Jump to content

30-06 på revejakt, hva slags ammunisjon?


Marfroi

Recommended Posts

Hei

 

Har akkurat kjøpt meg rifle i kaliber 30-06 til storviltjakt til høsten, men tenkte jeg skulle prøve meg på reven i sommer også. Hva slags ammunisjon bør jeg bruke? Har mulighet til å lade selv, har ikke drevet så mye med det før, så om noen kunne listet opp hva slags kuler, hylser, tennhetter, krutt og kruttmengde jeg bør bruke hadde jeg satt stor pris på det!

 

Tar gjerne i mot tips på kjøpeammunisjon også!

Mvh

 

Marius :smile:

Link to comment
Share on other sites

Alt av ammo med ekspanderende kuler er brukbart på rev. Helmantel også, men syns det blir så lang flukt på reven selv etter gode skudd. Ellers virker alt av kuler, hylser, tennhetter, krutt og krutt mengde osv så lenge de passer hverandre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke nødvendigvis egen ammunisjon til revejakt.

 

Hvis du ikke skal ta vare på skinnet, så vil hvilken som helst blyspiss fungere. Bruk det du har og som rifla går godt med.

 

Lader gjerne trenings ammunisjon med billige blyspisser og bruker de også til reve og beverjakt. Jeg har ofte fått god presisjon med Sierra kuler.

 

Kjøpe ammo, prøv Partizan.

Link to comment
Share on other sites

Noe tips vedrørende fabrikk ammo? Har sett de har Nosler balistic tip på lokale utsalget... Anbefales denne? Hvorda går evt denne i forhold til Oryx jeg bruker til vanlig (kløvvilt)?

 

Det kan gå helt likt og det kan være 50cm forskjell i treffpunkt. Dette må du prøve i di rifle, det er eneste måten å vite på. Men om Oryx går bra og rifla er innskutt med det så er det bare å bruke den. Skal garantere deg reven dør :mrgreen: (om du treffer godt da :roll: )

Link to comment
Share on other sites

En ørliten advarende pekefinger i været. Med såpass kraftig skyts som 3006 bør man nok vurdere litt ekstra nøye i forhold til hva slags bakgrunn man har til rådighet. Liggende/sittende skyting utover flate jorder gir noen ganger ganske så skral backstop.

Da kan det evt være greit å ha en forståelsesfulle rettighetshaver å forholde seg til.

 

Fra backstop til kuler og krutt......alt jeg har putta av patron/kulekombinasjoner i en 3006 fungerer bra på rev, det er massiv overkill og en trenger ikke bruke homogene kuler.

VMAX er nevnt. Fungerer upåklagelig og hvertfall i kaliber 3006

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Nok en unødvendig sitering av innlegget over er fjernet. Kjell Olav

 

Er enig i mye av det Castor skriver her. En 30.06 på flat mark setter noen ekstra krav til sikker bakgrunn, men det gjelder og endel andre kaliber, og selvsagt på all jakt i alle kaliber. Så bruk av homogen kule vil gjøre dette enda "verre", ville brukt typisk varmint kule. Hornady Vmax er nevnt, Hornady SST vil fungere, Nosler Balistic Tip, Sierra Varminter, Remington Accutip, Barnes Varmint Grenade, Berger Varmint. Jeg bruker ikke 30.06 på revejakt, men har brukt mye 308win, da har jeg oftest brukt den samme ammunisjonen jeg bruker til rådyr og hjortejakt, den vet jeg er presis og jeg kjenner den godt. Nå bruker jeg ikke ikke skinnet, la det være sagt, det blir ofte store utgangshull på baksiden av reven. I og med at det er såpass rekyl i 30.06, ville jeg valgt en god Varmint kule til dette formålet.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nok en gang en ørliten fingerlengde i været i forhold til innlegget over.

Man trenger strengt tatt ikke bonda kuler a la accu og oryx for ta livet ev en rev.

Den er ikke skrudd sammen av Hardox 450 eller tilsvarende. Den er tvert i mot ganske tynn i pelsen og dauer helt uproblematisk ved riktig skuddplassering, ved bruk av heeelt vanlig blyspiss, for å si det slik.

 

Blyspiss/hullspiss i anstendig hastighet og med trykk på i anstendig hastighet er helt OK og tar garantert livet tvert av en rev,...holdt på å si både på langs og tvers.

 

Har nevnt det før og det kan egentlig ikke gjentas ofte nok.....uansett om man bruker bonda kuler eller ikke, man være pinlig nøye med sikker bakgrunn ved bruk av grovt skyts som jeg vurderer 3006 til å være.

Grovt skyts+frossen bakke gir garantert før eller siden rikosjett, ofte i en retning man slett ikke ønsker og med virkning man heller ikke ønsker.

 

Jeg personlig bruker kaliber i andre enden av skalaen der det nå uten unntak sitter en VMAX i enden av patrona.

 

Om jeg skal driste meg til å komme med et forsiktig råd ang kulevalg i 3006 må det være lettest mulig VMAX i høyest mulig hastighet.

Man har litt mer å gå på da mht sikker bakgrunn, selv om man bestandig skal sjekke bakgrunn før man strammer opp pekefingeren.

 

Når det gjelder å ta vare på pelsen....det må nødvendigvis bli høl i pelsen om man vil ta livet av reven med ei riflekule og ved bruk av cal 30 i en eller annen utgave, blir hølet større en ved bruk av grannere kaliber :wink:

 

Uansett kulevalg....lykke til

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det er en fordel å bruke en kule til alt. Da kan du skyte inn børsa og sjekke hvordan den går på de forskjellige avstander.

Jeg tar vare på skinnet til Reven og jeg vill ikke at den skal være aldeles sprengt,

Jeg har prøvd helmantel med ymse resultat, Jeg kan si det slik at det er en fordel at det er snø så du kan følge spor, for er du litt uheldig så kan reven springe langt når man bruker helmantel.

Varmint kuler er meget bra om du ikke skal ta vare på skinnet, Sierra HP osv .

 

""uansett så må man ha sikker bakgrunn"" ingen unntak for den regelen!!

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Går an å bruke kors-sting og synål om pelsen er litt rufsete etter et solide treff.

Har solgt mange rufsete reveskinn på Kongsbergmarken med solide treff. Blir riktig så fine, etter litt trening med synåla.

 

Minner meg forresten om ei orntli revehistorie jeg hørte for noen år siden.

 

Var en kar innom Gamle Norge pub på Kongsberg, etter å ha gjordt et røvekjøp Da han hadde kjøpt en utstoppet rev.

Vedkommende satte fra seg reven på bordet og tok seg en velfortjent halvliter eller flere, etter røverkjøpet.

 

Etter noen øl begynte reven å sige sammen gitt. Gubben trodde han drakk dårlig brygg et lite øyeblikk, helt til han oppdaget at reven ikke var utstoppet, men dypfrosset :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...