Jump to content

Identifisering av Krag-Jørgensen


brendjord

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Produksjonsåret er 1917. Modellen er 1894. Produsert antall i 1917 15 000 stk. Det året ble Krag Jørgensen kun produsert som modell 1894. Modellen ble produsert frem til 1922 med totalt 122 800 stk. Den totale produksjonen av Krag Jørgensen utgjorde 249 874 stk.

Kilde: E Hanevik. Norske militærgeværer etter 1867.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg arvet en Krag fra 1944 fra min bestefar for mange år side. Den er registrert, så alt i orden der. Har ingen informasjon om den, - tror han hadde den med til Svalbard da han jobbet i gruvene der (Seljakt). Det står NB 1944-031 på kassa. Er det noen som kan si noe mere om denne?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Er ny her inne....jeg har også arvet Krag Jørgensen ifra min far 

Er det noen som kan si noe om denne Krag Jørgensen

Står 1900 på den,serienr 48445 også står det 2996 på kammeret.

Har ikke tenkt å selge den,men hva er ca verdi på den?

Har selvfølgelig våpen kort på den.

Tips for hvor man kan få den sjekket og eventuelt smurt/pusset opp,skal være helt i orden,men ser det mangler en skrue under foran avtrekkeren. 

 

 

Redigert av moderator pga. uriktig bruk av sitering

Edited by psAico
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Vet66 skrev:

Takk for svar. Rifla har de tyske stemplene, - noe info om antall produsert?

I serien med NB merking ble det produsert 1000 stk. alle i 1944. Totalt ble det produsert 2600 med slik merking i 1943 og i 1944. Seriene var merket NA, NB og NC. Seks forskjellige nummerserier.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har arvet det som jeg tror er en Krag. På våpenkortet står det: Type: RIFLE repeter. Merke: KONGSBERG. Kaliber: 7.8 og Våpennr: 13941. På selve rifla står det 1909 og jeg regner med at det er året den er produsert. Det er også inngravert 192.  Det hadde vært veldig fint å få vite litt mer om den og kanskje også hva den er verdt. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, DoctoRoy skrev:

@FRB: Du har en modell 1894 for private -  en av 1271 produsert i 1909.     

 

@rambukkDin er også en modell1894 for private.  Årsproduksjon i 1914: 1000 stk.       

 

Som vanlig er opplysningene hentet fra K.E. Haneviks utmerkede bok om emnet: ISBN 82-993143-1-3  

Er det mulig å få en helt uforpliktende antydning om verdi? De jeg har spurt sier alt fra 0 til 5000 kr. ...

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Olesøn skrev:

1000,- hvis den er nummerlik.

 

 - og det er den ikke. "192" er sistesifrene på våpnet som sluttstykket en gang har tilhørt.

 

6 minutter siden, FRB skrev:

Verre enn jeg trodde 😀

 

Hvis de brune flekkene på låskassa og sluttstykket er størknet linolje, er det nok "bedre" enn om det er rust.

 

Et slikt våpen har, som flere har skrevet, ikke den store omsetningsverdien. Men, som en viss hr. Karl Marx har skrevet ("Kapitalen", bind 2), det kan være forskjell på "bytteverdi" og "bruksverdi". Dette er et våpen som egner seg godt til koseskyting (få en kompetent person til å sjekke løp, låskasse og sluttstykke). Finn noen meningsfeller, og kos dere med klenodiene!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk Jegermeistern. Jeg har ikke bæretillatelse så foreløpig står den lagret hos politiet. Flekkene på låskassa er ikke rust. Den har ligget godt smurt i et futteral i mange år. Alt virker. Det har jeg fått noen til å sjekke, men nå vet jeg i alle fall at det ikke er rifla som skal gjøre meg rik. 

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, FRB skrev:

Jeg har arvet det som jeg tror er en Krag.

 

10 minutter siden, FRB skrev:

Jeg har ikke bæretillatelse -

 

Hvis du har arvet den fra far/bestefar, har du krav på å få kjøpetillatelse/ervervstillatelse på "affeksjon", men da kan den, strengt tatt, ikke brukes til noe som helst. Barnløse onkler skal visst ikke kunne arves, iflg. bestemmelsene.

 

Som skytterlagsmedlem (finn ditt nærmeste skytterlag https://www.dfs.no/ ) har du krav på et slikt våpen som "konkurransevåpen", den har jo diopter! Og hvis den kontrollen jeg nevnte i forrige innlegg viser at våpenet er sikkert, kan du delta i klasse "Nybegynner voksen" med det.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den kommer fra Østerrike.

 

 

.........................

 

Fikk litt dårlig samvittighet for det forrige svaret siden det kunne virke noe flåsete. Så her er opplysningene fra KE Haneviks bok: Pr 1940 var den disponert av Gudbrandsdalen Landvernbataljon.I 1897 ble det produsert 18800 eksemplarer for Kongsberg Våpenfabrikk med serienummer fra 10201 til 20000 og fra 30001 til 39000.

Produsent var Østerreichische Waffenfabrik Gesellshaft, Steyr.

Årsaken var at produksjonskapasiteten på Kongsberg Våpenfabrikk ikke var tilstrekkelig til å oppnå ønsket tempo i utlevering av Krag Jørgensen geværene.

Edited by DoctoRoy
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

I følge Haneviks bok (hvis jeg leser rett)🤪 så var denne utlevert til Gudbrandsdalens Landvernbataljon i nummerserien 31854 - 32653

Hvis tegnet under kronen i fremkant av låskassen er en P så er den ved skillerad og sluttbesiktning kontollert av børsemaker Ludvig Pedersen

Edited by Lefty
Link to comment
Share on other sites

Kronen under serienummeret er fabrikkmerket til Østerreichische Waffenfabrik Gesellshaft. Krussedullen under kronen kan muligens være "løvemerkingen" som ble påført etter 1945 - her i dobbelstemplet utgave. Kronen med T under er det mulig andre her inne vet mer om.

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Pr 1940 var den disponert av Hovedarsenalet. Etter krigen ble karabinene hovedsaklig benyttet av Heimevernet og de som var på Hovedarsenalet ble i hovedsak solgt til private og skyttervesenet på 40 og 50 tallet. Ref KE Hanevik.

 

Så dessverre ser det ikke ut til at din Krag har hatt noen militær karriere :wink:

Edited by DoctoRoy
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Gøy tråd, og har dårlig samvittighet for å spørre, da jeg ser at pågangen er relativt stor, men i forbindelse med salg av en banekrag, hadde det vært spennende å høre om det lå noe historie bak. 

På sluttstykket står det 0722 og på låsekassen står det 30722. Har den blitt brukt til noe annet enn baneskyting? 

Takk på forhånd. 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Windir skrev:

På sluttstykket står det 0722 og på låsekassen står det 30722. Har den blitt brukt til noe annet enn baneskyting? 

Disponering pr 1940: Telemarken landvernbataljon. Ref. KE Hanevik.

Hva den har blitt brukt til er det vanskelig å si noe sikkert om.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

God dag. Det henger en nymotens Krag på veggen her, stemplet 1921 på kassa. Noen som kan fortelle meg hva denne varianten kalles? Er etter bestefar, og jeg har ingen annen info om den. 

Edit: Børsa er uskadeliggjort, derfor sluttstykket sitter i 😊

20190429_152359.jpg

Edited by B686SP
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hei. Har en nummerlik m1894 med serienummer 244. 

Kontrollert og stemplet av Kapt. Jacob Maximilian Gran Paasche.

Vurderer salg så ønsker litt mer info om denne om noen vet mer?

Alt jeg har funnet ut er at den mest sannsynlig kommer fra de 250 første "prøveklutene" som ble laget ved KV.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 8 months later...

Hei!

Jeg har arvet en Krag Jørgensen fra min far.
Har prøvd å lese meg opp i boka til Hanevik, men blir ikke klok på om denne var til hæren eller marinen.
Er det noen som kan si noe om det? Og hva er ca. verdi?

# 1898/40987/2995IMG_20200210_123436444.jpg.81d97c2bf7edc599fc21887ca54c5fc1.jpgIMG_20200210_123642521.jpg.f644128fdadce780c16041976da19d25.jpgIMG_20200210_123548060.jpg.5e92f304f46720d815e2c7be2b0101e5.jpgIMG_20200210_123450292.jpg.9c9323014d6b3545a48be4035645c00e.jpg
IMG_20200210_123423720.jpg.4bf26344b47ccf3364b5a2c66b18dbd5.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...