Share on other sites

Ble god uttelling for min Petit Bassett i helga. 2 dyr, 1 bukk og 1 kje.

 

Søndagen begynte med los på ei geit, men hunden syntes det var mer inntresant da det dukket opp en bukk, og skiftet losdyr underveis. Endte med at vi fekk feldt den første bukken for hunden. :)

Link to comment
Share on other sites

Etter gaupas inntreden i terrengene rundt der jeg jakter har rådyrene gradvis forsvunnet helt, dessverre. De få rådyrene som er igjen er nede i bygda der det er trygt og godt med mat. Ifølge faren min er det rundt 15-20 år siden det var bra med rådyr i terrenget, men idag ser man SVÆRT sjeldent rådyr noen andre steder enn i bygda.

Har sett rådyr i skogen ved to tilfeller i år. Geit med kje begge gangene. Har også sett masse rådyr i bygda i år, og ingenting hadde vært bedre enn at bestanden hadde kommet seg opp igjen. Har veldig lyst til å jakte rådyr i terrenget jeg bruker til all annen jakt.

 

Er det noe jeg som jeger kan gjøre?

Link to comment
Share on other sites

I går hadde jeg min første reele sjanse til og skyte et rådyr. Er i bjugn for å være med onkelen min. Posterte på 3 forskjellige plasser først på dagen, hvorav 3 drivere skremte ut 2 rådyr som forsvant for oss. Dro da til en annen plass hvor jeg ble satt på et jorde bak noen traktoregg for å vente på at de andre skulle skremme dem over bergkammen og mot oss.

 

Plutselig så sprang det ei geit og en bukk med horn enda fra min høyre side, det blåste friskt så jeg merket ikke at de kom før de sprang rett forbi meg, prøvde å følge de i siktet men de var for raske. Plystret på dem, men det virket som de hadde blitt støkket av en hund eller noe for de enset ikke lyden. Fulgte de i sikte mens de sprang fra meg opp bergkammen. Da stoppet de. Men holdet var ca 150 m og siden jeg aldri har skutt rådyr før så ville skru opp kikkerten litt før jeg eventuelt skjøt, men da dro de. Hadde 4x når de stoppet.

 

Faen, har gått gjennom situasjonen i hodet flere ganger og har kommet til at dersom jeg kommer i samme situasjon igjen så smeller det. jaja, var spennende uansett.

 

Posterte på et annet jorde etterpå frem til det ble mørkt og da kom de på jordet til onkelen min som skjøt et kje. Da fikk jeg lært meg og flå ihvertfall. samt at jeg fikk hele rådyret med meg hjem og ble forklart hvordan jeg skulle partere det etter mørning. Alt i alt en spennende helg hvor jeg føler jeg har lært litt. Kommer nok til og komme tilbake hit, da det var enormt mye spor og aktivitet her. hehe. Håper på mer lykke senere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...