Jump to content

Identifisering av Krag-Jørgensen


brendjord

Recommended Posts

  • 8 months later...

Hei,

 

Eg har overtatt min oldefar sin gamle Krag.

 

Sliter litt med å finne ut hvilken type det er når eg leser listene over serie nummer og årstall på denne. Riflen er stemplet med M/26 1956 og serienummer 1026, se bilder.

 

 

Marius

2015-09-14 14.21.56.jpg

2015-09-14 14.22.10.jpg

2015-09-14 14.22.16.jpg

2015-09-14 14.24.02.jpg

2015-09-14 14.24.12.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har en krager kolbe som nylig kom meg i hende som arvestykke og lurer på om noen kan hjelpe med mer info. Tanken er å evt. bygge den opp slik min farfar hadde den ved kjøp i 1947. Dessverre er alt annet enn kolben borte, så har kun nummeret på kolben og originalkvittering til hjelp. Nummeret er 782, og våpenet kom fra Kongsberg våpenfabrikk som " oppusset 6.5 mm gevær m/94 med 155 (??) mm pipe og alminnelige sikter, uten tilbehør". Farfar var aktiv skytter i lokalt skytterlag, så dette var ikke ment som jaktvåpen. Skal prøve å legge til bilde snarest... all hjelp mottas med stor takk! Lurer spesielt på delen om pipelengde, da tallene der er noe trykket over hverandre... har null peiling selv, så rop gjerne ut med hva som vil gi mening. Ser ut som det står 155 mm

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Per-S said:

Glem hele prosjektet, det blir bare rot. Kjøp en original nummerlik m/94 i stedet.

Kjøp av en mengde deler for å skru sammen et våpen når du bare har kolbe blir også altfor dyrt.

Vil helt klart ikke "glemme hele prosjektet"... dette blir gjort av sentimentalitet, ikke ute av noen slags pragmatisk overveining om hva som vil lønne seg eller ikke. Men, takk for innspill uansett.

 

Noen som har noen formening om det jeg faktisk spurte om, dvs. evt. info som kan dras ut av dokumentet/ våpennummeret? Er vel egentlig mest nysgjerrig på pipelengde

Link to comment
Share on other sites

Lite og ingenting, nummeret er de 3siste siffrene i serienummeret på låskassen, uten fullt nr og produksjonsår er det ikke mulig å finne ut opphav.

Pipa var 15mm ved munningen, lengden 760mm.

Den stokken du har er kappet. Du mangler kort og greit alle deler, inkludert stokk, som skal til..

 

 

image.png.5d68dff0b868b15e10b814bd3abcd6ae.png

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Lite og ingenting, nummeret er de 3siste siffrene i serienummeret på låskassen, uten fullt nr og produksjonsår er det ikke mulig å finne ut opphav.

Pipa var 15mm ved munningen, lengden 760mm.

Den stokken du har er kappet. Du mangler kort og greit alle deler, inkludert stokk, som skal til..

 

 

image.png.5d68dff0b868b15e10b814bd3abcd6ae.png

 

 

 

Takker så mye! Ja, det meste mangler dessverre... har en mistanke om at resten fremdeles kan være i familien, med en annen stokk. Håper å finne ut av dette snart. Tanken her er, igjen, kun å gjenskape noe i den grad det går an... av affeksjonsverdi, ikke for bruk. Har forresten et våpenkort med dette geværet på, hvor nummeret fremdeles er det avkortede 782... var/er dette vanlig praksis? Å kun bruke de tre sist siffrene mener jeg?

Link to comment
Share on other sites

Våpennr. på våpenkortet er det fulle nr. Fullt våpennr på M/94 stod stemplet inn i treverket på venstre side fremfor magasindekselet. Det skal være fullt nr på kolbekappen også. Normalt ville også det fulle våpennr. være på salgskvitteringen så det er mest sannsynlig at 782 er det fulle nummeret på ditt våpen.

Da kan du etterspore det i Haneviks bok, men hvor mange M/94 som hadde dette nr er jeg usikker på, det er nok flere.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Per-S said:

Våpennr. på våpenkortet er det fulle nr. Fullt våpennr på M/94 stod stemplet inn i treverket på venstre side fremfor magasindekselet. Det skal være fullt nr på kolbekappen også. Normalt ville også det fulle våpennr. være på salgskvitteringen så det er mest sannsynlig at 782 er det fulle nummeret på ditt våpen.

Da kan du etterspore det i Haneviks bok, men hvor mange M/94 som hadde dette nr er jeg usikker på, det er nok flere.

Takker! Ja, det er det jeg også tenkte. Kongsberg våpenhistoriske forening mente også jeg trengte årstallet på lasekassen, da det var flere med samme nummer... håper at denne fremdeles kan være i familien, slik at jeg i det minste kan etterspore våpenet slik du sier...

Link to comment
Share on other sites

Originalkolbene ble merket på venstre side, men også ofte innvendig. Om dette våpenet har fått nytt skjefte under oppussingen kan det forklare hvorfor det ikke er nummer utvendig på stokken. Men da burde også kolbekappen ha hatt et annet nr. Se nøye på venstre siderett fremfor magasindekselet, altså rett under kammeret, om det ikke er rester av et nr der.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Per-S said:

Originalkolbene ble merket på venstre side, men også ofte innvendig. Om dette våpenet har fått nytt skjefte under oppussingen kan det forklare hvorfor det ikke er nummer utvendig på stokken. Men da burde også kolbekappen ha hatt et annet nr. Se nøye på venstre siderett fremfor magasindekselet, altså rett under kammeret, om det ikke er rester av et nr der.

Er også samme nr. på venstre side👌

Link to comment
Share on other sites

On 7/15/2021 at 3:59 PM, AndyBr said:

Farfar var aktiv skytter i lokalt skytterlag,   -  

 

Våpenet har nok vært gjennom en "DFS-ombygging" i flere omganger. Det har antakelig hatt et Kongsberg M/30 dioptersikte (utsparing mellom magasin og hevarm), forskjeftet er kappet, og senere er det montert et nytt "match"-skjefte. Du har den delen som ble "avfall" i den siste prosessen.

 

4 hours ago, AndyBr said:

Ja, det meste mangler dessverre... har en mistanke om at resten fremdeles kan være i familien, med en annen stokk.

 

Du får ta ei rundspørring i familien, så får du kanskje vite hvem som har en passe gammeldags "DFS-Krag". Kanskje kan den tilbakeføres til enda litt mer "gammeldags", ved å sette tilbake skjeftet, og skifte til M/30-diopter (din bestefar skiftet sannsynligvis til et bedre diopter). Men kanskje får du bare vite hvem som leverte den til destruksjon, under et av "våpen-amnestiene".

 

Samler-verdien på et slikt "herpet" våpen er, som andre har nevnt, temmelig presis kr. 0,00.

 

Men treverket er ganske pent, særlig høyre side av kolben! Puss det opp, etter alle kunstens regler (se "The Woostock Workshop" her på forumet), og heng det på veggen til pynt, og minne om bestefar.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jegermeistern said:

 

Våpenet har nok vært gjennom en "DFS-ombygging" i flere omganger. Det har antakelig hatt et Kongsberg M/30 dioptersikte (utsparing mellom magasin og hevarm), forskjeftet er kappet, og senere er det montert et nytt "match"-skjefte. Du har den delen som ble "avfall" i den siste prosessen.

 

 

Du får ta ei rundspørring i familien, så får du kanskje vite hvem som har en passe gammeldags "DFS-Krag". Kanskje kan den tilbakeføres til enda litt mer "gammeldags", ved å sette tilbake skjeftet, og skifte til M/30-diopter (din bestefar skiftet sannsynligvis til et bedre diopter). Men kanskje får du bare vite hvem som leverte den til destruksjon, under et av "våpen-amnestiene".

 

Samler-verdien på et slikt "herpet" våpen er, som andre har nevnt, temmelig presis kr. 0,00.

 

Men treverket er ganske pent, særlig høyre side av kolben! Puss det opp, etter alle kunstens regler (se "The Woostock Workshop" her på forumet), og heng det på veggen til pynt, og minne om bestefar.

Kjempegod info og tips her... takker så mye! Min nå avdøde far arvet geværet i sin tid og var selv aktiv skytter i noe som 50 år, men jeg endte ikke opp med den andre pensjonerte krageren han hadde i skapet. Mistanken er at det som er igjen av krageren til farfar er der, med annen stokk siden tidlig 70-tall eller tidligere. Regner med stokken ble kappet under "oppussingen" før farfar kjøpte? Men det vat altså vanlig å fortsatt ha samme lengde løp? Bare veldig nysgjerring på alt det her, da familien har lang skytterhistorie... så beklager om det blir mange spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

On 7/16/2021 at 8:57 PM, AndyBr said:

  -    den andre pensjonerte krageren   - 

   -   det som er igjen av krageren til farfar   - 

 

Er det to stk. Krag-Jørgensen-gevær det er snakk om?

 

Dette er registreringspliktige våpen, de som måtte ha overtatt dem, skal registrere dem på seg. Alternativet er å levere dem inn til destruksjon.

 

Politietaten anslår at det er om lag 50.000 dødsbo med våpen (gamle hagler var ikke registreringspliktige, men blir det, når eieren forlater folkeregisteret), som ikke er gjort rede for på skikkelig vis.

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Er det to stk. Krag-Jørgensen-gevær det er snakk om?

 

Dette er registreringspliktige våpen, de som måtte ha overtatt dem, skal registrere dem på seg. Alternativet er å levere dem inn til destruksjon.

 

Politietaten anslår at det er om lag 50.000 dødsbo med våpen (gamle hagler var ikke registreringspliktige, men blir det, når eieren forlater folkeregisteret), som ikke er gjort rede for på skikkelig vis.

Nei, kun det ene. Far var aktiv og svært seriøs skytter i femti år, så ingen problemer der.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg funnet ut at årstallet på låskassen er 1944, da våpenet fremdeles er i familien --- det er også merket med waffenamt av tyskerne. Noen mulighet for å finne ut historien til geværet ved hjelp av denne nye informasjonen?

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Tjukkas said:

Da er det vel denne du har der:

 

Nei, det er det ikke, det ser man på avstanden fram til bakerste skjeftebånd. Dette er ikke et skjefte fra et "kort" våpen.

 

Det var bare en del av krigsproduksjonen som var av den "korte" typen. Hanevik skriver om dette i sin utmerkede bok.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hei, jeg hiver meg på denne tråden.
Jeg prøver å finne ut hva tid et Krag Jørgensen som jeg har arvet etter far/farfar ble produsert. Det har serienr. 25471, samme nummer er på alle delene. Våpenet kan være levert til et skytterlag da min farfar var en aktiv konkurranseskyter. 
 

Mvh. 
Harald

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 11/4/2021 at 3:56 PM, AKL said:

Årstallet står stemplet inn oppå låskassen/låskassebroen.

Det er vel modellnummeret. 

 

 

On 11/4/2021 at 3:43 PM, Habros said:

Hei, jeg hiver meg på denne tråden.
Jeg prøver å finne ut hva tid et Krag Jørgensen som jeg har arvet etter far/farfar ble produsert. Det har serienr. 25471, samme nummer er på alle delene. Våpenet kan være levert til et skytterlag da min farfar var en aktiv konkurranseskyter. 
 

Mvh. 
Harald


Rifla er vel antagelig denne, 

https://www.kvf.no/vaapen.php?type=Rifle&weaponid=RIF0096

Og etter opplysningene fra linken er den da en M1894 produsert i 1915. 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

jona9022 skrev (12 timer siden):

   -   nummerlik nr 516 .

 

Hei, og velkommen til forumet!

 

Din K-J er, som du skriver, produsert i 1943, sannsynligvis hovedsakelig av deler produsert før krigsutbruddet, eller tatt fra norske militære reservedelslagre. Det fullstendige nummeret er vel NA-1943-516.

 

Ørna med hakekors er kontrollstempelet. Den har kanskje bokstavene for avdelingen på Kongsberg, "WaA84"? Edit.: Ofte bare "A84", da ørnetegnet i seg sjøl forteller de "innvidde" at det er et Waffenamt-stempel.

 

Tyskerne endret overflatebehandlingen, både på de fleste metalldeler, og på skjeftet. Vi er nok mange våpeninteresserte på forumet, som blir VELDIG glade, hvis du poster bilder!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (8 timer siden):

 

Hei, og velkommen til forumet!

 

Din K-J er, som du skriver, produsert i 1943, sannsynligvis hovedsakelig av deler produsert før krigsutbruddet, eller tatt fra norske militære reservedelslagre. Det fullstendige nummeret er vel NA-1943-516.

 

Ørna med hakekors er kontrollstempelet. Den har kanskje bokstavene for avdelingen på Kongsberg, "WaA84"? Edit.: Ofte bare "A84", da ørnetegnet i seg sjøl forteller de "innvidde" at det er et Waffenamt-stempel.

 

Tyskerne endret overflatebehandlingen, både på de fleste metalldeler, og på skjeftet. Vi er nok mange våpeninteresserte på forumet, som blir VELDIG glade, hvis du poster bilder!

 

 

IMG_7555.JPG

IMG_7556.JPG

IMG_7557.JPG

IMG_7558.JPG

IMG_7559.JPG

IMG_7560.JPG

IMG_7561.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ja legger ved noen bilder  og beklager kvaliteten ,men noe ser man jo. Siktet er byttet og jeg mangler det på løpet (stolpe-siktet) nå er jo det diopter sikte på ,men jeg har delene til front-siktet . + noe krag hel-mantel amo og det vi kalte for sel/jakt amo med bly spiss. Har skutt med den og den virker helt grei. 

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at dette våpenet har hatt et annet årstall før. Man ser at "3"-tallet er slått inn kraftigere enn "194". Dette tallet er sannsynligvis 1940, da det ikke ble produsert K-J i -41 og -42.

 

Det er slipt vekk to merker bak nummeret, riksvåpen - kontrollmerker? Norske K-J har vanligvis nummeret langsgående på venstre side, se om låskassebrua er nedslipt, der det står "NA".

 

Samlerne får avgjøre om det har ekstra verdi, som tysk-produksjon. Og så har du jo et virkelig "klenodium" i tillegg - en Andresen & Braaten hurtiglader!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
bob64 skrev (På 11.4.2022 den 9.58):

Trenger litt info om disse to:

 

1908 sn: 13099

1909 sn: 87760

1908 sn 13099 - nummerserie 12951 - 13140 disponert av flere : Alta Bataljon, IR3, Garden og sivile.

1909 sn 87760 - nummerserie 87607 - 87850 disponert av IR1.

Alt i følge Haneviks bok.

Går ut fra at det er 1894 "Langkrag"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Den er ikke min, men den er til salgs. Hva vil en sånn som kommer ut av skapet være verdt? Nummerlik med original rem. Løp som det er skutt korrosive hetter uten å pusse med, men i relativt bra stand. NB. Den er litt redd for å komme ut av skapet akkurat nå for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...