Jump to content

Skarve jakt


Newbee

Recommended Posts

Hei og hopp,

 

jeg tenke jeg skulle prøve meg på litt skarve jakt nå i nær fremtid siden det rett og slett kryr av dem ute i fjorden her nå,

 

men jeg trenger hjelp. skal lage en lokkefugl men jeg vet ikke vilken størelse jeg skal lage den i :oops: noen som har noen tall å komme med eller en tegning kanskje :D

 

alle tips motas med stor takk

 

keep on shooting

 

Lars R

Link to comment
Share on other sites

1,5 liters brusflasker malt sorte. Fylles delvis med sand for å stabilisere dem i vinden.

Virker bedre enn du tror..... :D

Du må bare passe på å ligge godt kamuflert.....

 

Evt lage helfigurerer i finér eller plast. Sånn passe vingespenn... .. Skarven er ikke kresen på bulvaner.

 

Uansett lokkefigurer, kamuflasje er viktigst. Ikke beveg deg før de er innenfor skuddhold.

Link to comment
Share on other sites

Svarte eller brune støvler satt ut på berget virker, to biter kryssfiner satt sammen til et kryss og malt svarte virker. Kanskje skarven ikke bryr seg så mye om hvordan kompisene ser ut:-)

 

Om skarven flyr utenfor haglhold kan en veldig ofte få den til å snu og komme innom ved å vifte litt med en mørk gjenstand (lua feks).

Fikk lyst ut på skarvejakt igjen, noen år siden sist!

Link to comment
Share on other sites

Ser det er nevnt 1,5 liters flasker støvler etc her. Selv har jeg erfart at dette varierer svært mye fra ulike steder i landet.

Spesielt i ytre oslofjord, synes det til at skarven er betraktelig mer sky og kresen på lokk. Her er det kun rene imiterte siluetter som gjelder. Samtidig øker antall (10 ++++) lokkeskarv betraktelig sjansene for å få skarv inn på skuddhold.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en tur ut nå forrige uke.

 

Totalt på ca 7 timers jakt fordelt over to ettermiddager endte vi med ca 22 fugl. 5 skarv, 2 silender og resten ærfugl. Ikke værst for så kort jekt. Været var ikke helt med oss i år!

 

Mikkel Rev

 

 

Kult! Lov å spørre hvor dere var? Var selv en tur på Karmøy og skjøt et par skarver i helgen som var, men var lite storskarv å se :(.

 

Kan til opplysning meddele om at jeg brukte Nittedal Zink 12/70 str. 4, og skjøt den ene skarven på ca. 20-25 meter og den klapset sammen som bare det! Har vært skeptisk til disse zink patronene, men de funker, det fikk jeg erfare i helgen :D:D:D.

Link to comment
Share on other sites

Vi var i Telemark. Har en tur dit hvert år i starten av jakta. Utrolig mye fugl der nede.

 

I går fikk jeg høre fra en "pippolog" at ærfuglbestanden i Danmark har begynt å få problemer. De dør av sult og mange unger har ikke overlevd i år. Hvordan/om dette påvirker bestanden i vår skjærgård, og evnt jakta på litt sikt er uvisst.

 

En utrolig heftig opplevelse er det med sjøfugljakt uansett!

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Kan til opplysning meddele om at jeg brukte Nittedal Zink 12/70 str. 4, og skjøt den ene skarven på ca. 20-25 meter og den klapset sammen som bare det! Har vært skeptisk til disse zink patronene, men de funker, det fikk jeg erfare i helgen :D:D:D.

Kan signere at sink fungerer greit. Bruker 12/76 32g Nitedals Magnum Sink nr. 3 :D

Stokkender, svartbak, gråmåke, ærfugl og skarv har bukket greit under for denne.

 

Skjøt forøvrig duble på lørdag med "feil" ammo i hagla.

Hadde puttet i 12/70 Nr 5 Gyttorp stål, for å ta en måkejævel. Plutselig kommer 3 ærfugler i lav høyde på skrå foran båten. Pang, pang og to av de klapper sammen og lander i vannet. Henter begge, og knekker hagla for å lade på nytt da jeg oppdager "feilen" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fekk meg en skarv i dag. Underlig opplevelse.

Holdt på å skulle snike meg innpå en anna skarv som låg å dykka et stykke bortforbi meg. Sprang som galen når skarven dykka, og stoppa etter 40-50 meter. Også på an igjen. Men nett so det var, så letta det plutslig en skarv, rett ved siden av meg. Verken jeg eller skarven hadde oppdaget hverandre, og den klappa sammen i skuddet.

 

Artigt opplevelse. Men såklart så var den andre skarven oppe akkeruat då, så den for sin veg...

Link to comment
Share on other sites

Tja.... Man skal visstnok være kjapp med å ta ut enten vomma eller bryststykkene for å unngå den berømte transmaken. Ifølge heftet til NJFF, så anbefaler vel de å ta ut bryststykkene umiddelbart etter felling, og evt. rense de kjapt i sjøvann.

 

Skarver og ærfugler vi skjøt på lørdag ble ikke flådd før vi kom hjem, ca. 4-5 timer etter felling. Fikk ikke noe transmak på det kjøttet, og god lørdagskos var det også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom man er kjapp med å gjøre opp sjøfugl generelt slipper man transmak fra kjøttet. Om du venter noen timer gjør ingenting, men gjør ikke som de gjorde før i tiden, henge de opp til modning i dagevis da er du garantert noen smakfulle biffer :oops:.

 

Ellers finnes det diverse oppskrifter hvor man gir kjøttet et oppkok i f.eks. melk og natron, noen legger det i surmelk osv for å slippe transmak. Selv har jeg alltid pleid å gjøre opp fuglene med en gang og har ikke funnet noen grunn til å klage på smaken. Skarvebiff kan anbefales på det varmeste :D:D:D!

Link to comment
Share on other sites

Heisann, jaktet en god del skarv tidligere, vi brukte gamle sorte paraplyer som bulvaner.

 

Ellers er det som nevnt over viktig å flå fuglen relativt kjapt etter skudd. Det som imidlertid er viktig for å unngå transmak, er å være nøye med å skjære vekk det gule fettet som disse (og andre sjøfugl) fuglene har. Det er dette som harskner og gir den fryktede transmaken. Jeg prøvde eddikvann og melk tidligere, men det fjerner viltsmaken (syns jeg), fjern fettet istedet og problemet er borte.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om gode plasser for skarv rundt Tromsø? Har vært litt rundt og finner en del skarv, men vanskelig å komme på hold. Ellers er det mye bebyggelse rundt omkring. Hva slags riflepatroner anbefales for skarv? Har en .222 som jeg gjerne vil få prøvd på skarven. Bør man bruke blyspiss (softpoint) eller duger helmantel?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vel, vel. Var på skarvejakt idag utenfor Tromsø. Plasserte meg på en odde der jeg har sett at skarven passerer nært land når den trekker. Hadde med to stakkarslige lokkeskarv av kryssfiner som jeg plasserte ytterst, men hadde lite håp om noe fangst. Det passerte skarv med en gang. Men litt for langt hold. Det kom en til og jeg fyrte av, to bom (mest sannsynlig litt for langt hold). Jeg er ikke vant til skarv og størrelsen på de dyra, så avstandsbedømmelsen ble litt dårlig i starten. Hadde både hagle og 222. med i fjæra.

 

Så noen fugler til og en passerte rett over meg før jeg rakk å reagere. Men like før jeg hadde tenkt å dra hjem, kom to fugler mot odden. Jeg så at de hadde tenkt å passere og holdet var for langt, men plutselig snur de rett mot land (og meg). Da de kommer nært nok fyrer jeg av. Den første daua i skuddet, den andre datt men måtte få en ladning til.

 

Tror begge var toppskarv, men er litt usikker. De ble slakta der og da, tok ut bryst og lår. :D

Link to comment
Share on other sites

Noen som har eller kan peke til en modell for utskjæring? Tenkte jeg skulle leke litt med finerplater på svabergene :)

 

Her er no ei teikning frå NJFF: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=67406

 

Opne og skriv ut filen som heiter: "Vedlegg til NJFFs sjøfugljakthefte (bygging av lokkefugler)"

 

Er vel fleire variantar ute og går, bruk søkefunksjonen her på kammeret,

så finn du muligens andre.

 

T

Link to comment
Share on other sites

Jeg tegnet mine for frihånd (sittende skarv). Det er ikke vanskelig. Bare å finn et bilde eller tegning på google og tegn opp. Kappet ut med stikksag, brukte kryssfiner. Malte sort etterpå og nebbet fikk være i naturlig trefarge (lys). Festet klosser nederst slik at de står av seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tegnet mine for frihånd (sittende skarv). Det er ikke vanskelig. Bare å finn et bilde eller tegning på google og tegn opp. Kappet ut med stikksag, brukte kryssfiner. Malte sort etterpå og nebbet fikk være i naturlig trefarge (lys). Festet klosser nederst slik at de står av seg selv.

Det var noe sånn jeg tenkte å gjøre.

 

Hvordan er det å jakte på skarv med rifle? De satt nå så pent utpå holmen der 75-100m fra land.... Sikker bakgrunn blir vel antagelig største problemet?

 

Takk for gode innspill.

Link to comment
Share on other sites

Ja sikker bakgrunn er ofte et problem. Fant en liten holme med et lite skjær innenfor der det sitter masse skarv. Jeg tenkte å padle ut til holmen og skyte fra den, men da måtte jeg skyte mot veien og en bygning.....ingen god ide så jeg måtte droppe dette. Riflejakt på skarv er nok gode greier, men jeg har aldri fått sjansen enda. Rifla er alltid med.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Dersom man er kjapp med å gjøre opp sjøfugl generelt slipper man transmak fra kjøttet. Om du venter noen timer gjør ingenting, men gjør ikke som de gjorde før i tiden, henge de opp til modning i dagevis da er du garantert noen smakfulle biffer :oops:.

 

Har gjort et eksperiment tidligere med dette, jeg tok fire skarv, to unge og to gamle, hang en ung og en gammel til mørning, de to andre ble gjort opp rett etter jakta. Etter mørning gjorde jeg opp de to hengte skarvene og frøys alt. Så en tid ettet ble to veninner invitert på middag, uten å vite at det var forskjell på kjøttet plukket de ut den eldste og hengte skarven som best... :lol::lol: Jeg var enig :roll:

 

Det viktigeste er nok at fettet på fuglen holdes kalt så det ikke harskner og at innvoller ikke er punktert, da kan en henge skarv ei stund.

 

Kan til opplysning meddele om at jeg brukte Nittedal Zink 12/70 str. 4, og skjøt den ene skarven på ca. 20-25 meter og den klapset sammen som bare det! Har vært skeptisk til disse zink patronene, men de funker, det fikk jeg erfare i helgen :D :D :D.

 

Enig, har bare gode erfaringer med zinken, både til duer og sjøfugl og skogsful.

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig ikke noe hokus pokus. Greit å følge litt med på forskjellige plasser hvordan fuglene trekker og oppfører seg. Kjør ut til en holme der dere har sett fugl eller vet at det er fugl. Gjør det gjerne før lysets frembrudd og kamufler båten. Man kan ogås bruke lokkefugl for å tiltrekke fugl. Disse kan plasseres på holmen og man får også fugl som kan plasseres i vannet. Bruk gjerne flere enn tre lokkefugl. Husk å plassere dem nært nok slik at fuglene kommer på hold.

Skarv trekker gjerne om morgenen og kvelden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Mener å ha hørt at en ikke trenger tillatelse fra grunneier for å jakte skarv ute på kysten. Stemmer dette?

 

Nei. Det stemmer ikke. Grunneiers enerett til jakt og fangst mot fjord og hav slutter der landet ikke lenger ligger tørt. Det vil si at alle holmer og skjær som ikke er overflødd ved høyvann omfattes av grunneiers enerett. Dermed må du alltid ha grunneiers tillatelse så lenge du jakter fra land. På fløskjær som kun er synlige når det ikke er flo kan du derimot utfolde deg fritt. På sjøen kan du jakte fritt så lenge du bruker båt uten motor. Dersom du beveger deg mer enn to kilometer fra nærmeste land eller holme kan du også bruke motorisert båt.

Link to comment
Share on other sites

Se det, er nok enklest med grunneiers tillatelse da, :D Men undrer meg på hvor jeg har det i fra at en kan sitte helt i vannkanten å duppe med hagle og fiskestang.

Hør med kommunen din. Her har ihvertfall kommunene laget en brosjyre med kart som viser hvor man fritt kan jakte på sjøfugl... :)

Link to comment
Share on other sites

Ole kunne ike være med i går. Like greit! Jeg var avgårde i 7 tiden, og kom et par km utover, så begynte motoren å fuske.... Var på land igjen i 10 tiden. 11 var jeg i kajakken :D Det var en fantastisk dag på sjøen her på Sørlandet. Pakket med 22-250'en i lasterommet på kajakken min (Rem LVSF), og hadde hagla (Ege Silah) på dekket. Drev smygjakt på ærfugl tre timer. Smyge rundt odder og skjær, komme overraskende på fuglene, slippe åra, trive hagla, og BANG! Jeg gikk i land på en holme også, og på 247 meter klippet jeg en skarv som sto og tørket vingene. Bled en skarven og 6 ærfugl.

Her er et par dårlige mobilbilder.

normal_sjofugl1.JPG

normal_sjofugl2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Grattis med fin fangst. Så jævlig fint ut det der. Har tenkt litt på snikjakt med kajakken, men har bare en liten oppblåsbar sak som jeg bruker til fisking i elver. Hvis det er fint på havet funker den nok greit. Men er det ikke vanskelig å komme innpå fugl?

Link to comment
Share on other sites

to av de 6 jeg fikk skjøt jeg ved å rett og slett padle bort til dem, og skyte dem på vannet. Padle ved siden av dem, ikke rett på. De fleste fløy før jeg var innen rekkevidde. Det mest effektive er å padle rundt holmer og skjær, og ha land på venstre hånd. Du kan snu deg og skyte mot venstre, men ikke mot høyre (for rechts skyttere). Da kommer du dumpende borti fugl, og de svømmer gjerne noen sek i ring før de dukker/flyr. Skal du skyte dem på vannet må du nærme.

Jeg ville ikke jaktet på denne årstiden fra oppblåsbar sak. Og, jeg bruker padletørrdrakt. Du overlever ikke så lenge om du går rundt når det er +1 grad i vannet og -6 i lufta og du ikke er kledd... Det holder nok med en våtdrakt også, men da blir du nok skikkelig kald! Men herregud så gøy det er med slik jakt! :D Mer effektivt med lokkefugl og posting, men kajakkpadling er jo naturglede på høyt nivå. Med hagla på deket blir det helt konge.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Va nu i november en tur inne i en fjord ved narvik, skulle bare skyte litt på blink med 22wmr rifla mi da jeg slumpa over en skarv ute på ei blåse fra et oppdrettsanlegg. Den sto og tørket vingene sine der og jeg fant ut at her må jeg jo teste rifla litt. Nesten vindstille og ca 130-140m Hadde sikta inn på 100m så her va det bare og holde godt over :) Kula traff der den skulle og det lå en stein dø skarv i vannet... Den ble vel ørnemat da havet flødde og strømmen førte den midtfjords :oops: Men var lykkelig alikavel siden det var det første ordentlige byttet jeg har felt med det geværet!!

Upåklagelig effekt av maxi mag hp :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Slettet unødvendig sitering!

 

Fulmen

 

 

Ikke skyt for at det er "gøyt" å DREPE,

skyt noe du kan ETE.

 

I min jaktmoral og etikk skyter jeg ikke matvilt bare for å drepe.

Man bør sikre seg (på best mulig måte) at man få tak i det matviltet man skyter.

Kråker kan spises men jeg ser ikke de som matvilt, de er skadedyr som bør begrenses.

Man bør også ha høy jaktmoral i forhold til "skadedyr", eller vil dette påvirke allmenhetens syn på jegerene.

 

Ellers en en flott fortelling fra skaubjønn.

I forhold til bruk av haglen i kajakk, må du vel være forsiktig så du ikke sendere en "bredside" og kantrer ?

Har du feste Haglen på kajakken på noe måte ?

 

har selv en mindre "innsjøkajakk" som eg tenkte å bruke til ande og gåsejakt i noen større vann. Tenkte da å bruke min "Gamle" enløps Baikal" til dette "Kamikazehaglejakt" prosjektet.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Slettet unødvendig sitering!

 

Fulmen

 

 

Jakter jo ikke bare for og drepe. :evil:

Hadde svak vind mot land og der jeg skaut skarven. Har jeg skutt ender før og de har kommet på land etter kort tid med rett vind. Her var det snakk om at havet flødde og derfor fikk jeg ikke tak i skarven siden den da havnet midt i fjorden.

Hadde ikke gidda og skutt hvis jeg ikke hadde forventa at den havna på land etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Slettet unødvendig sitering!

 

Fulmen

 

 

 

Tror nu oppdrettsanlegg ble glad for at du felte den, for det er jo skade dyr som er og henter fisk oss oppdretterne.

 

Har et spørsmål til "MADMADS"

 

Du sier at du spiser alt matvilt, men etter mi beregning så er nå alt av dyr spiselig. Selv om det ikke er alle dyr som smaker like godt. Hvis du jakter kråke eller skjære spiser du de etter på ???

 

bære lurte litt på det :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...